Toon posts:

Nieuwe Game Machine. EUR 1500 +/-

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Tijdje geleden, wilde me systeem niet meer aan en een paar dagen later kwam na 3 jaar me eerste Blue Screen. Duss tijd voor iets nieuws en up to dates ;)

Ga een systeem samen stellen wat zeker weer 3 jaar mee kan. Vooral om te gamen, ik heb op dit moment niet echt een game waar ik helemaal in zit. Hopelijk vind ik weer eens wat leuks. Het zal echter geen FPS worden want daar hou ik niet van.

Ben geen overclocker dus geen K processor :P

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem zal vooral voor Gaming gebruikt gaan worden. Vooral RPG en Hack&Slash games. Dus GEEN FPS.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer rond de 1500 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Ja, 3 SSD's die gaan mee naar me nieuwe systeem als backup schijfjes

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Gewoon alles. De 3 SSD's zijn extra

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

Nee, maar ik zit aan een NVIDIA kaart te denken voor de verandering na jaren AMD.
Omdat de nieuwe AMD's nog geen leuke coolers hebben en NVIDIA toch iets minder stroom en geluid produceerd

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)

Systeemkast moet rond de 60cm hoog zijn. Deze komt namelijk onder me desk. Een te kleine kast betekend dus ook langere kabels nodig.

Het motherboardmoet minimaal 8 SATA 600 poorten hebben. Dit ivm alle schijven.

Twijfels?!?

Genoeg,

Ik twijfel nog tussen de kast het mobo en de vga kaart

bv een Corsair 800D of NZXT Phantom 820
Beide kasten komen zeer goed uit de meeste tests. En zijn ongeveer precies de gewenste hoogte.

Motherboard, ja weer zoiets. Aangezien de kast vrij hoog is twijfel ik eraan om een E-ATX board te nemen om de grote nog meer te benutten. Ook zijn de motherboards die 8 sata's hebben meestal of overclock boards of gaming boards met veeeel extra's waar ik niet echt op zit te wachten.

VGA: Yep waarschijnlijk een GTX 780. Niet uber high end maar toch een redelijk goeie kaart.
Het merk hmm kep nu de INNO3D. Deze schijnt vrij koel te zijn en standaard overclocked.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 186,45€ 186,45
1Inno3D iChill GeForce GTX 780 3GB HerculeZ X3 Ultra€ 497,20€ 497,20
1Corsair Obsidian 800D€ 252,22€ 252,22
1NZXT Phantom 820€ 233,60€ 233,60
1Corsair Hydro H75€ 74,90€ 74,90
2Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 64,90€ 129,80
2Samsung 840 EVO 250GB€ 144,99€ 289,98
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.664,15

De lijst word uiteraard bij gewerkt O-)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2013 19:59 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Mijn eerste reactie:

Geld teveel?

Nutteloze veels te dure mobo', allebei. Neem gewoon een normale ATX Z bordje van 80 euro. Verschil merk je toch niet.

Als je echt prestaties en stilte wilt, zou ik de R9 290 nemen met een Hybrid Accelero koeler. Wat goedkoper dan de GTX780, maar leuk over te klokken.En dat is behoorlijk high end.

Als kast zou ik gewoon de Fractal R4 nemen. De 800D is een prachtige kast, maar gewoon te duur.

16GB is volgens mij ook niet nodig.

De logica van lagere kast = langere kabels snap ik niet echt. Mijn R4 staat ook verstopt onder mijn bureau, en al mijn kabeltjes zijn lang genoeg.

People as things, that’s where it starts.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:45

Thomg

Aww yiss

Met de uitspraak "alle kabels zijn lang genoeg" is niet waar, mijn oude m12II 650 was simpelweg niet lang genoeg om de CPU power te lussen tenzij ik het haaks 180 graden draaide. Dit is niet echt gezond voor de kabel zelf...

Moederbord is overkill tot de max tot de 10e tot de 1000. Met een sniper moet er als absolute minimum een 4770K in zitten. Maar thom, dat is de duurste/beste processor van de Z87? Precies.

