Toon posts:

BSODs bij 64GB RAM op Asrock Extreme 6

Pagina: 1
Acties:
  • 1.121 views

Verwijderd

Topicstarter
hoi, ik heb een probleem met mijn pc.
Ten eerste zet ik even mijn specs hier, lijkt me verstandig.

core i7 3930k
corsair h100i cooler
Asrock extreme6 moederbord
kingston hyperX Beast 8x8gb (64 gb ram)
ocz revodrive 3 120gb
760 GTX 4 GB
PSU: Corsair TX850M
Case: Storm Stryker.

In het begin kreeg ik MEMORY_MANAGAMENT BSOD's. Maar had iets verkeerds gedaan en werd alweer opgelost. Later begon ik BSOD's te krijgen met SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION. STOP: (0x0000003b)
En sindsdien nog steeds proberen om de oorzaak te vinden.

Ik Krijg steeds BSOD's wanneer ik 64 gb ram erin zet. wanneer het er 32gb ram is, in de eerste 4 slots. dan is er niks aan de hand met geen van de ram-sticks.

RAM-sticks zijn dus in orde, heb ook MEM-test gedaan, kon niks vinden.
Heb windows met 3 verschillende versie's, 5 keer geformateerd en geinstalleerd.
Alle up to date drivers zitten erop, ook BIOS en firmware.

na dit allemaal gedaan te hebben denk ik dat ik iets aan de ram-settings in de bios moet doen.
Alle ram-sticks werken als ik het in 32 gig run... allemaal..
wanneer ik alle 8 slots gebruik, krijg ik BSOD's, niet heel vaak, maar 2 keer per dag minimum en 4-5 maximum. Totaal random.

heb ook geprobeerd om de ram inplaats van default 11-12-11 cas-settings in de BIOS naar 12-13-12 te zetten en ook geprobeerd om de volt inplaats van 1.65 volt naar 1.68 volt te zetten.

Ik zit zonder opties..

help A.U.B.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

en jij hebt overkill capslock gebruik....
Modbreak:Laat het modereren aub aan moderatoren over. Je loopt hier lang genoeg rond om dat te weten.

Enfin: mobo gecheckt? kan een falend ramslot zijn.

Kan je windows wel overweg met 64GB ram?

Hoe lang heb je memtest laten lopen?

[ Voor 22% gewijzigd door dion_b op 14-11-2013 01:45 ]

People as things, that’s where it starts.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Persoonlijk denk ik dat de geheugencontroller meer juice nodig heeft. Check het BIOS eens of je dat kan verhogen ...Met Asrock Extreme6 kan ik geen mobo vinden met 8 memory slots btw,

https://discord.com/invite/tweakers

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

redfoxert schreef op donderdag 14 november 2013 @ 00:40:
Met Asrock Extreme6 kan ik geen mobo vinden met 8 memory slots btw,
http://www.asrock.com/mb/Intel/X79%20Extreme6/

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Titelfix:
"OVERKILL PC BSOD's" -> "BSODs bij 64GB RAM op Asrock Extreme 6"

Een titel dient informatief te zijn en niet schreeuwerig...

Komt bij dat we vragen dat je nauwkeurig je probleem omschrijft. Je bent in ieder geval erg slordig met hooflettergebruik. Bij computers is het verschil tussen bits en Bytes nogal relevant, dus moet je echt GB schrijven als je GigaBytes bedoelt, niet gb.

Voor meer info over hoe het hier werkt:
Het algemeen beleid #quickstart

[ Voor 34% gewijzigd door dion_b op 14-11-2013 01:50 ]

Oslik blyat! Oslik!

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:21
1 - zoals downtime aangeeft zijn er geen extreme 6 borden met 8 sloten.
2 - de extreme 6 kan max 32GB aan volgens de specs.

Dus even duidelijkheid welk mobo je hebt.

Correctie: volgens mij heb je het over dit mobo: X79 Extreme6
I rest my case.

(Alleen jammer dat we zelf naar het type mobo moesten zoeken)

[ Voor 42% gewijzigd door SpiriTNL op 14-11-2013 07:37 ]

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Check of je ram wel op de compatibility lijst staat en gebruik het xmp profile daarvoor.
Als ik google op je probleem kom ik al 2 fora hits tegen bij de eerste resultatn, check die ook eens.

