School/gaming laptop

Pagina: 1
Acties:

• ixcetotis
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-03-2025
Beste mensen,

Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop omdat mijn oude laptop, een samsung R540, na 2,5 jaar wel aan vervanging toe is.

•Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?

Voor school(technische opleiding) moet ik minimaal een CAD programma kunnen draaien, dit betekend ook volledige 3d renderingen. Ook moet ik meerdere middelzware programma tegelijk kunnen draaien ivm programmeren en monitoren van apparatuur.
Voor mijn vrije tijd wil ik op de laptop de nieuwere spellen(BF4, etc) kunnen spelen zonder moeite. Ook gebruik ik voor hobby steeds meer grafisch paketten.
De laptop is voor mij mijn enigste computer en moet dus alles doen.

•Wat mag je laptop gaan kosten?

Als maximaal wil ik 1000 euro uitgeven aan een nieuwe laptop.

•Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)

Ik moet mijn laptop elke werkdag mee naar school kunnen nemen. ik ga met het ov dus gewicht en grote zijn nite cruciaal. Een lange accuduur is wel gewenst geen eis. heb bijna altijd wel stopcontact in de buurt.

•Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

Ik heb persoonlijk geen echt voorkeur van merk. Kwaliteit staat echter wel hoog in eisenpakket.

Zelfs heb ik al een tijdje zitten kijken. Deze hardware eisen heb ik vast staan:
  • een haswell i7 processor
  • min een 2gb video kaart
  • min 8GB RAM
  • 1920*1080(FULL HD) beeldscherm
Als wensen heb ik graag:
  • 1 TB opslag, het leifste 7200 RPM
  • als kan SSD, kan dan ipv deel van sata schijf.
Ik ben zelf al de Lenovo Y510p(http://tweakers.net/product/339357/lenovo-ideapad-y510p/) tegen gekomen maar ik vind over deze laptop redelijk wat klachten over de opwarming. klopt dit ook als er een NON SLI versie wordt gepakt??

Als er mensen zijn die een goede aanbeveling hebben hoor ik het graag :D

Met vriendelijke groet,

Ixcetotis

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-01 21:31
Dan blijft de N56 toch wel de beste keus denk ik: pricewatch: Asus N56VB-S4016H
Is bewezen goed, en de huidige serie laptops met Haswell is minder (de N550 bijvoorbeeld). Daarnaast is Ivy Bridge maar weinig langzamer, dus veel verschil zal je niet merken denk ik. Deze versie heeft 6GB, maar je zou er zelf 8 of 16 in kunnen zetten en een 1TB HDD in een caddy inbouwen. De SSD zet je dan op de plek van de HDD. Met je budget van €1000 moet het wel mogelijk zijn om een 120GB SSD, grotere HDD en meer geheugen in te bouwen.
Accuduur van de N56 is met browsen en tekstverwerken ongeveer 3,5 - 4 uur.
De Y510p is minder dan de N56, mindere koeling en accuduur vooral, en wordt daarom niet aangeraden.

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• ixcetotis
Beste martijn,

Ik ben zelf niet zo kapot van het zelf aanpassen aan een nieuwe laptop. Ik heb in de Price Watch nog een aantal andere varianten van de asus gezien. Zijn deze verder gelijk of zie ik nog iets over het hoofd?

Verder weet ik niet of ik met een ivy bridge nog 2-3 jaar intensief gebruik kan maken van een laptop. Ik gebruik mijn huidige laptop dagelijk meerdere uren op redelijk zwaar gebruik. Dit heeft dan ook redelijk een impact gehad op de laptop. Heeft tegenwoordig al moeite als mijn muis al naar pictogram van CAD programma wil sturen.

En welk verschil moet ik zien qua videokaart, als ik de Y510p en de asus vergelijk. als ik dan uitga van de non SLI versie.

[ Voor 23% gewijzigd door ixcetotis op 14-11-2013 14:31 ]

• MartijnLoarne
Het vervangen van geheugen, HDD en DVD speler valt gewoon binnen de garantie en mag dus. Dit stelt verder weinig meer voor dan het los- en vastdraaien van schroefjes, en dat kun je prima zelf. Op YouTube staan genoeg tutorials :)

Met betrekking tot de prestaties: Als Ivy Bridge sloom is, zal Haswell niet veel sneller zijn, en waarschijnlijk ook sloom worden. Ik denk niet dat de levensduur van een Haswell dan veel langer zal zijn. De problemen die je beschrijft zullen waarschijnlijk een stuk verlicht worden als je meer RAM en een SSD hebt. De snellere CPU zal ook helpen, maar ik denk niet dat het verschil tussen Ivy Bridge en Haswell hier veel verschil zal maken.

