[advies] nieuwe router voor achter Ubee

Pagina: 1
Acties:

• homemix25
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-12 19:57
Ik heb op dit moment de modemrouter van Ubee en deze bevalt, zoals bij vele andere, zeer slecht. Regelmatig wegvallen van de verbinding en een zeer hoge ping.

Ben van plan een nieuwe router aan te schaffen om die achter de ubee te hangen. Het is een appartement en hier wil ik overal goed bereik hebben. Heb de 20Mbit lijn van ziggo dus geen supersnel internet, al wil ik wel kijken naar de mogelijkheid om een externe harde schijf aan de nieuwe router te hangen zodat ik films kan streamen. Hoe sterk moet de router zijn die ik hiervoor nodig heb?

aangesloten apparaten:
samsung interactieve tv bedraad
computer, 2x ipad, 3x telefoon, 2x laptop WIFI

Budget is ongeveer 100 euro, maar kan opgerekt worden indien nodig.

Gaat dit allemaal lukken met bijvoorbeeld:
pricewatch: TP-Link TL-WDR4300

of is het beter om te kijken naar
pricewatch: Linksys Smart Wi-Fi Router AC900
of
pricewatch: TP-Link Wireless-AC1750 DualBand Router - ArcherC7

ik heb niet de beschikking over usb 3.0 poorten op mijn pc!

[ Voor 4% gewijzigd door homemix25 op 15-11-2013 13:24 ]

"Time changes everyting." "That's what people say, it's not true. Doing things changes things. Not doing things leaves things exactly as they were." - Dr. Gregory House

• mk13139
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-12 13:09
Denk eraan dat je bij Ziggo je modem wel in bridge modus moet laten zetten wil je een router erachter kunnen plaatsen. Of je moet op je gekochte router DHCP uitschakelen, hem een statisch IP buiten de range van de Ubee geven en hem via de LAN poort op de Ubee moet aansluiten...

Het is misschien makkelijker een accesspoint te kopen, scheelt je tijd en ook nog eens aanzienlijk wat geld:
pricewatch: TP-Link TL-WA801ND

• homemix25
daar ben ik van op de hoogte ja, en het voorgestelde access point lijkt me veel minder uitgebreid dan de hierboven staande routers.

"Time changes everyting." "That's what people say, it's not true. Doing things changes things. Not doing things leaves things exactly as they were." - Dr. Gregory House

• mk13139
homemix25 schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 13:42:
ik wil een harde schijf eraan kunnen hangen zodat ik kan streamen naar mijn pc. Deze staat in de kamer tegenover de meterkast maar kan geen netwerk kabel heen. Daarnaast moet het signaal vanaf het begin van het app. naar het balkon.
Ah op die manier, verkeerd gelezen. Ik dacht dat je een of andere NAS had.

Je zou dan inderdaad kunnen kijken naar:
pricewatch: TP-Link TL-WDR3600
pricewatch: Asus RT-N66U

Of misschien zelfs nog deze, iets oudere, TP-Link:
pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND

[ Voor 72% gewijzigd door mk13139 op 15-11-2013 13:47 ]

• homemix25
ik wil een harde schijf eraan kunnen hangen zodat ik kan streamen naar mijn pc. Deze staat in de kamer tegenover de meterkast maar kan geen netwerk kabel heen. Daarnaast moet het signaal vanaf het begin van het app. naar het balkon.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:43
Bevalt de Router of het WiFi gedeelte van de Ubee je slecht? Hier kan je eigenlijk alleen goed achterkomen als je ook een computer via UTP verbonden hebt :)

Als alleen het WiFi gedeelte je slecht bevalt dan is een AP wellicht afdoende en heb je geen router nodig. Een externe schijf op je router is leuk maar werkt vaak belabberd en komt niet in de buurt van de snelheid van een NAS.

