Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-10 09:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Hier op Tweakers (en op internet in het algemeen) zwerven behoorlijk wat bezuinigingstopics rond. Energie, boodschappen, auto, telefoon/internet/tv, je kan 't zo gek niet bedenken.

Bezuinigen kan heel vaak zonder dat je inlevert op levensgeluk, of gemak. Er is echter wel een grens.

Waar ik wel eens nieuwsgiering naar ben, is waar voor ieder van jullie die grens ligt? Uiteraard is dat afhankelijk van wat je te besteden hebt, maar als je nu eens uitgaat van je huidige situatie, wat zou je dan absoluut niet in willen leveren?

TS begint:
* gemaksvoedsel. Ik heb een druk leven, en daardoor heb/neem ik vaak niet de tijd om goedkoper te koken.
* auto's. Ik ben van mening dat ik zo ongeveer het goedkoopst mogelijk heb: een 14% Yaris van € 11.000, geen eigen bijdrage, dus alleen +/- € 50 netto bijtelling per maand, voor vrijwel onbeperkte kilomters. Mijn vriend heeft een Daihatsu Cuore en maakt hierop winst met zijn kilometervergoeding (zelfs als ik rekening hou met onderhoud en APK).
* verwarming. Ik ben een onwijze kou-kleum, en zit vaak met een dekentje op de bank. We hebben behoorlijk geïnvesteerd in isolatie, zonnepanelen, zuinige ketel, etc. en toch heb ik 't nog vaak koud. De nota is al verlaagd van € 264 naar € 199 (en ik verwacht een nieuwe verlaging van opnieuw € 30). Ik mag de kachel af en toe graag (voor die paar uur dat ik er ben) op 22 graden zetten.

Ben jij al klaar met bezuinigen? Buiten bovenstaande zaken heb ik op zo ongeveer alles wat mogelijk is al bezuinigd... en op bovenstaande zaken wíl ik dus niet eens bezuinigen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Voor mij is het vooral reizen en etentjes. Dat is voor mij luxe waarop ik niet gek zal uitgeven, maar ook niet wil besparen tenzij het niet anders kan. Ik trek dan weer wel met plezier een dikkere trui aan en zet de verwarming een graadje lager, ook al kan ik de gasrekening prima betalen.

Indien het financieel moeilijker wordt zal ik uiteraard ook wel besparen op reizen en uit eten gaan, maar ervan uitgaande dat mijn financiële situatie goed is bespaar ik daar niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Bezuinigen is leuk, maar je blijft toch baas over je eigen portemonnee en gelukkig mag je in Nederland (grotendeels) zelf bepalen aan welke luxe je je inkomen uitgeeft.

In jou voorbeeld zie ik dat je minder uitgeeft aan vervoer omdat je dit mindere eisen aan stelt, maar weer meer aan verwarming. Zelf bespaar ik liever niet op mijn auto aangezien er ik er 30.000 km per jaar in zit, maar bespaar dan wel weer op de verwarming aangezien ik het nooit koud heb (Ik trek mijn jas pas aan als het vriest). Zo is iedereen weer verschillend, maar met besparen lever je altijd iets in. Zo zijn er ook mensen die geen zin hebben om dingen uit te zoeken (luxe) en daardoor vaak een té dure verzekering hebben. Iemand die veel uit zoekt (kost tijd) zal hier minder aan kwijt zijn.

Uiteindelijk is de grootste reden om te besparen toch om geld vrij te houden voor een ander doel. Als het opgeven van energie/boodschappen/Internet, tv en tel/auto het doel niet waard is, waarom zou je dan besparen? Natuurlijk is het een ander verhaal als je meer uitgeeft als er binnenkomt.

Edit: Eigenlijk is bezuinigen de verkeerde term wanneer het een keuze is. Dan is budgetteren meer toepasselijk. Zelf vind ik het leuk om te budgetteren en de beste deal te zoeken en is het bijna een hobby voor me geworden. Al doe ik mijn hobby wel uitsluitend vanaf de bank of bureaustoel.

[ Voor 11% gewijzigd door Deveon op 13-11-2013 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-10 17:06

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Het moet mij niet te veel tijd en moeite kosten. In mijn omgeving zie ik mensen die uren lopen te zoeken en vergelijken voor letterlijk een paar euro korting. Sorry, maar een uur van mijn tijd is écht wel meer waard dan 5 euro!
Wat ik mensen al zie doen voor een paar rotcenten...

Mensen die boodschappen gaan doen bij 3 of meer supermarkten... doe toch normaal! Al die tijd die je kwijt bent!

Ik kan mij enige luxe veroorloven. Mijn verwarming staat geprogrammeerd op 20 graden, dus het is nooit koud in huis als ik er ben. Waarom kou lijden in mijn eigen huis?

Ik weiger gewoon om continue met geld bezig te zijn. Ik bezuinig waar ik kan, en heb geen gat in mijn hand. Maar ik weiger gewoon om er veel moeite voor te doen.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:01

sebasd

loopt op espresso

Nyarlathotep schreef op woensdag 13 november 2013 @ 09:13:
Mensen die boodschappen gaan doen bij 3 of meer supermarkten... doe toch normaal! Al die tijd die je kwijt bent!
Die geldt voor mij ook. Laatst wel van supermarkt veranderd (AH > Jumbo), maar daarnaast ook nog eens naar de Lidl en zo voor de helft van de boodschappen wordt me echt te gek.

Verder hebben wij de laatste tijd ook wel scherp gekeken naar waar kan worden bespaard, maar nu is ook dat wel een beetje klaar.. Kan me beter richten op meer inkomsten, dat zet ook nog eens meer zoden aan de dijk denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Nyarlathotep schreef op woensdag 13 november 2013 @ 09:13:
Het moet mij niet te veel tijd en moeite kosten. In mijn omgeving zie ik mensen die uren lopen te zoeken en vergelijken voor letterlijk een paar euro korting. Sorry, maar een uur van mijn tijd is écht wel meer waard dan 5 euro!
Het hangt er natuurlijk vanaf wat de opportunity cost is. Wat moet je laten in dat uur?
Als je in plaats van dat uur iets doet dat eigenlijk gewoon weggegooide tijd is, dan kan je beter in dat uur een zorgverzekering of energieleverancier uitzoeken.
En met de auto, hè? :P Want benzine en onderhoud is gratis :+
Ik kan mij enige luxe veroorloven. Mijn verwarming staat geprogrammeerd op 20 graden, dus het is nooit koud in huis als ik er ben. Waarom kou lijden in mijn eigen huis?
Ik vind dat ook niet exorbitant warm, overigens, ik ken iemand en die vindt alles onder de 27 graden 'koud' :X
Maar ik weiger gewoon om er veel moeite voor te doen.
In principe hoeft dat ook niet. Jaarlijks je zorg, energie en verzekeringen. Beetje kritisch boodschappen doen en klaar ben je.

