Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeantje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-05 16:01
Beste Tweakers,

Ik heb een nieuwe Denon AVR-X500 hier staan van 6 ohm die ik pas heb gehaald bij de Media Markt.

Ik heb hierop aangesloten:

Front: Magnat Zero - 4 Ohm - 100/150 Watt
Center: Geen
Rear: Magnat Monitor 110 - 4-8 Ohm - 50/100 Watt
Subwoofer: JBL E-150P - 150 Watt

Ik heb het volume met een setting gelimiteerd tot 70 van 0-90.
Daarnaast staan alle speakers op Small met een crossover freq van 80Hz.

Nu vraag ik me af of ik nu snel mijn amp kan opblazen?
Het volume staat nooit hoger als 65.

En ik weet dat dit geen ideale combinatie is, maar ik heb momenteel geen geld voor een andere set.

Ik moet hiermee nog tot minimaal maart doen, tot ik een Jamo S606 HCS3 set kan gaan kopen.

Specificaties
Uitgangsvermogen (8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0,08% 2-kan.-aansturing)75 W
Uitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 0,7%, 2-kan.-aansturing)110 W
Uitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 1%, 1-kan.-aansturing)140 W

[ Voor 27% gewijzigd door jeantje op 14-11-2013 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 555485

Nee, daar hoef je niet bang voor te zijn. De meeste conventionele electrodynamische luidsprekers hebben een dip van minimaal 4 ohm, dus je Magnats zijn niet speciaal daarin. Ik kan mij niet voorstellen dat je receiver moeite heeft met een gebruikelijke dip van 4 ohm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Het is inderdaad geen probleem, zolang je niet op vol volume luistert.
Anoniem: 555485 schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 16:40:
De meeste conventionele electrodynamische luidsprekers hebben een dip van minimaal 4 ohm [...]
Dat is niet waar. De meeste speakers hebben inderdaad een dip in de impedantie die iets lager ligt dan de nominale (opgegeven) impedantie. Maar volgens de DIN norm mag die dip niet lager liggen dan 80% van de nominale impedantie. Een 8 ohm speaker dipt dus niet onder de 6,4 ohm, een luidspreker van 4 ohm niet onder de 3,2 ohm.

[ Voor 11% gewijzigd door TBTL op 15-11-2013 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:09
jeantje schreef op woensdag 13 november 2013 @ 18:41:
Ik heb het volume met een setting gelimiteerd tot 70 van 0-90.
Hoe kom je aan die 70? Bepaald procent van de impedantie in verschil dus ook dat maar van het volume afgehaald? Het volume/vermogen loopt niet lineair, het is dus niet zo dat je op 50% van het volume ook 50% van het vermogen pakt.

Maar zoals gezegd zou ik me er geen zorgen over maken. Die paar Watt die je in de woonkamer gebruikt kan de receiver met gemak leveren en daarmee ook de dip opvangen als er wat meer moet worden geleverd. Het scheelt dat je wat oudere Magnats hebt, die zijn nog wel te vertrouwen met opgegeven specificaties. Nieuwere Magnats kan je echt niet op aan namelijk.

Maar nogmaals: geen zorgen zolang je geen buurtfeesten gaat geven.
TBTL schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 17:25:
De meeste speakers hebben inderdaad een dip in de impedantie die iets lager ligt dan de nominale (opgegeven) impedantie. Maar volgens de DIN norm mag die dip niet lager liggen dan 80% van de nominale impedantie. Een 8 ohm speaker dipt niet onder de 6,4 ohm, een luidspreker van 4 ohm niet onder de 3,2 ohm.
Ik ken toch behoorlijk wat speakers die 8 Ohm nominaal zijn en met gemak de 4 Ohm aantikken of nog lager. Sterker nog, ik heb zelf een speaker die nominaal 8 Ohm is en opgegeven dipt tot 2.9 Ohm en gemeten komt er zelfs 2.6 Ohm uit.

