Hulp gezocht met verlichting

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninosm1
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-09-2024
hallo, ik ben al een tijdje opzoek naar mooie verlichting en heb een paar gevonden. Maar ik heb hier een paar vragen over.

Ik was eerst van plan om de Sharkoon Quad CCFL caselight( pricewatch: Sharkoon Quad CCFL Caselight)
te kopen maar nadat ik een paar filmpjes op youtube heb gezien over LED strips heb ik toch besloten om LED strips te kopen.

Nou ben ik van plan om dit te kopen: http://www.ebay.com/itm/N...hting&hash=item27d86b61e5
Maar wat ik nou wil weten is, hoe sluit je zoiets aan op je pc? heeft iemand hier ervaring mee?
En nog iets, nou is de LED strip 5meter lang, en ik wil graag bijv.30cm boven en 30cm beneden en 30cm aan de zijkanten plaatsen. Hoe kun je dit doen? Ik weet dat je ze kunt knippen maar als je ze knipt hoe kun je er dan voor zorgen dat je ze toch allemaal aan kunt doen d.m.v. de afstandbediening wat je erbij krijgt?

hopelijk heb ik het niet te moeilijk uitgelegd :|

voor de gene die afvragen wat ik er mee wil doen, ik ben bezig om een " desk mod " te bouwen en heb daar verlichting voor nodig. ( ben nog bezig met de Sketchup versie )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oulewappeur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-09 16:30

Oulewappeur

OmNomNom

Waarom maar zulke korte hoeveelheden als je toch 5 meter hebt? Als je het in een deskmod wil doen dan gok ik dat dit redelijk fors qua formaat is. Wil je alles toch op elkaar aansluiten en met de afstandsbediening kunnen bedienen zul je kabels moeten trekken vrees ik tussen de verschillende stukken strip.

Verwijderd

gewoon aansluiten op de 12v molex, dus de gele en zwarte kabel.

Je kan ze gewoon knippen, en dan weer solderen op de kleine koperen puntjes.

Afbeeldingslocatie: http://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/ledvoordeel/images/ledstripvoorbuiten.jpg

• ninosm1
Oke, bedankt voor het antwoorden van mijn vraag :p

Ik heb ongeveer 260/300cm nodig, de 30cm was maar een voorbeeld

• Joey54
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-09 20:13
Maar je kan de afstandbediening niet meer gebruiken als die op je pc is aangesloten. (want dan is het of groen, rood, blauw of een van de combinatie ervan) Dit is omdat bij molex maar 2 kabels kan aansluiten.

Wil je dat wel dan moet je die controller er tussen frutselen.

Correct me if i'm wrong!

• ninosm1
Ik heb heb even wat verder gezovcht en 't blijkt dus dat je een stroomadapter krijgt dus dan is t geen probleem meer

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

De voeding die erbij zit heb je in principe niet nodig. Enkelkleurige leds kan je zo aan een 12v uitgang van je voeding hangen en als je rgb ledstrips hebt, kan je de controller daarvan op 12v aansluiten en de rgb-strips sluit je dan weer aan op de controller.

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op donderdag 14 november 2013 @ 07:48:
gewoon aansluiten op de 12v molex, dus de gele en zwarte kabel.

Je kan ze gewoon knippen, en dan weer solderen op de kleine koperen puntjes.

[afbeelding]
Of je koopt van die extensionblokjes ervoor. Dat is nog makkelijker.
http://dx.com/p/diy-4-pin...-for-rgb-led-strip-150824

Verwijderd

ook tamelijk duur, solderen kost vrijwel niets.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Maar is op zo'n strip nou ook weer niet het makkelijkste werkje.

• Meelobee
  • Nu online

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

die connectors heb je niet zoveel aan als de strips geknipt zijn, dan moet je ze nog steeds solderen ;)

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Die connectoren zijn juist handig als ze geknipt zijn, want die dingen klem je gewoon om de contactpuntjes heen.

• Meelobee
  • Nu online

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Die jij linkt zijn toch om een stekker (die dan aan de strip zit) in te prikken? Of kan je er ook een losse strip induwen?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Het ligt een beetje aan de strip die je pakt hoe de connector er precies uitziet. Maar je kunt losse strips met soortgelijke kabeltjes gewoon aan elkaar knopen (maar dat ligt er dan een beetje aan hoe de TS eea aan elkaar wilt knopen).
Je kunt bijvoorbeeld ook http://dx.com/p/extension...-strip-dc-12v-14cm-128431 pakken als je 2 losse strips aan elkaar wilt klikken.

• ninosm1
Bedankt voor de dealextreme link. Heb thuis geen soldeer gereedschap dus dan zijn die aansluiting heel handig voor mij.

Oh heb net op ebay gezocht naar de zelfde aansluitingen en je kan ze zelfs voor 99 dollar cent kopen! _/-\o_

Heel erg bedankt iedereen! :P

Btw: ik weet dat dit offtopic is maar denk niet dat het slim zou zijn als ik hier speciaal een topic voor open.

