Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

DOSBox Emulatie kalveren systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Wij maken al jaren gebruik van een kalversysteem, dat was een MS-DOS programma dat na programmering commando's verstuurde over COM poorten. Nu is de hardware hier helaas niet meer voor beschikbaar en ben ik met een oplossing bezig.

Nu heb ik het programma werkend via DOSBox, maar helaas stuurt hij te laat en te vroeg de signalen via de COM poorten. Dit resulteert in te veel of te weinig water en voer voor de kalveren..

Nu heb ik al wat gewisseld met de snelheid van de cycles, maar dit maakt geen verschil. Zelf ben ik aardig nieuw met DOSBox dus ik vroeg me af of jullie nog een idee hebben?

De DOSBox programmering is als volgt:

http://pastebin.com/azvx9LgL

Volgens mij is het programma geschreven in de programmeertaal C, maar zeker weten doe ik dit niet..

Alvast bedankt en mijn excuus mocht ik dit bericht in een verkeerd forum onderdeel plaatsen.

Met vriendelijke groet,
Gerwin.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-11 12:37
Allereerst, wat een belabberde titel voor je topic (welkom overigens)... ik moest het drie keer lezen voordat ik begreep dat je DOS wilt emuleren en niet je kalveren.

Waarom maak je geen MS-DOS omgeving in VirtualBox (zie hier en hier)

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-11 09:23
Kun je de leverancier niet vragen om een nieuwe build die onder je nieuwe OS wel werkt? C is cross platform afaik.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je wilt inderdaad het als het even kan zo dicht mogelijk bij de bron houden, dus liefst de code opnieuw laten compileren voor Win32, of meteen iets meer op de toekomst voorbereid: Windows 64b als dat kan. Sowieso goed testen voor de kalveren omvallen ;)

Optie 2 zou voor mij zijn nieuwe software + hardware aanschaffen. Als de voedermachines ook van voor Windows 95 zijn, zullen die ook aan vervanging toe kunnen zijn...

Als dat geen optie is: dan zou ik vanwege de misschien nauwe en tijdsafhankelijke verbinding met de hardware toch gaan voor een echte DOS-installatie. Er zijn nog vele oude oude beestjes voor gratisch of een paar euro te koop, koop er een paar en ga toch met een schuin oog kijken naar nieuwe software. En zorg voor goede backups. Al heb ik geen idee of DOS clients nog werken in combinatie met moderne netwerken..

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Jolke
Waarschijnlijk een situatie, we hebben de software, kunnen er niets aan upgraden of aan doen, dus moeten we daarom nog een oude PC gebruiken. Ik betwijfel of de PC aan het netwerk hoeft te zitten - correct me if I'm wrong TS.

Oud bakbeest ergens uit de kast trekken of VB gebruiken. Een backup maken van een VirtualBox is dan wel weer makkelijker :)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Jolke schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 11:20:
Een backup maken van een VirtualBox is dan wel weer makkelijker :)
Gaat een VirtualBox voldoende realtime informatie kunnen overdragen aan een ('echte', of USB-) COM-poort? (Ik heb eigenlijk geen idee).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• ossy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-11 19:44

ossy

Festina Lente

Waarom niet gewoon een oud (of nieuw) pc-tje met freedos (http://www.freedos.org/) opzetten?

Specs

• Jolke
F_J_K schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 11:51:
[...]

Gaat een VirtualBox voldoende realtime informatie kunnen overdragen aan een ('echte', of USB-) COM-poort? (Ik heb eigenlijk geen idee).
Goed punt, weet ik ook niet. Ik zie dat mensen hier para/serial via USB ook onder DOS aan de praat hebben gekregen.

Verwijderd

Topicstarter
Mm, jullie hebben een paar punten gezegd waar ik wel mee aan de hobby kan. VirtualBox lijkt me een mooie oplossing omdat het niet gebonden is aan hardware (zeg ik dat goed?). De enige kwestie is inderdaad of het direct genoeg communiceert met de COM poorten.

Ik ga even de opties bekijken en h.e.e.a. uitproberen, bedankt voor jullie reacties.

Het probleem is dat het programma niet op moderne hardware werkt, volgens mij zelfs niet op een Pentium 4. Vandaar Windows > DOSBox.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2013 14:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Het volgende heb ik geprobeerd:
  • VirtualBox: Dit werkt te traag
  • FreeDOS: Dit werkt helaas (ook) niet, net als MS-DOS direct op hardware
  • DOS op een AMD Processor: Dit was een gok, omdat het niet meer werkte sinds de AMD niet meer leverbaar was en we hierna enkel VIA en Intel hebben geprobeerd
Op sommige momenten werkt het niet en krijgen we een Divide Error binnen het programma. Nu heb ik op het internet gelezen dat dit misschien komt door het hebben van L2 cache, alleen tot nu toe heb ik geen computer gevonden waarbij ik dit in de BIOS kan uitzetten.

