• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-01 14:51

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ik fotografeer vaker objecten binnen huis, zo als oude computers, onderdelen en soms ook objecten voor ebay/mp en degelijke. Dit doe ik momenteel vaak met flits, Maar vind het resultaat meestal niet leuk. Dus ging ik eens zoeken naar wat simpele foto lampen en kwam 3 verschillende types tegen.

Ten eerste deze:

Afbeeldingslocatie: http://s206491161.online.de/img/produkte/auto/hisy03_1_gr.jpg

Een rechthoekige paraplu waar een wit doek voor kan. Hier kan gewoon E27 lamp binnen.

Dan deze:

Afbeeldingslocatie: http://img2.hbimage.com/pic/190041/190041_500_main.jpg

1 keer met 2 paraplu's, deze zijn geheel wit met 25 watt spaarlamp (niet afgebeeld), en 1 keer met 1 witte en 2 gespiegelde paraplu's met elk 36 watt spaarlamp erin (zoals afgebeeld op de foto).

Dan de vraag wat is beter voor mijn doel?

Kostenpunt tussen 32 en 56 euro. Dus veel geld is het niet en voor een beetje hobby gedoe best prima.. denk ik zo...

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07-2025
Paraplu is fijn met mensen, geeft een mooie reflectie in het oog. Met de verschillende kleuren/ reflecties kun je de sterkte en warmte aanpassen.

Softbox (de eerste) geeft meer een neutraal licht en lijkt mij beter geschikt voor producten.

Deze zijn beide trouwens ook gewoon met flitsers te gebruiken. Studioflitsers wel te verstaan.

Leica MM + Sony A9

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-01 17:00
Ze zijn ook met speedlights te gebruiken ;)

Hou er wel rekening mee dat je behoorlijk sterke lampen nodig hebt om iemand een goed uit te kunnen lichten zonder dat je last krijgt van bewegingsonscherpte!

Flitslicht heeft door de korte duur van het licht het voordeel dat het een object bevriest.

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Daarnaast heb je nog een rustige achtergrond nodig (of heb je dat nu al?). Als je vooral kleine objecten fotografeert, zou je een lichttent kunnen overwegen.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-01 10:30

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Voor grotere objecten zou je een tafel kunnen overwegen, FalconEyes heeft bijvoorbeeld goed betaalbare tafels waar je ook vanaf de onder/achterkantn nog doorheen kan flitsen.

www.maartendeboer.net

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-01 23:26
JP_S schreef op woensdag 13 november 2013 @ 16:10:
Flitslicht heeft door de korte duur van het licht het voordeel dat het een object bevriest.
Dat bevriezen heeft ook te maken met de hoeveelheid licht die tijdens de sluiterbeweging op de sensor valt. Een flitser gooit enorm veel lumen in die korte tijd eruit. De zon brandt continu, maar toch kun je foto's maken zonder bewegingsonscherpte ;)

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-01 17:00
Dat klopt inderdaad daarom zeg ik ook dat je enorm sterke lampen nodig hebt ;) :P

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Voor kleine objecten dacht ik idd aan een fototent. Maar voor de grotere dingen heb ik wat groters nodig.

Studioflitsers was ik nou niet van plan om te kopen. Moet uiteraard een beetje betaalbaar zijn.

Bij de softbox is helaas geen lamp bij. Bij de anderen 2 sets wel, bij die met 2 paraplu's zijn 25 watt (c.a. 1500 lumen) lampen meegeleverd en bij die met 3 zijn het 36 watt (c.a.2100 lumen) , beide 5500K. Alleen de vraag dan als ik een softbox zou nemen, heb ik waarschijnlijk 2 nodig.

Trouwens zijn 5500K lampen tot 135 watt (ja als spaarlamp) te koop. Dat is volgens mij ruim 6000 Lumen (staat er helaas niet bij).

Rustige achtergrond is geen probleem, daar zijn zat oplossingen voor.

Verwijderd

Roman schreef op donderdag 14 november 2013 @ 06:30:

Studioflitsers was ik nou niet van plan om te kopen. Moet uiteraard een beetje betaalbaar zijn.
Ik gebruik zelf van Yongnuo goedkope manuele speedlights in combinatie met paraplu's, dat wil prima, hoeft nieteens op full power te gebruiken ofzo. Hoef je echt niet speciaal studioflitsers voor aan te schaffen.

Dan ben je onder de 100 euro wel klaar volgens mij.

Flitser 60e
Paraplu 10e
Parapluhouder 10e
Lampstatief 15e

Ongeveer :)

Of als je goedkoop wil doen kun je ook prima zelf wat bouwen waarbij een lamp door een vel a4 (of a3) papier heen schijnt, werkt precies zo goed.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2013 09:02 ]

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:28

Milo.

klik

Voor fotootjes op MP gebruik ik een flitser, omhoog gericht, op de camera zelf en nog een parapluutje met een nikon flitsertje. Doet het meestal wel redelijk en kost niet veel.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ik kan mijn flitser niet omhoog richten, zo eentje wil ik ook nog wel een keer hebben, maar die zijn gauw al € 250+.

Als ik zo'n Yongnuo speedlight haal, moet ik deze toch met de camera verbinden zeker. En ik heb er dan ook 2 nodig om schaduw te voorkomen.

Trouwens dat zet met die 2 paraplu's kost 45 euro, hier zou dan wel zo'n speedlight op kunnen.

Ik zit er nu aan te denken om 2 softboxen te halen (a 23,95) en dan eens testen wat ik aan licht nodig heb. Zal ergens beginnen met 35 of 45 watt. Of zal ik 1 Softbox en het zetje met de 2 paraplu's nemen, de softbox in het midden en dan de 2 paraplu's om schaduw te voorkomen.

Wat is trouwens met filmen, dus video-opnames maken? Wat is daar beter.

[ Voor 10% gewijzigd door Roman op 15-11-2013 08:42 ]

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-01 10:30

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ik zou eens kijken naar complete studio kits, er zijn er zat die met 2 flitskoppen, statieven en softboxen komen en zijn speciaal gericht voor dit soort zaken.

Ook zou ik kijken voor triggers, bij studio kitjes krijg je die er vaak wel bij. Als je voor speedlights gaat oid dan moet je die zelf kopen anders kun je je speedlight alleen maar op je camera gebruiken ;)

Voor video heb je continue licht nodig met een andere kleurtemperatuur vaak, hangt ook af wat je weer gaat doen :+

www.maartendeboer.net

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Wat ik in de TS geplaatst had zijn (op de softbox na) complete zetjes, wel zonder speedlight, alleen met 5500k spaarlampen.

Verwijderd

Roman schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 08:37:

En ik heb er dan ook 2 nodig om schaduw te voorkomen.
Of een reflector erbij houden vanaf andere kant doet ook wonderen :)
Pagina: 1