Op een gegeven moment, en daar heb je ook gelijk in, levert het gewoon niet genoeg op voor de moeite die je doet. 20 minuten extra fietsen voor 50 cent korting ofzo. Maarja, wanneer het 'niet genoeg oplevert' dat varieert van persoon tot persoon, qua karakter en qua inkomen, iemand die 2000 netto verdient wint relatief minder met een euro korting dan iemand met 800 netto.

Om terug te komen op de vraag waar ik écht niet zonder zou kunnen leven:
• Stroom/Water/Gas. Essentiële dingen, maar dat lijkt me voor de hand liggend :P Voor mij hoeft de kachel sowieso niet hoog.
• Internet. Voor dat (lage) bedrag haal ik zoveel mijn leven in. Communicatie, kennis, plezier, etc.
• Een weekendje weg. Eenmaal per jaar er even tussenuit vind ik cruciaal voor mijn geestelijke gesteldheid. Gelukkig hoeft het niet heel duur te zijn.

Verder ben ik makkelijk, eigenlijk. Comfort food (zakken chips, frisdrank) kan ik prima zonder (waarschijnlijk nog gezonder ook :P ). Biertje of wijntje in het weekend is ook een niet-essentiële luxe. De duurdere hobby's die ik heb, zoals duiken, zou ik prima kunnen laten. En andere hobby's, zoals vogelen, zijn gratis.

Edit:
Telefoon kan ik ook wel kwijt. Ik gebruik dat zo weinig dat het zelfs niet eens in me opkwam tijdens het maken van deze post :P

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Internet vind ik trouwens iets dat nog belangrijker is dan telefoon, of alles dat zelfs maar een klein beetje neigt naar luxe. Bovendien kun je daar daadwerlijk geld mee verdienen en besparen. Ook is het echt wel nodig om zaken te regelen en uit te zoeken.

Maar daarvoor is het goedkoopste abonnement echt wel voldoende. Als ik soms zie dat mensen rustig € 150 maandelijks kwijt zijn aan zo'n 3-in-1 abonnement...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil niet bezuinigen op mijn huis. Wij hebben een heerlijk huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Ik hoor hier een aantal mensen zeggen dat ze niet willen bezuiningen en dat is prima als je het geld daar voor hebt.

Maar ik kom zelf regelmatig mensen tegen die denken overal recht op te hebben (grote tv, dure mobiel etc) maar geld te kort komen.

Veel mensen denken het recht op een bepaalde luxe te hebben terwijl ze dat feitelijk gewoon kunnen betalen. Met zo'n instelling kan je dus nooit geld over houden.

[ Voor 7% gewijzigd door Alarmnummer op 13-11-2013 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het hangt erg van iemands karakter af. Ben je een impuls-aankoper, dan moet je geen creditcard meenemen. Verder zul je inderdaad kritisch moeten zijn op veel dingen. Is de auto echt nodig (of in gezinnen: heeft iedere partner echt een auto nodig?), hoe modern moet de telefoon zijn, hoe vaak moet de computer nieuwe hardware krijgen, enzovoort.

Ik heb bijvoorbeeld nooit een auto gehad, omdat het uiteindelijk niet nodig is. Ja, soms is het erg lastig, maar het scheelt een hoop geld. Ik koop graag gadgets, maar ook niet continu, en gebruik nu nog steeds een >3 jaar oude HTC Desire. Enzovoort.

Daarentegen koop ik elke dag lunch in de bedrijfskantine (niet goedkoop meer), shop ik bij de dichtstbijzijnde supermarkt (en dat is een van de duurste), drink ik mijn Nespresso en reis regelmatig voor weekendjes op en neer naar Nederland. Zolang het kan, kan het ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-10 15:30
Waar ik niet op wil bezuinigen... zijn mijn stroomkosten voor mijn multimedia gebeuren. Receiver\volwaardige MCE\ Meerdere Nassen\ Grote TV, dat soort dingen.

Stroomkosten van mijn aquarium. (2 meter bak) Kost een 40 euro aan stroomkosten uitgerekend.

En de auto. Heb een hele mooie leasert onder mijn kont. Maar rij ook ongeveer 50k aan kilometers per jaar.
Moet er niet aan denken om dat in een Polo\Punto\Fiesta te doen.. :X

Bij ons wordt er dan wel gekeken waar Led verlichting kan, is ook led verlichting aanwezig.
Op het plein zit een Lidl en een jumbo. Dus die twee combineren we voor de boodschappen.

[ Voor 17% gewijzigd door CarJunkyXL op 13-11-2013 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
@Alarmnummer: het gaat hier niet over wel of niet moeten bezuiningen, maar juist om waarop je absoluut niet (of als laatste) zou bezuinigen.

Moet trouwens zeggen dat ik idd niet veel geef om auto-gemak: ik heb cruisecontrol en 5-deurs, en that's it wat betreft luxe-opties (werkgever verplicht blue tooth, maar dat gebruik ik nooit). Toch rij ik 40k+ per jaar... En dat in 'n Yaris.

Lammers: heb je 'n zoutwater-aquarium? Aquaria zijn sowieso duur, maar volgens mij is zoutwater nog even duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-10 14:01

avotar

P0werd by Black Coffee

Ik heb dat qua bezuinigen met mijn (lease-)auto ook. Ik moet verplicht diesel rijden vanwege mijn kilometerage, maar ik verkies dan de kleinst mogelijke motor zodat ik wel gewoon alle luxe aan de binnenkant kan houden.

Ook qua temperatuur in huis... met twee kleine kinderen moet je daar wel op letten.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
40K plus in een Yaris.. Heb serieus respect voor je dat je daar zoveel km-ers in af leg. Nooit last van de stoelen? Heb ook een keer een rit van 2 uur in een Yaris gedaan, en kon merken dat de stoelen en mijn rug het niet eens waren met elkaar.

Het is een zoet water aquarium. Maar er staan flinke pompen\verlichting\verwarming\UPS-sen op om het allemaal netjes te houden. Iets doorgeschoten in de hobby met 14 jaar (aquarium) vis ervaring achter de rug. :*)

Kleine edit.. voor het gas hebben we inderdaad ook de temp in huis verlaagt van 20,5 naar 19 graden.