Bestaan er nog processors zonder L2 (en L3) cache? :9

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-11 14:47

FlyEragon

Alien Monkeys

Mogelijk werkt het alleen goed met de hardware die je voorheen gebruikte. Wat was dat precies als ik vragen mag ? Wellicht makkelijker en veiliger voor de dieren om een soortgelijke te vinden. Kan me niet voorstellen dat niemand op de wereld iets heeft.

• DeTeraarist
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 17:47

DeTeraarist

#Boots2Asses

Is er iemand die onderhoud pleegt aan het gehele systeem of doen jullie dat zelf? Als jullie daar iemand voor hebben zou je het hun eens kunnen vragen. Lijkt me dat ze wel vaker tegen dit probleem aanlopen.

Soms, als ik heel stil ben, kan ik de zon horen schijnen

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:44

P_Tingen

omdat het KAN

Lijkt me een typisch geval van V&A / MP afstruinen naar oude systemen. Een oud systeem wat gewoon onder DOS draait moet links en rechts nog wel staan. Probleem is denk ik alleen dat mensen die het hebben het óf willen houden óf niet eens meer weten dat ze het hebben.

Misschien eens bij computerwinkels vragen. Misschien hebben die wat oud spul staan.

... en gaat over tot de orde van de dag

• Jogai
Ik heb nog wel wat uit het 486 tijdperk... Geen idee of daar nog een (D)OS op staat.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:45

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verwijderd schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 14:42:
Mm, jullie hebben een paar punten gezegd waar ik wel mee aan de hobby kan. VirtualBox lijkt me een mooie oplossing omdat het niet gebonden is aan hardware (zeg ik dat goed?). De enige kwestie is inderdaad of het direct genoeg communiceert met de COM poorten.

Ik ga even de opties bekijken en h.e.e.a. uitproberen, bedankt voor jullie reacties.

Het probleem is dat het programma niet op moderne hardware werkt, volgens mij zelfs niet op een Pentium 4. Vandaar Windows > DOSBox.
Wat al gezegd is, ik zou sowieso eens bij de leverancier aankloppen voor een up to date progsel.

Vwb Virtualbox, DOSbox en andere emulatoren: je legt een extra laag op je OS en de hardware, dus op zich is het niet vreemd dat er wat timingverschillen tussen zitten.
Maar ik kan me ook niet voorstellen dat er geen oplossing is.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11 10:27

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik zou gewoon zo'n pctje zien te regelen voor een paar tientjes met een paar com poortjes er in.
Dit scheelt een hoop gedoe, emulatie met oude dos programma's en aansturing van com poort werkt gewoon niet lekker zeker als je tegen timing problemen aan loopt.

Dos diskettes kun je gewoon downloaden, of gewoon oude hdd overzetten (wel opletten dat smartdrv uit staat).

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Verwijderd schreef op donderdag 21 november 2013 @ 13:22:
Op sommige momenten werkt het niet en krijgen we een Divide Error binnen het programma.
Was dat een "Run Time Error 200 (Divide by Zero)"?
Recent had ik dezelfde error bij oude DOS software die geschreven is in Borland Pascal. Destijds was het een populaire programmeertaal, dus misschien heb jij hetzelfde probleem.

Er zijn verschillende patches voor. Maak een backup van de EXE file en probeer welke werkt:

http://www.pcmicro.com/elebbs/faq/rte200.html
http://math.uww.edu/~harrisb/courses/cs171/turbopatch.html

Het is een probleem met de timing calibratie op snelle computers, het zou dus ook je timing probleem op kunnen lossen.

Wat je ook kan doen is uitzoeken wie de software destijds geschreven heeft. Soms heb je geluk en krijg je zo een kopie van de oude source code. Vervolgens kan iemand het misschien porten naar Freepascal of Delphi en kun je er weer jaren mee vooruit!

[ Voor 22% gewijzigd door Ploink op 22-11-2013 10:28 ]

• Jogai
Je zegt dat VirtualBox te traag is; Heb je virtualbox op linux geprobeerd? Mijn ervaring is dat dat sneller werkt. Geen idee of dat ook opgaat voor exotische hardwarecommunicatie natuurlijk...

Pagina: 1