• beholderkickz
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-10-2025
Beste Tweakers,

Ik heb sinds deze week mijn PC vervangen, alles werkt perfect behalve de weergave op mijn TV.
Ik heb hier bij de vorige PC totaal geen moeite mee gehad om 1080p te versturen naar mijn TV maar nu krijg ik op mijn TV een scherm te zien wat niet volledig gevuld is en ook veel witte flikkerende lichtjes heeft. Vaak zijn om de randen van het scherm ook zwarte en witten lijnen te zien.

Het rare is dat dit niet op mijn gewone monitor gebeurt en dit ook niet op mijn TV gebeurt als ik het beeld doe dupliceren.

Ik gebruik de volgende software en hardware:
AMD R9 290
Windows 8.1 64bits
Panasonic TX-L47WT50E

Heeft een van jullie een idee?

Alvast bedankt,

Groeten Kevin

• williammorren
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-01 01:40
Ik ben totaal geen pro in dit soort zaken maar kan het zijn dat er op je tv nog een instelling aan staat voor het optimaliseren van het beeld voor als je gewoon tv kijkt? En deze dan in combinatie met de input die je pc geeft niet optimaal werkt?

EDIT: een soort van "game/monitor mode" die de beeldoptimalisatie features uitschakeld.
What is “Game Mode”?

Game mode is an option that display manufacturers put into their HDTVs to disable certain image processing protocols when its enabled. It usually makes your picture look worse. Why would anyone want to do that? Because your pretty picture is the reason your controller and inputs feel sluggish. By enabling “Game Mode”, you are disabling certain features of the TV to reduce picture quality, and in return you get more responsive inputs on your controller. The less your TV has to work, the more responsive your controller is.

[ Voor 58% gewijzigd door williammorren op 14-11-2013 18:13 . Reden: extra info ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overscan op zowel PC als TV uitzetten. In je GPU drivers vind je het diep weggestopt, bij TV verschilt naamgeving per merk en bij cheap-arse prut kan het zelfs ontbreken :/

Edit: die Panasonic ken ik. Per default behandelt hij digitaal (HDMI/DVI) input idd als analoog en doet hij overscan erop. Ik heb'm gereviewed vanuit exact zelfde use case die jij hier hebt:
productreview: Panasonic Viera TX-L47WT50 review door dion_b
Eenmaal aangesloten is het tijd om daadwerkelijk te kijken naar wat het scherm levert. Ik heb getest met mijn HTPC aangesloten en met een Panasonic Viera Blu-Ray speler, beide via HDMI aangesloten – je gaat immers niet een high-end scherm als dit voeden met een analoge SD-input. Of wel? Panasonic lijkt daar bij default settings vanuit te gaan: de randen van het beeld vielen weg en alles was wazig. Overscan dus – zinnig bij analoge input, onzinnig bij digitaal input op native resolutie van het scherm. Het woord “overscan” staat nergens in de documentatie of de OSD. Na wat gegraaf blijkt onder geavanceerde instellingen de “PureDirect” optie te staan. Als deze aangezet wordt, wordt het beeld 1:1 doorgezet. Dat geeft tenminste het volle beeld terug, maar je verliest de meeste “Viera Engine pro” beeldkwaliteitopties. Veel meer dan brightness, contrast, sharpness en kleurtemperatuur valt er dan niet meer in te stellen – jammer. Bovendien was text nog steeds niet goed leesbaar. Sharpness bleek de boosdoener, standaard op stand 3, pas bij 0 was alles scherp - weer zo’n setting die bij analoog input relevant is maar digitaal alleen maar nadelig werkt.
Kortom, de obscuur genaamde instelling heet hier PureDirect. Verder wil je sharpness dus op 0 zetten. Dan zou het er beetje fatsoenlijk uit moeten zien.

[ Voor 83% gewijzigd door dion_b op 14-11-2013 20:20 ]

Oslik blyat! Oslik!

• beholderkickz
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-10-2025
Bedankt voor de tips, ze hebben goed geholpen!