Is die DIN-norm wel handig om te gebruiken? Ik wist niet eens dat hij er voor speakers was, maar DIN gemeten vermogen is veelal niet echt betrouwbaar.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeantje
Oke thanks! Dan komt het wel goed! Is het trouwens waar dat 6 ohm speakers op hetzelfde volume minder hard gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repel Steel
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:48
Minder hard dan wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:09
Volume op receiver op stand X, bijv. 7, of -20db, en dan een luidspreker van 4, 6 of 8Ohm aansluiten. Zal niet resulteren in een even luide gewaarwording voor ons oor :)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 555485

@TBTL..Wilde het niet een te moeilijk verhaal maken ;)

@jeantje. Nee. De gevoeligheid van de luidspreker is bepalend voor hoeveel geluidsdruk de luidspreker kan leveren, meestal uitgedrukt in het aantal db op 1 watt op 1 meter afstand.

De minimale weerstand van de luidspreker geeft meer een beeld van hoe moeilijk de luidspreker is aan te sturen. Een versterker dient theoretisch op 4 ohm 2x, en op 2 ohm 4x zoveel vermogen te leveren dan op 8 ohm. Vaak gaan versterkers daar de fout in en beginnen ze al relatief snel te vervormen of zelfs te klippen. Anyway, je hoeft je hier niet zoveel zorgen over te maken. Meestal gebruik je waarschijnlijk niet meer dan 1 watt met misschien pieken van 10 watt maximaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeantje
Oke dat is duidelijk.

Kan ik mijn speakers gewoon op Large zetten of worden ze dan wel zwaarder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-06 17:57
Gewoon proberen. Op Large krijgen ze het hele frequentiespectrum, waar ze bij Small geen signaal onder de ingestelde crossover frequentie krijgen (vaak tussen de 60 en 120 Hz). Omdat vooral de lagere tonen vermogen vragen, zal een speaker op Large meer vermogen vragen dan een op Small. Of dit ook daadwerkelijk voor problemen zorgt kun je testen door langzaam het volume op te voeren. Gaan je speakers 'dun' of schel klinken, dan zal je ze toch op Small moeten zetten of het volume moeten beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john keats
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 04-08-2024
Ik had vroeger een AVR-3803 van Denon en ik kan uit ervaring zeggen dat die echt wel de beveiliging in schiet als je ver onder de minimale aansluitwaarde komt. Waar die ligt is afhankelijk van de impedantie bij de desbetreffende weergegeven frequentie ... die karakterestiek is bij iedere speaker anders.

De mininmale inpedantie van de AVR-3803 was 6,6 ohm dat ik meende en met speakers welke nominaal 6 ohm waren ging dat goed bij normale muziek maar ... films waar veel lage tonen in zaten dus verkeerd ... waarschijnlijk te veel vermogen dat gevraagd werd bij een te lage tonen met daarbij behorende lage impedantie. Schade ... 10 minuten geen gebruik kunnen maken van de versterker wegens beveiliging.

Persoonlijk zou ik altijd mijn speaker instelling op Large zetten omdat ik geen filters over mijn geluid wil hebben maar goed ik wil dan ook full range kunnen genieten van mijn muziek en niet naar een stel boekenkast speakers luisteren terwijl ze tot meer capabel zijn.

Ik heb uiteindelijk maar een andere versterker gekocht omdat mijn liefde voor het oudere werk van Nudell te groot was.

[ Voor 5% gewijzigd door john keats op 06-12-2013 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Minimaal 6.6 Ohm lijkt me heel typisch. Zeker omdat er op de receiver zelf aan staat gegeven 6 Ohm (wat er eigenlijk in 99% van de gevallen staat) en zo extreem gek is die 6 Ohm niet. Dus of jouw 6 Ohm speakers hadden een erg lage gevoeligheid en een dipje, anders had dit nergens problemen op mogen leveren. Zoals gezegd heb ik tijden speakers aangestuurd die flink schommelen rond de 4 - 8 Ohm en zelfs dippen tot onder 3 Ohm, geen centje pijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 412647

Dag, Ik heb gister een set Dali Zensor 1 speakers gekocht. Heb geluisterd en vond het geluid heel mooi en helder. Nu heb ik geluisterd op een dure Denon receiver. Nu gaf de verkoper aan dat het belangrijk was een wat warmere receiver aan te sluiten, bijvoorbeeld Marantz of NAD.

