Van Stereo naar Surround

Pagina: 1
Acties:

• Alphons
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-06-2025
Goedendag,

Ik heb een Onkyo surround versterker TXNR-509 en 2 Kefs Q300.

Nu wil ik deze installatie uitbreiden naar een soort surround, 3.1 of 5.1. of een Soundbar onder de tv met een subwoofer. Kortom, ik weet het nog niet.

Vraag: kan ik mijn 2 Kefs zomaar als frontspeaker gebruiken in de genoemde opstellingen? Ik bedoel, zou dat wel klinken?

Heeft iemand eenzelfde soort opstelling?

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:09

Kluus

Gang is alles

Wat is je budget? Ik zou eerder denken aan mooie zuilen als front en de Kefs als surrounds gebruiken. Als je goede zuilen neemt hoef je niet per se een sub en kan je in eerste instantie gaan voor een 5.0 opstelling.

Soundbar zou ik nooit doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Kluus op 15-11-2013 15:44 ]

Verwijderd

Hoi Alphons. Ja, dat kan. Je zou er nog 2x Kefs Q300 bij kunnen kopen, of vloerstaanders zoals TjaBske schreef. De Q500 lijkt mij dan goed te matchen en een Kef centerspeaker. De subwoofer zou ik alleen never en nooit weglaten. Een aktieve subwoofer heeft een eigen versterker, is apart te positioneren en in te stellen (evt. naar smaak). Als je je mainspeakers daarvoor gebruikt kom je tekort.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:09

JvS

Ik heb hem zelf ook

Heel belangrijk is de centerspeaker. Ik zou je huidige fronts houden en de Kef Q200c erbij nemen. Kef maakt sowieso goede centerspeakers. Hun type midrange/tweeter leent zich er ook uitstekend voor.

Surround speakers maken naar mijn bescheiden mening voor films niet zo heel veel uit (kan je ook kleine / oude speakers voor nemen tijdelijk). Het mooist is dezelfde of de kleinste speaker uit dezelfde lijn. Maar ik heb op een behoorlijk highend set wel eens met een setje jamo art plastic surround speakers (wel goed opgesteld) gespeeld en dat was echt indrukwekkend. Door de uitstekende center, de goede sub en de mooie fronts en goed opgestelde surrounds. (muziek 5.1 is trouwens ander verhaal). Vergelijk met de bioscoop, die hebben als achterspeakers ook een hele zwik kleine speakers hangen.

OW en en goeie sub is wel een mooie aanvulling, maar ozu je eventueel achteraf nog kunnen doen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:09

Kluus

Gang is alles

Inderdaad, sub is wel belangrijk, maar kan je ook later doen naar mijn mening, wanneer je budget het weer toe laat. Ik zou niet op de rest bezuinigen omdat er gelijk een sub bij moet, dan kan je denk ik beter in etappes opbouwen.

Die q500's zien er overigens goed uit!

Maar goed, we kennen je budget nog niet, wie weet is alles wel mogelijk. ;)

• Alphons
Dank voor de reacties. Dus, een goede center speaker ertussen, later evt aangevuld met een actieve sub zou mooie muziek en tv-sound moeten geven? Dat is dus 3.1?

Moet ik dan de versterker configureren op small of large, qua frontspeaker? Dat wordt ergens gevraagd bij het configureren.

Overigens, is het geluid van de 2 kefs (staan op stands) nu al erg goed hoor, maar het kan altijd beter.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Volgens mij heeft niemand 3.1 geadviseerd :P

• Alphons
Eh, 2 fronts, 1 speaker ertussen, 1 sub, is toch 3.1? Het gaat mij vooral om de muziek, niet de film. Of zou een 3.1 geen toegevoegde waarde hebben voor muziek?

[ Voor 53% gewijzigd door Alphons op 16-11-2013 09:59 ]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Oh ik dacht dat je het over films had :F. Maar niemand had 3.1 geadviseerd hoor. Wel eventueel 5.0 :).

Nee voor muziek zou ik lekker bij 2 kanaals blijven. Waarom zou je met muziek surround willen? Dat is bij uitstek bedoeld voor films, tv en series enzo.

[ Voor 13% gewijzigd door JvS op 16-11-2013 10:08 ]

• Alphons
Ja, waarschijnlijk heb je wel gelijk. Maar dan misschien toch een center en sub erbij, (en misschien wat achterspeakertjes zonder draad) voor als ik een film opzet. En voor de muziek, gewoon alleen stereo inschakelen. Anyway, dank voor de adviezen.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:21
Werk rustig in stapjes.

Nu heb je 2.0.

De grootste verbetering ga je krijgen met een centerspeaker.

Als je dan verder wil, zou ik eerst een sub kopen voor je begint met surround speakers.

