Upgrade of nieuwe game pc?

Pagina: 1
Acties:

• JRBosma
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-03-2025
Hallo Tweakers,

Zal me eerst even voorstellen. Ik ben Jouke Bosma en een regelmatige gamer. Speel veel verschillende spellen waaronder de COD en BF series. Nu heb ik jarenlang (5) plezier van mijn pc gehad, werkt ook nog steeds naar behoren maar de nieuwste games hebben helaas hogere vereisten. Mijn pc kan hier niet meer in mee komen.

Daarom zit ik nu ook in dubio, schaf ik een nieuw systeem aan, of is mijn pc beter af met een upgrade van een aantal componenten.

Ik zal hieronder even de huidige specs. weergeven en hoop dat jullie me van feedback kunnen voorzien. Alvast bedankt hiervoor.

Huidige systeem:

CPU: Intel(R) Core(TM)2 Quad CPU Q6600 @ 2.40GHz, 2394 Mhz (Nog niet overclocked)
Video kaart: ATI Radeon HD 4800 Series
Systeemgeheugen: 4096 MB
Harde schijf: SAMSUNG HD753LJ ATA Device
Voeding: Antec ?? Watt

Ben benieuwd wat jullie mij adviseren..........

Groet JR Bosma

• commondus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-09-2025
Je hebt een systeem mooi in balans, allemaal oud! :P

Ik zou een nieuwe pc bouwen, upgraden naar bijvoorbeeld een Q9550 en een iets nieuwer videokaartje geeft natuurlijk iets meer FPS, maar door de beperkingen van de generatie zal het nooit een wereld van verschil zijn, zeker met het oog op de zakkende videokaart prijzen zou ik lekker een nieuw setje bouwen.

• Ralphhh
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-11-2025
Oh je kan wachten todat haswell systemen minder waard worden , waardoor z77 intel chips aanzienlijk in de prijs zullen dalen. Misschien dan optie om een leuk i5 z77 systeempje in elkaar te zetten ?

• NoelMakers1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-01 18:32
Je kan beter een nieuw systeem maken,deze onderdelen zijn wat te oud om bottlenecks etc.. te voorkomen als je een betere videokaart etc.. wilt gaan nemen. als je bf4/cod op redelijke settings wilt kunnen spelen op 1080p denk minimaal aan een qaudcore amd of dualcore intel met een hd 7770 of een gtx 650.als je budget wat groter is kijk dan voor een fx 6300/8320 of intel i5 met een mooie sterke gpu erin ;)

• JRBosma
Allereerst bedankt voor jullie reactie,

het loont mij dus niet de moeite om het volgende te doen:

4 GB extra ramgeheugen erin drukken.
Betere videokaart
Q6600 overklokken

Ik dacht dat ik dan alweer even vooruit kon, maar dit valt dus tegen?

Groet Jouke

• Pelox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-02 17:25
Het kan volgens mij geen kwaad om het eens met een betere videokaart te proberen, ik zou er niet al te veel geld insteken. Wellicht is een 2ehandsje zoals deze 7850 http://tweakers.net/aanbo...d-7850-1gb-royalking.html een optie?

Verder zou ik het geheugen uitbreiden naar 8GB. Ik weet niet welk type geheugen je nu hebt maar mogelijk kan je dit ook vervangen met iets sneller geheugen ivm het eventueel overclocken van de q6600 wat ik persoonlijk wel zou proberen.

bf4 moet dan met deze setup medium te draaien zijn is mijn verwachting, wel afhankelijk van de resolutie die je draait.

Heb je ook een bepaald budget in gedachte trouwens? Meer dan 100-150 euro zou ik niet meer besteden aan dit systeem.

[ Voor 8% gewijzigd door Pelox op 15-11-2013 09:43 ]

Zero.

• JRBosma
Dank voor de reactie.

Inderdaad meer dan 100-150 geef ik er zeker niet aan uit.
Momenteel heb ik dit als geheugen: mushkin 2 x 2 GB.

Afbeeldingslocatie: http://images10.newegg.com/NeweggImage/productimage/20-226-088-02.jpg

Wat raden jullie mij aan als vervanging?

Ik kan voor een mooi prijsje aan het volgende komen: Corsair Vengeance 2 x 4GB (8GB) DDR3.
Is dit toe te passen en een meerwaarde?

Verder misschien maar eens kijken of er een leuke videokaart te vinden is.
Zat zelf te denken aan de volgende: MSI Radeon HD 7850 OC Edition 2GB

Of gaat deze videokaart een bottleneck veroorzaken?

[ Voor 13% gewijzigd door JRBosma op 15-11-2013 11:18 ]

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:02
Corsair Vengeance 2 x 4GB (8GB) DDR3 gaat niet werken is namelijk DDR3 en je hebt 2 nodig.
En afhankelijk van welke resolutie/settings je gaat draaien kan die videokaart wel of geen bottleneck zijn is zo moeilijk te zeggen.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• Pelox
Een MSI Radeon HD 7850 OC Edition 2GB is op dit moment 191 euro of kan je die ook voor een leuk prijsje kopen? Anders moet je het niet doen.

De q6600 zal wel een bottleneck zijn voor de 7850. De q6600 op stock zal waarschijnlijk zorgen dat de 7850 max 80% kan leveren. Ondanks dat blijft het wel een verbetering waardoor je toch bf4 redelijk kan spelen.

