Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 548181

Topicstarter
Beste Tweakers,

Sinds 3 maanden geleden ben ik actief op Tweakers en heb daarom een account aangemaakt. De reden waarom ik hier bijna iedere dag op Tweakers.net kijk is omdat ik een PC wil bouwen. Ik lees regelmatig de "Best Buy Guide" en kijk rond bij de "Pricewatch". Maar ik sta nu voor een moeilijke keuze die misschien ook anderen kan helpen als we een conclusie hebben gevonden.

Ik twijfel namelijk tussen het kiezen van een AMD CPU (mogelijk de FX-8350) en een Intel CPU (mogelijk de I7-4770k). Intel Core's staan natuurlijk bekend om hun kwaliteit en betere prestaties over de AMD's. Maar ik speel vaak games zoals Battlefield 3/4, Minecraft, Dota 2, Team Fortress 2, Garry's mod etc. en ik render vaak video's en afbeeldingen of bewerk ze. Het is misschien beter om een Intel Core te nemen omdat vooral de nieuwere versies beter presteren bij encoding. Maar sinds AMD haar nieuwe Mantle API heeft aangekondigd ben ik gaan twijfelen. Want de Mantle API zal zorgen voor betere prestaties voor niet alleen AMD GPU's maar ook CPU's. Door bijvoorbeeld het verminderen van de CPU overhead, parallele rendering (alle 8 cores benutten) en het bottlenecken van de GPU en het systeem verminderen.

Mantle wordt gebruikt door Frostbite 3 en steeds meer andere studio's en nu weet ik dus niet meer wat ik moet kiezen. De AMD CPU's zijn meestal goedkoper maar misschien dat de Intel Core het toch waard is?

Kan iemand me helpen of advies geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:01
"Door bijvoorbeeld het verminderen van de CPU overhead"

Dat gebeurd ook bij de Intel CPU's. Dat is niet specifiek gericht op AMD cpu's voor zover ik weet.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
NitroX infinity schreef op woensdag 13 november 2013 @ 19:58:
"Door bijvoorbeeld het verminderen van de CPU overhead"

Dat gebeurd ook bij de Intel CPU's. Dat is niet specifiek gericht op AMD cpu's voor zover ik weet.
Voor AMD CPU's is een van de nadelen dat het snel hoge temperaturen krijgt en OC'en moeilijker kan worden. Dus dat is een voordeel.
Zie: http://images.techhive.co...erview-100055858-orig.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

De i7 zal wel betere prestaties leveren, maar, die is ook bijna 2x zo duur als een FX-8350 en meer dan 2x zo duur als een FX-8320.

Kun je het betalen, en heb je het ook echt nodig, dan zou ik de i7 nemen. Heb je een beperkt budget [max 800 totaal voor je pc] kun je bijna niet om FX'jes heen.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
VasZaitsev schreef op woensdag 13 november 2013 @ 20:19:
De i7 zal wel betere prestaties leveren, maar, die is ook bijna 2x zo duur als een FX-8350 en meer dan 2x zo duur als een FX-8320.

Kun je het betalen, en heb je het ook echt nodig, dan zou ik de i7 nemen. Heb je een beperkt budget [max 800 totaal voor je pc] kun je bijna niet om FX'jes heen.
Dit soort comments lees ik best vaak. Maar het gaat me echt om dit: Is het beter om een AMD CPU & GPU te nemen vanwege Mantle (Misschien levert dit betere performance) of een Intel CPU & AMD GPU? Want ik weet niet of Mantle ook werkt als je alleen een AMD GPU hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulklooster
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-05 20:39
Anoniem: 548181 schreef op woensdag 13 november 2013 @ 20:23:
[...]

Dit soort comments lees ik best vaak. Maar het gaat me echt om dit: Is het beter om een AMD CPU & GPU te nemen vanwege Mantle (Misschien levert dit betere performance) of een Intel CPU & AMD GPU? Want ik weet niet of Mantle ook werkt als je alleen een AMD GPU hebt.
Als om pure absolute performance gaat dan heeft intel een groot segment waar AMD niet bij kan komen, Mantle of niet (alleen in pure multithreaddingen komt AMD wel eens op i7 niveau). Neem je de relatieve prestaties (per euro, niet per watt) dan kan AMD soms interessant zijn, afhankelijk van je budget. Op het gebied van GPU is het iig nu denk ik wel verstandig om AMD te nemen, zeker als je bereid bent te investering in alternatieve kaartkoeling. Zonder Mantle kan AMD al goed (beter) meekomen, en ze hebben zelf gezegd dat ze Mantle niet voor een paar procent extra performance hebben ontwikkeld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
paulklooster schreef op woensdag 13 november 2013 @ 20:32:
[...]

Als om pure absolute performance gaat dan heeft intel een groot segment waar AMD niet bij kan komen, Mantle of niet (alleen in pure multithreaddingen komt AMD wel eens op i7 niveau). Neem je de relatieve prestaties (per euro, niet per watt) dan kan AMD soms interessant zijn, afhankelijk van je budget. Op het gebied van GPU is het iig nu denk ik wel verstandig om AMD te nemen, zeker als je bereid bent te investering in alternatieve kaartkoeling. Zonder Mantle kan AMD al goed (beter) meekomen, en ze hebben zelf gezegd dat ze Mantle niet voor een paar procent extra performance hebben ontwikkeld..
Oke bedankt voor je reactie. Het ziet er naar uit dat ik gewoon de totale prijs van de PC's ga vergelijken met Intel en de andere AMD en kijken welke de prijs meer waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-05 13:56

Madrox

Oh, Pharaoh!

http://www.guru3d.com/new...0_more_performance,5.html
Reken op prestatie winst tussen de 5 en 20% voor de gpu. Maar dat is niet het hele verhaal!
Het zorgt er ook voor dat de cpu meer tijd vrij krijgt, omdat er die niet onnodig aangesproken word.
Ook komt het de frame lag (time?) ten goede.

De Mantle APi is niet identiek aan de PS4 APi, maar lijkt er wel heel erg hoop, qua structuur.
AMD zegt wel dat doordat ze nogal op elkaar lijken, verbeteringen bij de een doorgevoerd kunnen worden naar de ander (met wat aanpassingen).

Ook zou Mantle voor meerdere gpu's geschikt zijn, waar je dan niet van de speciekie GCN instructies kan genieten. De GCN "module" is aan Mantle "gehangen" als een extensie en AMD claimt daarom dat andere fabrikanten net zo goed Mantle kunnen omarmen en daar hun eigen extensie aan kunnen plakken (iets wat op GCN lijkt, denk ik dan).

Ze staan iig open voor een breder draagvlak.

DICE zegt dat er 15 titels met de Frostbyte engine gaan komen en dat die allemaal gebruik kunnen maken van Mantle. Drie ander dev's komen ook met iig drie games, waaronder Thief (4?).

[ Voor 8% gewijzigd door Madrox op 17-11-2013 11:24 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:35
Anoniem: 548181 schreef op woensdag 13 november 2013 @ 20:13:
[...]

Voor AMD CPU's is een van de nadelen dat het snel hoge temperaturen krijgt en OC'en moeilijker kan worden.
Bron?
AMD cpu's blijven juist veel koeler, ook met OC.
Pagina: 1