• garrut1987
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-01 08:27
Beste Tweakers

Ik lees heel veel op forums dat ze dit monstertje op 4.0 GHz stabiel laten draaien!

Ik heb alles al geprobeerd (naar mijn weten) maar krijg hem niet stabiel.
Hopelijk dat jullie me kunnen helpen.

Mijn Systeem:

MOBO: MSI P7N platinum sli / silent http://nl.msi.com/product...latinum---P7N-Zilent.html
CPU : pricewatch: Intel Core 2 Quad Q9650 Boxed
Geheugen: Geil 2x2 gb 800mhz (C5DC) http://www.geil.com.tw/products/showSpec/id/119
Voeding: Cooler master M2 silent PRO 720 watt
GPU's : GTX 470 gigabyte in SLI met EVGA GTX 470

Ik krijg van de week nog een setje geheugen binnen dezelfde serie en heb dan 8GB

Ik krijg hem tot 1400 FBS en niet hoger heb ook al met mijn voltages en mem timing gespeelt maar hij start gewoon niet op. Please Help

Groeten Gerrit van Urk

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18:32

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Overclocken is geen garantie, ik kom met mijn FX-8320 bijv. makkelijk tot 4.6Ghz, andere komen amper tot 4.2Ghz, je weet het nooit!

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• pummetje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-11-2024
vcore voltage verhoogd? tot hoe ver ?
en misschien wil jouw cpu wel niet hoger
de ene cpu is de andere niet

bij overklokken heb je meestal geluk nodig

[ Voor 74% gewijzigd door pummetje op 13-11-2013 18:14 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:17

Nemesizz

Untouchable

Zoals al gezegd, de ene CPU is de ander niet, de een klokt goed over de ander kun je amper 100Mhz hoger krijgen.

Daarnaast, nVidia chipset + Intel quad-core (de 45nm varianten meestal) = weinig overklok plezier.
Heb zelf ook een hele tijd gemarteld om een CPU te overklokken op een nVidia chipset (mijne was i650 overigens), maar tijdens het lezen van meerdere topics kwam regelmatig naar voren dat nvidia chipsets niet al te best overweg gaan met quad-cores als het om overklokken gaat.

• garrut1987
Nemesizz schreef op woensdag 13 november 2013 @ 19:06:
Zoals al gezegd, de ene CPU is de ander niet, de een klokt goed over de ander kun je amper 100Mhz hoger krijgen.

Daarnaast, nVidia chipset + Intel quad-core (de 45nm varianten meestal) = weinig overklok plezier.
Heb zelf ook een hele tijd gemarteld om een CPU te overklokken op een nVidia chipset (mijne was i650 overigens), maar tijdens het lezen van meerdere topics kwam regelmatig naar voren dat nvidia chipsets niet al te best overweg gaan met quad-cores als het om overklokken gaat.
Bekijk deze site dan eens hier staan toch echt genoeg Nvidia chipsets op.

• garrut1987
[quote]garrut1987 schreef op woensdag 13 november 2013 @ 19:09:
[...]

Bekijk deze site dan eens hier staan toch echt genoeg Nvidia chipsets op.
http://www.overclock.net/t/436043/q9650-club

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Ik zeg ook niet dat alle nVidia chipset bordjes niet goed overklokken, maar de kans op problemen (instabiliteit) is vele malen groter dan bepaalde Intel chipsets.

Maar het is gewoon geluk hebben met een juiste combi:
goede CPU, goed moederbord (BIOS maakt ook veel uit), chipset met goede ondersteuning voor een bepaalde CPU.

In dat zelfde topic wat je aangeeft (ik ga niet alle 190+ pagina's bij langs) zie ik vrij vroeg in het begin al een paar die mot hebben met hun moederbord (met nvidia 750 chipset).

Zoals ik aangaf, ik heb zelf ook een bord met nVidia chipset gehad, heb ook het een en ander opgezocht, en daar kwam dus regelmatig naar voren dat er problemen waren met nVidia chipsets icm quadcores (metname 45nm modellen zoals de Q9xxx).
Zelf vond overklokken ook lastig met dat nVidia bord, heel veel memory-holes enzo. Kon zijn dat FSB 1066 niet stabiel was, en 1333Mhz ineens wel weer (boven 1333 werkte bij mij ook niks meer).
Intel chipsets waren meestal veel makkelijker, FSB omhoog en klaar, soms een tikje voltage erbij maar echt veel hoefde je niet te doen (al zijn er ook genoeg klachten over P35, waar ik zelf wel een stabiel bord van heb die goed overklokt).

Maar goed, kan gewoon zijn dat je CPU gewoon niet meer wil, het is en blijft gewoon geluk hebben met bepaalde modellen.

• garrut1987
Oke dat is duidelijke taal maar hebben jullie ook tips wat deed jij om hem te klokken en hoe ging je te werk?

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Trial and error, gewoon iedere keer stapje verder, booten, ik had echt heel vaak dat ie niet eens meer door de POST kwam, dan was het gewoon CMOS reset en weer een andere setting proberen.

Ik schreef wel vaak op welke settings ik had, zodat ik niet ineens 2x dezelfde had met een zwart scherm als gevolg.

Wat wel vaak hielp was de NB voltage heel iets hoger zetten, op stock voltage werkte bijna niets qua overkloks.

Ik weet niet of je het al geprobeerd hebt, maar soms wil het ook helpen door de multiplier een stapje lager te zetten terwijl je de FSB wat hoger zet (FSB heeft meer invloed op snelheid van je PC dan de multiplier).
En volgens mij had ik de memoryclocks vast gezet zodat deze niet mee omhoog ging met de FSB (unlinked mode), weet niet zeker of iedere BIOS die optie heeft, maar dat wil soms ook nog wel eens helpen.

Ik was er in ieder geval soms hele middagen mee bezig, constant proberen en CMOS resetten totdat je een setting had die snel was én redelijk stabiel (soms start ie wel op, maar crashed de boel tijdens een stresstest) :P .

Maar je kan niet zomaar settings van anderen overnemen, wat bij de een stabiel draait werkt bij weer een ander voor geen meter (FSB settings, voltage settings, enz), je zal zelf een beetje moeten experimenteren.
Pagina: 1