GoldenSample schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 17:46:
Vooropgesteld, mijn situatie is anders/veranderend tov. mensen met een stabiele situatie. Ik ben nog student, momenteel afstuderend.
[...]
Overigens als er iemand mee eet, het een avondje zuipen met vrienden is of wat dan ook (al is het heel frequent) hoeft er nooit iemand iets te betalen/doneren, hoogstens word het de: neem je ff een zak chips mee maar dat is puur omdat ik die niet in huis heb en het gewoon een vaste vriendengroep is.
Imho is dat een stuk gastvrijer dan de vrienden waar je 3 weken van te voren een 'afspraak' moet maken.
Als je (bijna) voltijd werkt en kinderen hebt enzo ontkom je op gegeven moment niet aan 'afspraken' maken, zeker als het dingen in het weekend betreft. Dat gezegd, inderdaad, als iemand hier is rond etenstijd eet diegene wmb gewoon mee en zou ik me er dood voor schamen om daar iets voor terug te vragen. Maar goed, gebeurt dermate sporadisch dat het geen significant impact heeft op budgetten, en even vaak eten wij bij andere vrienden

[...]
Kijk dit is natuurlijk grappig, in onze maatschappij heb je eigenlijk bijna niets nodig. Echter leven we in een maatschappij waar consumptie de kurk is waar het geheel op drijft.
Ik ros elke dag met de auto naar m'n werk, het had ook per OV gekund (duurt langer) of als ik heel erg moedig ben op de fiets (25a 30KM enkel reis geloof ik) of ik had gewoon dichter in de buurt kunnen gaan wonen. Tja wat is nodig?
Het kromme is dat - mits je een betrekkelijk zuinige 2e hands auto rijdt - het daadwerkelijk goedkoper kan zijn om met de auto die 25 a 30km te rossen dan met OV te gaan, zeker in de spits. Toegegeven, voor dat soort afstanden zou een scooter op alle vlakken nog goedkoper zijn, maar met een auto kun je ook meerdere mensen of aardig wat vracht vervoeren. Als je dat regelmatig moet doen en daarvoor dingen zou moeten huren, dan blijkt dat een zuinig koekblikje al snel rendabel is.
Voor de rest kan ook bijna iedereen die in een huis woont met meer dan 1 kamer wel af met een kleiner huis, dus ja daar kun je prima besparen en die eigen slaapkamer voor je kindertjes heb je totaal niet nodig.
Ja, maar juist als je weinig geld hebt levert dit nauwelijks besparing op. Als je in de sociale sector huurt en volle huurtoeslag ontvangt maakt het eigenlijk niet uit hoeveel de basishuur van je huis is, je betaalt een vast deel en de overheid past de rest bij. Ongeacht of je in een éénkamerhok woont of in een ruime driekamerappartement of zelfs eengezinswoning. Allicht wat krom, maar de enige besparing die je zou behalen om in zo'n situatie bij extreme geldnood te verhuizen is dat je minder stookkosten zou hebben in een kleinere woning, en tenzij je grotere woning werkelijk ongeisoleerd is duurt het lang voor je de verhuiskosten eruit zou hebben.
In de private sector is het een ander verhaal, maar tegen de tijd dat je terug moet naar 1 kamer zit je niet lang meer in die private sector