In de winkel waar hij stond had hij van beide merken enkel duurdere (lees +800) receivers staan, dus ik ben op zoek gegaan online.

Resultaat:
Ik vind de Marantz NR 1504 interessant. Mooie receiver, niet te hoog (vind mn vriendin ook mooi:P) en ik hoop dus een warm geluid.

Nu de vraag: Deze receiver geeft 50 (of op sommige beschrijvingen 85) watt per kanaal. Is dit voldoende om de speakers mee aan te sturen? Als ik een Denon receiver vergelijk, heeft deze soms zelfs het dubbele aan vermogen....
Wat vinden jullie, iets om me druk over te maken?
En lijkt jullie dit een leuke combinatie?
Alvast bedankt!

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 412647 op 11-12-2013 17:59 . Reden: typefoutej:P ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Je moet van die 50 uitgaan, die andere waarden zijn creatief gemeten om op hogere cijfers uit te komen. Hogere cijfers zijn nu eenmaal beter en daar geilt de gemiddelde consument op. Dat de cijfers niets zeggen en absoluut niet representatief zijn maakt dan niet uit. Zie het als zeggen dat je auto 1:20 rijd maar dan niet zeggen dat het is als je 80 km/u in zijn zes rijdt en dat het eigenlijk 1:10 is bij normaal gebruik. Die 50 Watt is het normale gebruik. Maar die 50 Watt is meer dan genoeg om de speakers mee aan te sturen. Voor normale volumes heb je maar een paar Watt nodig, letterlijk. Eigenlijk kan je in 99% van de gevallen alles op elkaar aansluiten de speakers die echt aparte versterking nodig hebben zitten in een ander segment. Het wordt pas opletten op vermogen als je grote ruimte van muziek wilt voorzien of letterlijk feestjes geven, maar dat valt ook niet onder normaal gebruik. Plus dat voor feestjes PA uit is gevonden.

Betreffende warme receivers ga je geen antwoord vinden via een forum. Of verschillende merken receivers ook aparte klank hebben zijn de meningen over verdeeld. De één hoort het wel, de ander hoort het niet. In blinde testen komt het eigenlijk nooit naar voren en net als met de rest binnen audio is het veelal dat men het hoort, horen terwijl het menselijk oor het slechtste instrument is om te meten. Dat zijn de argumenten die tegenstanders aanhalen. De believers zeggen dat ze het verschil horen en dat het er dus ook is. Dus of jij het hoort is simpelweg luisteren naar één set speakers op verschillende versterkers die identiek af zijn gesteld. In dat laatste gaat het veelal al fout. Geldt overigens niet alleen voor receivers, deze discussie heb je ook over kabels, CD-spelers, Blu-rayspelers, et cetera.

Let op:
Voor de discussie of er verschil in geluid is hebben we zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5, ik heb hierboven alleen kort uitgelegd waar de "warme receiver" vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 118466

hallo ik wil het volgende weten
reciever pioneer 7.2 (6 - 16 Ohm) kan ik hierop een voorlopig setje op aansluiten van creative 5 x speaker 4 Ohm zonder sub

en wat is de ideale speaker qwa Ohm , ik neem aan als ik in de racge van de reciever blijf zit ik goed optimaal lijkt me 8 Ohm , of zit ik fout :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Tja, het meeste is hierboven al gezegd: gewoon proberen, want zowel fabrikanten van speakers als fabrikanten van luidsprekers nemen het niet zo nauw met die specificaties. Nu zou het mij verbazen als je je versterker in de fik zet met Creative speakers ter grootte van een pindakaaspot, lijkt me dat die aan snippers gaan ver voordat je versterker er heet of koud van wordt :P

Wat je laatste vraag betreft: kwa richtlijn is 8 ohm makkelijker te combineren, 16 ohm bestaat bijna niet en 4 ohm is voor sommige versterkers dus wat lastig. Maar aangezien dus geen enkele versterker of luidspreker puur 4 of 8 ohm is, blijft het een kwestie van uitproberen. Maar maak het probleem niet groter dan het is, voor huiskamergebruik werken 99% van alle speakers met 99% van alle versterkers, zolang je niet al te krap bent met het vermogen van je versterker.
Pagina: 1