• TrainedFTW
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-11-2025
Mijn zelfgebouwde pc loopt al 2,5 jaar 100% stabiel. Behalve een jaar geleden een nieuwe videokaart (upgrade) en een half jaar geleden een BIOS update i.v.m. een BIOS fout waardoor de PC tijdens het opstarten soms automatisch 1 keer reboot (bekend probleem met dit mobo) is er nooit iets gewijzigd.

De PC is na de BIOS update een half jaar geleden weer uren getest in Prime95, Lynx, Games en diverse benchmarks. De PC is nog nooit gecrasht/BSOD en is 100% stabiel.

Een paar dagen geleden wilde de computer 's ochtends opeens niet meer opstarten (dag ervoor normaal afgesloten). De ventilatoren draaien wel, maar de pc POST niet. Toetsenbord en muis lampjes blijven uit.

Rebooten hielp niet, de stroomkabel even uittrekken en opnieuw insteken loste het wel op.

Vandaag deed de PC weer hetzelfde echter hielp het uittrekken van de stroomkabel niet meer, ook het resetten van de CMOS hielp niet. Na tientallen pogingen (alle connectoren nagekeken etc.) had ik het opgegeven.

Toen ik het 20 minuten later nog eens probeerde startte hij wel op (en eenmaal opgestart is hij nog steeds 100% stabiel).

Ik vermoed dat de voeding of het moederbord de boosdoener is. Is er een mogelijkheid om een gedegen gok te wagen en een van beide onderdelen naar allerwaarschijnlijkheid te kunnen uitsluiten? Ik heb geen spare parts (vrienden hebben allemaal latops, ik ben de enige "tweaker" in mijn kring).

Graag jullie advies.

Configuratie
CPU: Core i7 2600K @ stock / 4,3Ghz (CMOS clear maakte geen verschil)
MOBO: MSI P67A-GD65 (B3)
Voeding: Corsair CMPSU-750AXEU
Geheugen: Corsair CMX8GX3M2A1600C9 (16Gb)
Videokaart: MSI GTX680

AMD 9800X3D | Aorus Master X870E | G.Skill Trident Z5 Royal Neo 6000 CL26 2x32GB | Aorus Master RTX5090 | Samsung 9100 PRO 4TB | WD SN850X 8TB | Seasonic Prime TX-1600 Noctua Edition | Noctua NH-D15S | Fractal Design North XL

• JKMH
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-01 09:11
denk eerlijk gezecht dat het het ram is.. ik zou dat even testen met memtest+86

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Geheugen is inderdaad makkelijk te testen, al verwacht ik niet dat dat in dit geval het probleem zal zijn. Het systeem is uiteindelijk wel weer op te starten, dus zal het geheugen niet echt dood zijn. En fouten in het geheugen kunnen rare dingen doen, meestal resulteren in BSODs, maar meestal is 't systeem dan nog wel gewoon op te starten.

Voeding of moederbord lijken me ook goede verdachten. De enige manier om dat echt goed te testen is om ze te vervangen door andere exemplaren.

• TrainedFTW
Ik heb nog een oude 430 watt voeding, ik sluit dan alleen de essentiële onderdelen aan en probeer die vanavond.

AMD 9800X3D | Aorus Master X870E | G.Skill Trident Z5 Royal Neo 6000 CL26 2x32GB | Aorus Master RTX5090 | Samsung 9100 PRO 4TB | WD SN850X 8TB | Seasonic Prime TX-1600 Noctua Edition | Noctua NH-D15S | Fractal Design North XL

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 00:23

Freakie1NL

Grote Baas

99% de voeding.

Heb exact het zelfde probleem met mijn PC met de exact de zelfde symptomen gehad. Eerst pas willen booten als de stroom er een tijdje op zitten en daarna totaal niet meer willen booten. Het is jammer dat je geen onderdelen van een andere pc kan slopen, anders had je het zeker geweten.

Wat ik zou doen is een nieuwe MOBO en nieuwe voeding bestellen dan eerst de voeding vervangen waarna het 99% zeker weer werkt. Dan kan je het MOBO terugsturen. Heb je te maken met de 1% dan heb je in iedergeval je MOBO op voorraad en kan je zo door.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:17

Nemesizz

Untouchable

Ik denk ook de voeding, metname dat een cold-start niet wil en na een tijdje (als de boel waarschijnlijk iets warmer word) wel.
Ook het verhaal met de stekker eruit en dat die daarna wel wil starten (althans, eerder wel) wijst ook grotendeels richting de voeding (hoogst waarschijnlijk probleem met de condensators).

Dus ik zou als eerste proberen de voeding te testen/vervangen.

• TrainedFTW
Ik heb net alle connectoren van de voeding losgemaakt behalve de 2 op het moederbord en de 2 in de videokaart. Ook dan doet de pc geen POST en start niet verder.

Vervolgens heb ik een andere voeding erin gezet en ook alleen deze 4 connectoren ingeplugd en met deze andere voeding startte de computer wel direct normaal op.

Vervolgens heb ik als laatste test weer mijn eigen voeding erin gezet en opeens startte mijn computer ook met mijn eigen voeding weer normaal op (inmiddels al 3 keer).

