CD bibliotheek digitaliseren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cosy
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-11-2024
Graag zou ik mijn uitgebreide cd collectie willen opslaan op de server.
Kan iemand mij een tip geven met welk software programma dit goed te doen is?
- onderverdeling in genre
- meerdere cd's van 1 cassette bij elkaar om ze in achterelkaar te kunnen afspelen
- coverafbeelding
- zoekfunctie

bvb dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:44

Cyphax

Moderator LNX
Je moet ze nog rippen dus? Dat zou ik doen met Exact Audio Copy (http://www.exactaudiocopy.de/) om ze te rippen naar FLAC, als je Windows gebruikt, en dan bijvoorbeeld Ampache (https://github.com/ampache/ampache/) installeren om de bibliotheek te onderhouden. Ampache werkt in mijn ervaring best wel gaaf. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cosy
dank je ga ermee aan de slag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

- Rippen naar .flac-> Check... EAC for the win.
- Onderverdeling in genre -> Waarom genre? Genre is zo vreselijk subjectief... Ik raadt een onderverdeling op basis van artiest aan, en vervolgens kun je middels de ID3-tag artiest, album of zelfs track van een passend genre voorzien...
- Meerdere CD's in een cassette -> Wederom... ID3-tag.
- Coverafbeelding -> Twee opties: Je kunt ze toevoegen aan de ID3-tag (maar dat kan wat zwaar worden als je grote, hi-res afbeeldingen wilt gebruiken). Je kunt ook een cover-bestand toevoegen aan de album-folder en deze folder.xxx of front.xxx noemen. De meeste mediaspelers moeten dat gewoon snappen. (Foobar2000 doet dat sowieso)
- Zoekfunctie -> Voeg de server-locatie toe aan je music-library in Win7, en windows zoekt al. Doe hetzelfde in je mediaspeler en ook daar kun je in zoeken.

Voor het toevoegen en bewerken van je tags, verwijs ik in eerste instantie naar Musicbrainz Picard. Beetje leercurve, maar uiteindelijk een vreselijk krachtige tool
Genres aanpassen zou ik gewoon in je favoriete mediaspeler doen.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Naast Musicbrainz Picard als tagger zou ik graag Mediamonkey (www.mediamonkey.com) als muziekbibliotheek aanraden.

Een indeling op filesystem-niveau op genre is inderdaad omzinnig, maar met goede tags en een tool als Mediamonkey kan je prima ook op die manier categoriseren en sorteren.

Zie ook (stok)oude topics hier in CSA over muziekbibliotheken.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:07

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Geen 320 kbps mp3 meer? Haalt toch ook goede kwaliteit en is kleiner dan flac.

Een mooi programma om je muziek mee af te spelen is XBMC. Daarnaast speelt het ook nog eens al je andere media af, dus ben je met 1 programma klaar.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cosy
op het goede advies van enkele tweakers, heb ik mijn cd verzameling nu geheel op de NAS staan middels het
gebruik van EAC. alles in FLAC ben er erg blij mee.
er zijn nog 2 vragen:
1) ik heb ook nog wat muziek DVD's die ik graag mee wil nemen audio + film. hiervoor kan ik EAC niet gebruiken, is er nog een aanbeveling voor een programma? waarbij ik de muziek kwaliteit in FLAC kan houden? of de film ook kan meenemen.
2) er is 1 dvd met stukjes film en foto's door elkaar heen en huisgemaakt, is dit ook in één bestand onder te brengen? tot nu toe lukt me dat alleen of met de foto's of alleen met de film.

alvast hartelijk dank voor het meedenken en de adviezen.

[ Voor 1% gewijzigd door Cosy op 18-12-2013 09:47 . Reden: aanmaken van nieuw topic ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:29
Ok, TS gaat blijbaar verder in dit topic.

Wellicht wat aan de late kant, maar ik kan als muziekserver SubSonic erg aanraden. Dit programma wijzigt niets aan je huidige muziek collectie, maar bouwt een eigen database met webschil eromheen op. Hiermee kan je via web, portable device of via een mediaplayer op je PC muziek luisteren. Het programma gaat er alleen wel vanuit dat je muziek structuur ongeveer zo is ongebouwd: artiest\album\nummers
Pagina: 1