Aankoopadvies, gaming laptop, €1500

Pagina: 1
Acties:

• lvo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-01 17:29
Dag Tweakers,

Een vriend van mij is op zoek naar een nieuwe gaming laptop en ik maak graag gebruik van de eindeloze wijsheid op dit forum om ons hierin te helpen.

Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?

Gaming is het hoofddoel. Speerpunten zijn dus een mooi scherm en goede prestaties.

Wat mag je laptop gaan kosten?

Ongeveer 1500€.

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)

Deze laptop zal veel worden meegesleept en een goede bouwkwaliteit is van belang. Daarnaast is een 15,6 inch scherm waarschijnlijk de go-to, met een max van 17 inches. Gewicht is minder van belang. Accuduur zou mooi meegenomen zijn, maar prestaties gaan hier zeker boven.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

Niet specifiek, maar een goede customer service is wel van belang mochten er ooit problemen zijn.

=========================================================================

Na wat zoeken kom ik op een aantal opties uit:

De Medion Erazer uit de Best Buy Guide van Augustus.

Pro
  • Zeer goede specs in deze prijscategorie
  • Alles wat een gamer nodig heeft
  • Goede accuduur onder normaal gebruik
  • SSD en mooi scherm
Con
  • Gewicht
  • Geen ervaring met Medion (goede service of niet? Ik heb geen idee)
Dan is er het Asus alternatief.

Pro
  • Uiterlijk is iets zakelijker dan de Erazer
  • Grotere SSD
  • 4x USB 3.0 (vergeleken met de Erazer)
Con
  • Prijs
  • Gewicht (4,8 kg?!)
  • Geen ervaring met Asus
Tenslotte moet ik zeggen dat de laptop alleen wifi zal gebruiken (dus geen bedraad internet) en dat een sterke netwerkkaart van belang is. Daarnaast zou ik, indien mogelijk, graag wat horen over de bouwkwaliteit van bovenstaande laptops en/of aangedragen alternatieven.

Wie-o-wie kan mij van advies bedienen?

Alvast dank,
Laurens

[ Voor 3% gewijzigd door lvo op 13-11-2013 13:57 ]

Verwijderd

Heb begrepen dat de Medion veel fan-noise maakt.

Wat betreft de Asus is volgens mij een van (de beste) op de markt momenteel. Nadeel is het gewicht van ca. 4,5 kg. Ik heb zelf een Asus en bouw kwaliteit is prima.

Verder heb je nog een goede van Alienware en anders misschien een MSI.

• aron225
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-05-2021
medion = msi..
gpu en cpu zitten op 1 fan, dus ja, die gaat herrie maken.
de asus is een prima ding, duidelijk beter gebouwd als de medion en msi's.
alienware, zelfde verhaal, on-par met de asus.

wil je perse binnen budget blijven is de medion de enigste keuze..

M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

• Yoma666
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-07-2022
Ik heb de X7821 laptop en ben hier zeer tevreden over.
Prestatie in games is goed tot zeer goed.
Fan maakt idd wel lawaai bij zware games, maar daar ik die meestal met headset speel heb ik hier eigenlijk totaal geen last van.
Verder heb ik wel de standaard schijf en ssd vervangen door 2* samsung 830 256GB.
Machine draait superstabiel en performance is zeer goed.
Ik gebruik wel ook zowat nooit het touchpad/keyboard (bijna steeds aangesloten op echt keyboard en muis).
Als je service zoekt moet je echter niet voor Medion kiezen. Wou op zeker ogenblik een tweede voeding kopen (om deze niet steeds te moeten meezeulen) en deze was bij hen niet verkrijgbaar...
Door dat't eigenlijk gewoon een MSI GT70 variant is kan je echter gewoon elders een voeding bestellen.
Zowat de hele onderkant kan er met een paar schroefjes uit, wat handig is voor schoonmaak/vervangen HDD, memory etc)
Voorlopig superbak voor die prijs.