[ Voor 10% gewijzigd door CarJunkyXL op 13-11-2013 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
Bezuinigen moet je als je niet rondkomt. Gelukkig hoef ik niet te bezuinigen. Waar ik wel kritisch op ben is dat ik de beste deals krijg. Dus meer slim inkopen, afdingen, goed vergelijken, gebruik maken van aanbiedingen etc
Ik ga wel binnenkort mijn zorgverzekering aanpassen wat me een hoop gaat schelen. Echter ook pas mijn internet/telefonie een upgrade gegeven waardoor ik 40 euro meer ga betalen.

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
Hier ook de zorgverzekering aanpassen inderdaad volgend jaar.
Heb nooit wat gehad afgelopen jaaaaren. Dus vol eigen risico maar een keertje. Volgens mij was Zilveren Kruis Achmea het goedkoopst. Maar dat is voor een ander bestaand topic ;)

[ Voor 6% gewijzigd door CarJunkyXL op 13-11-2013 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02-10 16:48

_Apache_

For life.

thewizard2006 schreef op woensdag 13 november 2013 @ 11:05:
Bezuinigen moet je als je niet rondkomt.
Hoeft toch niet? Zelfs als je weinig overhoudt, kan je bezuinigen om meer over te houden.
Imho is geld besparen verdeelt over een aantal lagen, de eerste en meest makkelijke is minder geld weggooien.

Zelf hou ik imho best wat over aan het einde van de maand, maar toch bezuinig ik hier en daar omdat ik het zonde van mijn geld vind. Ik heb namelijk een maand hard moeten werken voor dat geld, en vervolgens pomp ik het in een telefoon abonnement die aan het einde van de maand nog tegoed over heeft. Als dat zo zou zijn stel ik het abonnement bij.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-10 13:35

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Bezuinigen hoef je niet alleen te doen als je niet rondkomt. Maar wellicht veranderd het woord van bezuinigen naar besparen ;)

Wij gaan wel naar 3 verschillende supermarkten (mijn vrouw werkt niet, is huismoeder) met de bakfiets (we hebben geen auto, hoewel die wel op de planning voor volgend jaar staat), ik ben bezig geweest met mijn ernergie consumptie te verlagen (van 86 kWh per 7 dagen naar 61), gsasverbruik (nieuwe kozijnen, isolatie, cv tunen enz.) en ga aankomend jaar mijn zorgverzekering aanpassen naar meer eigen risico

Waar wil ik niet op bezuinigen? Nouja levens kwaliteit. Dat wil zeggen bijv. dat we de temperatuur van de CV niet bizar hoog zetten (19.5) maar ook weer niet zo laag dat ik mijn adem zie puur in het kader van besparen. We gaan wel naar de LIDL/Aldi voor een hele hoop (of de lokale Turk), maar voor vleeswaren nog steeds naar de AH omdat het gewoon lekker moet smaken (en dat doet het niet bij de LIDL/Aldi :P ). Ik heb wel bijna al mijn apperatuur gewoon uit de stekker nu liggen indien ik het niet gebruik maar doe dat niet voor mijn TV of NAS/Mediaplayer. Als ik een film wil kijken wil ik gewoon dat het een beetje rap start en niet dat ik 5 minuten moet wachten tot de media library opgebouwd is.

Voor de rest bezuinig/bespaar ik waar het maar mogelijk is met bovenstaande in acht te nemen. Ik doe niet zo moeilijk erover :) (en mijn vrouw ook niet)

Voor het inkomen hoef ik het niet te laten overigens, ik verdien genoeg om gewoon naar de AH te kunnen gaan en alles op vol vemrogen aan te laten staan. Maar het is gewoon geld weggooien en dat lijkt mij nutteloos niet?

[ Voor 7% gewijzigd door Notna op 13-11-2013 11:13 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Het scheelt dat ik minder een koukleum ben. Ik houd compleet niet van het koud hebben, maar voor ik het koud heb is het gewoon ook koud. Warmer dan 20 graden hoeft het in huis niet, bij 22 graden zou ik het eerder te warm hebben. Mij zie je soms 's winters nog fietsen met de jas open, omdat ik anders mezelf doorweekt zweet. Mijn lichaam produceert dan doodleuk een overschot aan warmte waar ik juist van af moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben nu volop bezig om alles eens goed tegen het licht aan te houden..

Algemene verzekeringen zoals WA-Opstal-Inboedel en Rechtsbijstand zijn voor mij een "must".. betaal hier 51 euro voor en ben het nog niet ergens veel goedkoper tegengekomen..

Zorgverzekering.. Zit nu bij Menzis en heb een tandverzekering erbij.. voor 2 personen 215 euro.. Tand etc heb ik eigenlijk niet nodig.. en eigen risico kan ook wel omhoog voor mij.. Totaal 172 euro.. Toch 40 euro per maand bespaard.

Energie.. Zit al jaren bij Greenchoice, maar overstappen naar Nuon of Essent zal me 300 euro per jaar schelen (incl welkomstbonus).

Alles-in-1 van Ziggo omgezet naar laagste vorm. scheelt 120 euro per jaar..

Fox Eredivisie live opgezegd.. (kijk wel een stream op internet) besparing 300 euro per jaar..

Diverse magazines opgezegd.. Besparing 150 euro per jaar. (info is ook wel op internet te vinden)

Besparing van 1350 per jaar... Voor nog geen 3 uurtjes uitzoek werk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 13 november 2013 @ 13:14:
Ik ben nu volop bezig om alles eens goed tegen het licht aan te houden..

Algemene verzekeringen zoals WA-Opstal-Inboedel en Rechtsbijstand zijn voor mij een "must".. betaal hier 51 euro voor en ben het nog niet ergens veel goedkoper tegengekomen..

....
Misschien is Zekur iets voor jou? Extra Zekur overweeg ik zelf wanneer de bouw klaar is. Kost mij (incl opstal) 49,75 per maand en als er iets is weet ik waar ik moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor 1 euro verschil stap ik niet over.. Sorry :)
En daarnaast zie ik Opstal er niet bij staan..
Heb nu gewoon een tussenpersoon die alles voor me regelt en heb zelf niets met de verzekeraar te maken.. Kan hem gewoon bellen en hij regelt het voor me..

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2013 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 12:49
Waar bezuinig ik niet op?