Ik vermoed dat de voeding toch stuk is, maar doordat er ruim een uur geen stroom op gestaan heeft, hij het nu weer "even" normaal doet. Wat denken jullie?

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-02 22:19
Lijkt me inderdaad een redelijk plausibel verhaal, ik denk als ik dit zo lees denk ik dat je voeding inderdaad gewoon stuk is. Dat hij nu weer 3 keer achter elkaar goed op start is fijn, maar daarmee verdwijnt het feit niet dat hij het voorheen heel vaak niet heeft gedaan; Ik ben er nooit zo van overtuigd dat je met 'niks doen' ineens een probleem kunt oplossen :)

Lichtpuntje is misschien dat je voeding 7 jaar Corsair garantie heeft. Tenminste, volgens de Pricewatch heb je een 'Professional Gold' PSU, en op de website van Corsair staat dat die dingen 7 jaar garantie hebben. Even Ctrl+F op 'Power Supplies'.

https://freight.associates

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 00:23

Freakie1NL

Grote Baas

Somers schreef op donderdag 14 november 2013 @ 21:29:

Ik vermoed dat de voeding toch stuk is, maar doordat er ruim een uur geen stroom op gestaan heeft, hij het nu weer "even" normaal doet. Wat denken jullie?
Ik denk dat de voeding kapot :D. Dit had ik dus ook voeding vervangen en de oude deed het weer..... 2x door een POST gekomen om daarna nooit meer een PC te starten.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• TrainedFTW
Daffie schreef op donderdag 14 november 2013 @ 21:48:Lichtpuntje is misschien dat je voeding 7 jaar Corsair garantie heeft. Tenminste, volgens de Pricewatch heb je een 'Professional Gold' PSU, en op de website van Corsair staat dat die dingen 7 jaar garantie hebben. Even Ctrl+F op 'Power Supplies'.
Jup, dat gaat me gelukkig niet veel kosten dan! :)
Freakie1NL schreef op donderdag 14 november 2013 @ 21:49:
[...]

Ik denk dat de voeding kapot :D. Dit had ik dus ook voeding vervangen en de oude deed het weer..... 2x door een POST gekomen om daarna nooit meer een PC te starten.
Dan ga ik een RMA aanvragen, bestaat dus alleen de kans dat als men de voeding test deze het op hun testsysteem wel doet! :-(

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-02 22:19
Dan zou ik dus bij je RMA ticket je hele verhaal goed opschrijven, en helemaal aan het einde nog even benadrukken dat hij het defect niet altijd vertoont (m.a.w. soms boot hij wel); maar dat het dus niet meer betrouwbaar is.

https://freight.associates

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-02 12:22
Waar heb je de voeding gekocht? Een belletje of langsgaan kan in weinig woorden veel meer duidelijk maken dan een e-mail.

• Dr.Root
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-12-2025
IK heb dit probleem ook gehad (power eruit en erin dat hij het weer doet etc..)

Ik heb voor de lol mijn voeding eens opengeschroeft ''heel lollig, not'' naast 500 kilo stof wat hij in de afgelopen 3 jaar verzameld had.. constateerde ik 2 kapotte condendatoren.

EDIT: Las later dat je dit al hebt gedaan":
Shroef je voeding even open ''condensatoren lijken op batterijtjes, als er een stuk is zie je dat duidelijk''

tip: Hang er even een andere voeding aan en kijk of he tprobleem weg is. Dit heeft overigens geen moer met RAM geheugen te maken -.-

Conclusie: Voeding is kapot, koop maar een nieuwe.

Omdat hij nu wel gewoon opstart 3x achter elkaar kan te maken hebben dat hij ontladen is en nog net voldoende power kan vinden om door te starten. Ik heb dit zelf ook gehad en daarom heb ik het kopen vn een nieuwe voeding uitgesteld, heb er nu een nieuwe ingehangen en het probleem heeft zich nooit meer voor gedaan :)

PS als je de voeding RMA't dan schroeven ze deze ook gewoon open, omdat het ruikt naar kapotte consendatoren :)

[ Voor 34% gewijzigd door Dr.Root op 15-11-2013 09:49 ]

• TrainedFTW
Ik had de voeding bij Afuture gekocht (fijne webwinkel!), ik heb een RMA aan gevraagd en het verhaal duidelijk omschreven.

De voeding ga ik niet openmaken want dan vervalt de garantie.

Ik laat jullie wel weten wat ik uiteindelijk als bericht krijg van de webwinkel.

EDIT: de webwinkel heeft de voeding opgestuurd naar de fabrikant, omdat dat hele proces vrij lang kan duren heb ik inmiddels een nieuwe voeding gekocht en afgelopen weekend geïnstalleerd. Inmiddels tientallen uren gecomputerd en geboot. Geen enkel probleem meer gehad! :) Ik kan dan ook niet anders concluderen dan dat de voeding kapot was.

Bedankt voor jullie hulp! _/-\o_

[ Voor 41% gewijzigd door TrainedFTW op 26-11-2013 21:44 ]

Pagina: 1