Toon posts:

Nieuwe SSD?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik ga een ssd kopen en nou vroeg ik me af: Ik heb op het moment windows 7 op mijn 1TB hdd lopen. Kan ik, als mijn ssd dadelijk binnen is, simpelweg windows op de ssd installeren en deze als Boot Device installeren en dan de hdd puur voor opslag gebruiken of is het niet zo simpel?

P.S.
Kan ik dan windows gewoon op mijn hdd laten staan (mocht de ssd ooit falen), of is dat geen slim idee?

Bij voorbaat dank

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:47
Alles wat je denkt klopt.

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:47

AzzKickah

06-CENSORED

Ik denk alleen wel dat als je de SSD er bij inbouwt, opstart van de Windows 7 DVD en Windows op de SSD installeert, je een dual-boot krijgt.

• 418O2
AzzKickah schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 13:56:
Ik denk alleen wel dat als je de SSD er bij inbouwt, opstart van de Windows 7 DVD en Windows op de SSD installeert, je een dual-boot krijgt.
Altijd handig als het crasht. Je kan de entry van je reguliere HD daar zo uit weghalen. Of de timeout op 3 seconden zetten zodat je altijd nog even naar je oude HD booten als je dat mocht willen. Dat heeft mij al eens gered toen de SATA poort van de SSD naar zijn grootje ging.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:55
Na het installeren even met, bijvoorbeeld, EasyBCD even de tweede boot weghalen van je 1TB schijf.

• 418O2
Jolke schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 13:59:
Na het installeren even met, bijvoorbeeld, EasyBCD even de tweede boot weghalen van je 1TB schijf.
ja of via MSConfig de boel instellen.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Wat zijn jullie allemaal bezig over dat er dual-boot ontstaat en alles goed instellen via bootloaders of msconfig... Dat klopt niet en is allemaal niet nodig...
Dat er 2 bootable partities zijn , die verspreid zijn over verschillende opslagapparaten, is in een computersysteem echt geen issue. Gezien BIOS boot prioriteit dit afvangt...

Je gaat pas kloten met bootloaders, als je 2 bootable parties op 1 opslag apparaat hebt of als je verschillende bootpartities zou willen kunnen benaderen met gemak..

Eptarius, dit is je stappen plan:
  • Je doet SSD in het systeem, haalt de HDD los voor de installatie van windows.
  • Je installeert dan windows op je SSD.
  • Prikt HDD weer erbij
  • In BIOS instellen dat SSD het boot device is.
  • Tadaa klaar, geen gezeik of gemekker met dual boot zoals andere hier claimen...
Mocht je een keer de windows installatie die op je HDD staat willen booten, dan kies je in je bios of via boot menu dat je van je HDD wilt booten...

[ Voor 42% gewijzigd door Swordlord op 15-11-2013 14:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Swordlord schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 14:19:
Wat zijn jullie allemaal bezig over dat er dual-boot ontstaat en alles goed instellen via bootloaders of msconfig... Dat klopt niet en is allemaal niet nodig...
Dat er 2 bootable partities zijn , die verspreid zijn over verschillende opslagapparaten, is in een computersysteem echt geen issue. Gezien BIOS boot prioriteit dit afvangt...

Je gaat pas kloten met bootloaders, als je 2 bootable parties op 1 opslag apparaat hebt of als je verschillende bootpartities zou willen kunnen benaderen met gemak..

Eptarius, dit is je stappen plan:
  • Je doet SSD in het systeem, haalt de HDD los voor de installatie van windows.
  • Je installeert dan windows op je SSD.
  • Prikt HDD weer erbij
  • In BIOS instellen dat SSD het boot device is.
  • Tadaa klaar, geen gezeik of gemekker met dual boot zoals andere hier claimen...
Mocht je een keer de windows installatie die op je HDD staat willen booten, dan kies je in je bios of via boot menu dat je van je HDD wilt booten...
Ja dit is wat ik dacht. Zolang ik mijn ssd toch als 1e prioriteit zet moet het toch gewoon automatisch werken. Hij gaat gewoon het lijstje af tot hij een bootable apparaat vind.

Hoe zit dat trouwens met AHCI en IDE mode? Ik heb een nieuw mobo dus dan moet sata mode toch op AHCI staan (dat staat hij nu geloof ik ook) ?

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Voor een SSD is AHCI mode aangeraden. Gewoon even zelf controleren in de BIOS of het goed staat ;) Je weet namelijk maar nooit.

SSD's willen dan net wat sneller en fijner functioneren, omdat AHCI een uitgebreider communicatie protocol is met functies waar een SSD graag gebruik van maakt.

[ Voor 6% gewijzigd door Swordlord op 15-11-2013 17:22 ]

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:55
Ok, Swordlord... point taken :)

AHCI wel even instellen voordat je Windows gaat installeren. Naderhand kan ook maar is net even wat moeite.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Het is wel van belang om zoals Swordlord zegt je HDD even los te koppelen. De Windows installer zoekt namelijk eerst naar actieve partities op andere schijven, en naar bestaande BCD's, voordat ie bedenkt dat het handig is om die op de doelschijf zelf aan te maken.

Als je je HDD loskoppelt slaat ie dat over, en is je SSD zelfstandig in staat om te booten, ook als je in de toekomst besluit je HDD weg te doen of te vervangen.
Pagina: 1