Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:27

Speedmaster

Make my day...

Topicstarter
Door omstandigheden moet een bekende van mij mogelijk volgend jaar een beroep gaan doen op Woonkostentoeslag (Dit is wat anders als Huurtoeslag). Nu las ik op internet dat als je een levensverzekering hebt de gemeente je kan verplichten om deze af te kopen om de opbrengst eerst te gebruiken voor je woonkosten voordat je woonkostentoeslag krijgt.

Het is een beetje zuur als je al dik 25 jaar aan een polis betaald hebt en dit geld op deze manier moet op maken. Daar gaat dus je oude dag voorziening.

Wat nu als deze levensverzekering nu al wordt afgekocht en in een oude sok wordt gestopt?
Welke gevolgen heeft dit voor je belastingaanslag voor dit jaar?
Hoe ver kijkt de gemeente terug in financiele gegevens als de aanvraag eind 2014 begin 2015 wordt gedaan?

Ik kan op internet hier niet echt veel van terug vinden en ben dus vooral benieuwd naar de financiele gevolgen van het nu afkopen, belastingaangifte en aanvraag toeslag eind volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Speedmaster schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 14:37:
Wat nu als deze levensverzekering nu al wordt afgekocht en in een oude sok wordt gestopt?
In feite erg weinig, immers moet je zowel de waarde van de levensverzekering als het eventueel uitgekeerde bedrag gewoon opgeven als vermogen in box-3, en dus zou je over beide gewoon VRH moeten betalen.

Hoe de gemeente er verder mee om gaat weet ik niet, maar het geld verbergen voor de gemeente (of belastingdienst) door het in een oude sok te stoppen is natuurlijk wel gewoon fraude.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribledragon
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-09 13:00
De levensverzekering is een toekomstig geld bedrag. Mocht het zo zijn dat het afkopen financieel heel onvoordelig is, kan (in overleg met) de gemeente ook naar andere oplossingen gekeken worden.

Zo kan er bijvoorbeeld een lening verschaft worden, om te kunnen voorzien in zijn inkomen, die afbetaalt moet worden met de uitkering.

Zeker bij zo een langlopende verzekering kan afkopen heel nadelig zijn, afgezien van de fiscale gevolgen die ook nog eens flink pijn kunnen doen.

Wat mogelijk ook een oplossing kan zijn, waar hij zelf ook naar kan kijken is of door middel van een pandrecht niet een periode overbrugt kan worden. Echter rentes zijn dan hoger als bij de gemeente dus zou eerder een laatste oplossing zijn waar hij naar kan kijken als al het andere niet goed werkt.

Samsung R710 Q9000 geforce 130m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 12:49
De woonkosten toeslag is naar mijn weten, een (tijdelijke) (extra) vorm van bijstand (maar niet perse gelieerd aan de bijstand, je kan ook de toeslag krijgen zonder bijstand te hebben).

Bij de meeste vormen van bijstand moet je inderdaad eerst je eigen vermogen "opeten". Het is idd zuur maar als bijstandsregelingen "voor iedereen" zouden gelden zou het snel uit zijn voegen barsten.

Maar iig dit zijn zulke specifieke vragen moet je toch echt zijn bij de uitschrijvende instantie.

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoowgii
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-09 16:35
Nu las ik op internet dat als je een levensverzekering hebt de gemeente je kan verplichten om deze af te kopen om de opbrengst eerst te gebruiken voor je woonkosten voordat je woonkostentoeslag krijgt.

Hoe ver kijkt de gemeente terug in financiele gegevens als de aanvraag eind 2014 begin 2015 wordt gedaan?
Allereerst heeft elke gemeente zijn eigen beleid gemaakt. Heel handig :D.
Ten tweede gooi je de term levensverzekering erin. Wat bedoel je precies?
Heeft je maat een eigen woning (!) en zit hier een levensverzekering op?
Betaald deze gewoon premie voor een lijfrenteverzekering (met aftrek = box 1)?
Of betaald deze premie voor een kapitaalverzekering (zonder aftrek = box 3)?

