Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-09 02:12

the mod man

iets van beeldmaker

Topicstarter
Na aanleiding van het krijgen van een eigen topic heb ik de ts gewijzigd.

Wat heb je nodig

Voor astro fotografie heb je allereerst veel geduld nodig.

De tijd van het jaar is belangrijk, in de zomer wordt het later donker en staat de zon in de nacht nog 'hoger' aan de hemel dan in de winter. dit betekend dus dat het theoretisch gezien minder donker is in de zomer als in de winter. Een nadeel van fotograferen in de winterperiode is de kans op een beslagen lens.

Daarnaast is het in de winter vaak helderder dan in de zomer (mits het helder is natuurlijk)

Een ander punt wat van invloed is op de zichtbaarheid van sterren is de maan, de maan geeft zoveel licht af dat veel sterren erbij verbleken. Ook als de maan net onder de horizon verdwenen is beïnvloed de maan de foto nog.

Een groot probleem voor velen in Nederland en België is licht vervuiling. Door lichtvervuiling zijn er minder of zelfs geen sterren waarneembaar. Tevens heeft lichtvervuiling een hele andere kleurtemperatuur dan de natuurlijke hemel, dus zelfs als je sterren ziet kan lichtvervuiling de foto verpesten.

hier een kaart van de lichtvervuiling in nederland en belgie (ik weet niet hoe up to date die is maar lijkt mij al redelijk oud)
Afbeeldingslocatie: http://www.sterrenkunde.nl/deepsky/afbeeldingen/lichtvervuiling.gif

Wat heb je nodig:
De meeste fotografen willen de grootsheid van de melkweg of de nachtelijke hemel vastleggen. Een UWA lens is dan zeer zeker aan te raden.

Daarnaast is lichtsterkte erg van belang. Over het algemeen wordt een minimale diafragma van 2.8 aangeraden. In mijn ervaring kom je tegenwoordig ook weg met f4 of zelfs f5.6 dankzij de sterk verbeterde iso waarden (3200 en hoger).

Een camera met een goed bruikbare iso van minimaal 1600 is sterk aan te raden als je geen zogenaamde startrails wil krijgen. De hoge iso waarde zorgt ervoor dat de sluitertijd relatief laag kan blijven. Tevens vangt de sensor door de hogere lichtgevoeligheid ook de zwakkere sterren op.

Een statief.

In mijn ervaring is een afstandbediening niet nodig voor een enkele foto van de nachtelijke hemel. DSLR's en MLC's kunnen een maximale sluitertijd van 30 seconden out of the box. Voor timelpases verschilt het per camera, sommige camera's hebben een ingebouwde intervalometer voor timelapses.

Mijn ervaring is dat met een UWA op F4.5 met 25 seconden bij iso 3200 je een goed belichte foto krijgt in een gebied met geen lichtvervuiling (geel op de kaart) Echter zij de sterren dan wel een klein beetje bewogen.

Additionele gear

Extra accu's. Vooral in de winter, accu's lopen sneller leeg als ze koud zijn.
Een lens of telescoop verwarmer om een beslagen lens te voorkomen.
Intervalometer voor timelapses.

Let bij timelapses op dat de buffer van je camera niet volloopt met foto's waardoor je timelapse stopt. Test dit thuis en kom er niet zoals mij achter midden in de nacht bij -2 na meer dan een half uur wachten.

Als laatste een timelapse filmpje wat de aanleiding is geweest voor dit topic.

De eerste 2 keer liep de buffer vol, daarna besloeg de lens :'(

Rechts onderin bij de voet van de vlaggenmast zie je de invloed van de maan afnemen (vooral in het eerste fragment is dit duidelijk)

[ Voor 87% gewijzigd door the mod man op 21-11-2013 05:22 ]

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:53
Voor je buffer: toevallig net online gelezen dat wanneer je interval ongeveer 1,5 keer zo groot moet zijn ten opzichte van de exposure. Zo heeft je camera genoeg tijd om de foto te verwerken voordat de volgende gemaakt word. Ook kan het helpen om een snel kaartje erin te stoppen, weet niet wat voor iets je nu gebruikt.

Die waas is te verhelpen door je camera te laten wennen aan de temperatuur voordat je uberhaupt begin met alles. Nu weet ik niet waarom dit pas later in de time lapse komt, kan met luchtvochtigheid en dauw etc te maken hebben.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-09 13:34

Arjan A

Cenosillicafoob

Volgens mij trok er op het eind mist binnen, ipv een waas voor de camera...

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:44
Arjan A schreef op woensdag 13 november 2013 @ 11:13:
Volgens mij was het beiden, eerst komt de mist daarna beslaat de lens.

Daarvoor zou je een zonnekap erop kunnen zetten dat schijnt iets te helpen, daarnaast zijn er ook speciale dingen voor uitgevonden, een soort verwarmingselement dat rondom het uiteinde van een telescoop geplaatst wordt.