- Verre reizen (omdat het "nu nog kan, niet gebonden etc", wordt automatisch gelimiteerd door mijn vakantiedagen :P)
- Auto, moet lekker zitten en relaxed rijden, zit +40k km in de auto
- Smartphone + internet (verbruik +- 250mb per maand)
- Online shoppen, tijd = geld, zie hieronder*

*Ik ga niet een dag vrij nemen om ergens in de rij te staan omdat het goedkoper is, mijn vakantiedag is vaak duurder dan de besparing die je er voor terugkrijgt...
Mede daarom koop ik ook vrij veel online, hierdoor heb je in de regel wel wat meer kosten (de verzendkosten), maar als ik overal voor uit de deur zou moeten gaan...
Trouwens het tijd/geld principe werkt ook door in dingen als handwasjes, vaatwasser etc. uiteraard is hier ook op te besparen maar daar ga ik mijn tijd niet mee verdoen :X

[ Voor 12% gewijzigd door Ikke_Niels op 13-11-2013 13:55 ]

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 13 november 2013 @ 13:41:
Voor 1 euro verschil stap ik niet over.. Sorry :)
En daarnaast zie ik Opstal er niet bij staan..
Heb nu gewoon een tussenpersoon die alles voor me regelt en heb zelf niets met de verzekeraar te maken.. Kan hem gewoon bellen en hij regelt het voor me..
Als je woonsituatie kiest komt die naar voren, maar in jou geval is het dan misschien niet interessant nee. Zelf kies ik voor Zekur omdat het me veel uitzoek werkt bespaard waar ik eigenlijk geen zin in heb in vergelijken met de eventuele besparing die je eruit kan halen.

Enige waar ik niet op wil besparen is internet snelheid (glasvezel), m'n toekomstige lease auto (moet goed zitten en fijn rijden) en m'n bed, want mijn bed is heilig.

Voor de rest, hoe groter het bedrag, hoe meer tijd ik erin steek om me erin te verdiepen. Helaas kom je dan alleen soms niet uit op een goedkopere oplossing, maar juist een duurdere...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nvm

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2013 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Dingen waar ik niet op wil bezuinigen:
- Mijn auto. Het is al een kleine Twingo die maar 60 euro per maand kost als hij stil staat. En als ik dan vanuit mijn auto andere mensen in wind en regen zie fietsen dan ben ik niet jaloers op ze :P
- Woonruimte. Ik hecht er vrij veel waarde aan om in een redelijk nette buurt te wonen. Ook is het fijn om in een modern appartement te zitten met CV. Ik heb nu tenminste altijd warm water (ja serieus, dat was eerst nog niet zo.. boiler leeg betekende geen warm water meer) en de woning is dermate geisoleerd dat ik mijn buren bijna nooit hoor. Daarnaast heb ik de verwarming nog bijna niet aan gehad.
- Boodschappen. Ik wil wel lekker eten en niet overal per se het b-merk van moeten nemen. En stevig, maar toch zacht WC papier is toch ook wel fijn :P

Oftewel: ik heb al op alles bespaard waarop ik wil besparen. Vezekeringen, onnodige abbonnementen, gadgets enzovoorts. Als ik nog verder zou moeten besparen, dan gaat het pijnlijk worden. Gelukkig is dat niet nodig voorlopig.

[ Voor 7% gewijzigd door Lethalis op 13-11-2013 14:31 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-10 15:20
Lekker eten en drinken, ik proef heel duidelijk het verschil tussen kwaliteit en cheap. Schultenbrau, magnetronmaaltijden en freewaycola komen er niet in.

Gemak/tijd besparing. Mijn vrije tijd is veel geld waard voor mij. Ik heb dan ook bijvoorbeeld een stofzuigerrobot, NAS, vaatwasmachine en auto. Terwijl ik die dingen eigenlijk niet nodig heb maar ze mij gewoon veel tijd besparing opleveren waardoor ik weer meer tijd heb voor de leuke dingen in het leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Dat is meestal juist duurder dan zelf (lekker) koken ;)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
_Apache_ schreef op woensdag 13 november 2013 @ 11:11:
[...]

Hoeft toch niet? Zelfs als je weinig overhoudt, kan je bezuinigen om meer over te houden.
Dat is meer besparen. Sematisch iets. Verder ook niet echt relevant.
Verwijderd schreef op woensdag 13 november 2013 @ 13:14:
Energie.. Zit al jaren bij Greenchoice, maar overstappen naar Nuon of Essent zal me 300 euro per jaar schelen (incl welkomstbonus).
mmm interessant. Ik heb toendertijd juist Greenchoice genomen omdat die de goedkoopste was. Is inmiddels 4.5jaar geleden dus wellicht maar weer eens kijken...

[ Voor 41% gewijzigd door thewizard2006 op 13-11-2013 14:57 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Als je na de woonsituatie kiest tussen Zekur of Extra Zekur dan komt ook "Woonhuis" tevoorschijn als uitbreiding. Ik was nog een stapje vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-10 16:49
Ik wil eigenlijk nergens op bezuinigen. Meeste geld hier gaat uit naar reisjes, concerten, uit eten etc... Zou het allemaal niet willen missen. Maar als het er echt op aankomt dan is er 1 iets dat er nooit uit gaat en dat is mijn boot. Desnoods ga ik daar op wonen maar weg gaat ze niet. Mijn vrouw wel, want die zal niet meewillen maar dat zien we dan wel weer ;)

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ardana schreef op woensdag 13 november 2013 @ 08:42:
[...]

Waar ik wel eens nieuwsgiering naar ben, is waar voor ieder van jullie die grens ligt? Uiteraard is dat afhankelijk van wat je te besteden hebt, maar als je nu eens uitgaat van je huidige situatie, wat zou je dan absoluut niet in willen leveren?
Vind ik een moeilijke vraag. Want in de huidige situatie hebben we de luxe dat we helemaal niet hoeven te bezuinigen, sterker nog, we hebben structureel EUR 100 per maand ongeveer meer over dan begroot toen we aan gezinsuitbreiding begonnen. Wil niet zeggen dat we het gelijk op gaan maken (spaargeld is altijd handig), maar we zijn momenteel veel meer bezig met slim omgaan met tijd dan dat we gefocussed zijn op geld.

En als de situatie ernstig gaat veranderen, moet in principe alles ter discussie staan. Ik ken teveel voorbeelden (waaronder m'n eigen broertje als rampscenario) waar mensen bepaalde bezuinigingen niet bespreekbaar achtten en doodleuk diep in de schulden terechtkwamen totdat ze uiteindelijk naast werkloos (aanleiding voor problemen) ook relatieloos en dakloos werden.

