Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Luchthoofd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-05-2024
Ik wil bij mijn tv een receiver en 2 boxen neerzetten een subwoofer zou eventueel nog wel kunnen als dat nodig is. Ik wil geen boxen achter me zetten ofzo en het liefst heb ik boxen die ik op mijn tv meubel kan zetten naast mijn tv, dus die maximaal 60cm hoog zijn ofzo.
De receiver zal minimaal 5 hdmi ins nodig hebben.

Wat zou ik voor een budget van rond de €1000,- het best kunnen aanschaffen?

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik zou natuurlijk een algemeen verhaal kunnen afsteken over hoe je het beste zou kunnen starten.

Maar het lijkt me toch handiger als je zelf ook wat energie in dit topic steekt. Wat heb je zelf al gevonden c.q. in gedachte? Van daaruit komt er dan wel een discussie op gang waar mogelijk een advies uitkomt waar je iets mee kan.

• Luchthoofd
Het probleem is ik weet niet of ik voor een goedkopere receiver moet gaan zoals een vriend van me aanraad: Pioneer VSX-528-K en dan wat duurdere boxen, of voor een duurdere receiver bijvoorbeeld de x-3000 en dan iets goedkopere boxen.

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
De geluidskwaliteit wordt voornamelijk bepaald door de kwaliteit van de speakers; je kunt dus beter het advies van die vriend opvolgen. Met een budget van € 1.000 bijna € 700 in een receiver steken, is volkomen zinloos. Probeer het grootste gedeelte van het geld in speakers te steken want daar heb je veel meer aan.

• Chris van der G
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-11 12:29

Chris van der G

Tailchakra

De pricewatch: Denon AVR-X1000 is een leuk speeltje voor weinig geld, over het algemeen klinken de meeste receivers in die prijscategorie wel hetzelfde, wil je het echt weten; kun je dat ook altijd nog gaan beluisteren in de winkel. Dan heb je daarna nog ongeveer €350,- per speaker om uit te geven. Met de speakers kunnen wij je helaas niet al te veel helpen omdat dat toch echt met het eigen oor moet gaan. Ik ga hier ook geen "rijtje van goede merken" opleggen omdat in mijn ogen JAMO er niet bij hoort, maar voor sommige mensen dat echt een topmerk is!

Ik weet niet waar je in de buurt woont, maar er is vast wel een lokale audiowinkel (Dus niet Mediamarkt, Saturn etc.) waar je langs kunt gaan. De meeste audiowinkels hebben wel een X1000 waar de speakers op getest kunnen worden, gewoon een volle dag daar volbrengen en alles in je budget een beetje beluisteren. Hierdoor kan je de beste keuze maken wat voor jou het beste klinkt.

Wat je ook doet, niet overhaast beslissen. Daar krijgt iedereen spijt van, ga liever een aantal dagen later nog een keer terug om toch 2 speakers weer opnieuw te beluisteren dan dat je spijt gaat hebben dat je die andere niet hebt gekozen.

Dan kan je daarna altijd nog als je wilt een eventuele center speaker aanschaffen voor het geval je vaak films of series kijkt. (Slim is wel om dit in dezelfde serie te doen als de twee andere speakers). Want in mijn oren, mis ik echt iets als ik geen center speaker heb als film liefhebber.

EDIT: Vergeet ook niet dat speakers soms wel tientallen jaren mee gaan, wat dus betekend dat het misschien ook niet verkeerd is om op marktplaats te gaan kijken als dat geen problemen voor je geeft! Soms staan er op marktplaats echt hele leuke deals, vooral door het feit dat je veel beter spul kunt krijgen voor hetzelfde geld. Vergeet dan niet een aantal cd's mee te nemen om je eigen muziek te kunnen beluisteren als je de speakers daar wilt testen. Dan heb je ook geen twijfel in je koop ;)
S1NN3D schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 13:25:
Ik zou natuurlijk een algemeen verhaal kunnen afsteken over hoe je het beste zou kunnen starten.
Dit dacht ik ook, alleen ik weet uit ervaring dat als je er niets over weet je echt niet weet hoe je moet beginnen. Ik heb dankzij het vele vragen en vooral VEEL lurken op forums wel een beetje het idee hoe het nu werkt en wat nu wel of niet "goed is". Ik heb nog geen twee jaar geleden nog de fout gemaakt met een all-in-one pakket omdat ik gewoon echt niet wist waar ik moest beginnen. Toen ik toch over wilde stappen ging ik naar kieskeurig, typte ik in: "Receiver" en alles zag er bijna hetzelfde uit voor mij. Ik wist niet wat, wat was en ik wist echt niet wat ik ermee aan moest. Wat dus resulteerde in de vraag: "Weten jullie iets voor mij?"