Denk trouwens niet dat een anders AP qua bereik wonderen gaat verrichten. Het is veel belangrijker om je (nieuwe) AP buiten de meterkast op een centrale plek in je app te plaatsen. Daarnaast heb je (vooral in appartementen) vaak storing op de 2.4ghz waardoor je genoodzaakt bent om over te gaan op 5ghz. Je apparatuur moet dit natuurlijk wel ondersteunen...

CISSP! Drop your encryption keys!

• homemix25
heb wel even een kabeltje gelegd dit werkt goed, maar kan dit niet permanent want dan ligt er een kabel door de gang.

grootste problemen waar ik tegenaan loop op zowel mijn windows pc als macbook is dat op willekeurige momenten de verbinding wegvalt en hij dan een beperkte verbinding aangeeft. rebooten, of via de macbook verbinden met 5ghz werkt dan wel. Al diverse malen contact opgenomen met de dienst van ziggo maar meer dan een kanaal veranderen en modem reseten komen hun ook niet.

Af en toe een hele hoge ping van 500. Dit zowel met speedtest als via cmd pingend naar tweakers bijvoorbeeld.

Oke schijf verhaal is duidelijk, misschien dan even verder sparen voor een nas.

• mk13139
homemix25 schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 13:52:
Bovenstaande routers zijn allen snel genoeg om films te kunnen streamen vanaf een gekoppelde USB schijf. De performance is natuurlijk niet te vergelijken met een NAS, maar als je hem alleen zult gaan gebruiken om af en toe een filmpje te streamen of documentjes te backuppen zou ik gewoon een router met USB nemen.

• laurens0619
homemix25 schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 13:52:
heb wel even een kabeltje gelegd dit werkt goed, maar kan dit niet permanent want dan ligt er een kabel door de gang.

grootste problemen waar ik tegenaan loop op zowel mijn windows pc als macbook is dat op willekeurige momenten de verbinding wegvalt en hij dan een beperkte verbinding aangeeft. rebooten, of via de macbook verbinden met 5ghz werkt dan wel. Al diverse malen contact opgenomen met de dienst van ziggo maar meer dan een kanaal veranderen en modem reseten komen hun ook niet.

Af en toe een hele hoge ping van 500. Dit zowel met speedtest als via cmd pingend naar tweakers bijvoorbeeld.

Okay opzich ben je dus tevreden met de router functionaliteit maar niet met de WiFi functionaliteit/stabiliteit. Een helpdesk kan inderdaad niet veel meer doen dan dat.

Treedt het probleem ook op met 5ghz? Of blijft het daar stabiel op werken
Zijn er veel andere WiFi netwerken in de buurt?
Heb je genoeg bereik op de plekken waar het netwerk uitvalt?
Waar staat het WiFi accesspoint nu? (modem/router)?
mk13139 schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 13:55:
[...]

Bovenstaande routers zijn allen snel genoeg om films te kunnen streamen vanaf een gekoppelde USB schijf. De performance is natuurlijk niet te vergelijken met een NAS, maar als je hem alleen zult gaan gebruiken om af en toe een filmpje te streamen of documentjes te backuppen zou ik gewoon een router met USB nemen.
Ik heb de TP-Link TL-WDR4300 en hier de usb functionaliteit op getest. Dat werkte echt brak (2mb/sec max) :(

Het hangt er ook even af hoe je films wilt streamen. Wil je dit via dlna/samba? De dlna in de TP-Link is beperkt en doet ook (begrijpelijk) niet aan transcoding. Als je dan films wilt streamen direct vanuit je TV dan werkt dit vaak alleen via DLNA en is dus geen echte lekkere oplossing.

[ Voor 25% gewijzigd door laurens0619 op 15-11-2013 14:45 ]

• homemix25
5ghz is voor zover ik weet stabiel, maar alleen de macbook ondersteunt de 5ghz dus heb ik er niet zo veel aan. De router staat in de meterkast in de gang. Mijn computer staat in een kamer daar schuin tegenover en hier is het signaal goed. Toch gebeurt het regelmatig dat hij ineens beperkte verbinding geeft. Gamen is onmogelijk waar dat voorheen met een oude speedtouch van KPN wel kon.

