Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 539889

Topicstarter
Dag mensen,

Sinds een tijdje heb ik een laptop, met een full hd scherm. (windows 8.1)
Graag kijk ik hier films op (mpc-hc). Echter valt mij op dat sommige 1080p films, niet helemaal gevuld zijn.
De meeste films zijn in mkv of mp4 formaat.

Waar kan dit aan liggen?

Groetjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Komt omdat de meeste films 21:9 zijn en je beeldverhouding is dat niet. De meeste films zijn ook bijvoorbeeld 1920 x 800 en niet 1920 x 1080.

[ Voor 35% gewijzigd door PilatuS op 13-11-2013 20:34 ]

Anoniem: 539889

Topicstarter
PilatuS schreef op woensdag 13 november 2013 @ 20:21:
Komt omdat de meeste films 21:9 zijn en je beeldverhouding is dat niet. De meeste films zijn ook bijvoorbeeld 1920 x 800 en niet 1920 x 1080.
Waarom zal dat zijn? Op mijn full-hd tv precies hetzelfde trouwens...

Bedankt voor je reactie!

• JanRispens
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-04 13:16
Ik heb met mijn ATI driver op verschillende resolutie/refreshrate combinaties niet gevulde schermen. Dit komt door een 10% overscan waar hij standaard op staat, superhandig natuurlijk. Kun je voor elke combi die overscan uitzetten. Kijk daar dus eens naar, film starten en daarna de displaydriver configuratie openen.

Als iemand hier een algemene oplossing voor heeft om dit uit te zetten hoor ik het graag. Bij elke update van de driver heb ik hetzelfde gezeik namelijk...

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Anoniem: 539889 schreef op donderdag 14 november 2013 @ 11:13:
[...]

Bedankt voor je reactie!
Het is hoe films opgenomen zijn. Ze zijn in de verhouding 21:9 gemaakt. Dan heb je een 21:9 scherm nodig om het scherm volledig gevult te hebben. Het scherm van je laptop is geen 21:9 omdat dit met bijvoorbeeld Word helemaal niet handig is. Je hebt dan een heel breed en laag scherm wat totaal niet handig werkt. De films zijn zo opgenomen om met het juiste scherm een mooi breedbeeld te geven.

Wat betreft je TV zijn heel veel oude programma's in 4:3 verhouding. Als je dit op een 21:9 TV hebt zit je met hele dikke zwarte stukken aan de zijkant.

Ik heb hier een scherm staan van Dell met 21:9 verhouding. Hiermee heb ik een volledig gevult scherm als ik naar films kijk. Voor gamen is het ook prachtig maar voor gewoon desktop werkt is het niet geweldig.

Als je 21:9 films zou willen zien zonder balken zou je dus een 21:9 TV of beeldscherm moeten kopen.

Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/9/W/403412/original/front.jpg

Zo ziet zo'n scherm er dus uit. Leuk voor films en gamen, maar niet handig voor internetten of Word.

[ Voor 3% gewijzigd door PilatuS op 14-11-2013 11:51 ]

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Anoniem: 539889 schreef op donderdag 14 november 2013 @ 11:13:
Komt gewoon door de gehanteerde "aspect ratio", ofwel beeldverhouding. Je tv is 1,78:1 en een film is doorgaans 1,85:1 of 2,39:1. Resultaat is dus de zwarte balken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roycerolls
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:21
Bestaat er een software om alsnog de film op te rekken, zodat de zwarte balken kleiner worden of helemaal volledig beeld. Ik heb zelf mkv merge gebruikt maar deze rekte het beeld verticaal uit (wat ik onnatuurlijk vind), en er werd niks weg gesneden.
Wanneer je het beeld oprekt naar full 16:9 en er zullen 2 smalle kolommen wegvallen aan de zijkanten van het beeld, vind ik dat prima. De zoom functie van mijn tv is niet toereikend. Het is ook raar gewoon dat niet elke dvd/hd/bluray film de mogelijkheid heb om in 16:9 en in 1,85:1 (of 2,35:1) te kunnen kijken.
Dat er +/- 25% van mijn big ass 42 inch moeilijk helder en lekker scherp beeld, niet wordt gebruikt in meer dan 80% vd films.

[ Voor 9% gewijzigd door roycerolls op 16-01-2014 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:40

D4NG3R

kiwi

:)

roycerolls schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 20:54:
Bestaat er een software om alsnog de film op te rekken, zodat de zwarte balken kleiner worden of helemaal volledig beeld. Ik heb zelf mkv merge gebruikt maar deze rekte het beeld verticaal uit (wat ik onnatuurlijk vind), en er werd niks weg gesneden.
Wanneer je het beeld oprekt naar full 16:9 en er zullen 2 smalle kolommen wegvallen aan de zijkanten van het beeld, vind ik dat prima. De zoom functie van mijn tv is niet toereikend. Het is ook raar gewoon dat niet elke dvd/hd/bluray film de mogelijkheid heb om in 16:9 en in 1,85:1 (of 2,35:1) te kunnen kijken.
Welke mediaspeler gebruik je? VLC en MPC:HC kunnen dit bijv van zichzelf :) .

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roycerolls
de mediaplayer van de panasonic viera 42st50.

[ Voor 96% gewijzigd door roycerolls op 16-01-2014 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Dat is je TV, maar je hebt een punt. TV heeft toch gewoon een dergelijke zoom functie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

in vlc, gewoon de "C" indrukken.
Handig VLC sneltoetsen

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roycerolls
dank voor jullie snelle antwoorden, maar de mediaplayer van de viera st50 speelt het filmbestand af. MIjn desktop, met vlc (hanidg van de "c"knop, kan je ook snel vergelijken wat er wordt weg gesneden) staat niet aan tijden film kijken, dit wordt gedaan door of een externe hd aantesluiten of via een nas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Gewoon even je handleiding lezen dus, zal vast iets tussen zitten wat beter bevalt:
http://service.us.panasonic.com/OPERMANPDF/E-HELP_ST50.PDF

Pagina 26.
Pagina: 1