• w00t00w
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-12-2025

w00t00w

Derp

Ik heb afgelopen vrijdag, na een lang wachten, eindelijk mijn Gigabyte P34G (Eu 1400) binnengekregen, en mijn eerste indruk is erg positief. Hij is weliswaar een tikje kleiner dan je aangaf (14"), en ik heb hem nog te kort om een echt afgewogen oordeel te geven, maar de eerste uren priegelen met het ding maken wel duidelijk dat het om een zeer potente laptop gaat die veel goed doet maar toch ook een paar tekortkomingen kent, welke grotendeels overeenkomen met wat ik al eerder online had gelezen (maar ten dele niet voor iedereen een issue zullen zijn).

In het kort:
PRO:
- Zeer vlotte CPU (i4700HQ) en een rappe GPU (GTX760m) - Sleeping Dogs (1080p max muv. AA) en BF4 (1080p Med-High) draaien goed speelbaar;
- Goede opslag en uitbreidbaarheid (standaard 128GB mSATA SSD + 750GB + 8GB RAM, uitbreidbaar tot 512GB/1TB/16GB);
- Over de linie genomen goede bouwkwaliteit (aluminium + hoogwaardig plastic voor de bodem) en chique, bescheiden design;
- Geweldig scherm (14" 1080p AHVA), mat/non-glare, met volle kleuren, veel contrast en bovengemiddeld goede hijkhoeken;
- Goede connectivity: 4x USB (waarvan 2x 3.0 waarvan 1x powered), cardreader, VGA, HDMI, Ethernet);
- Trackpad en toetsenbord zullen geen awards winnen, maar je kunt er prima mee werken;
- Geluidsproductie tijdens normaal gebruik is goed, en de laptop blijft erg koel (dual fan/heatpipe/exhaust);
- Zeer portable en licht (2cm. dik, weegt nog geen 1,8kg).

CON:
- Kleine build quality issues: ondanks de aluminium tray is er een heel klein beetje keyboard flex in het midden, en de bevel is gemaakt van redelijk slap plastic;
- Vrij luidruchtig onder full load, schijnt dan ook iets te te warm te worden voor op schoot (dat laatste nog niet getest);
- Kan flink lawaai schoppen, maar de kwaliteit is nogal meh;
- Het scherm is wat grainy door de non-glare laag, en out of the box en wat gelig qua kleur (schrok me rot toen ik mijn reisfoto's zag), maar dat is op zich wel bij te stellen;
- Het toetsenbord heeft wat eigenaardigheden: de verticale cursor-toetsen zijn half-size (ik ontwikkel ook op deze laptop, en dat is even wennen), er zijn geen dedicated Home/End/PgUp/PgDn toetsen (gaat via Fn-toets), en de toets-aanslag is wat luidruchtig (doet wat goedkoop aan);
- Batterij-tijd schijnt nogal teleurstellend ondanks Haswell (3-5 uur) te zijn - nog niet getest;
- Sterke CPU-throttling op batterij (teruggeklokt naar 1.3GHz) - nog niet getest, schijnt te fixen te zijn (waarschijnlijk ten koste van nog meer battterij-tijd);
- Moeilijk verkrijgbaar.

Al met al ben ik, ondanks de flinke lijst aan cons, wel zeer tevreden met mijn nieuwe aanschaf. Hij past met gemak in mijn rugzak (je merkt amper dat je hem mee hebt), biedt goede, krachtige hardware die ten dele nog verder uitbreidbaar is, heeft een zeer fijn scherm, een understated design (geen kermisbak) en over de linie een goede bouwkwaliteit. Daar staat wel tegenover dat de batterij een langere vlucht niet uitzit en dat je het op batterij moet stellen met een flink gereduceerde performance. Je krijgt dus veel waar voor je geld (nog meer wanneer je de uitvoering zonder SSD aanschaft, Eu 1100 bij Alternate DE - voor de besparing koop je los een ruimere SSD en 8GB RAM extra), maar je zult wel goed moeten kijken in hoeverre de cons voor jou een rol spelen.

---