Misschien kan je van iemand in je omgeving een dergelijke videokaart lenen zodat je kan testen hoe het draait.

Verder zou ik hetzelfde geheugen bijprikken (als je nog ruimte hebt) en een videokaart kopen van max 100 euro. Kan je er toch weer een jaartje of wat tegenaan met minimale kosten.

Eventueel je cpu overclocken zodat de bottleneck iets minder zal zijn.

Zero.

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Ik zou upgrade afraden. Heb 't zelfde gedaan met een vergelijkbaar AMD systeem, geloof me hoeveel geld dat je er ook in stopt, qua performance haal je het niet bij de huidige hardware. Compatibel geheugen is al schreeuwend duur ivm het moderne ddr3.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• JRBosma
Pelox schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 11:40:
Een MSI Radeon HD 7850 OC Edition 2GB is op dit moment 191 euro of kan je die ook voor een leuk prijsje kopen? Anders moet je het niet doen.

De q6600 zal wel een bottleneck zijn voor de 7850. De q6600 op stock zal waarschijnlijk zorgen dat de 7850 max 80% kan leveren. Ondanks dat blijft het wel een verbetering waardoor je toch bf4 redelijk kan spelen.

Misschien kan je van iemand in je omgeving een dergelijke videokaart lenen zodat je kan testen hoe het draait.

Verder zou ik hetzelfde geheugen bijprikken (als je nog ruimte hebt) en een videokaart kopen van max 100 euro. Kan je er toch weer een jaartje of wat tegenaan met minimale kosten.

Eventueel je cpu overclocken zodat de bottleneck iets minder zal zijn.
Met hetzelfde geheugen bedoel je ook hetzelfde merk? Of maakt dat dan niets uit.
Volgens mij heb ik nog twee slots over. Zie foto

Afbeeldingslocatie: http://farm3.staticflickr.com/2848/10867979056_3833014d84_b.jpg
foto by jouke.bosma, on Flickr

• Pelox
Merk maakt niks uit als het maar compatible is met je moederbord.

Zero.

• JRBosma
Wil toch een andere videokaart proberen. Ben toch van plan binnenkort een systeempje samen te stellen en kan de videokaart dan wel weer gebruiken.

Nu zit ik met het volgende:

De nieuwste videokaarten maken gebruik van PCI-E 3.0 en ik heb PCI-E 2.0. Zijn de nieuwe kaarten wel compatibel met mijn moederbord? Volgens mij moet het geen probleem zijn maar weet het niet zeker.

Verder nog de volgende vraag:

Wat is het grootste verschil tussen de onderstaande kaarten en wat raden jullie aan?
  1. Radeon HD 7850 OC 2GB GDDR5
  2. MSI R7850-2GD5/OC
  3. Club3D Radeon HD 7850
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:56

two

vond deze net in de pricewatch: pricewatch: Kingston ValueRAM KVR667D2Q8P5K2/8G

Signature

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:56

two

JRBosma schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 21:40:
Wil toch een andere videokaart proberen. Ben toch van plan binnenkort een systeempje samen te stellen en kan de videokaart dan wel weer gebruiken.

Nu zit ik met het volgende:

De nieuwste videokaarten maken gebruik van PCI-E 3.0 en ik heb PCI-E 2.0. Zijn de nieuwe kaarten wel compatibel met mijn moederbord? Volgens mij moet het geen probleem zijn maar weet het niet zeker.

Verder nog de volgende vraag:

Wat is het grootste verschil tussen de onderstaande kaarten en wat raden jullie aan?
  1. Radeon HD 7850 OC 2GB GDDR5
  2. MSI R7850-2GD5/OC
  3. Club3D Radeon HD 7850
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
beste bang for buck is de 2e, MSI R7850 2GD5/OC

Signature

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Het ligt er natuurlijk aan hoeveel je gamed, maar als hij vaak uren aanstaat zal je dit ook mee moeten gaan tellen qua stroomkosten. Gezien fabrikanten vooruitgang boeken qua verminderen van stroomverbruik ga je bij nieuwe hardware daar ook op winnen, het upgraden van oude meuk is daardoor niet zo aantrekkelijk als het eruit ziet.

Die Quad CPU Q6600 trekt 107watt, als je dat vergelijkt met een i5 4440 kom ik op 84w uit. Dat is 23w, bijna een kwart minder verbruik qua processor alleen. Nu ben je niet 1000 euro voor je systeem kwijt qua stroomkosten en natuurlijk is dat verbruik een relatief bedrag vergeleken bij de aanschaf van een nieuw systeem... Maar het zijn wel kosten.

Zelf trek ik 800 euro elke 3 jaar uit voor een nieuwe kast. Daarmee probeer ik mijn voeding en kast te behouden, behoud ik mijn harddrive voor storage. Nieuw komt er dan in:

ssd
cpu
gpu
memory
mainboard

Het zijn kosten die je moet willen maken (het is mijn hobby en ik maak de keuze om dat bedrag erin te investeren), als je de ruimte niet hebt misschien kijken naar andere onderdelen zodat je op de budget samenstelling uit komt uit de best buy guide

[ Voor 3% gewijzigd door init6 op 16-11-2013 16:38 ]

Pagina: 1