AMD HD5000 driver installeren

Pagina: 1
Acties:

• Tiimmeh
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-02 14:37
Beste Tweakers,

Ik had laatst een probleem met de helderheid van mijn scherm die niet meer wilde veranderen. Dit heb ik opgelost door de graphics driver te verwijderen d.m.v. Display Driver Uninstaller (http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=379505).
Nu is het helderheidsprobleem opgelost, maar het opnieuw installeren van de kaart is een probleem. Ik heb de kaart in mijn apparaatbeheer staan als 'Microsoft Basic Display-adapter' en het bijwerken van de drivers via dit menu werkt niet. Ook heb ik via AMD geprobeerd drivers opnieuw te installeren (met een auto-detect), maar volgens AMD is mijn hardware niet compatible.
Met Googlen kom ik niet veel verder meer, dus ik ben nu wel een beetje aan het einde van mijn opties. Kan iemand mij hiermee uit de brand helpen?

Hartelijk dank alvast!!
Tim

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:19
Wat je kan doen is via apparaat beheer de precieze fabrikant en model van de kaart achterhalen.

1. Ga naar apparaatbeheer.
2. Dubbelklik op je grafische adapter.
3. Er opent zich een nieuw scherm. Ga naar Details.
4. In het drop-down menu, kies voor Hardware-ID's (één-na-bovenste optie)
5. Noteer wat er staat achter 'VEN_' en 'DEV_' (In mijn geval is VEN: 1002, en DEV: 679E)
6. Ga naar www.pcidatabase.com
7. Vul bij Vendor search de code in die achter VEN_ staat, in mijn geval dus 1002. Druk op Search.
8. Je ziet nu welke fabrikanten hij gevonden heeft a.d.h.v. je input. Klik op de naam van de goeie (degen waarvan de DEV code klopt)
9. Je ziet nu een (wellicht zeer grote) lijst met apparaten die deze fabrikant heeft gemaakt. Druk op Ctrl + F, om te zoeken binnen deze lijst. Je zoekt op, jawel, de DEV_ code. In mijn geval zoek ik nu op 679E
9. Als het goed is zie je nu de informatie over je grafische kaart, en met een beetje geluk staat er zelfs een linkje bij naar een directe download.

https://freight.associates

• Tiimmeh
Ik meen een AMD Radeon HD 5000 te hebben (voor laptop), maar uit deze database volgt dat het een ATI Mobility Radeon HD 6550M (VEN 1002 en DEV 68C1). Bouwjaar is zo'n 3 jaar geleden, dus zou dit kunnen?

Buiten dat stond er inderdaad een linkje bij voor een download, maar toen ik die liet uitvoeren kwam er zo'n zwart command windowtje met witte letters, die vervolgens vrij snel weer verdween.
Heb het idee dat die download niet heel veel heeft uitgehaald. Er staat in ieder geval nog steeds bij apparaatstatus 'Dit apparaat werkt niet goed omdat Windows de voor dit apparaat benodigde stuurprogramma's niet kan laden. (Code 31) Het stuurprogramma dat probeert te starten is niet hetzelfde als het stuurprogramma voor de opgegeven beeldschermadapter.'

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:25

Nikeo

Jawelles

Ik heb een keer een laptop gehad die alleen ATI drivers van de site van de laptopfabrikant accepteerde. Misschien kun je dat proberen?

• Spekkie88
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:20
Kan je niet gewoon de specificaties opzoeken van de laptop? Daar zou bij moeten staan wat voor kaart erin zit. Daarnaast kan je beter direct de mobiele drivers downloaden... De desktopdrivers herkennen namelijk geen mobiele kaarten...
- 32-bit
- 64-bit

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

• Tiimmeh
Spekkie88 schreef op donderdag 14 november 2013 @ 10:12:
Kan je niet gewoon de specificaties opzoeken van de laptop? Daar zou bij moeten staan wat voor kaart erin zit. Daarnaast kan je beter direct de mobiele drivers downloaden... De desktopdrivers herkennen namelijk geen mobiele kaarten...
- 32-bit
- 64-bit
Het probleem is dat ik al die gegevens dus eruit heb gegooid en nu herkent Windows het dus alleen maar als een 'Microsoft Basic Display-adapter'. Overigens krijg ik dezelfde foutmelding bij het gebruik van deze self-detect software.
Nikeo schreef op donderdag 14 november 2013 @ 10:11:
Ik heb een keer een laptop gehad die alleen ATI drivers van de site van de laptopfabrikant accepteerde. Misschien kun je dat proberen?
Heb mijn laptop teruggevonden op de HP site (http://h10025.www1.hp.com...&product=4328590&sw_lang=) maar lijkt na de installatie nog niet te werken. Ik ga kijken of een reboot wat uithaalt.

EDIT: nog steeds hetzelfde probleem :/

• Tiimmeh
Heb nog steeds geen oplossing gevonden voor mijn probleem.. Iemand nog suggesties?

• Daffie
Ik zie in de HP link die je stuurde dat er twee download mogelijkheden zijn, heb je ze beiden geprobeerd?