Zoals ik al zei, ben ik van plan om een desk mod te bouwen. En natuurlijk heb je hier glas voor nodig. Nou is mijn vraag, maakt het wat uit als ik plexiglas gebruik? Doorzichtig natuurlijk. Heb nog nooit met plexiglas gewerkt dus vandaar dat ik dit wil vragen. Alvast bedankt :)

[ Voor 80% gewijzigd door ninosm1 op 14-11-2013 18:21 ]

• MRTNbos
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-10 20:05
Ik denk dat plexiglas een stuk sneller beschadigt (krassen) dan echt glas. Het zal dus erg van de plaats afhangen waar je het wil toepassen of het (on)handig is.

• arjan445
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-10 20:33
44 Key IR Remote Controller:

Input Voltage:DC 12V
Input Current: 0-6A

Je kunt hem dus aansluiten met een molex op je voeding!

• ninosm1
MRTNbos schreef op donderdag 14 november 2013 @ 18:26:
Ik denk dat plexiglas een stuk sneller beschadigt (krassen) dan echt glas. Het zal dus erg van de plaats afhangen waar je het wil toepassen of het (on)handig is.
Nou, ik ben eigenlijk van plan om alleen mijn muis en toetsenbord erop te zetten en verder niets. Denk dat ik dan wel een muismat nodig zal hebben als ik het goed lees.
Helaas ben ik nu niet thuis anders hadden ik wel een paar screenshots geplaatst van de sketchup schets

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

ninosm1 schreef op donderdag 14 november 2013 @ 18:10:

Zoals ik al zei, ben ik van plan om een desk mod te bouwen. En natuurlijk heb je hier glas voor nodig. Nou is mijn vraag, maakt het wat uit als ik plexiglas gebruik? Doorzichtig natuurlijk. Heb nog nooit met plexiglas gewerkt dus vandaar dat ik dit wil vragen. Alvast bedankt :)
Dat ligt er een beetje aan wat je wilt gebruiken. Veel dingen worden voor plexiglas uitgescholden terwijl ze dat niet zijn. Het ene soort is wat steviger en krasvaster als 't andere. Maar de speciaalzaken die het verkopen (bouwplastics.nl bijv) geven dat meestal vrij duidelijk aan.
Persoonlijk zou ik als het puur om de bovenlaag gaat van je desk waar je verder niet in wil schroeven, boren of iets dergelijks gewoon een glasplaat pakken.

• ninosm1
Ben nu helaas niet thuis maar heb wel een computer beschikbaar dus heb ik even snel een "slordig" schetsje gemaakt met Sketchup.

http://imageshack.us/photo/my-images/22/2tfa.png/

hiervoor heb ik nou een glas/plexiglas plaat nodig, vandaar dus ook mijn vraag of plexiglas wel sterk/goed genoeg is. is 3mm dikte genoeg? ik ga er natuurlijk geen zware objecten op plaatsen alleen maar m'n toetsenbord en muis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydrargyrum
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-09-2024
Als je toch plastic wilt, dan moet je polycarbonaat pakken, en je niet door een of andere bouwmarktmedewerker weg laten sturen met een stuk plexi. Waarom:
Polycarbonaat heeft minder last van het "dichtsmelten" als je het zaagt
Polycarbonaat is steviger, dit spul wordt gebruikt in kogelvrij glas. In deze situatie is het voordeel dat als je er in boort dat het niet gelijk barst.
en (denk ik) voor jou het belangrijkste: het krast bijna niet, je moet er met een priem overheen gaan om er een mooie kras in te krijgen.
Wel is het iets duurder en moeilijker te verkrijgen, maar het voordeel is wel enorm.
Ook heeft plexiglas de neiging om de inkt van een stift "op te nemen", waar polycarbonaat dit niet heeft.

3mm is genoeg hoor. Voor de veilige kant kan je 4 mm pakken, maar waar ik het gebruikt heb (robot) heeft 3mm het prima gehouden. Vooral als er niks aan gewicht opzit is dit genoeg, want pc is een erg stijf plastic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee
  • Nu online

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

ninosm1 schreef op donderdag 14 november 2013 @ 21:21:
Ben nu helaas niet thuis maar heb wel een computer beschikbaar dus heb ik even snel een "slordig" schetsje gemaakt met Sketchup.

http://imageshack.us/photo/my-images/22/2tfa.png/

hiervoor heb ik nou een glas/plexiglas plaat nodig, vandaar dus ook mijn vraag of plexiglas wel sterk/goed genoeg is. is 3mm dikte genoeg? ik ga er natuurlijk geen zware objecten op plaatsen alleen maar m'n toetsenbord en muis.
Daar zou ik geen plexi voor gebruiken maar een stuk glas, is veel steviger en vooral krasvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Voor de bovenkant zou ik inderdaad ook gewoon een glasplaat gebruiken.
Pagina: 1