In het laatste geval is een kapitaalverzekering deel van je box 3 vermogen. Je box 3 vermogen mag maar +/- 5/10k zijn alvorens je de bovengenoemde regeling wilt aanvragen. Als jij 200k in een verzekering hebt zitten en aanklopt bij de gemeente dat je geld wil voor je woonlasten, tja..
Gevolg afkopen? Hangt af van de polis, vaak doen ze een voorstel waarbij je dus +/- 200k op je bankrekening krijgt.

In de andere twee gevallen (EW levensverzekering / Lijfrentepremie) zijn de gevolgen wat groter aangezien je in box 1 zit.

Het is dus even zaak dat je wat concreter bent alvorens je concreet advies kunt krijgen en daarop actie kan ondernemen (of juist niet).

Tot slot kan de gemeente wel kijken waar jij je geld aan op maakt. Dus als jij die 200k snel investeerd in een mooie Mercedes, dan zeggen ze verkoop die bak maar.. Maar dat lijkt mij nogal logisch. Zelfde geldt als jij die 200k aan iemand schenkt enzovoort.

P.s. in 2014/2015 aanvragen, dan hoop ik toch voor jouw bekende dat die alweer een baan heeft, een toeslag is vaak 6 tot 12 maanden, word je ook niet rijk van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Speedmaster schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 14:37:
Het is een beetje zuur als je al dik 25 jaar aan een polis betaald hebt en dit geld op deze manier moet op maken. Daar gaat dus je oude dag voorziening.
Het is veel zuurder om mensen te verplichten op straffe van vrijheidsontneming om belasting te betalen voor mensen die zelf een spaarpot hebben en daarmee zichzelf kunnen bedruipen maar dat weigeren vanwege een sentiment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster

Speedmaster

Make my day...

Topicstarter
Goed, even wat zaken op een rij:

Wel de wil om te werken echter door omstandigheden niet gelukt, daarbij nu een leeftijd van boven de 50 maakt het allemaal wat lastiger.

Geen eigen huis maar een huurhuis in de vrije sector.
Levensverzekering is dus een kapitaal verzekering die bij leven uitkeerd op 65 jarige leeftijd.en de
afsluitdatum is van voor 1999, ik had ergens gelezen dat daar ook nog verschil in zit.
Uit te keren bedrag bij leven zal iets van 45.000 euro zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-10 09:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Bij woonkostentoeslag zit vrijwel altijd de verplichting om binnen 1 jaar te verhuizen naar een goedkopere woning. Tevens krijgen die mensen ook vaak een urgentieverklaring waarmee ze versneld voor een nieuwe woning in aanmerking komen.

Een van de adviezen die ik iedereen met een vrije-sector woning geef, is om de huur te checken op www.huurcommissie.nl. Als daar nl uit blijkt dat je huur te hoog is, kun je deze in een aantal gevallen laten verlagen.

Ik neem trouwens aan dat hij al geruime tijd druk en actief zoekende is naar een passender woonruimte? Bovendien vind ik in veel gevallen ook dat kamer-bewoning actief als mogelijkheid onderzocht en geaccepteerd moet worden. Afhankelijk van plaats en tijd van het jaar, is dat een prima optie.

Maar goed, terug naar vraag uit TS: ja, het is naar als die levensverzekering spaarpolis afgekocht moet worden, maar is een spaarpolis daar nou niet precies voor bedoeld? Je neemt een polis omdat er een (hopelijk) iets hoger rendement op zit dan op gewoon sparen op een spaarrekening, maar bij ieder hoger rendement, hoort ook een hoger risico, nl. dat je het vervroegd moet afkopen en dus dat je minder rendement hebt.

En laten we wel wezen, zo'n polis is gewoon vermogen, en ook bij meer dan € 21.000 vermogen kom je niet in aanmerking voor huurtoeslag. Woonkostentoeslag is een vorm van bijzondere bijstand, en daarvoor liggen de grenzen nog veel lager (vermogensgrenzen van minder dan € 2.000 soms).

