Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-10 15:24
goede morgen,

ik ben in het bezit van een h100i die ik gemonteerd heb ik een corsair carbide 500. op het moment heb ik hier twee corsair sp120 silent fans opzitten, deze zijn boven de radiator gemonteerd en trekken de lucht erdoorheen en blazen het de kast uit.

wat mij opvalt is dat deze fans alles behalve stil zijn, ze zoemen enorm en zijn duidelijk de luidste fans in mijn kast. ik wil binnenkort een obsidian 550 kast gaan halen vanwege de aangschaf van een stock 7970 die nog wel eens luid kan worden. (bovendien is het een enorm strakke kast vergeleken met de carbide 500)

ik vroeg me af wat de beste fans zijn die je onder een radiator kunt monteren. ik lees op de amerikaanse sites dat men daar gaat voor silentx en wat andere merken maar deze zijn hier niet zo goed verkrijgbaar en spreken me ook niet erg aan. ander mensen zeggen weer dat de af120 fans van corsair goed zijn voor een radiator.

dus wat zijn de beste fans voor onder een h100i?

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-10 15:49
De AF120 zijn slechter voor radiatoren, aangezien deze veel minder static pressure opbouwen. Wat ik alleen vreemd vind is dat je aangeeft dat de SP120 Quiet fans niet stil zijn. Kan dit niet toevallig door een of andere resonantie komen? Over het algemeen zijn ze namelijk erg stil.

Wat betreft andere fans, een van de besten zijn nog altijd Noctua NF-F12. Zelf gebruik ik onder andere Zalman ZM-SF3 fans waar ik zeer tevreden over ben.
Als je wilt horen hoe ze klinken, check dan eens dit Youtube kanaal. De SP120 Quiet, de Noctua's en ook de Zalman fans zijn hier getest. Allen zijn getest onder dezelfde omstandigheden, wat vergelijken erg makkelijk maakt.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Die test zegt niet alles aangezien ze het los op een tafel plaatsen, dat doet niemand.
In een kast kan je een stoffilter of radiator ervoor hebben en dan klinkt het geluid al anders.
Ook hebben sommige fans rubberen mounts en sommige weer niet.

Ik heb zelf een H100i en heb de fans ook vervangen, want het zijn inderdaad crap fans wat Corsair bijlevert.
B12-PS: http://www.blacknoise.com...ker-NB_eLoop_Series_120mm
Of dit de "beste" fans zijn, geen idee.
Maar ik denk dat elk ander fan wel beter is dan wat Corsair bijlevert.

Let erop dat ze wel geschikt zijn voor radiator en PWM controlled.
Of ze geschikt zijn kan je meestal aan de fan bladen zien.
Normale case fans hebben meestal wat smallere bladen, radiator fans hebben meestal bredere bladen (meer oppervlakte)

Afbeeldingslocatie: http://www.corsair.com/us/media/catalog/product/cache/26/small_image/155x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/f/a/fan_af140_up_b_1.png
Case fan

Afbeeldingslocatie: http://www.corsair.com/us/media/catalog/product/cache/26/small_image/155x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/f/a/fan_sp120_up_w.png
Radiator fan

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
ja het principe is natuurlijk dat de platte bladen minder lucht verplaatsen maar wel met meer kracht erachter waardoor het beter door een radiator heen zou gaan. wat betreft mijn sp120's ik heb ze zittenonder een klepje aan de bovenkant van mijn kast, de schroeven gaan door een paar houders heen van de kast en dan vast in de radiator. als ik de fans losschroef knikkert mn radiator dus naar beneden :P maar er zit totaal geen speling in dus trillen is het niet, ze maken gewoon een enorm zoemend lawaai. het kan misschien komen omdat ze zo ongeveer op een begrensde rpm limiet zitten, corsair link wil ze maar niet langzamer laten draaien

ik zal de door jullie aangegeven fans eens overwegen.
bedankt voor de informatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XpanD
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-10 22:46
Kijk vooral ook eens naar de Scythe Gentle Typhoon fans, en dan vooral de AP-12 (800rpm) en de AP-13 (1150rpm). Deze fans zijn relatief stil en zetten volgens veel tests een zeer hoge statische druk neer. Ik kan wel aanraden om ze niet te gebruiken als de computer zeer dicht bij staat, omdat de motoren dan bijna altijd hoorbaar tikken. Ik heb zelf een systeem met 5 AP-14 (1450rpm) ventilatoren in een Nanoxia Deep Silence 1, en daar valt op een afstand van zo'n twee meter maar weinig aan te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
hmm ja mijn oog was ook al gevallen op de gentle typhoons, in mijn geval staat de pc rechts naast me op mijn bureau zon halve meter.. maar de corsair fans hoor je aan de andere kant van de kamer ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-09 21:12

bbblije

Riiiiight

Ik heb ook een setje SP's op m'n h60 zitten, vind ze niet bepaald luid... Heb je de bijgeleverde pwm verloopjes gemonteerd? Deze zorgen ervoor dat de fans op een nog lager toerental draaien en dus nog stiller zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
uhm nee heb ik niet, laat ik dat maar eens proberen dan

[UPDATE]
het lijkt erop dat die verloopjes hebben gewerkt!
toen ik mijn pc opstarte draaiden de fans op 950rpm in plaats van 1050+
nu heb ik de snelheid met corsair link op 800 gezet en ze reageren meteen!
de fixed snelheid die je opgeeft komt niet overeen met de snelheid die ze gaan draaien, maar als ik 700 rpm aangeef dan draaien ze op 800 en ze zijn daadwerkelijk veel stiller dan eerst.
hardstikke bedankt jongens

[ Voor 79% gewijzigd door aminam op 16-11-2013 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-09 21:12

bbblije

Riiiiight

aminam schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 11:18:
uhm nee heb ik niet, laat ik dat maar eens proberen dan

[UPDATE]
het lijkt erop dat die verloopjes hebben gewerkt!
toen ik mijn pc opstarte draaiden de fans op 950rpm in plaats van 1050+
nu heb ik de snelheid met corsair link op 800 gezet en ze reageren meteen!
de fixed snelheid die je opgeeft komt niet overeen met de snelheid die ze gaan draaien, maar als ik 700 rpm aangeef dan draaien ze op 800 en ze zijn daadwerkelijk veel stiller dan eerst.
hardstikke bedankt jongens
Super! Graag gedaan! Scheelt weer in de portemonnee ;)
Pagina: 1