• ixcetotis
ik heb zelf nog een keertje zitten kijken. maar wat is er "minder"aan bijvoorbeeld deze acer met haswell, pricewatch: Acer Aspire 772G-747a8G75Makk ,
volgens mij zijn de kwaliteitsproblemen van acer nu toch al wel voor groot deel achterhaald, of is dit een misplaatste redenering??

of inderdaad de Asus N550JV-CM068H, dat lijkt mij een laptop met dezelfde specs als de N56. is er dan zn groot verschil in praktische prestaties??

[ Voor 18% gewijzigd door ixcetotis op 14-11-2013 18:12 ]

• Baazie
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
dikke haswell etc en draait een 5400rpm schijfje.

daarbuiten is acer over het algemeen niet zo een heel best merk uit ervaring.

• ixcetotis
okee en die asus?? die heeft namelijk wel een 7200rpm schijf

• MartijnLoarne
Er zijn geen reviews van de Acer volgens mij. En hij is 17,3", dat wil je niet hebben als je 'm iedere dag mee naar school sleept, veel te groot en te zwaar. 15,6" is doorgaans wel het maximale wat je mee wilt nemen. En daarbij is de Asus bewezen goed, je weet wat je in huis haalt. Nadeel is wel de relatief langzame grafische kaart, maar binnen dit budget krijg je niet veel beter. De N550 doet het op het gebied van accuduur en vooral koeling minder goed dan de N56, en is maar marginaal sneller (CPU). Daarom wordt de N550 hier eigenlijk niet aanbevolen, zolang de N56 er nog is.
Algemene tip: altijd een SSD installeren, in welke laptop dan ook. 5400 vs 7200 rpm moet je je niet blind op staren, is allebei langzaam naast een SSD ;)

• aron225
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-05-2021
ja maar die asus heeft wat voor gpu?
ik tik dit op een acer v5-573 (i5 / gt750m)
heel leuk, maar battlefield 4 op dit ding word hem net aan, acceptabele framerates op low settings, op medium heb je al vrij snel drops, al zal dit mede komen door de langzame ulv i5..

bouwkwaliteit van de acers van tegenwoordig, in de kwestie van de v5 vind ik hem ERG goed, ben echt onder de indruk van dit ding !, terwijl ik zelf zeer objectief ben over mijn spullen (zo heb ik ook een ellende bto liggen)

die hdd maakt niet uit, spaar lekker voor een goeie grote ssd, niets wat je meer zal laten genieten dan volle ssd storage (en 500gb ssd;s worden steeds betaalbaarder)

[ Voor 14% gewijzigd door aron225 op 14-11-2013 22:25 ]

M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

• ixcetotis
martijn, qua schermgroote heb ik alleen een minimale maat 15 inch. ik reis met ov en die gaat van deur tot deur ongeveer. verder heb ik eigenlijk geen boeken voor school, alleen digitaal of een paar kleine readers. sud een laptoptas is groot zat om alles in mee te nemen. dus 17 inch is geen enkel probleem voor mij. de asus 18,4 inch vind ik wel een beetje over kill maar kan wel handig zijn met CAD tekenen:P maar geen idee of het een beetje een fatsoenlijke laptop is: pricewatch: Asus K95 Series K95VB-YZ025H

weet iemand hier meer over deze laptop?? kon niet echt wat vinden online.

• EXpaND
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-08-2025
Je zou eventueel nog een Samsung ativ book 8 kunnen overwegen..is iets boven je prijsklasse maar wel alles wat je zoekt.

-Full-Voltage core i7 voor CPU renderen
-8 GB 1600 RAM (max 16)
-1 TB 5400 RPM HDD
-1920x1080 PLS scherm met 350 NIT (lekker fel) en 97% kleurechtheid (perfect voor grafische doeleinden)
-verlicht toetsenbord
-touchscreen
-én een 2 GB GDDR5 8870M kaart die erg goed is voor GPU renderen en af en toe een spelletje :p

Alleen ga ik nu lekker of topic omdat als je deze met SSD en 16 GB ram wilt, heb je er zo €1800 inzitten, kijk anders eens op camusshop of jouw school actie's ondersteunt, kun je jouw laptop met veel kortig krijgen ;)

when an engineer thinks, it's not a brilliant mind that works, it's imagination that brings us revolutions

Verwijderd

Over de samsung ativ book 8 gesproken, ik zag dat er vorige week een héél aantrekkelijk model in de pricewatch verscheen:
pricewatch: Samsung ATIV Book 8 NP870Z5E-X04DE (Duits model)

Dat is wel een duits model, maar je bespaart aardig wat ten opzichte van de nederlandse. Ik geloof dat je dan het touchscreen moet missen tov. de nederlandse variant.