Maar heel eerlijk, iemand die € 45.000 heeft, vind jij daarvan dat hij onvermogend is en ondersteuning uit algemene middelen nodig heeft? Want dan komen ineens wel héél veel mensen voor bijstand in aanmerking.

Een spaarpotje, al dan niet in de vorm van een polis, is nou eenmaal bedoeld als appeltje voor de dorst in slechte tijden en klaarblijkelijk zijn die slechte tijden aangebroken. Dat hij er oorspronkelijk een ander doel voor had is jammer, maar ik vind niet dat zijn spaargeld bewaard moet blijven ten koste van de algemene middelen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:56

SmartDoDo

Woeptiedoe

In aanvulling op bovenstaande posters, besef dat het uit beeld brengen van vermogen als fraude wordt beschouwd. Dat kan dus een strafblad opleveren en een boete die net zo hoog is als het gefraudeerde bedrag.

Ik zou deze situatie eerder aangrijpen om alles wat in z'n macht ligt aan te grijpen om het inkomen op orde te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster

Speedmaster

Make my day...

Topicstarter
@ardana:
Urgentieverklaring is ook het doel, met woonkostentoeslag krijg je een verhuisverplichting en moet een plaatselijke woning stichting je binnen een jaar meerdere aanbiedingen doen.
Huur is niet te hoog, maar zoeken naar andere woonruimte kan niet doordat het inkomen boven de sociale huurgrens ligt op dit moment. Kamerbewoning voor iemand met kind is geen optie.
Door het aanvragen van woonkostentoeslag zet je eigenlijk een domino effect in gang. Woonkostentoeslag = verhuisplicht = urgentie = sociale huurwoning.
Een andere route is, als het inkomen laag genoeg is geworden reageren op woningen met de zekerheid dat dit >2 jaar gaat duren.
Het uit te keren bedrag is het bedrag bij leven aan het eind van de rit, polis heeft nu een lagere economische waarde en moeten afkopen is kapitaalvernietiging, zeker als een polisverstrekker de hoodprijs berekend bij het afkopen.

Dat het uit beeld brengen van geld strafbaar is, is bekend. Dat is ook de reden dat ik aan het kijken ben naar alternatieven, wat Hoowgi aanhaald is een optie, kijken of er al dan niet in overleg met de gemeente een bedrag geleend kan worden voor de te overbruggen periode, zodra er verhuist is naar een sociale huurwoning komt er financiel weer lucht en zou er zelfs aflossingsruimte kunnen zijn om een verkregen toelagen terug te betalen.

Ik ben inmiddels ook al termen tegen gekomen van "leenbijstand", kijk als dat mogelijk is zonder een polis te moeten aanspreken en hierbij kapitaal te vernietigen is dit al een goed alternatief.

@SmartDoDo:
Uiteraard wordt er gezocht naar werk, maar laten we reeel zijn, boven de 50, geen opleiding, weinig ervaring, weinig arbeidsverleden door zorg voor een kind, dan wordt het in de huidige arbeidsmarkt behoorlijk lastig.

Punten die dus voor de komende periode even op het ToDo lijstje staan is uitvogelen hoe en onder welke condities leenbijstand mogelijk is. Door de opmerking van Hoowgi is er een belletje gaan rinkelen die mogelijk een nette oplossing kan bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-10 09:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Kijk ook naar de huurcommissie?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster

Speedmaster

Make my day...

Topicstarter
Die moet je even toelichten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ardana doelt op haar eerdere reactie
Ardana schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 03:23:
Een van de adviezen die ik iedereen met een vrije-sector woning geef, is om de huur te checken op www.huurcommissie.nl. Als daar nl uit blijkt dat je huur te hoog is, kun je deze in een aantal gevallen laten verlagen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster

Speedmaster

Make my day...

Topicstarter
Woy schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 12:12:
Ardana doelt op haar eerdere reactie

[...]
Ja pak ik mee, even overheen gelezen.
Maar gezien het feit dat het een nieuwbouw eensgezinswoning is met 3 slaapkamers, tuin, en zolder is zal er weining te verlagen zijn.
Pagina: 1