[ Voor 52% gewijzigd door KillerAce_NL op 14-11-2013 07:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
VasZaitsev schreef op donderdag 14 november 2013 @ 00:38:
en jij hebt overkill capslock gebruik....
[modbreak]Laat het modereren aub aan moderatoren over. Je loopt hier lang genoeg rond om dat te weten.[/]

Enfin: mobo gecheckt? kan een falend ramslot zijn.

Kan je windows wel overweg met 64GB ram?

Hoe lang heb je memtest laten lopen?
Hallo, Ik heb memtest overnacht laten gaan. iedere keer maar 8 gig ram in mijn pc gedaan. Anders zou het te lang duren. duurde even maar heb ze allemaal gecheckt.

Hoe kan ik een mobo check doen?

Verwijderd

Topicstarter
redfoxert schreef op donderdag 14 november 2013 @ 00:40:
Persoonlijk denk ik dat de geheugencontroller meer juice nodig heeft. Check het BIOS eens of je dat kan verhogen ...Met Asrock Extreme6 kan ik geen mobo vinden met 8 memory slots btw,
Hallo, Default Volt voor de ram is 1.650. Ik heb al geprobeerd om 1.680 volt te gebruiken, is dat te weinig?
ook geprobeerd de cas latency wat lager te zetten. inplaats van 11-12-11. heb ik 12-13-13 geprobeerd.

waren geen oplossingen.:(

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:42
Wat gebeurt er als je ze alle 8 in je slot doet en dan Memtest? Als er dan fouten in zitten, kan het aan de module liggen of aan de Memcontroller op je moederbord.

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op donderdag 14 november 2013 @ 01:47:
Titelfix:
"OVERKILL PC BSOD's" -> "BSODs bij 64GB RAM op Asrock Extreme 6"

Een titel dient informatief te zijn en niet schreeuwerig...

Komt bij dat we vragen dat je nauwkeurig je probleem omschrijft. Je bent in ieder geval erg slordig met hooflettergebruik. Bij computers is het verschil tussen bits en Bytes nogal relevant, dus moet je echt GB schrijven als je GigaBytes bedoelt, niet gb.

Voor meer info over hoe het hier werkt:
Het algemeen beleid #quickstart
Ja, ik kwam hulp zoeken voor mijn probleem met caps lock en mijn keuze aan titel. Ga je nu echt klagen?
In de titel staat wat ik vond dat er moest staan. En ondanks de capslock denk ik dat mensen geen geluids overlast zullen hebben. Kunnen we nu verder met mijn probleem?

Verwijderd

Topicstarter
KillerAce_NL schreef op donderdag 14 november 2013 @ 07:55:
Check of je ram wel op de compatibility lijst staat en gebruik het xmp profile daarvoor.
Als ik google op je probleem kom ik al 2 fora hits tegen bij de eerste resultatn, check die ook eens.
Ja, heb ik gedaan op de website. Het hoort te werken, denk ik.

Ik heb dit probleem al weken en heb men vrienden ingeschakeld en zelf al vanaf het begin extensief lopen zoeken en proberen. Ik dacht ik probeer het hier, misschien meer kans op een oplossing.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag iedereen van tevoren bedanken, ook als het niet lukt.

En sorry dat de informatie die ik gaf over de mobo niet voldoende was, ik had een link of iets er bij kunnen zetten.

Er viel me trouwens iets op wanneer ik de website bezocht. bij sommige drivers staat AXTU required.
Wat is AXTU? Het staat niet in de lijst.
Misschien heeft het hiermee temaken.

http://www.asrock.com/mb/...n764&Model=X79%20Extreme6

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11-2025
Welke Kingston modules zijn het (snelheid) ?

Hou er rekening mee dat bij full load (alle slots gevuld) de memory snelheden drastisch omlaag moeten om stabiel te blijven aangezien het om ongebufferde DIMMs gaat. Vooral niet overklokken dus, start eens met het geheugen op 1600Mhz.

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-02 22:19
Ik zie dat je de eerste 4 RAM sloten op je mobo al hebt geprobeerd, en dat werkt stabiel zeg je. Ook de modules afzonderlijk zijn goed volgens je onderzoek.
Wat je eens zou kunnen proberen is om die 4 RAM modules die je normaal in je slot 1 t/m 4 hebt zitten, in slot 5 t/m 8 te doen. Dan hou je nog steeds maar 4 modules, maar mochten er dan wel BSODs komen dan weet je dus dat het probleem in RAM bank 5 - 8 zit.