Ik vind je idee erg gaaf the mod man, en ook erg goed gelukt. Ik geloof dat ik me er zelf ook een keertje aan moet wagen om zoiets klaar te krijgen _/-\o_

Wat je eventueel nog zou kunnen doen (is wel n heel stuk omslachtiger) is je camera op je lap top aan sluiten dan heb je als het goed is geen/weinig last van je eigen buffer.

Kun je verder je settings eens hier plaatsen, sluitertijd en interval en dergelijke?

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man

the mod man

iets van beeldmaker

Topicstarter
Arjan A schreef op woensdag 13 november 2013 @ 11:13:
Het was compleet helder, heb nog ongeveer 100 foto's nadat ik het filmpje afgekapt heb waarop de lens verder en verder beslaat maar er echt nergens mist te bekennen was. (ruim een uur in real time)

Gekke is ook dat mijn fiets al veel eerder nat was dan de lens/camera. Het is ruim 2 uur goed gegaan en daarvoor had de camera al een uur 'gewennings' tijd.

I can't wait to shoot!

• jorammeke
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-09 14:57

jorammeke

Prutser

Weet niet wat voor camera je hebt, maar de snelheid van het wegschrijven van de buffer naar het kaartje verschilt per model. Wel belangrijk is dat je kaartje snel genoeg is (al is dat tegenwoordig al vaak snel zat).
Dauw is wat anders dan mist. Dauw op je lens kan altijd ontstaan. Je zonnekap kan iets helpen.
Bij een telescoop zie je ook altijd een zo geheten dauwkap er op staan en die zijn een stuk groter.
En soms is zelfs dat niet genoeg. Dan doen we er een dauwlint omheen. (lees een sliert vermogens weerstanden die warm gestookt worden).
Dit soort fotografie is altijd wel een beetje spelen met de natuur. Je camera in een badhanddoek wikkelen wil ook nog wel eens helpen/schelen.

Vincent Laforet (zijn 4 delen)
http://blog.vincentlafore.../time-lapse-intro-part-i/

kamil tamiola:
http://vimeo.com/52715804

Misschien heb je nog wat aan deze video's.
Belangrijkste is: Blijven proberen en volhouden!
Je heb al leuke resultaten!

4800Wp / Elga-Toshiba / HA / ESP's en andere rommel

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:40
Ik ben vrij nieuw met nachtfotografie maar wil het wel gaan proberen. Dus op f4 met iso 1600 krijg je al startrails? Dat had ik niet verwacht.

edit: Ik fotografeer met m4/3. Begrijp ik goed dat een U(ltra) W(ide) A(ngle) lens korter dan 24mm brandpuntsafstand heeft op Full Frame (35mm). En dus korter dan 12mm zou moeten zijn op m4/3. Dat zou dus een fisheye zijn dan toch?

[ Voor 45% gewijzigd door Limbeckx op 21-11-2013 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man

the mod man

iets van beeldmaker

Topicstarter
Een UWA is natuurlijk niet noodzakkelijk. Er zijn ook fotografen die met een 70-200 de sterren fotograferen. Echter pak je dan natuurlijk een veel kleiner stukje van de hemel.

Ik zal de TS iets verduidelijken bij een sluitertijd van 25 seconden met een UWA krijg ik al bewogen sterren. Met een Langere lens zullen de sterren eerder bewogen zijn.

Op iso 1600 heb je wel f2.8 of groter nodig.

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
Ik heb hier een Sigma 19 mm f2/8 staan. Is op 35 mm ongeveer 38mm. Ik ga het daar eens een keer mee proberen. Eerst maar eens zoeken wat een leuke locatie zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:24
ECiftci schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 09:02:
Ik heb hier een Sigma 19 mm f2/8 staan. Is op 35 mm ongeveer 38mm. Ik ga het daar eens een keer mee proberen. Eerst maar eens zoeken wat een leuke locatie zou zijn.
Volgens mij draai je wat dingen om? :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:52
Nope, klopt gewoon. 19mm op m4/3 is hetzelfde als 38mm op fullframe.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:24
Voor mij staat het er verkeerd om, nu lijkt het te zeggen dat als je die 19mm op een fullframe zou zetten het als een 38mm zou fungeren.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:52
Hahn schreef op zondag 24 november 2013 @ 13:36:
Voor mij staat het er verkeerd om, nu lijkt het te zeggen dat als je die 19mm op een fullframe zou zetten het als een 38mm zou fungeren.
En hoe zou dat moeten werken? Zo lees ik het dus absoluut niet. Je hebt het gewoon verkeerd geïnterpreteerd, kan gebeuren.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
Hahn schreef op zondag 24 november 2013 @ 13:21:
[...]

Volgens mij draai je wat dingen om? :P
De sigma 19mm op m4/3 fungeert als een 38 mm op een 35mm formaat.

Als ik het onderwerp van de zin er netjes bij zet is de zin wat duidelijker :+

[ Voor 30% gewijzigd door Limbeckx op 25-11-2013 09:11 ]

Pagina: 1