• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-01 12:11
Goedenavond medetweakers,

In mijn zoektocht naar een nieuwe videocamera/camcorder ben ik op iets opmerkelijks gestuit. Momenteel gebruik ik mijn compactcamera (niks bijzonders, Sony TX5) om video-opnames te maken van de zogenaamde kamermuziekconcerten van mijn studentenmuziekvereniging. Audio doen we geheel apart met mooie apparatuur, dat is het probleem niet, ik ben gewoon niet tevreden over de video die eruit komt rollen. Vaak heeft het teveel kleurruis en de beperkte beeldprocessor en bitrate geven dan vaag beeld door een teveel aan compressie.

Echter, ik zoek een camcorder waar ik belichtingscompensatie op kan aangeven, net zoals op elke fotocamera (zelfs veel smartphones) van de afgelopen 5 jaar. Wat blijkt: een heleboel videocameras hebben dat niet, maar zonder heb ik tot nu toe steeds uitgebeten en overbelichte beelden gekregen. Blijkbaar snapt de automatiek de toneelverlichting niet. In een extreem geval krijg je dan dit (is een videootje gemaakt door een bekende van me, heeft het ook niet op zijn camera) Het is bij inzoomen wel redelijk maar eigenlijk nog te licht, gezicht is gewoon wit.

Iemand enige verklaring of ervaring? Tips voor een aankoop?

Alvast bedankt!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-01 12:42
Bij het zoomen vanuit een wide shot met weinig licht naar een frame van het gezicht dat goed belicht is, mag je van een goedkope camcorder niet verwachten dat die snel de juiste belichting inregelt. Het resultaat zie je in het voorbeeldfilmpje. Uiteindelijk past de camera de belichting aan, maar voor de kijker gebeurt dit veel te langzaam.

Belichting kun je zelfs bij duurdere apparatuur beter manueel inregelen. Bovendien kun je het best alleen zoomen als je een shot kunt overdoen / in scene zetten, en er genoeg licht is.

In het voorbeeld had je bekende beter twee videocamera's kunnen gebruiken om te wisselen tussen de twee shots, en tot een optimale belichting voor beide situaties te komen. In alle andere gevallen moet je met middelmatige resultaten leren leven.

De wat duurdere "pro-sumer" videocamera's hebben wat meer manuele controle over de opname instellingen. Mijn Canon HF S10 heeft een optie om de belichtingscorrectie in gradaties te beperken of uit te schakelen. Daarnaast kun je diafragma of sluitertijd manueel regelen, en exposure + kleurbalans instellen. Wil je iets vergelijkbaars, dan praat je over een prijskaartje rond de 1000 Euro.

In een donkere setting, zal je met de goedkopere camera's altijd wel (kleur)ruis hebben. Als een DSLR een optie is, kun je vanaf een 600D + een goede lens veel goeds bereiken. Prijskaartje eveneens rond de 1000 Euro + waarschijnlijk 300 á 400 EUR meer dan de videocamera omdat daar nog losse geheugenkaarten, batterijen en batterygrip bijkomen om bruikbare opnameduur te krijgen.

Zoomen tijdens het filmen is in ieder geval, en een donkere setting in het bijzonder, geen goed idee.

[ Voor 66% gewijzigd door Flozem op 14-11-2013 21:37 ]