Maar goed, stel dat er paar honderd EUR per maand af moesten. Dan zouden er paar dingen zijn waar ik niet snel de mes in zou willen zetten:
[list]• Reizen. Specifieker reizen om bij m'n dochter die 2k km verderop woont te zijn. Ik zie haar al erg weinig, ik zou liever andere zaken eerst laten schieten voor ik daarin snij.
• Gas/water/licht - niet omdat we koukleumen zijn, maar juist omgekeerde: hier hebben we al zoveel vanaf geschaafd dat er weinig nog te halen valt. We verwarmen nu vier dagen in de week (dat kind thuis is) voor 16u tot 18.5C, de overige dagen slechts 4u per dag. Hier significant minder uitgeven betekent handschoenen aan binnenhuis :o
• Telecom. Ik werk voor een telco waardoor ik sowieso 40% korting heb, daarnaast kijken we geen TV, dus gaat het alleen om internet en (mobiele) telefonie, en telefonie is SIM-only, weinig minuten en lichtste datapakket. Als het echt moet zou ik EUR 5/m ofzo kunnen besparen door een trager internetabo te nemen, maar daar zitten iig niet de grote bedragen.

Waar ik als de nood aan de man wel aan zou zitten:
[list]• Eten. We eten goed en helemaal niet zo duur, maar zeker de helft van het bedrag wat we uitgeven is aan zaken die weinig bijdragen in de voedingswaarde. We zouden tientallen EUR per week goedkoper uit kunnen zijn en nog goed, gezond en divers eten.
• Drank. Ik hou van een wijntje. En dat mag de laatste tijd steeds vaker een goed wijntje zijn. Niets mis mee, maar als je standaard bij het eten een fles van EUR 6 op tafel hebt staan (waar we het dan wel twee dagen mee doen), eens per week eentje van het dubbele en bij bijzondere gelegenheden meer, dan moge duidelijk zijn dat het pure luxe is waar significante bedragen te halen zijn, zowel door niet iedere dag een (halve) fles wegwerken als door wat bescheidener zijn in de keuze.
• Vervoer. Mijn motor is goedkoop qua vaste lasten (belasting + verzekering EUR 150/jaar), maar is meer luxe dan noodzaak. En naast die vaste lasten komt aardig wat onderhoud. Als m'n vriendin dichter bij huis komt werken (is nu zoekende) en niet dagelijks de auto nodig heeft zou het bij finanicele nood zinnig kunen zijn de motor weg te doen en evt de auto op LPG te vervangen door een vergelijkbaar model op benzine. Dat gezegd, omslagpunt ligt in dit geval bij +-12k km/jaar en dat haal je al snel - zeker aangezien schoonouders wekelijks op de kleine passen (200km retour) en als ik de motor weg zou doen ook wekelijks ermee op pad trek.
• Reisjes. Zeker eens per twee weken ga ik prive ergens meer dan 100km verderop iets doen. Vrienden bezoeken, uitgaan, you name it. Dat kan minder, zeker gezien ik momenteel vaker naar een ander toe ga dan omgekeerd (want toch zuinige auto voor de deur enzo). Wil niet zeggen dat het tijd wordt om als kluizenaar te leven, maar hier vallen ook de nodige tientjes per maand te halen.
Mooie is dat ik zo met dit lijstje alleen al als de nood aan de man is probleemloos EUR 200 per maand kan bezuinigen zonder de dingen die er echt toe doen in het leven aan te moeten raken. Zo bekeken is het juist een buffer om aan te houden ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om heel eerlijk te zijn vind ik 100 eur sparen per maand aan de krappe kant, of je moet al een flinke buffer hebben. Met een beetje pech komt ongeluk gelijktijdig en gaat je auto kapot en de week erna je wasmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:55

-tom-562

Oliesjeik

Volgens mij bedoelt 'ie 100 euro extra per maand sparen :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op woensdag 13 november 2013 @ 16:02:
Om heel eerlijk te zijn vind ik 100 eur sparen per maand aan de krappe kant, of je moet al een flinke buffer hebben. Met een beetje pech komt ongeluk gelijktijdig en gaat je auto kapot en de week erna je wasmachine.
EUR 100 *meer* sparen per maand ;)

Voor gezinsuitbreiding spaarden we samen iets van EUR 550 per maand. Nu is dat op laag pitje, EUR 75 structureel en verder geld dat over is aan eind van maand op spaarrekening, maar ziet ernaar uit dat dat structureel weer omhoog kan.

En we hebben redelijke buffers. Iig genoeg om een 2e hands auto en wasmachine te kopen. Niet dat de wasmachine zo duur is, EUR 500 heb je een prima goede.

[ Voor 18% gewijzigd door dion_b op 13-11-2013 16:19 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:57

Accountant

Mindset+goal= Succes

Bezuinigen klinkt idd beetje alsof het een moetje is. Ik heb zelf een hekel aan teveel te betalen voor iets, en als ik als klant een cadeau ergens krijg dan maak ik er graag gebruik van. Maar neem me wel bij iedere factuur ff de moeite om te kijken of het elder goedkoper kan.

Als voorbeeld de gratis IPAD bij OXXIO (heeft me enkele tientjes gekost ben nog geen 2 maanden klant geweest bij OXXIO en de andere leverancier heeft mijn boete betaald.

Ziggo laatst omgezet naar de goedkoopste snelheid. Scheelt een tientje in de maand. Dacht altijd het nodig te hebben de snellere snelheid maar wat blijkt nu heb het helemaal niet nodig merk het verschil niet. (twijfel nog om op te bellen naar Ziggo om te vertellen dat ik wil overstappen voor een nieuwe decoder, echt opstappen doe ik niet want heb geen zin om weer alles via de telefoonleiding te moeten doen).

Nieuwe verzekeringspremie toets ik altijd ff op Independer ( en bij 20-30 euro) neem ik mij al de moeite het om te zetten.

Ik ben iemand die in Belgie gaat tanken LPG scheelt procentueel 20% daar rij ik wel voor om. LPG is trouwens fors goedkoper. Ter vergelijk zonder rekening te houden met de vaste kosten van de auto. Renault Megane uit 99 gemiddelde LPG+benzine kosten afgelopen jaren 6 cent per km. Fiat Panda 2009 op benzine 10-11 cent (300kg lichter).