Want nu weet je nog niet of de totale benutting van alle RAM banken het probleem is, of dat één of meerdere RAM banken gewoon stuk is.

https://freight.associates

• Ultrapc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-02 10:12

Ultrapc

Anyone steak?

Verwijderd schreef op donderdag 14 november 2013 @ 11:45:

Er viel me trouwens iets op wanneer ik de website bezocht. bij sommige drivers staat AXTU required.
Wat is AXTU? Het staat niet in de lijst.
Misschien heeft het hiermee temaken.

http://www.asrock.com/mb/...n764&Model=X79%20Extreme6
AXTU is 'asrock extreme tuning utility', een programma om sensoren mee uit te lezen, overclocken enz.

Allround.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik heb toch het idee dat je met zo'n hoeveelheid geheugen aan een server bordje moet gaan denken met ECC registered DIMMs erop. Probeer maar eens een server aan te schaffen met unregistered geheugen, meer dan 8/16 GB is niet ondersteund.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:55

Umbrah

The Incredible MapMan

Is dit inderdaad ECC/Registered, en een configuratie die in een QVL staat van het moederbord? Tevens: welk besturingssysteem? Windows 7 Home Premium kan bijvoorbeeld maar 16GB aansturen. Windows 8 128GB, en Windows 8 Pro 512GB. Etc...

Dit soort configuraties, met ZO veel high-density DIMMs zijn van nature ERG gevoelig, vandaar dat je ze meestal ook registered/ECC ziet... Je CPU ondersteunt echter geen ECC geheugen, en de QVL is ook niet zo... uitgebreid qua 64 gigabyte setups (alleen individuele modules in de lijst, maar geen combinaties, dat is waar het vaak mis gaat). Ik zie echter wel vrij hoge timings/toleranties die nodig zijn bij dit soort volumes, mogelijk dat je betere performance krijgt met 32 gigabyte, als je al byte bedoelt! Ik zou overigens met zulke volumes nog eerder voor dual-CPU systemen gaan omdat je dan de voordelen van NUMA er bij krijgt en de geheugenaddresseringsdruk verlegt naar een tweede CPU er bij... ik snap niet dat Asrock het label "64gigabyte" er op zet.

TS: Wat is het doel van je setup? Ik zie dat je voor midrange graphics bent gegaan met absurder IOPS storage, mild overpriced CPU (modelletje voor 50% slechts 100MHz lager), en memory -- doe je aan database development?

Of, gezien je hoofdletter probleem, heb je het echt over bits? In dat geval: ik 8 modules van één gigabyte moet dit systeem geen enkel probleem mee hebben, 64gigabit is niks! Kijk eens in de handleiding van de modules hoeveel volt ze willen, als het van die 2,8GHz absurd slechte timings dingen zijn wil het nog wel eens richting 1,7-1,8V gaan.

[ Voor 24% gewijzigd door Umbrah op 14-11-2013 23:59 ]

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Laten we even van 64GB uitgaan dan ;)
Geheugen: The SPDs are programmed to JEDEC standard latency DDR3-1333 timing of 9-9-9 at 1.5V.
Daar zou ik eens mee beginnen, of zelfs helemaal naar 1066 om te testen.

Lees ook eens deze discussie: http://www.gearslutz.com/...es-3930k-x79-lga2011.html

Zo te zien is de voorkeur op de internets voor 1.35v geheugen?

Verwijderd

Topicstarter
RobKJ schreef op donderdag 14 november 2013 @ 11:31:
Wat gebeurt er als je ze alle 8 in je slot doet en dan Memtest? Als er dan fouten in zitten, kan het aan de module liggen of aan de Memcontroller op je moederbord.
wat is precies memcontroller en waar moet ik naar kijken om dit te checken?

De ram werkt, niks is stuk. heb ze allemaal stuk voor stuk laten werken.
Het ligt eraan wanneer ik alle 8 erin doe.

Verwijderd

Topicstarter
lazybones schreef op donderdag 14 november 2013 @ 19:31:
Welke Kingston modules zijn het (snelheid) ?

Hou er rekening mee dat bij full load (alle slots gevuld) de memory snelheden drastisch omlaag moeten om stabiel te blijven aangezien het om ongebufferde DIMMs gaat. Vooral niet overklokken dus, start eens met het geheugen op 1600Mhz.
thanks, dit kan een goeie tip zijn.
Mijn ram is 2133 mhz. Maar moet de snelheid echt omlaag? lijkt me zonde:(
maar ik zal het uitproberen.