Dus ook die 2e hands stofzuiger is eigenlijk gewoon puur kapitalimse, wat is er mis met een bezem, stoffer en blik.
Tijd = geld.
De tijd die je nodig hebt om met stoffer en blik de boel op orde te krijgen is langer dan de tijd die je met stofzuiger nodig hebt, dat is tijd waarin je had kunnen werken, of waarin je op zoek had kunnen zijn naar werk.
Slim bezuinigen doet maximale financiele besparing bij minimale aantasting van productiviteit. Dit is dom besparen, hard inhakken op productiviteit zonder significant te besparen (want prijsverschil 2e hands stoffer & blik vs 2e hands stofzuiger is minimaal).
--> Wat voor de één overbodig is is voor de ander een belangrijk iets in z'n welvaart. Veel mensen willen niet besparen op hun leasebak omdat ze er veel in zitten. Ik heb een tijdje 180 kilometer per dag woon-werk verkeer in m'n 106 gedaan, ging ook prima en ik vind het het geld niet waard om een nieuwere/luxere auto te kopen (ipv van een auto van <2000 euro had ik er ook een van 5000 kunnen kopen, in de ogen van velen waarschijnlijk nog steeds niets maar maakt imho wel een significant verschil in luxe/comfort)
Als je een leasebak rijdt hebt je sowieso werk en waarschijnlijk ook nog minimaal modaal betalend werk. Dan zou je niet moeten hoeven bezuinigen.
Verder zijn die kleine Peugeot gebakjes verbazingwekkend comfortabel. Vriend van me heeft een Citroen Saxo (=106 met andere sticker

) waar ik de nodige kms in gereden heb, en hoewel het vrij luidruchtig is, doet het qua zitcomfort nauwelijks onder voor veel grotere, nieuwere auto's. Staat tegenover dat de benzine-variant helemaal niet zo zuinig is, maar ik neem aan dat je met 180km/d diesel reed, en dan is dit een uitermate zinnige keuze gezien combo van lage vaste lasten (licht), laag verbruik, betrouwbaar, simpel te onderhouden en toch inderdaad meer dan comfortabel

[...]
Haha was het maar zo, echt was het maar zo, veelal worden smaak en kleurstoffen gebruikt om vulmiddel te maskeren. Die vuilmiddelen zitten er in omdat het goedkoper is. Echter hoeft prijs en de hoeveelheid vulmiddel/troep/smaakversterkers/slechtekwaliteit niet te correleren. Dit geld overigens niet alleen voor Eten maar voor heel veel zaken, zelfs de simpelste troep: Voorbeeld: die witte wegwerpbekertjes, deze zijn van super goedkoop plastic (Polystyreen) maar toch zit er vulmiddel in (tot wel 7%) puur omdat het goedkoper is en de leverancier van het ruwe plastic er mee weg komt. Resultaat is wel dat het bekertje nog sneller in elkaar zakt als je er hete thee in gooit.
Valide, maar dit is net zo goed bij huismerken van dure supermarkten en bij 'a'-merken het geval. Iig geen reden om wel of niet bij supermarkt X te kopen.
Overigens is smaak ook vrij subjectief. Voorbeeld: ik kocht toen ik nog naar de uni ging in principe nooit echt iets op voorraad wat een beperkte houdbaarheid heft (daar was mijn leven te onregelmatig voor, ik ga geen bananen weggooien omdat ik 3 dagen niet thuis was) daardoor at ik bananen altijd nog een klein beetje groen. Het resultaat is dat een echt goed rijpe banaan voor mij niet meer lekker smaakt, ik ben het niet meer gewend om die dingen zo te eten en vind een echt rijpe banaan dus te zoet. Zo kan het dus ook zijn met producten, omdat je zo ergens aan gewent bent vind je iets anders niet echt lekker meer.
IMHO is een van de beste manieren om te bezuinigen en tegelijkertijd gezonder en lekkerder te eten simpelweg geen kant-en-klaar producten of halffabrikaten ("aardappel anders" etc) te kopen, maar puur met (verse) ingredienten te koken.
Dan ben je van alle vulmiddelen en andere prut af. Het lijkt in eerste instantie alsof je er meer tijd aan kwijt bent, maar als je een beetje je draai vindt kun je sommige gerechten (roerbakken) even snel op tafel toveren als het duurt om iets "kant-en-klaars" op te warmen, kun je tijd winnen door voor meerdere dagen te koken, en als pro-tip: omarm 'slow food', zet bijv 's ochtends voor je de deur uitgaat een stoofgerecht op op een warmhouder en laag vuur, en kom 's avonds thuis en geniet van heerlijk eten wat klaar en warm is