Videokaarten kan ik erg kort in zijn.
pricewatch: MSI N780 Twin Frozr Gaming 3G5/OC
OF
pricewatch: Gigabyte GV-N780OC-3GD
OF
pricewatch: Sapphire R9 290 4GB
pricewatch: Arctic Accelero Xtreme III

Waterkoeling dumpen. Pak een van de heilige trio luchtkoelers.
Silver Arrow Extreme, Noctua NH-D14 of Dark Rock Pro2.

Kast is absurd overpriced, daar moet minstens een 4930K + 290X Cfx / 780 Cfx in zitten om zo'n prijs te verantwoorden.

16 GB is overkill, maar geen overbodige luxe met zo'n budget.

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
Wat voor scherm heb je?

Hoe stil moet de pc zijn?

Wat voor spellen speel je? Heb je namen?

'Ben geen overclocker dus geen K processor '

Met een leuk bordje wordt tegenwoordig overklokken voor je gedaan met een enkele druk op een knop. Zoek informatie over je mobo's op het internet.

Hoeveel hdd's moeten erin passen? En hoeveel ssd's? Hoeveel 5.25" slots heb je nodig?

Je kunt over de kast hier alvast wat onderzoek doen. Even op een kast klikken voor de specs.

http://nl.hardware.info/p...ngen?specId=8874&tcId=283

Aan je lijstje te zien is duidelijk dat je er de ballen vestand van hebt. Een high end z87 mobo en je wilt niet overklokken. Lol. Een h100i met een non-k cpu. Ultralol. Weet je zeker dat je een high end pc wilt?

Verwijderd

Topicstarter
@VasZaitsev: Van die mobo's klopt dat zijn meer keuzes. Ik heb nog geen leuk mobo gezien die min 8 SATA poorten heeft zoals ik zei. De SNIPER etc zijn puur gamer mobo's met veel extra's.

Als je kast 50cm hoog is en je kabel die je standaard krijgt 1 meter. Dan red ik dat niet.
Mijn monitor bv hangt aan de muur en daar tussen zit zeker 1,5m.

@Thomg: Ik had in me huidige kast zo'n mega koeler. Maar dat ding is 2x scheef gaan hangen, en sinds dien ben ik niet echt te spreken om zo'n mega koeler. Vooral als je met de kast aan de haal gaat. Die dingen kunnen toch scheef gaan zetten heb ik uit ervaring gemerkt. Vandaar de Corsair Hydro

@mirp: Ik ga een nieuwe 27 inch dell halen. Lawaai moet gewoon normaal wezen dus hoeft ook niet echt mega still. Kast komt onder bureau te staan.
Overklokken is een keuze. Een i5 vind ik meer als zat.

Schijven 6 SSD's, 1 DVD ROM meer niet

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Dan koop je bij DX een verlangkabel voor 4 dollar voor te korte kabels, of langere kabels.

Corsair hydro's zijn meuk. Maken een takkeherrie en de heilige drie zijn stiller en koelen even goed. Als je toch echt persé kant en klaar waterkoeling moet en zou hebben: Swiftech setjes. Duur, maar extreem goed.

En voor je sata-poorten probleem:
Wat de hell moet je met 6 SSD's? Maar, koop een bord met 6x sata-3 en koop voor twee tientjes een goedkoop SATA uitbreidings dingetje voor je DVD speler. Probleem opgelost.

• mirp
Van die mobo's klopt dat zijn meer keuzes. Ik heb nog geen leuk mobo gezien die min 8 SATA poorten heeft zoals ik zei. De SNIPER etc zijn puur gamer mobo's met veel extra's.

pricewatch: Asus Republic Of Gamers Maximus VI Hero

Heb je de pricewatch gebruikt?

Ik had in me huidige kast zo'n mega koeler. Maar dat ding is 2x scheef gaan hangen, en sinds dien ben ik niet echt te spreken om zo'n mega koeler. Vooral als je met de kast aan de haal gaat. Die dingen kunnen toch scheef gaan zetten heb ik uit ervaring gemerkt. Vandaar de Corsair Hydro

Neem de h100i of h80i als je dit echt wilt. Zet er corsair quiet fans op.

Maar hoe dan ook, je zult een i5 4670k cpu moeten kopen om de koop van een z87 mobo en een waterkoeler te rechtvaardigen. En laat je mobo dat ding overklokken.

