Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb sindskort gehoord over de term "overclocken" en ik wou weten van hoe en wat, ik heb al beetje rond de internet gesnuffelt en me CPU gegooglt hoe ik die moet overclocken , in verband met me matige engels is het moeilijk om er meer informatie uit te krijgen.
Ik heb ook gelezen over de moederbord maximaal CPU watt wat hij aan kan.
Dit is wat ik momenteel weet;
Je moet een betere koeling voor je CPU
Je moet weten welke voltage je hebt
Je moet turbo boots uit schakelen als je amd hebt.
En je cpu stress testen met een bepaalde programma om de stability te testen.
Meer weet ik niet, ik zou graag me CPU willen overclocken om wat extra kracht te winnen!
Alvast bedankt.
M'n specs;
Moederbord http://www.asus.com/Motherboards/M5A78L/
CPU: FX-6100
4 gb ram
binnenkort gpu veranderen
600 watt 80+ certified.
EDIT: tot hoe ver zou ik m'n CPU kunnen overclocken zonder dat ik me moederbord beschadigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wow, overclocken, mocht je weet hebben van de traditionele manier, het puur in je BIOS met je instellingen bezig zijn, zou je van alle relevante delen de max op kunnen gaan zoeken.

Bepalen hoe snel je cpu kan
Bepalen hoe snel je ram kan (ook wel wat andere dingen zoals nb sb, maar dat komt later als je de snelheden van je cpu en ram heb bereikt).

Allereerst moet je wel een beetje blazen op je vrm / mosfet regio, deze kan tijdens stressen ferm heet worden. Een tachtig fannetje op hunner uiterlijk kan zeker geen kwaad.

Aller eerst schakel je aller energiebesparende ea. functies in je BIOS uit:
Core Performance boost
AMD C1E Support
AMD C6 Support
Virtualization
AMD K8 Cool&Quiet Control
AMD APM Master Mode.

Om het uiterste van je cpu te halen kun je middels de mp en een vaste htt van 200 stapje voor stapje omhoog aan de slag.

Je Vcore lichtelijk undervolten is nu lichtelijk van belang. Zet je vcore daarom van de stockwaarde af,(1.4125vcore) op 1.3vcore bijvoorbeeld en zet je memdivider ook even een stapje naar beneden, zo sluit je eventuele mem errors uit.(en je ram clocked niet mee omhoog)

Stel je mp in op 16,5 en een htt van 200. Boot je pc tot in windows en laat prime95 een kwartier in de modus small fft je cpu flink stressen. (let op je temps, te monitoren met hwmonitor).

Loopt deze run goed, (zonder errors) kun je vervolgens in je BIOS je mp verhogen met een halve punt, 17 dus. Weer in windows een prime95 run small fft's totdat je een error ziet in Prime95. Op dit punt moet je je cpu Vcore een notch extra geven waarna je de run voor de tweede maal uitvoert totda de run in orde loopt.

Als je uiteindelijk met je mp overclocking tot een stabiele clockspeed bent komen tezijn is het tijd een speuren in te zetten naar wat je ram kan.

Probeer dus eerst maar eens de max van je cpu op te zoeken, wellicht spreek ik je later dan wel verder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal deze lijstje even goed doornemen, maar daarnaast nog even een vraag is mijn moederbord wel geschikt om zeg maar nar 4ghz te overclocken of ga ik dan over 125 watt heen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De beoogde 125watt welke je bord kan hebben ligt boven de tdp van 95watt welke je cpu levert @stressen Ik denk dat je met een actief fannetje op je mosfet regio haast de 4.0Ghz moet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar als ik me CPU gaat overclocken naar 4ghz zeg maar, dan stijgt de watt van me cpu , wel over de 125 w denk ik?
Wat is uw mening hierover?
Misschien niet beter om eerste een andere moederbord aan te schaffen of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het vermogen stijgt uiteraard naarmate de cpu intensief gebruikt word, en kan tot gevolg geven dat je mosfets gaan piepen of kraken, met een 80'er erop gericht is het net aan, maar optimaal is het niet, hiervoor kun je beter naar de 990fxa chipsets kijken, dan heb je plenty voltage driften wier je cpu en mem iig. beter dan nu tot een steun zal lijden.

in mijn opine, ga voor een 990fxa ud3 bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dan zal ik dat eerst doen voordat ik begin met overclocken etc... misschien ook een idee om meer voeding te kopen , ik wil in de toekomst een 7870 2gb gddr5 oc versie kope

Verwijderd

Met de 990fxa chipset heb je 8.2 phases ivg met nu je bord 4.2 phases.

Wat wil zeggen dat je in je nuwelijke situatie 4 fases voor je cpu hebt en 2 voor je ram en hypertransport wat dus zeer wel tot het punt gaat zijn van het minder krachtig je componenten te laten voorzien van hulp.

Een 95watt cpu @4000Mhz zal ongeveer 130 watt vragen, wat zeer schlemiel zal gaan zijn en je bord niet helemaal uit laat komen in het behulpzaam zijn dezer clock op te laten hoesten.
Pagina: 1