Dus aan de ene kant snap ik dit soort topics wel en is een kleine uitleg niet altijd verkeerd.

[ Voor 19% gewijzigd door Chris van der G op 15-11-2013 14:35 ]

Pixel 8 Pro | Machine Gen 6 Hybrid Smartwatch Smoke | Kobo Aura One | Xbox Series S | PS 5 | Switch OLED

• Luchthoofd
Dank je het is voor mij voornamelijk voor films en series dus een center speaker is ook een goede tip.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:58

FeaR

In GoT we trust

Chris van der G schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 14:28:
Dit dacht ik ook, alleen ik weet uit ervaring dat als je er niets over weet je echt niet weet hoe je moet beginnen. Ik heb dankzij het vele vragen en vooral VEEL lurken op forums wel een beetje het idee hoe het nu werkt en wat nu wel of niet "goed is"
Iedereen moet ergens beginnen :) Als ik zie wat mijn eerste topic op GoT was dan schaam ik me echt kapot. Een receiver zoeken met minstens 100 Watt en die HD Audio aan kan. Nu weet ik wel dat die Watt nergens op slaan (zeker niet in het budget wat ik toen had) en aan die HD Audio heb je helemaal niets met een PS3 Fat.. Ach, aldoende leert men. Lastige is ook dat je met audio lastig kan zeggen dat Product X beter is dan Product Y. Met PC's kan je benchmarks tegenover elkaar zetten en met dat soort feiten komen, audio is en blijft persoonlijk.
Luchthoofd schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 14:55:
Dank je het is voor mij voornamelijk voor films en series dus een center speaker is ook een goede tip.
Naast de twee speakers die je al wilde en de center zou ik de subwoofer ook aanraden. Center is zoals gezegd belangrijk met stemmen welke je in films veel terug hoort komen. Tevens komen effecten uit de Front Left en Right beter tot zijn recht als die speakers de spraak niet meer hoeven te doen. Subwoofer kan ik alleen beamen dat die wat toe zal voegen. Nadeel is wel dat een goede subwoofer je set kan maken en een slechte subwoofer je gehele set kan breken. Dat is wel een punt om mee te nemen in de overweging.

Qua je budget verdelen ben ik nog steeds van mening dat je beter meer geld in speakers kan steken dan in de versterking om het meest uit je geld te halen qua sound. Je eis van 5 HDMI ingangen meenemende kom ik dan snel op een Pioneer dan wel Onkyo uit. Een Denon dan wel Marantz pakken mee 50% van je budget voor alleen de receiver waar de andere het met 30% doen. Dan houdt je een mooi budget over voor een 3.0 set, 3.1 kan ook maar dat wordt lastiger omdat subwoofer relatief duur zijn.

Als je bijvoorbeeld een paartje Boston Acoustics A25 pakt met de bijbehorende A225C center en ASW250 subwoofer redt je het met gemak. Zelfs budget voor de ASW650 subwoofer. Let wel dat dit puur een voorbeeld is van een speaker die behoorlijk populair is. Al zijn er over de subwoofer verschillende meningen, maar de subwoofer hoeft zeer zeker niet van hetzelfde merk te zijn. Ik heb geen ervaring met de ASW's dus ik kan er niets zinnigs over zeggen. Tevens ook mee de melding dat dit puur een voorbeeld is en er meer speakers zijn die in je budget passen, een Dali Zensor is ook een speaker die populair is in dit prijssegment. En natuurlijk dat je moet gaan luisteren omdat elke speaker een andere sound heeft, et cetera...Zoals gezegd is er binnen de audio niet 'de beste speaker" wat je met andere hardware wel kan hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door FeaR op 15-11-2013 17:57 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1