Ik vind het zelf bij een gezond huishouden horen om even te kijken of de prijs nog wel marktconform is. Maar met bovenstaande zaken word ik in mijn omgeving vaak beetje vreemd aangekeken en vinden ze het niet de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik bezuinig ook niet, dwz niet bewust. Wel heb ik recent een huis hypotheekvrij gekocht en zijn mijn spaartegoeden een stuk kleiner geworden, dus iets meer bewust zijn is niet zo slecht... ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-10 15:20
Accountant schreef op woensdag 13 november 2013 @ 16:19:

Als voorbeeld de gratis IPAD bij OXXIO (heeft me enkele tientjes gekost ben nog geen 2 maanden klant geweest bij OXXIO en de andere leverancier heeft mijn boete betaald.
Ik heb door gerekend wat je kwijt was bij die oxxio actie. Je zat er dan 3 jaar aan vast en wat het je meer kost aan energietarieven om bij hun 3jaar klant te zijn daar kun je zelf ook een Ipad van kopen. Dacht overigens dat als je binnen 1 jaar overstapte dat je de ipad terug moest betalen? Ik ben wel bekend dat ze de boete mee overnemen onder een bepaald bedrag maar daar moet je wel mee oppassen dat je dan minimaal een jaar blijft bij de volgende leverancier anders krijg je de boete van de vorige leverancier (oxxio in dit voorbeeld) plus nog een eigen boete in rekening gebracht.

Ben wel benieuwd hoe je die Ipad geregeld hebt zonder extra kosten met maar 2 maanden klant blijven? Was dit een aantal jaar geleden onder andere regels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:57

Accountant

Mindset+goal= Succes

Mirved schreef op woensdag 13 november 2013 @ 16:31:
[...]

Ben wel benieuwd hoe je die Ipad geregeld hebt zonder extra kosten met maar 2 maanden klant blijven? Was dit een aantal jaar geleden onder andere regels?
hyuidige werkwijze is nog actueel en ga het nog eens proberen op naam van de dame des huizes (in de voorwaarde staat 1 maal per leveringsadres dus weet niet of dat lukt) Heb het zelf overigens ook op naam van mijn ouders gedaan.

Voorwaarde is dat je bij je huidige leverancier zonder boete weg kunt.
Als nieuwe klant aanmelden bij OXXIO voor de IPAD. OXXIO zegt je contract op met je huidige leverancier. Je wordt klant bij OXXIO en gaat een 3 jaar contract aan. Na aansluiting en betaling van 1e termijn ontvang je binnen enkele weken een code om de IPAD te bestellen. Deze bestellen en dan overstappen naar EON (deze vergoeden 350 euro volgens mij als enige). OXXIO zal je een boete sturen van 125 per productgroep en 100 voor de IPAD zijn allemaal maximale bedragen en liggen vast door de overheid. Je zegt tegen EON ik wil klant worden (vorig jaar kreeg ik nog een cashback van 100 erbij) en hun nemen die boete over die je krijgt bij je aflsuiting. Wil je helemaal beknibbelen dan geef je aan OXXIO een lagere meterstand door en dan wordt deze verrekend via EON (die betaal je dan tegen een waarschijnlijk lager tarief). Heb na 9 dagen klant geweest zijn opgezegd en binnen 2 maanden was de overstap na EON rond.

Zo wist ik niet dat je onder je contract van 3 jaar uit kon komen door de betaling van de 350 euro (die andere leverancier overneemt). Bij een gsm abonnement mag je namelijk je contract termijn vrolijk afbetalen door de openstaande maanden * prijs. Let er wel op dat de leverancier de volleidge boete overneemt vele nemen er maar 250 over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 11:14
Deveon schreef op woensdag 13 november 2013 @ 09:12:
...
Eigenlijk is bezuinigen de verkeerde term wanneer het een keuze is. Dan is budgetteren meer toepasselijk. Zelf vind ik het leuk om te budgetteren en de beste deal te zoeken en is het bijna een hobby voor me geworden. Al doe ik mijn hobby wel uitsluitend vanaf de bank of bureaustoel.
Dit :)

Bezuinigen wil ik het ook niet noemen, budgetteren wel. We zijn dit jaar bijvoorbeeld al één keer met ons drieën op vakantie geweest, mijn vriendin is samen met de kleine naar haar familie in St Petersburg geweest en komende kerstvakantie zitten we met ons drieën in Helsinki.
Daarom noem ik het budgetteren, want ik wil mijn vriendin niet het jaarlijkse bezoek aan haar familie ontzeggen en zelf wil ik ook wel vakantie. Dit zal over een paar jaar wel anders worden, aangezien we nu nog 2 tickets betalen, vanwege de leeftijd van mijn zoon.

Autokosten: Gemiddeld iets minder dan 300 euro per maand, inclusief afschrijving en onderhoud. Ik rij een Golf IV TDI uit 2002, waarmee ik 90% van de jaarlijkse kilometers af leg voor mijn werkgever. Hiervoor krijg ik een goede km-vergoeding. Daarnaast ook een woon-werkvergoeding, waardoor ik ongeveer 50 euro per maand overhoud aan de auto. Op jaarbasis is dat een leuk bedrag, waarvoor mijn vriendin al een ticket Dusseldorf-St. Petersburg kan krijgen.
Op zich ben ik wel op zoek naar een andere auto, maar gezien de staat van deze kan ik er ook nog makkelijk 100.000km bij rijden. De aanschaf van een andere auto zal vooral van andere dingen afhangen.

Huis: De usual-suspects, G/W/E. Omdat dat ik mijn vriendin nog steeds moet leren om niet te lang onder de douche te staan, kun je hier blijven budgetteren. Volgend jaar mei loopt mijn contract af en dan kijken we verder. Verder ga ik hier niet veel winnen, tenzij ik ga aflossen. Zolang de HRA nog bestaat zal ik dat niet doen.

