Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Ik vroeg me af:
Kan ik, bijvoorbeeld voor test/leerdoeleinden een testomgeving aanmaken met bijvoorbeeld 2 ESX (of Hyper V) hosts op een reeds bestaande virtuele omgeving? Dus de ESX/Hyper V hosts als een VM aanmaken en dat ze via de vSwitch vMotion/Live Migration kunnen toepassen?

Zou zoiets kunnen?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het lijkt me niet erg waarschijnlijk dat het werkt, maar wat let je om het zelf gewoon te proberen?

Edit:
[google=install esx host as guest] =>
VMware vSphere can virtualize itself + 64-bit nested guests
Google for the win ;)

[ Voor 51% gewijzigd door F_J_K op 13-11-2013 14:31 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• thesystem
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-11 17:47
Dit werkt wel met ESXi binnen VMware Workstation. Ook is het mogelijk om Hyper-V binnen ESXi te draaien. Om te kunnen testen kan je het beste VMware Workstation gebruiken, 2 VM's voor ESXi maken (bij het maken van een nieuwe VM kan je voor ESXi kiezen) en vervolgens een VM maken met een storage appliance zoals FreeNAS of NexentaStor en een grote virtuele disk om shared storage aan te bieden voor vMotion.

Qua performance moet je niet te veel verwachten, maar je kan wel met de basis functionaliteiten spelen. Houd er rekening mee dat je voor vMotion ook nog een vCenter server nodig hebt.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Binnen een workstation kan je inderdaad een ESXi hypervisor installeren, daar heb ik toevallig pas ook wat dingen in getest. Bij het aanmaken van de ESXi guest kan je gewoon de (5.5?) iso koppelen en herkent hij zelf ESXi. Dat is in ieder geval bij Workstation versie 10 zo.

Een collega heeft ESXi ook als vm geinstalleerd op een VMWare player, al waren daar wat aanpassingen voor nodig. Bij de nieuwe versies van de player weet ik niet of daar ook nog aanpassingen nodig zijn.

ESXi op een ESXi heb ik nog niet getest.

[ Voor 3% gewijzigd door kluyze op 13-11-2013 15:03 ]

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:55

tomtom901

Moderator General Chat
En ESXi op ESXi (nested) werkt ook zonder problemen..

• DJSnels
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-11 09:41
Ik heb een jaar geleden ook een ESXi installatie gedaan binnen een Workstation VM. Toen was ik echter wel beperkt tot het installeren van 32bit OSen binnen de virtuele ESXi. Ik weet niet of ESXi5 daar verandering in heeft gebracht?
Mijn laptop was volledig 64bit incl virtualisation support.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Je kunt zelfs Hyper-V nesten in VMware/ESX. Echter in beide gevallen kost het je veel processorkracht en je energieverbruik schiet ook omhoog.

• DJSnels
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-11 09:41
Trommelrem schreef op donderdag 14 november 2013 @ 00:34:
Je kunt zelfs Hyper-V nesten in VMware/ESX. Echter in beide gevallen kost het je veel processorkracht en je energieverbruik schiet ook omhoog.
Ik zie niet waarom het meer CPU zal gaan verbruiken? Dit gaat om misschien een procent of 1-2. Het nadeel van energieverbruik is er inderdaad wel. Een VMWare omgeving doet niet zo veel aan "groene" technologie, maar gaat voor de performance :)
Edit: Er draait VMWare op zijn hardware, dus daar een extra VM inzetten zal hij niet merken zolang het zooitje gewoon idle draait.

[ Voor 12% gewijzigd door DJSnels op 16-11-2013 22:49 ]

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

tegenwoordig kan je zelfs VMWare tools installeren binnen een esxi guest :)

http://www.virtuallyghett...ools-for-nested-esxi.html
Pagina: 1