• WhiteKnight
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-08 22:28
Beste tweakers,

Omdat na ontvangst van mijn laptop bleek dat het scherm niet goed functioneert moet ik hem nu opsturen. Ik wil dus graag een backup draaien, omdat ik alle updates, instellingen en mijn persoonlijke bestanden en games niet nóg eens bij langs wil hoeven gaan.

In de laptop zit een HDD van 750gb. Deze is echter maar voor 50gb gevuld nu. Ik heb geen grote externe HDD liggen, er is alleen nog zo'n 300gb vrij op m'n NAS. Iemand tips of ideeën hoe ik dit aan kan pakken?

Alvast bedankt!

P.s. Mocht dit een dubbel post zijn, of staat ie verkeerd, dan graag verwijderen. Ik kon hier specifiek even niets over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-09 15:56
Gebruik een image programma, zoals Acronis bijvoorbeeld. Daarmee kan je een 1op1 backup maken van je partities.
Met Acronis een opstart CD/USB stick maken en dan een image maken, die vervolgens naar je NAS kopiëren. Wel even goe controleren of de image gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Jolke schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 09:06:
die vervolgens naar je NAS kopiëren.
Daar is kopiëren een belangrijk woord. Een backup mag nooit maar op 1 plaats staan. Dus niet enkel op je NAS maar naast je NAS ook op een USB disk, oid. Voor vier tientjes heb je een USB-disk met zat lege ruimte.

-

Overigens wil je na reparatie eigenlijk voor de zekerheid ook het image dat er dan op staat backuppen voor je het overschrijft met je 'oude' backup. Dan weet je tenminste zeker dat je een werkend image kunt terugzetten. (Er van uitgaande dat je niet gewoon vanaf 0 een kale Windows wilt installeren).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:20
Waarom niet gewoon al je bestanden rechtstreeks kopieren naar de NAS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Omdat hij ook Windows met al de updates en instellingen wil veilig stellen. Voor zijn bestanden was het genoeg geweest om een kopie naar de NAS te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteKnight
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-08 22:28
Een backup met acronis ziet er wel goed uit, maar gaat die image niet gewoon 750gb worden? Het wordt immers een exacte kopie en past derhalve niet op mijn NAS. Het gaat me overigens niet zozeer om het hebben van een backup, maar ik krijg één nieuwe laptop en wil dus graag alles eenmalig compleet overzetten. M'n belangrijke bestanden backup ik al op een andere mannier.

In ieder geval tot zo ver bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Ik neem aan dat je minstens twee partities hebt (1 OS, 1 data) en dan maak je van de OS partitie een image. Data kan je sowieso naar de NAS kopieren, daar heb je geen image voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-09 11:05
PING > http://ping.windowsdream.com/

Werkt beter dan Acronis en/of Ghost .(mijn mening!)

If The Bitch Don't Like Me Something Must Be Wrong With The Bitch!

Pagina: 1