Schijven 6 SSD's, 1 DVD ROM meer niet

Gebruik de link die ik je had gegeven en kies een kast uit.

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Als je 8 SATA poorten nodig hebt, maar je gaat niet overklokken en gaat geen meedere videokaarten gebruiken, is een B85 (zonder RAID) of H87 (met RAID) moederbord met uitbreidingskaartje interessanter. Die vind je hier: http://tweakers.net/categorie/630/hardeschijfcontrollers/

• Riqy
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:16
SSD's gebruiken voor Backup is niet aan te raden overigens, ze bieden niet veel opslagruimte, zijn duur en de oude modellen zijn niet bepaald betrouwbaar (vertex 2/3 kunnen spontaan stukgaan en dan ben je je data kwijt)

Over de rest van de spullen ben ik het wel met de rest eens, bekijk eens reëel wat je nodig hebt in plaats van een berg dure spullen te kopen die compleet geen nut hebben...

Understeer is when you hit the wall with the front of the car. Oversteer is when you hit the wall with the back of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

Verwijderd

Topicstarter
Lijst even geupdate

H100i eruit gehaald en vervangt door de nieuwe H75 (1 fan minder noise en toch koel)

Motherboards ook eruit, ik twijfel nog tussen een aantal

http://tweakers.net/price...;335974;348302/categorie/

• Robbedem
Ik zou even wachten op reviews van de H75 voordat je deze koopt.
(En volgens mij staan er twee fans op, vooraan en achteraan)

Ivm moederbordkeuze:
  1. Eerste keuze is de socket, dit hangt af van de processor en is in dit geval dus LGA 1150.
    (dit wist je al, maar ik zet het er maar bij voor de volledigheid)
  2. Tweede keuze is de chipset.
    In het geval van LGA 1150, kan je kiezen tussen H81, B85, H87 en Z87.
    (Er is ook nog Q85 en Q87, maar dat is hier niet van toepassing)

De verschillen tussen deze chipsets vind je hier: Wikipedia: LGA 1150
  3. Dan moet je de vormfactor kiezen.
    voor een standaard systeem is dat meestal ATX of m-ATX (er zijn nog grotere en kleinere borden ook)
    het voornaamste verschil is het aantal PCI sloten. Als je niet veel uitbreidingskaarten nodig hebt, is een m-ATX bord voldoende.
  4. De laatste stap zijn eventuele speciale eisen (aantal fan aansluitingen, extra SATA of USB poorten, kleurenschema, merk, ...)
Ik kan je nu gaan zeggen wat de verschillen zijn tussen de moederborden die je geselecteerd hebt (dit zou een hele lange tekst worden), maar dat heeft niet zoveel nut als je niet meer specifiek kan zijn over wat je nodig hebt. Van wat ik voorlopig weet, is dat je niet gaat overklokken en dat je maar één GPU gaat gebruiken. Om dan te kiezen voor een speciaal gaming/overklokkers moederbord lijkt mij nogal duur voor wat je nodig hebt. ;)

Jij bent waarschijnlijk beter af met een m-ATX H87 moederbord en een SATA 300 of SATA 600 uitbreidingskaartje. (HDD's hebben genoeg aan SATA 300, voor SSD's is SATA 600 wel beter)
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus H87M-E€ 69,99€ 69,99
1Conceptronic PCI Express Card SATA 600€ 25,43€ 25,43
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 95,42

VasZaitsev is het trouwens met mij eens ;) (ik was nog aan het typen toen hij al antwoordde)

[ Voor 92% gewijzigd door Robbedem op 15-11-2013 00:56 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Neem gewoon een leuk H bordje en een SATA-uitrbreidingskaartje van een paar tientjes.

pricewatch: Conceptronic PCI Express Card SATA 600

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Ehm, waarom is iedereen massieve luchtkoelers of zelfs waterkoelsetjes aant het aanbevelen?

We praten hier over een i5 die niet overgeklokt wordt... dat red je makkelijk met een normale luchtkoeler zoals die ook in de BBG staat. Denk hierbij aan een Mugen 3PCGH of een TCP-800 met Gentle Typhoon fan.