Het gebeurt ook wel eens dat hij op mijn macbook de melding geeft ip al in gebruik of geen geldig ip adres.

In de buurt zijn, buiten het eigen netwerk, 3 andere netwerken die gedetecteerd worden door de pc

• laurens0619
Helaas is 2.4ghz niet altijd stabiel te krijgen. Verschillende WiFi netwerken maar (vooral) ook andere apparaten van buren als babyfoons/draadloze deurbellen weten deze band goed te verstoren. In de regel wil een sterk bereik wel helpen aan de stabiliteit van het signaal. Dat is niet zozeer het vermogen opkrikken maar vooral een AP op een juiste plek plaatsen dichtbij de clients.

In AP's kan je daarnaast vaak wel wat tunen om het stabiel te krijgen (max 20Mhz band gebruiken op de 2.4Ghz!!) maar dit helpt niet altijd. Wat sowieso wel helpt is je AP uit je meterkast te halen, een meterkast is ongeveer de slechtste plek voor een AP om zijn werk te doen. Ik begrijp echter dat dit nogal lastig kan zijn als die geïntegreerd is met je modem.

Mijn advies daarom: Koop een los AP (een van die hierboven geadviseerd is) en plaats deze op een centrale plek in het huis (en niet ergens in een kast) en koppel deze via UTP. Dit biedt geen garantie dat het stabieler wordt maar grote kans dat het wel gaat helpen :)

• homemix25
ik begrijp inderdaad je punt, vind het alleen raar dat met het oude gare speedtouch kastje het altijd goed werkte, maar nu met de UBee het in de kamer ertegenover al dramatisch is.

Komt nog is bovenop dat de bekabeling die hier voor geinstalleerd is(nieuwbouw) en ik niet weet of er cat 5 of 6 ligt. Ik ga denk voor de voorgestelde TP-link router. Dan proberen hoe hij het in de meterkast en via een punt ergens in het huis waar UTP is doet. Zal mijn bevindingen hier plaatsen.

• laurens0619
Dat is inderdaad wel verdacht? Gebruikte je die speedtouch in hetzelfde appartement en zijn de problemen direct na vervanging van je Speedtoch gekomen? Als dat het geval is heb je kans dat vervanging van de AP (en hem in de meterkast laten staan) al je probleem oplost.

Om je een beeld te geven: Ik had op mijn studentenkamer perfect WiFi, nooit gekke haperingen. Toen ben ik verhuisd naar een appartement met EXACT dezelfde apparatuur> drama, op gekke momenten viel al het (lokale) netwerkverkeer stil.

• homemix25
Exact hetzelfde appartement, dezelfde locatie en dezelfde apparaten.

ik zou wel graag de mogelijkheid willen om een externe schijf aan te sluiten en de netwerksnelheid moet daar dus ook op berekend zijn. Is het dan slimmer om zo deze aan te schaffen:
of een AP? Volgens mij ontloopt het elkaar in de regel niet heel veel.

• laurens0619
Neuh een router in "ap mode" is idd betere koop, kost meestal bijna niets extra en je kan er meer mee. Die 4300 heb ik hier, ben er niet kapot van maar is ook niet slecht.

[ Voor 32% gewijzigd door laurens0619 op 16-11-2013 11:28 ]

• homemix25
heb er een tijdje over nagedacht en toch nog twijfel. Oog is nu ook gevallen op de airport express van apple. I.v.m. de aanwezigheid van een macbook, twee ipads en grote kans op uitbreiding in het vervolg. vraag ik me alleen af of de airport express een meerwaarde biedt, behalve de goede integratie met apple producten.

EDIT:

alle voor- en nadelen even op een rijtje gezet en toch besloten een wat goedkopere router aan te schaffen. Na twijfel tussen de TP-LINK TL-WDR3600 en TL-WDR4300 besloten voor de goedkopere 3600 te gaan. Komt morgen binnen en maar eens zien of dat alle problemen oplost.

[ Voor 30% gewijzigd door homemix25 op 10-12-2013 16:08 ]

Pagina: 1