Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Mijn laptop werd gisteren ineens ontzettend sloom en via taakbeheer zie ik dat mijn schijf af en toe bijna 100% wordt gebruikt. Dit terwijl er bijna niets aanstaat. Ook heb ik al gescand maar daar kwam niks uit.
Als ik iets download op steam of iets afspeel via spotify, loopt het helemaal vast.

Wat te doen om mijn laptop weer snel te krijgen? :/ O+

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-01 07:54
Meenemen in een Ferrari op de Duitse snelweg.

Kan je via taakbeheer niet zien welk programma zoveel I/O gebruikt? Zo niet, is daar niet 1-2-3 een tooltje voor te vinden?

[ Voor 19% gewijzigd door Gamebuster op 14-11-2013 10:26 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Begin eens met bestanden weggooien zodat de schijf iig niet op 100% terecht komt?

Het kan echt van alles zijn... met de resources monitor van Windows kan je dat vrij goed bekijken maar zonder meer informatie is het simpel giswerk.
Mijn gok op dit moment... te weinig geheugen waardoor de comptuer begint te swappen.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Wat staat er op 100% dan? Je info is veel te summier om hier een goed oordeel over te geven. Post eens wat screenshots waaruit je hebt geconcludeerd dat je schijf voor "100% gebruikt" wordt.

https://discord.com/invite/tweakers

Verwijderd

Topicstarter
Vooral System en COMODO internet security schieten soms ineens omhoog
C en D zitten nog niet op een kwart vol (ik heb de laptop pas een maand of 3/4).

Screenshot taakbeheer: http://nl.tinypic.com/r/2j0m8h3/5

Met welke informatie kan ik er wel achterkomen?

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-02 12:22
En wat heb je voor een schijf? SSD, HDD?
Wat staat op 100%? CPU gebruik? Dat kan wel eens virusscanner zijn die staat te updaten.

Verwijderd

Zoals Wolfboy zegt, gok ik ook dat je systeem staat te swappen.
Heb je veel applicaties actief? Hoeveel geheugen heb je in je machine?

Het lijkt me in ieder geval niet één van de applicaties die je in je lijstje ziet; als dat tezamen al 95% van je schijfsnelheid in beslag neemt heb je óf een crappy schijf óf Windows rekent onder water zijn eigen swap-processen bij het totaalplaatje op. Dat kan dan ook de belasting van je Comodo verklaren (veel swappen -> veel antivirus activiteit).

• Jolke
Even achter elkaar programma's afsluiten om te kijken waar de grootste problemen zich voordoen.
Is je disk nog wel in orde? Een scan disk al geprobeerd?

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Verwijderd schreef op donderdag 14 november 2013 @ 10:36:
Vooral System en COMODO internet security schieten soms ineens omhoog
C en D zitten nog niet op een kwart vol (ik heb de laptop pas een maand of 3/4).

Screenshot taakbeheer: http://nl.tinypic.com/r/2j0m8h3/5

Met welke informatie kan ik er wel achterkomen?
Dat maakt het duidelijker.

Waarschijnlijk staat je virus scanner gewoon te draaien op dat moment, behalve je virus scanner uitzetten of vervangen door een lichtere variant kan je hier niet bijzonder veel aan veranderen waarschijnlijk.

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-02 03:11

auto660

1991 240 GL Brick

Waarschijnlijk gaat je virusscanner scannen terwijl je je laptop aan het gebruiken bent. Zelf heb ik avast free en die scant alle bestanden die je binnenhaalt en heeft een scannende screensaver zodat het scannen alleen gebeurt als je de pc niet aan het gebruiken bent. Verder is het wel een licht programma. Maar er zijn natuurlijk ook zat andere goede zoals eset. (voor zover ik begreep) Want COMODO internet security klinkt nou niet echt alsof het een bekende virusscanner is. Maar mijn gebied is meer hardware dus correct me if i'm wrong!

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• Jolke
Ik ken comodo eerder van de firewall toepassingen, maar dat is blijkbaar veranderd in de jaren en hebben ze antivirus erbij genomen. Ik kan overigens ook Avast aanraden, zowel voor server als client; licht en doet wat het moet doen.

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Als je een lichte antivirus zoekt dan kan ik Panda Cloud Antivirus ook wel aanraden, gebruikt bijzonder weinig resources: http://download.cloudantivirus.com/

Pagina: 1