Verwijderd

Topicstarter
Daffie schreef op donderdag 14 november 2013 @ 21:42:
Ik zie dat je de eerste 4 RAM sloten op je mobo al hebt geprobeerd, en dat werkt stabiel zeg je. Ook de modules afzonderlijk zijn goed volgens je onderzoek.
Wat je eens zou kunnen proberen is om die 4 RAM modules die je normaal in je slot 1 t/m 4 hebt zitten, in slot 5 t/m 8 te doen. Dan hou je nog steeds maar 4 modules, maar mochten er dan wel BSODs komen dan weet je dus dat het probleem in RAM bank 5 - 8 zit.

Want nu weet je nog niet of de totale benutting van alle RAM banken het probleem is, of dat één of meerdere RAM banken gewoon stuk is.
Ik had dat ook geprobeerd, maar volgens vrienden mag je in de laatste banken niks plaatsen zonder in de begin er iets in te zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Ultrapc schreef op donderdag 14 november 2013 @ 23:15:
[...]

AXTU is 'asrock extreme tuning utility', een programma om sensoren mee uit te lezen, overclocken enz.
dankje!, weer iets geleerd.

Verwijderd

Topicstarter
Umbrah schreef op donderdag 14 november 2013 @ 23:52:
Is dit inderdaad ECC/Registered, en een configuratie die in een QVL staat van het moederbord? Tevens: welk besturingssysteem? Windows 7 Home Premium kan bijvoorbeeld maar 16GB aansturen. Windows 8 128GB, en Windows 8 Pro 512GB. Etc...

Dit soort configuraties, met ZO veel high-density DIMMs zijn van nature ERG gevoelig, vandaar dat je ze meestal ook registered/ECC ziet... Je CPU ondersteunt echter geen ECC geheugen, en de QVL is ook niet zo... uitgebreid qua 64 gigabyte setups (alleen individuele modules in de lijst, maar geen combinaties, dat is waar het vaak mis gaat). Ik zie echter wel vrij hoge timings/toleranties die nodig zijn bij dit soort volumes, mogelijk dat je betere performance krijgt met 32 gigabyte, als je al byte bedoelt! Ik zou overigens met zulke volumes nog eerder voor dual-CPU systemen gaan omdat je dan de voordelen van NUMA er bij krijgt en de geheugenaddresseringsdruk verlegt naar een tweede CPU er bij... ik snap niet dat Asrock het label "64gigabyte" er op zet.

TS: Wat is het doel van je setup? Ik zie dat je voor midrange graphics bent gegaan met absurder IOPS storage, mild overpriced CPU (modelletje voor 50% slechts 100MHz lager), en memory -- doe je aan database development?

Of, gezien je hoofdletter probleem, heb je het echt over bits? In dat geval: ik 8 modules van één gigabyte moet dit systeem geen enkel probleem mee hebben, 64gigabit is niks! Kijk eens in de handleiding van de modules hoeveel volt ze willen, als het van die 2,8GHz absurd slechte timings dingen zijn wil het nog wel eens richting 1,7-1,8V gaan.
ja, het gaat om 64 gigabyte. en Heb al eerder vermeld dat de default 1.65 volt is voor de ram. niet lullig bedoelt.

Ik heb geprobeerd om de timing 12-13-12 inplaats van default 11-12-11 en 1.680 volt inplaats van de default 1.650 volt. kreeg nog steeds problemen.

Ik werk aan eigenlijk van alles. Grafisch vormgeving, programmeren (statistisch analyse en dergelijke), website's. Ook call of duty: ghosts hier en daar:p

Verwijderd

Topicstarter
wagenveld schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 00:13:
Laten we even van 64GB uitgaan dan ;)
Geheugen: The SPDs are programmed to JEDEC standard latency DDR3-1333 timing of 9-9-9 at 1.5V.
Daar zou ik eens mee beginnen, of zelfs helemaal naar 1066 om te testen.

Lees ook eens deze discussie: http://www.gearslutz.com/...es-3930k-x79-lga2011.html

Zo te zien is de voorkeur op de internets voor 1.35v geheugen?
thanks voor de info. dit heb ik nog niet gelezen.
Het zou er aan kunnen liggen dat het onstabiel is..
Maar ik snap dan niet dat de snelheden geaccepteerd worden bij 32 gigabyte ram en niet bij 64 gigabyte.
En als ik alles goed heb na gelezen op de moederbord, hoort dit eigenlijk te kunnen werken.
Ze spraken ook een paar keer over sabertooth, ik heb een extreme6. kan een verschil zijn.

