Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Excel] projectplanner, hoe omgaan met weeknummers? *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede tweakers,

Ik heb een vraag over MS Excel 2010

Ik heb een project planner gemaakt in Excel en loop tegen een probleem op waar ik niet precies weet hoe ik dit moet oplossen.

Het werkblad bevat onderstaande velden:
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/npru48.jpg

Ik kan de planning per week invoeren. Het probleem alleen is, Excel ziet deze weken als generieke getallen, dus na week 52 weet hij niet dat ie weer verder moet gaan met week 1. Zoals je kan zien in de tekening houdt het dan gewoonweg op, aangezien hij 'week' 53 verwacht bij activiteit 2. En als ik twee week 1 in mijn tabel zet, zet hij bij allebei de vakjes.

Hoe kan ik Excel wijsmaken dat deze velden weken zijn i.p.v. normale getallen?

Hopelijk is mijn uitleg een beetje duidelijk.

Alvast bedankt!

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Het helpt mogelijk als je het originele bestand ook even post. Dan kunnen we je formules bekijken.

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
Als ik het goed begrijp is het de bedoeling dat als je bijvoorbeeld voor week 51 iets met een geplande duur van 4 weken invoert er in het overzicht een blokje ontstaat van week 51 t/m week 2?

Desktop | Server | Laptop

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Kan je niet beter met 'echte' datums werken icm de weeknum()-functie voor enkel de weergave? Sowieso is het niet tonen van echte datums vrij eng in een planning (omdat er verschillende definities zijn van wat week 1 is).

offtopic:
Belangrijkste reden dat ik post: ik pas de topictitel aan. "Excel vraag" is veel te generiek: er bestaat meer dan 1 topic op GoT dat een vraag over Excel bevat, dus is het geen goede titel ;)

Edit: Met een ALS-DAN constructie kan je het ook doen, als N < max (vorige weken) dan rekenen met N + max (vorige weken). Of andersom: REST() gebruiken in de weergave, dan wel goed opletten hoeveel weken er in het jaar zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door F_J_K op 15-11-2013 10:54 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-11 14:14

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Waarom niet "gewoon" met de functie WEEKNUM?

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:44

P_Tingen

omdat het KAN

Waarom niet met een echte project management tool ipv een rekenprogramma?

... en gaat over tot de orde van de dag

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties, ik heb alle bovenstaande voorstellen geprobeerd, maar krijg het niet voor elkaar.

Is er misschien iemand die mijn bestand kan aanpassen zodat ik kan zien hoe het daadwerkelijk werkt?

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

In mijn ogen zit het probleem bij de bron, je gebruikt weeknummers zonder jaar, dus moet excel maar gokken over welk jaar het gaat :). Je kan dus de weeknummers maar voor 1 jaar gebruiken

Ik heb even geen office 2010 bij de hand maar zo te zien gebruik je voorwaardelijke opmaak om het in te vullen, dus moet je je conditie aanpassen,
Ik neem even aan dat je iets gebruikt als als kolom nummer tussen week en week+duur ligt vul je de kleur, breidt deze uit met als een voorwaarde als week<52 en week + duur > 52, voer dan een correctie door door van week+duur - 52 en je kan elke kolom <= week+duur - 52 vullen (als aanvulling op je bestaande voorwaarde)

voorwaarde is zoals ik in het begin aangaf, dat elk weeknummer maar 1 keer in je calender voor komt.

PS sommige jaren hebben 53 weken, moet je even rekening mee houden...

[ Voor 11% gewijzigd door jeanj op 16-11-2013 11:53 ]

Everything is better with Bluetooth

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Verwijderd schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 19:38:
Dank voor de reacties, ik heb alle bovenstaande voorstellen geprobeerd, maar krijg het niet voor elkaar.
Kan je aangeven welke code je probeert met de verschillende genoemde methoden / waar loop je er mee vast? Dan kunnen we meedenken.

Liefst in het topic aangeven, veel mensen (incl mezelf) gaan niet zomaar een extern gehost bestand downloaden en openen. Ook bestaat dat bestand over een jaar niet meer zodat de volgende met dezelfde vraag hier niets kan leren.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1