Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

SATA poort MSI CR70 2M-069NL

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou graag de MSI CR70 2M-069NL aanschaffen de de harde schijf vervangen door een 250Gb SSD. Maar ik vind overal terug dat de SATA aansluiting SATA-300 is. Is dat de ingebouwde harde schijf of de SATA aansluiting die in de laptop zit? Het zou me verbazen als zo'n goede cpu geleverd wordt samen met zo'n verouderde sata aansluiting... Heb al zitten kijken in de specs op verschillende sites. Bij MSI zelf blijkt men het typenummer niet te kennen?

Hopelijk vind ik hier duidelijkheid...

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

SATA-600 is downwards compatible met SATA-300, dus dat wat betreft is er geen probleem.
Qua doorvoersnelheid zul je het wellicht evt merken, maar als je van een HDD naar een SSD gaat vraag ik me af in hoeverre dat echt het geval is.
Volgens http://nl.hardware.info/p...m-069nl#tab:specificaties zou de chipset een Intel HM86 moeten zijn, die ook SATA 600 (6GB/sec) aan zou moeten kunnen. Dus dat brengt mij ook ietswat aan het twijfelen.
Maar aangezien het een wat oudere laptop is, kan het heel goed zijn dat wat jij en ik vinden toen relevant was, maar inmiddels achterhaald is. Valt weinig over te zeggen ben ik bang.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Als het een HM86 chipset is, is het volgens mij alleen maar mogelijk dat er van SATA600 gebruik wordt gemaakt. Ik wilde hem hier bestellen: http://azerty.nl/0-1238-645977/msi-cr70-2m-069nl-.html Daar staat (onderaan) in de specificaties HM76. Dat deed me twijfelen. Mogelijk een fout in de specificaties van Azerty?

Je zegt 'een oudere laptop'. Is de Intel Core i5-4200M dan niet de laatste generatie?

Lijkt me een erg fijn toestel voor basiszaken (tekstverwerking, dvd's kijken, internet en email). Ik heb niet zoveel ruimte nodig en met de levensduur van harde schijven vs. een SSD in het achterhoofd... Van die harde schijf die ik eruit haal, kan ik dan een externe schijf maken via USB 3.0. Daardoor verlies ik weinig snelheid en kan ik toch indien nodig backups maken of extra data opslaan.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ah, ik begreep je even verkeerd. Ik dacht dat je de MSI al had, en er een SSD in wilde lepelen. Maar je overweegt die MSI dus aan te schaffen met een SSD ipv een HDD :)

Overigens zie ik bij jou in de link staan
Productbeschrijving MSI CR70 2M-066NL - Intel Core i5-4200M / 2.4 GHz - Windows 8 64-bit
Dan zou het me niks verbazen als er meer typo's inzitten ;)
Then again: hier staan de specs van de CR70-0M (wat de basisversie van alle CR70 laptops lijkt te zijn): http://www.msi.com/produc...M.html#?div=Specification
Daar staan dan weer die HM76 chipset genoemd. Maar goed, zowel de 76 als de 86 ondersteunen de 6Gbit/sec SATA standaard (zie ook de site van Intel), dus dat zou niet echt uit moeten maken :)

Persoonlijk denk ik trouwens dat dat ding voor de basiszaken ook zonder SSD prima zal voldoen. Ik zou het gewoon eerst eens zonder proberen. Achteraf inbouwen kan altijd nog :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Scherp! Dat had ik nog niet gezien. Heb het even nagevraagd, maar het gaat wel degelijk om het CR70 2M-069NL model. Blijkbaar is dat wel een foutje in hun productspecificaties. Het voordeel als je een SSD plaatst en de harde schijf via een externe behuizing gebruikt, heb je meteen een goed backup medium.
Ik denk idd ook dat die specificatie van SATA-300 als die al correct zou zijn, nog zou slaan op een ouder type van harde schijf. Het is echt jammer dat men deze types van laptop niet standaard met SSD uitvoert.

In ieder geval bedankt voor het meelezen, meedenken en raad geven!