[WANOS] "Gratis" wanoptimalizatie software, jullie mening

Pagina: 1
Acties:

• Acmosa
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-11 13:14

Acmosa

...no comment.

Topicstarter
Ik ben al een tijd op zoek naar een oplossing om onze WAN lijnen beter te gebruiken. Mijn idee is om dit met WAN optimalizatie te doen. Hieronder versta ik, compressie, caching en deduplicatie.
Er zijn een aantal producten in omloop die dit waarmaken b.v. BlueCoat, Replify, etc. Echter betaal je bij veel (60+) lokaties toch al snel de hoofdprijs.
Ik ben op zoek gegaan naar een OpenSource oplossing en kom dan regelmatig WanProxy en Trafficsqueezer tegen. Deze oplossingen vereisen echter dat er behoorlijk wat kennis is van Linux.
Nu kwam ik vandaag WanOS tegen. Ze bieden een gratis oplossing aan die zou moeten doen wat ik zoek.
Maar...., ik vind verder niets over ze behalve een gelikte website, geen reviews, geen duidelijke contact gegevens, niet eens een doneer button (ze moeten toch ergens van leven). Het lijkt te mooi om waar te zijn, en dat is dan ook de reden waarom ik jullie mening vraag.
Kent iemand deze software? Heb je er ervaring mee? Of heb je hetzelfde gevoel als ik dat er ergens een adder onder het gras schuilt.
De reden waarom ik voorzichtig ben is omdat je wel al je data over hun oplossing laat lopen.

http://www.wanos.org

But then again, I could be wrong..

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:45

JT

VETAK y0

Acmosa schreef op donderdag 14 november 2013 @ 10:37:
Nu kwam ik vandaag WanOS tegen. Ze bieden een gratis oplossing aan die zou moeten doen wat ik zoek.
Maar...., ik vind verder niets over ze behalve een gelikte website, geen reviews, geen duidelijke contact gegevens, niet eens een doneer button (ze moeten toch ergens van leven).
+
De reden waarom ik voorzichtig ben is omdat je wel al je data over hun oplossing laat lopen.
Voor mij genoeg reden om er niks mee te doen ;) NSA trap? :+

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Bl@ckbird
  • Niet online
Het voordeel van commerciële partijen is dat je ze kan bellen als het netwerk plat ligt of als je configuratie vragen hebt.

Iedere fabrikant heeft zo z'n ding. BlueCoat is goed in security. Cisco WAAS heeft aardige integratie in hun routers en Riverbed kan heel veel protocollen optimaliseren. Riverbed heeft ondersteund niet alleen HTTP en CIFS vekeer (Windows filesharing), maar heeft ook specifieke engines voor Citrix ICA en RDP.

Het kan ook verschillende smaken TCP aan. (Bijvoorbeeld ook het SCPS protocol.)
TCP flow optimalisatie zorgt er voor dat latency op de lijn veel minder invloed heeft op de performance van de applicatie. Citrix verkeer loop vloeiender en het onderschept het chattyness van CIFS verkeer.
Riverbed support bijvoorbeeld ook storage protocollen zoals FCIP en iSCSI. Meraki doet standaard bijvoorbeeld ook WAN optimalisatie, maar support alleen HTTP, FTP en CIFS. Maar voor de MKB markt is dat verder prima.

Goede WAN optimalisatie kost geld, maar het levert ook geld op, omdat je WAN lijnen niet hoeft te upgraden. (Wat maandelijkse kosten zijn.) Hoeveel performance winst je haalt is afhankelijk van welke fabrikant je gebruikt en welk verkeer er over je WAN loopt. Bij Riverbed en Cisco WAAS kan je ook (Windows) Server draaien op hun appliances. (Voor basic zaken als AD, DNS, DHCP, etc.) Je kan hiermee je servers centraliseren in een centraal datacenter. Cisco of Riverbed resellers kunnen een Proof of Concept voor je regelen om te kijken hoeveel winst er te halen valt.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• Acmosa
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-11 13:14

Acmosa

...no comment.

Topicstarter
Bl@ckbird: Bedankt voor je reactie. Deze review had ik nog niet gelezen. Wat mij opvalt zijn de kosten die gepaard gaan met een commerciele oplossing. Een commerciele implementatie zou ons grofweg 30% van ons huidige IT budget gaan kosten. Dit staat dan niet meer in verhouding tot de te behalen winst.

But then again, I could be wrong..

• Bl@ckbird
  • Niet online
WAN optimalisatie is een echte enterprise oplossing:
We felt that high latency links were an important part of our testing. Pure WAN compression and de-duplication rarely pays for itself in areas where bandwidth is inexpensive and abundant — meaning much of the Americas, Europe, Asia and Australia. But when WANs are intercontinental, prices skyrocket and compression hardware can often be justified on a pure cost basis, ignoring other factors.
Genoemde prijzen in de slides zijn list prijzen in Dollars. Hoe het met andere fabrikanten zit weet ik niet, maar bij Cisco zit hier standaard 30% (of meer) korting op en je hebt de Dollar / Euro wisselkoers.
Even more interesting is the option to use the optimization device as a virtualization host all by itself. This might let you run a small file and print server or Windows domain controller in a branch office, combining two pieces of hardware into one. Riverbed and Cisco have already shipped this capability (although Cisco does require additional hardware in the form of a UCS-E blade), and both Citrix and Exinda told us that they have plans in this direction on some hardware platforms.
Je kan met Riverbed (meerdere doosjes) en Cisco (een fully loaded router) een "office in a box" bouwen.
In een enkele router kan je plaatsen:
- UCS-E module met Windows server voor basic netwerk zaken als DHCP, AD, DNS, etc.
- 4 tot 48 poorts gigabit switch (etv. met PoE)
- Lokaal access point of WLAN controller voor grotere wireless omgevingen
- WAN optimalisatie
- Firewalling en VPN
- QoS en L7 application filtering

Al je servers en storage draai je dan in een datacenter. Bijlocaties hoeven dan geen lokale fileserver te hebben, dus ook geen beheer en backup tape-jes die gechecked moeten worden. Als je niet alleen kijkt naar WAN optimalisatie en kosten van WAN lijnen, maar naar een totale consolidatie scheelt dat in beheerkosten en valt de TCO beter uit.

Het office in a box is bijvoorbeeld handig in retail omgevingen en bouw locaties. (Bouwkeet waar vaak alleen ADSL of 3G / 4G beschikbaar is.)

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~