En even serieus: Je geeft liever 100 euro meer aan een hogere kast uit, terwijl je ook gewoon een langere HDMI/DVI kabel kunt kopen voor misschien een tientje? Lijkt me niet heel handig.

Also: 8 SATA 600 poorten? Wat ga je doen met 6 SSD's?! Koop ipv 2 256GB SSD gewoon één 512GB SSD. Dan wordt je niet zo beperkt in je moederbord keuze, en je SSD is nog sneller ook. (ervanuitgaande dat je ze in RAID 1 zou zetten, ipv het zeer onverstandige RAID 0)

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Jeroenneman schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 01:03:
Ehm, waarom is iedereen massieve luchtkoelers of zelfs waterkoelsetjes aant het aanbevelen?

We praten hier over een i5 die niet overgeklokt wordt... dat red je makkelijk met een normale luchtkoeler zoals die ook in de BBG staat. Denk hierbij aan een Mugen 3PCGH of een TCP-800 met Gentle Typhoon fan.
Als er niet gaat worden ge-overclocked is zelfs de boxed koeler al ruim voldoende.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:45

Thomg

Aww yiss

Jeroenneman schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 01:03:

Omdat er een knop bestaat genoemd "edit" en de TS hier gebruik van heeft gemaakt. TS klonk, afgezien van de nogal scheve procentuele verdeling van het budget over de onderdelen, wel redelijk "wetend" over computers. Ik ging er dus van uit dat TS een 4670K/4770K met opzet had genomen.

Foei, nu loop je te foeteren op je medetweakers dat nog gebaseerd is op een vooroordeel ook :-(

• mirp
@WNxHellRaver

Volgens mij weet je echt niet waar je mee bezig bent.
Ben je aan het trollen?
Je gaat niet zomaar even 1500 euro voor een systeem neertellen, tenzij je een enthousiast bent. En een enthousiast weet ongeveer wat hij nodig heeft. Jouw onderdelenkeuzes slaan nergens op.
En dat je cpu koeler is gaan scheefhangen?? Wat voor cpu koeler heb je dan? Leg uit hoe je cpu luchtkoeler scheef is gaan hangen?

Nu even ervan uitgaande dat je niet aan het trollen bent:
Wat voor spellen speel je? Heb je namen?
Wanneer ga je die 27 inch scherm van je kopen?
Wat heb je nu voor scherm?
Wat voor pc heb je nu? Kun je daarmee je spellen spelen?
Waarom heb je een case van meer dan 230 euro? Wat hoop je hiermee te bereiken?
Waarom heb je 16 gb ram?
Waarom heb je voor bijna 290 euro aan ssd's?
Je zegt dat je nadenkt over een e-atx bord. Really? Wat hoop je hiermee te bereiken? Enkel de ruimte te vullen van je veel te grote kast? Lol.

• Robbedem
Even terug over H75.
Deze heeft wel degelijk 2 fans: http://www.bit-tech.net/n.../2013/10/25/corsair-h75/1

Als je niet gaat overklokken is een degelijke luchtkoeler echter minstens even goed en een pak goedkoper: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2

Dan over je kast... :F
Een grote kast nemen omdat je dan geen lange kabels moet gebruiken is nogal belachelijk. Zo'n kabel kost misschien 10€, terwijl zo'n grote kast 100€ meer kost dan een normale kast.
Om daarna een groter moederbord te kopen omdat je kast zo groot is, is al helemaal belachelijk.

Ik ben er niet 100% zeker van (ik bekijk een hele hoop topics) maar volgens mij was je reden om voor waterkoeling te gaan dat je de PC wel eens verplaatst en daardoor je CPU koeler niet te zwaar mag zijn.
Nu mag je me eens vertellen waarom een grote kast dan geen probleem zou zijn...
Weet je wel hoe groot en zwaar die dingen zijn?: YouTube: Corsair Obsidian 800d Computer Case YouTube: Corsair Obsidian 800D Unboxing (Chassis / PC Case UGPC 2012) YouTube: NZXT Phantom 820 Full Tower Gaming Case Unboxing & First Look Linus Tech Tips
Pagina: 1