• rodebest
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-02 19:37
Beste peter,

Ik zou even opzoeken waar je de memory controller zijn voltage kan verhogen. Verhoog deze dan is met 10%

Daarnaast zou ik op het ram even 1.70 of 1.75v proberen.

Maar als eerste. Verlaag de frequenyie van het ram naar 1333 of 1066 want 64gb op 2133mhz gaat echt niet lukken. 1600 was voor mij met 16gb al een gezeur zonder het voltage te verhogen.

Daarnaast, deze mensen helpen je GRATIS. Je kan dus eigenlijk niet klagen wat ze ook zeggen.

edit: daarnaast heb je 6 reacties achter elkaar gepost,
zoals je dan misschien heb opgemerkt staat er dan boven het reactievak dat je je post dan beter kan editten.

[ Voor 15% gewijzigd door rodebest op 15-11-2013 16:40 ]

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:45
gelijkaardige ervaringen met 64 gb ram op een gigabyte x79s-up5. Buiten dat dat maar één van de problemen van dat bord is, volgende suggesties.

1. memory controller van je cpu meer voltage geven
2. memory zelf klein beetje hoger, maar 1.7 is er wsch al over
3. laatste bios flashen
4. tRFC >=300 zetten
5. andere timings heel relax, xmp afzetten

en memtest deluxe gebruiken om alles te testen - als die na 1 full run (+- 24u) niks vind kan je er redelijkerwijze vanuit gaan dat het in orde is. Memtest x86 gaat je niet verder helpen, tenzij je die laat loopen over test 5-6. Bij 64 GB ram zijn het andere aspecten die falen, die in de memtestx86 te weinig aan bod komen.

Een van de problemen van 64 GB ram, is dat de row refresh time te lang wordt waardoor je instabiel wordt. En, dat de X79 moederborden niet ideaal zijn van firmware om er mee om te gaan (het mijne zeker niet, maar die van jou is verrevan heilig).

[ Voor 13% gewijzigd door manzonderdas op 15-11-2013 21:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
rodebest schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 13:56:
Beste peter,

Ik zou even opzoeken waar je de memory controller zijn voltage kan verhogen. Verhoog deze dan is met 10%

Daarnaast zou ik op het ram even 1.70 of 1.75v proberen.

Maar als eerste. Verlaag de frequenyie van het ram naar 1333 of 1066 want 64gb op 2133mhz gaat echt niet lukken. 1600 was voor mij met 16gb al een gezeur zonder het voltage te verhogen.

Daarnaast, deze mensen helpen je GRATIS. Je kan dus eigenlijk niet klagen wat ze ook zeggen.

edit: daarnaast heb je 6 reacties achter elkaar gepost,
zoals je dan misschien heb opgemerkt staat er dan boven het reactievak dat je je post dan beter kan editten.
1. waar zie je mij klagen?
2. Eerst klaagt er iemand over hoofdletters, en nu over hoe het georganiseerd is.
ziet eruit alsof je zelf klaagt eerlijk gezegd, maar thanks voor de moeite om te helpen.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:55

Umbrah

The Incredible MapMan

TS: Zou je niet met gewoon 32GB kunnen werken? Er zijn met slechts één processor zo veel compromissen nodig (kloksnelheid en absurd slechte timings) om Non-ECC, non-buffered geheugen te laten werken op een consumentenbordje zoals het jouwe!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:12

Bolletje

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 22:03:
[...]

1. waar zie je mij klagen?
2. Eerst klaagt er iemand over hoofdletters, en nu over hoe het georganiseerd is.
ziet eruit alsof je zelf klaagt eerlijk gezegd, maar thanks voor de moeite om te helpen.
Volgens mij ben jij aan het klagen. De eerste reactie kwam van een collega-moderator af die het beste met je voor had om de discussies in goede banen te leiden. Een onderdeel daarvan is de taal, want zoals hij al opmerkt kunnen de verschillen in bewoordingen significant zijn.

Vervolgens plaats je ook nog eens zes reacties achter elkaar. Bovenstaande reactie voegt dan ook niets toe aan de (je eigen!) discussie en lijkt meer gericht te zijn om uit te lokken. Daarom doe ik het topic op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.