Ik ben bij 3.0 blijven hangen.
Perfect voor muziek, en af en toe een filmpje.
En voor het gewoon TV kijken komt het geluid mooi uit het centrum.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-12-2025

SED

Wat de instelling betreft.. small slaat op kleine speakers waarbij dan meestal,een SUB zit. De bass gaat dan naar de sub.
Zonder SUB zou ik dus kiezen voor large ongeacht de maat van je speakers..anders (bij small zonder sub) verlies je veel van je lage tonen.

Copyright and left by SED...

• Centropy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Ik heb hier een 3.1 set, helemaal blij mee. Heb hem vorige week eindelijk af kunnen maken. Achter mis ik compleet niet.

2.0 is uiteraard heerlijk voor muziek, die kan je idd uitbreiden naar 2.1 maar mijn mening is dat dat voor cinema geen voldoening geeft. Nu ik de center en bij heb valt alles op zijn plek.

En wat sed meld klopt als een bus, large zolang je geen subwoofer hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door Centropy op 16-11-2013 20:49 ]

Beter 1 hand in de lucht, dan geen hand!

• Alphons
Thanx. Duidelijk.

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Mocht je nog meer advies willen hebben dan mag je gewoon vragen hoor, maar niets is zo persoonlijk als audio. Duurder is zeker niet altijd beter, en wat een ander fantastisch vind kan jij bagger vinden en andersom.
Ga altijd luisteren, en vraag het liefs achteraf hoeveel iets kost ofwel probeer zo blind mogelijk er in te gaan.

En mocht je met een pak flappen op zak naar de winkel gaan, kijk een in het topic hier onder audio en hifo : zilveren kabels gesmeed door elfen bij maanlicht. Scheelt je welicht een hoop geld bij de winkel!

[ Voor 24% gewijzigd door Centropy op 17-11-2013 16:26 ]

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04-2025
Ik ben pas verhuisd en had in mijn vorige huis minder ruimte, maar wel een nieuwe versterker (in aanbieding) met airplay gekocht. Nu in ons nieuwe huis hebben we wat meer ruimte en hoor je ook dat de oude speakers (Jamo 28) wat tekort kwamen (volgens mij vriendin valt dat overigens wel mee :)).

Ik wilde ook vooral een centerspeaker zodat bij films de spraak beter over komt. Uiteindelijk advies om niet de oude Jamo's te combineren met een andere centerspeaker. En heb op dit moment 2 fronts van Tannoy: Mercury V1i en de Mercury VC centerspeaker. dus voorlopig een 3.0 opstelling. Bij mij kriebelt een subwoofer wel een beetje, maar eerst even sparen en genieten van t betere geluid tot ik er weer aan gewend ben. Uiteindelijk heeft dit mijn 230 euro gekost voor de speakers. de Tannoys zijn niet zo mooi als andere speakers, maar prijs/prestatie in mijn ogen wel erg goed!

overigens heb ik mijn fronts op 'large' staan en mijn center op 'Small'.

De oude Jamo's staan nog binnen handbereik, voor als ik n keer echt film wil kijken en daarvan genieten, dan sluit ik ze even aan als rears (bij ons in de woonkamer zijn rear speakers lastig op te hangen en t ziet er denk ik niet uit :))

[ Voor 7% gewijzigd door Smithkj op 18-11-2013 12:17 ]

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Als het om muziek gaat vooral, zou ik in eerste instantie investeren in nieuwe front speakers, aangezien dat de grootste verbetering gaat brengen. Tenzij je vooral veel luistert naar muziek een diepgaande bas (denk aan verschillende soorten elektronische muziek, maar ook orgelmuziek), waar een sub zeker een goede aanvulling kan zijn. Je kunt dan ook meteen (via de versterker) zorgen dat de allerlaagste tonen niet meer naar je KEFs gestuurd worden, waardoor die het makkelijker krijgen en ook beter zouden moeten presteren.

Vloerstaanders kunnen hier ook een verbetering brengen, overigens, dus ook voor muziek met veel laag, kan een vervanging van de fronts een verbetering brengen.

In het geval dat je kiest voor een sub moet je er alleen wel op letten dat je een sub kiest voor een muzikale sub. Een sub voor muziek moet niet alleen diep gaan, maar ook snellere muziek kunnen volgen, waar voor films de snelheid minder belangrijk is.

Dit alles is vooral bedoeld voor als je muziek vooral stereo beluisterd. Als je ook veel surround muziek hebt, moet je natuurlijk die extra speakers er ook bij halen.

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Ik denk dat hij al weet wat hij voor ze muziek wou, aangezien hij van die setup wil uitbreiden naar film e.d. lees TS. Maar wat ik met je eens ben, is : Koop je Sub op de muziek, voor film voldoet het al veel sneller.
Maar mocht je hem juist niet bij je muziek willen en alleen bij film dan is het meteen een factor waar je weer op zou kunnen besparen. En nogmaals, ga luisteren dan pas beslissen.

Pagina: 1