Eten & drinken: Op sommige dingen wel, andere dingen weer niet. Mijn vriendin stelt het menu per week samen en haalt daarop de boodschappen. Ik mag niet mee, tenzij er groot ingekocht moet worden en de auto nodig is. De reden dat ik niet mee mag, laat zich raden :)

Overig: Telefoonkosten zijn nogal hoog bij ons. En dat komt dan vooral omdat we niet beide een SimOnly hebben. Mijn vriendin zit nog aan een contract vast tot februari, maar daarna kan dat contract ook de deur uit. Persoonlijk ging ik met mijn mobiel abo van ruim €60 p/m naar nu nog geen €25 op SimOnly. En dat kan nog lager, aangezien bijna alles buitenland data/ telefonie is en dat buiten de bundel valt.
Spul voor de kleine: vooral de luiers zijn qua prijs nogal verschillend. We hebben van goed tot goedkoop en alles daar tussen in geprobeerd, maar mijn zoon "vaart" het beste bij Pampers. Goed shoppen is dan het devies: Blijkbaar was Amazon UK vorige week de goedkoopste, want mijn vriendin heeft daar twee gigapacks besteld. Scheelde per doos 12 euro (tov Nederlandse verkoop) en dat is teveel :)

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Wel bezuinigen op:
- fitness abbo
- vakantie (autovakantie i.p.v. vliegvakantie)
- eigen kleding
- donaties aan goede doelen

Niet bezuinigen op:
- kwaliteit van voedsel
- kleding voor de kleine
- Sinterklaas voor de kleine
- dingen die veel tijd besparen zoals dubbele gezinsauto en voorgesneden groenten
- gas/water/licht

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Waar ik absoluut niét op bespaar: gastvrijheid voor vrienden & familie. Als er bezoek is, wordt er op geen Euro gekeken voor lekkere hapjes, voldoende aperitiefjes en lekker eten van goeie kwaliteit met lekkere wijn (dus geen hoofdpijnwijn).

Ook op alles wat demichel junior aged 3 and a bit, nodig heeft, wordt absoluut niet bespaard.

Ook op verwarming in huis en waterverbruik in de badkamer wordt niet beknibbeld. Het moet gewoon lekker warm zijn in huis en ik wil wel om de paar dagen een lekker lang ontspannend bad kunnen nemen na een drukke dag op kantoor, naast de dagelijkse (lange, warme) douche 's morgens.

Waar wél op bespaard wordt: regelmatig veranderen van energie-leverancier en telecom operator. Verzekeringen neem ik straks ook eens onder de loupe, daar kan ongetwijfeld ook een pak bespaard worden. Verder wordt er regelmatig over de Vlaamse grenzen gewinkeld, in Auchan in Frankrijk of in Nederland. Prijsverschillen voor vele (maar ook weer niet alle) producten zijn reusachtig in vergelijking met hier in Vlaanderen. Het brengt zeker op om af en toe even naar Frankrijk of Nederland te rijden en met een volle koffer Vlaanderen terug binnen te rijden.

Kledij koop ik nooit hier in Europa, die wordt altijd tegen dumpingprijzen meegebracht van zakenreisjes in Azië.

Engelstalige boeken en DVD's koop ik altijd online op amazon in UK, stukken goedkoper dan hier (vb volledige DVD-reeks van iets, 10 seizoenen of zo, 50-70 Euro in UK (verzending gratis), 200 Euro in Mediamarkt hier. Kan al tellen.

[ Voor 87% gewijzigd door demichel op 13-11-2013 18:10 ]

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-09 13:57
ari3 schreef op woensdag 13 november 2013 @ 17:26:
[..] voorgesneden groenten [..]
Kun je dan niet beter 1x 'investeren' in een keukenmachine? Dan lever je geen gemak in, maar bespaar je op termijn wel euro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
SH4D3H schreef op woensdag 13 november 2013 @ 18:00:
[...]

Kun je dan niet beter 1x 'investeren' in een keukenmachine? Dan lever je geen gemak in, maar bespaar je op termijn wel euro's.
Wat is er mis met een goed koksmes? 8)7

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-09 09:34
Ja, ik ben ook klaar met bezuinigen.
Ik leef na wat ik heb. Zo zorgeloos mogelijk.

Elke dag weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

demichel schreef op woensdag 13 november 2013 @ 17:46:
Waar ik absoluut niét op bespaar: gastvrijheid voor vrienden & familie. Als er bezoek is, wordt er op geen Euro gekeken voor lekkere hapjes, voldoende aperitiefjes en lekker eten van goeie kwaliteit met lekkere wijn (dus geen hoofdpijnwijn).
100% eens, al denk ik dat dat vooral iets cultureels is. Jij bent Belg, ik ben Engelsman met Welsh working-class roots. Gastvrijheid staat niet ter discussie en hoe moeilijker je het hebt, des te zwaarder dat weegt. Ik gok dat de gemiddelde Hollander het iets anders voelt. Dat gezegd, het is absoluut niet zo dat alle Hollanders vrekken zijn op dit gebied, maar het verschil (en trouwens binnen NL tussen west en noord/oost/zuid) is degelijk te merken.
Ook op alles wat demichel junior aged 3 and a bit, nodig heeft, wordt absoluut niet bespaard.
Nee maar... als ik zie wat veel mensen uitgeven aan nieuwe meuk wat A) volstrekt overbodig is voor kind, alleen voor ouder interessant en B) 2e hands voor 1/4 van de prijs te krijgen is terwijl het hooguit jaar gebruikt is.

Hier zorgen we er ook voor dat dion_b_jr niets tekort komt, maar ook al is het geld voor nieuw er (momenteel) wel, veel daarvan komt van kringloop of familie/kennissen met oudere kinderen. En z'n ouder halfzus hoeft ook niet te klagen, maar mag dan wel d'r eigen PC (kerstcadeau vorig jaar) in elkaar zetten onder mijn toeziend oog en vliegt handbaggage-only met Ryanair voor haar kerstcadeau dit jaar :z
Engelstalige boeken en DVD's koop ik altijd online op amazon in UK, stukken goedkoper dan hier (vb volledige DVD-reeks van iets, 10 seizoenen of zo, 50-70 Euro in UK (verzending gratis), 200 Euro in Mediamarkt hier. Kan al tellen.
Dat sowieso. Zelfs al wil je NL-talig, vooral boeken enzo zijn online (bol.com) veel goedkoper. DVD's doen wij niet aan, we hebben een schurfthekel aan fysieke media voor video.

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 13-11-2013 20:40 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00d
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:58
Waar ik me hier echt over verbaas is dat mensen 10 minuten of langer in rij gaan staan bij de Tango op donderdag voor 3 cent korting per ltr. Waarbij vaak de pomp 2km verderop maar 2 cent duurder is.

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:00
Ik bezuinig niet op mijn reizen. Het is een extra luxe, maar elke keer wel een nieuwe ervaring. Extra luxe in dagelijkse zaken went snel en dan geniet ik er niet meer van.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Kopen wat je nodig hebt, niet wat je wil.