Je zou ook eens kunnen proberen om eerst eens via apparaat beheer de videokaart drivers te deinstalleren, want ik lees dat hij aangeeft: 'Het stuurprogramma dat probeert te starten is niet hetzelfde als het stuurprogramma voor de opgegeven beeldschermadapter'. Dus hij heeft wel íets van drivers ergens zitten. Die moeten weg.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:23
Daffie schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 18:55:
Ik zie in de HP link die je stuurde dat er twee download mogelijkheden zijn, heb je ze beiden geprobeerd?

Je zou ook eens kunnen proberen om eerst eens via apparaat beheer de videokaart drivers te deinstalleren, want ik lees dat hij aangeeft: 'Het stuurprogramma dat probeert te starten is niet hetzelfde als het stuurprogramma voor de opgegeven beeldschermadapter'. Dus hij heeft wel íets van drivers ergens zitten. Die moeten weg.
Dit zou ik inderdaad doen. Je hebt namelijk de kans dat Windows de kaart nu alleen kent als 'Microsoft Basic Display-adapter'. En omdat hij hem zo herkent, kun je er geen AMD-drivers opzetten.

Ik zou in de device manager aangeven dat je ook "hidden devices" (hoe heet dat in het nederlands? Verborgen apparaten?) wil zien en dan alles weggooien wat met je grafische kaart te maken heeft. Dan herstarten en dan zou windows je grafische kaart moeten zien. Dan kun je je software installeren.

Het is inderdaad mogelijk dat je alleen de software van de fabrikant kunt installeren zoals boven gemeld.

Oh btw. Dat je op ID bij een 6650m uit komt komt waarschijnlijk omdat het een hernoemde 6550m is.

Succes!

• Tiimmeh
White Feather schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 20:05:
[...]

Dit zou ik inderdaad doen. Je hebt namelijk de kans dat Windows de kaart nu alleen kent als 'Microsoft Basic Display-adapter'. En omdat hij hem zo herkent, kun je er geen AMD-drivers opzetten.

Ik zou in de device manager aangeven dat je ook "hidden devices" (hoe heet dat in het nederlands? Verborgen apparaten?) wil zien en dan alles weggooien wat met je grafische kaart te maken heeft. Dan herstarten en dan zou windows je grafische kaart moeten zien. Dan kun je je software installeren.

Het is inderdaad mogelijk dat je alleen de software van de fabrikant kunt installeren zoals boven gemeld.

Oh btw. Dat je op ID bij een 6650m uit komt komt waarschijnlijk omdat het een hernoemde 6550m is.

Succes!
Die tweede file van HP gaat om een andere grafische kaart. Ik heb volgens mij iets van Intel en iets van AMD (ik heb dus ook twee kaarten staan onder mijn apparaatbeheer).
Het is mij echter niet gelukt om de grafische kaart werkend te krijgen volgens jullie oplossing. Ik heb de kaart gedeïnstalleerd, waarna deze vanzelfsprekend uit de lijst in apparaatbeheer verdween (er komt niets bij als ik vervolgens op 'verborgen apparaten weergeven' klik). Hierna heb ik de file die HP aanbied voor deze kaart uitgevoerd, en dat leek het zonder problemen te doen. Echter staat de kaart nu nog steeds niet correct in het apparaatbeheer. Alleen als ik op 'zoeken naar gewijzigde apparaten' klik verschijnt de bekende 'Microsoft basic display-adapter'.

Ik ga maar weer eens een reboot proberen, misschien dat jullie methode dan wel iets uithaalt.. :)

• Daffie
Wat je volgens mij gewoon moet doen is de betreffende grafische adapter 'verwijderen', en dan kun je aangeven bij het popup scherm dat je ook de drivers wilt deinstalleren. Start hem dan meteen opnieuw op, dan zal hij bij het aanmelden een 'nieuwe' grafische adapter vinden, zonder drivers! En dan moet je die HP drivers proberen, of dat tooltje van de AMD website

• Tiimmeh
Daffie schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 14:07:
Wat je volgens mij gewoon moet doen is de betreffende grafische adapter 'verwijderen', en dan kun je aangeven bij het popup scherm dat je ook de drivers wilt deinstalleren. Start hem dan meteen opnieuw op, dan zal hij bij het aanmelden een 'nieuwe' grafische adapter vinden, zonder drivers! En dan moet je die HP drivers proberen, of dat tooltje van de AMD website
Weet niet of het n.a.v. deze instructies is verschenen, maar ik heb via HP Support Assistent gevonden dat er optionele updates zijn waar o.a. updates voor desbetreffende grafische kaart staan. Ben het nu aan het installeren, dus met een beetje geluk heb ik zo weer een werkende driver :)

UPDATE1: Gaat zelfs om een update speciaal voor deze kaart op Windows 8.1, ziet er goed uit dus..!
UPDATE2: Nog even wat gedoe, maar hij werkt weer :) Geen idee hoe of wat, het kan zijn dat het gewoon zo eenvoudig was dat ik alleen Windows Update hoefde te laten lopen.. Maar goed, hij lijkt dus weer te werken, dus heel erg bedankt voor de hulp!

[ Voor 18% gewijzigd door Tiimmeh op 17-11-2013 00:38 ]

• Tiimmeh
Toch niet helemaal de juiste oplossing gevonden, zit nu weer met de problemen waar ik mee begon (brightness niet veranderbaar en scherm blijft zwart bij booten uit sleep stand)..
Pagina: 1