• ixcetotis
heren, mijn budget van 1000 euro is een max, ik ben nog student en heb een stel ouders die nogal op de centen kijken :S dus moet daar ook beetje aan denken. Ze kregen al bijna een hartaanval toen ik mijn vorige laptop voor 600 euro kocht :S dus nu een laptop van 1000 euro is echt de max.

ga morgen denk ik langs de saturn, eens kijken naar die lenovo, staan daar de hele dag te loeien dus zal dan denk wel een idee krijgen over het opwrarmen van de laptop. verder heeft die namelijk wel mijn voorkeur nog steeds. ben beetje verliefd op uiterlijk :+

[ Voor 31% gewijzigd door ixcetotis op 15-11-2013 12:29 ]

• EXpaND
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-08-2025
ixcetotis schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 12:23:
heren, mijn budget van 1000 euro is een max, ik ben nog student en heb een stel ouders die nogal op de centen kijken :S dus moet daar ook beetje aan denken. Ze kregen al bijna een hartaanval toen ik mijn vorige laptop voor 600 euro kocht :S dus nu een laptop van 1000 euro is echt de max.

ga morgen denk ik langs de saturn, eens kijken naar die lenovo, staan daar de hele dag te loeien dus zal dan denk wel een idee krijgen over het opwrarmen van de laptop. verder heeft die namelijk wel mijn voorkeur nog steeds. ben beetje verliefd op uiterlijk :+
achja, ik zeg nooit stoppen met kijken dan dat je neus lang is ;)
maar campusshop al eens gecheckt dan? is écht veel voordeliger, kun je voor €1000 een laptop van €1300 krijgen ;)

edit: als voorbeeld

[ Voor 6% gewijzigd door EXpaND op 15-11-2013 16:19 ]

when an engineer thinks, it's not a brilliant mind that works, it's imagination that brings us revolutions

• ixcetotis
Had idd al de campusshop gezien. Ik ben daar erg van de standaard "verzekering" te spreken, zoals dat ze het vertellen dan. Ik heb er zelf nog geen ervaring mee.

Het voorbeeld dat je geeft heeft twee GPU's en dit is voor mij niet gelijk een optie. ik heb voor school programmas nog een dvd schijf nodig. Of is deze wel meegeleverd/ goedkoop aan te schaven voor met de ultrabay uit te wisselen wanneer ik hem nodig heb?? En weet niet of die versie idd meer last van de warmte heeft. Dat word bij die versie namelijk idd veel gezegt bij reviews, de versie met een GPU hoor ik het niet tot nauwelijks hier over.

::edit::Ga je langs de saturn. kom je er aan en vraag je naar een laptop die ze moeten hebben staan volgens website. drie keer raden. laatste net verkocht 8)7 .......

En elke andere laptop die in dit topic was aangereaden, ook uitverkocht |:( . Dus weer niets wijzer.
lang leve foutieve informatie.

[ Voor 20% gewijzigd door ixcetotis op 18-11-2013 09:59 ]

• ixcetotis
Vandaag laptop binnengekregen.

staat nu al een paar uurtjes te draaien. ben nog bezig met het inrichten etc maar tot nu toe een hele fijne laptop. toetsenbord is echt geweldig. reageert goed en voelt goed aan. touchpad werkt ook erg fijn. ga misschien zelfs gevoeligheid lager zetten omdat ik anders te snel over het scherm vlieg met mijn muis.
verder lekker stevig ding.

ik kom nog terug op de warmte ontwikkeling maar die is tot nu toe niet merkbaar. straks ff potje gamen om te testen.

gekocht specs:
Lenovo ideapad Y510p
i7 4700mq
8gb ram
dvd
2gb video
FHD scherm, echt een vooruitgang na een 1366 scherm.

Verwijderd

ik ben benieuwd hoe hij bevalt.

• ixcetotis
heb de laptop nu al enkele dagen in mijn bezit.

hij loopt als een zonnetje. qua prestatis nu nog niet echt iets heel erg dramatiscsh gedaan.
heb alleen nog maar assisins creed 1 geinstaleerd en gespeeld.

zelfs met het games terwijl de laptop op bed t, geen problemen gehad met opwarmen van de laptop. bij de ventilatieuitgang wel een warme ucht stroom maar verder niets. zeker in vergelijking met mijn oude zelfs nog erg koel. miss inderdaad niet zo koel als andere laptops aar niet wat een slechte indruk achterlaat.

toetsenbord is erg fijn tikt netje en snel. en die lichtjes maen hem erg mooi in het donker :D

om eerlijk te zijn al wel wat negatiefs gevonden, hij werkt te goed, nu wil de rest van het gezin er ook eentje _/-\o_
Pagina: 1