En niet bezuinigen op dingen die later meer gaan kosten, zoals onderhoud van het schilderwerk van je huis laten verwaarlozen of goedkopere rommel gebruiken. Liever 1x in de 5 jaar €500,- uitgeven, dan €400,- om er na 3 jaar achter te komen dat je alweer kan schilderen.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
dion_b schreef op woensdag 13 november 2013 @ 20:39:
[...]
Nee maar... als ik zie wat veel mensen uitgeven aan nieuwe meuk wat A) volstrekt overbodig is voor kind, alleen voor ouder interessant en B) 2e hands voor 1/4 van de prijs te krijgen is terwijl het hooguit jaar gebruikt is.

Hier zorgen we er ook voor dat dion_b_jr niets tekort komt, maar ook al is het geld voor nieuw er (momenteel) wel, veel daarvan komt van kringloop of familie/kennissen met oudere kinderen. En z'n ouder halfzus hoeft ook niet te klagen, maar mag dan wel d'r eigen PC (kerstcadeau vorig jaar) in elkaar zetten onder mijn toeziend oog en vliegt handbaggage-only met Ryanair voor haar kerstcadeau dit jaar :z
Ho, maar hier is het overgrote merendeel speelgoed ook tweedehands hoor. Helemaal niks mis mee. Betekent dan wel dat we als naar zo'n beurs gaan, we helemaal los gaan want het kost er allemaal drie keer niks ("de kinderen zijn groot, het moet weg!").

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
No go's:
  • Goede voeding. En daarmee bedoel ik echt niet dat het duur spul moet zijn. Eigenlijk de basics: groente, fruit, vis, noten, eieren, zuivel etc zoveel mogelijk biologisch. De cola, chips en chocola kunnen we makkelijk missen. Krijgen we visite, dan wandel ik wel even naar de super. Of ik bak een stokbroodje af en serveer zelfgemaakte sausjes & kruidenboter. Als je weinig tijd hebt, kun je misschien wat contacten leggen via Thuis Afgehaald!
  • Bed.
  • Schoenen. Ik koop liever duurdere schoenen waar ik goed voor zorg en die ik geregeld laat voorzien van een nieuwe hak of zooltje. Netto is dat goed draagbaar.
  • Persoonlijke verzorging (goede tandenborstel en zo).
  • Sport (als ik de tennisvereniging en sportschool niet meer kan betalen investeer ik in een racefiets en gewichten of ga met vrienden een balletje trappen op het plein)
  • Ontspanning (kinderboerderij, het strand en met vrienden afspreken hoeven niet veel te kosten).
  • Verzekeringen. Als je financieel toch krap zit moet je zeker goed bedenken welke kosten je zelf kunt dragen en welke niet.
Dit zou ik schrappen en aanpassen:
  • Kostbare uitjes worden natuurlijk teruggebracht naar acceptabele kosten.
  • Kleding kan nog goedkoper, ondanks dat veel van m'n kleren bij de H&M, Sting & We vandaan komen.
  • Auto > We zouden vast zonder het BEZIT van een auto kunnen. Met af en toe huren via Greenwheels of Snappcar komen we vast een heel eind.
  • Radio & televisie
  • Kapper > tondeuse
  • Apparatuur kun je tweedehands vaak voor een prikje op marktplaats kopen. Of lenen via Peerby
  • Huishoudelijke apparatuur (Deze zomer de vriezer naar de milieustraat gebracht en nog niet gemist).
  • Wifi is zo'n beetje overal gratis.
Maar gelukkig is het schrappen nog niet aan de orde. Ik ga er trouwens vanuit dat ik pas in geldnood kom als we beide werkloos raken. In die situatie hebben we ineens heel veel tijd en weinig inkomen en komt de wereld er heel anders uit te zien: tijd voor een moestuintje, tijd voor het leren van allerlei vaardigheden zoals kleren of schoenen maken, tijd voor het uitzoeken van de beste deals. Maar er staat tegenover dat je vermoedelijk veel meer thuis bent en de verwarming meer aan hebt...

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-09 10:11
Wij hanteren een basis comfortniveau. D.w.z. dat we niet bij de Aldi of Lidl gaan shoppen, en onze kleren niet bij de Zeeman vandaan komen.

Waar ik echter een hekel aan heb is teveel geld uitgeven. We hebben maandbudgetten waar we ons aan houden, ook voor boodschappen. Daarnaast knijp ik de vaste lasten zoveel mogelijk uit zodat ik deze weet dat ik hier geen euro teveel aan uit geef. Dat gaat zover dat ik verzekeringen per jaar betaal, om 2% korting op de premie te verdienen. Hier hanteer ik ook weer een basisniveau, het moet niet financieel onverantwoord worden.

Zolang ik weet dat ik op dat soort zaken niet meer 'kan' bezuinigen, vind ik het ook niet erg om af en toe iets te kopen dat niet budgetverantwoord is.

Mensen die de crisis voelen, zijn vaak degenen die eigenlijk al op te grote voet leven, of nooit de moeite hebben genomen om te kijken naar hun uitgavenpatroon.

[ Voor 5% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 14-11-2013 10:46 ]

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Je hebt het over "basisniveau", maar specificeert dat niet, terwijl een dergelijk begrip toch erg van persoonlijke mening afhankelijk is: bij de een is 'n basisniveau biologiesche producten, bij de ander gaat het om Lidl, en weer een ander ziet A-merk-producten als basisniveau, want dat levert (in zijn/haar opinie) de beste prijs-kwaliteitverhouding.

Zelfde als het gaat om voorzieningen als internet, TV, telefoon, sport, etc. Wat de een super-noodzakelijk vind, kan de ander probleemloos zonder.

• fRiEtJeSaTe
Ardana schreef op donderdag 14 november 2013 @ 12:45:
Je hebt het over "basisniveau", maar specificeert dat niet, terwijl een dergelijk begrip toch erg van persoonlijke mening afhankelijk is.
[...]
Precies de reden dat ik het niet specificeer?
Wat voor de een acceptabel is, is voor de ander onbespreekbaar. Mijn punt, je hoeft niet te snijden in comfort om te bezuinigen. Vaak is het slim omgaan met vaste lasten al voldoende.

[ Voor 23% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 14-11-2013 13:01 ]

Verwijderd

fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 14 november 2013 @ 13:00:
[...]

Precies de reden dat ik het niet specificeer?
Wat voor de een acceptabel is, is voor de ander onbespreekbaar. Mijn punt, je hoeft niet te snijden in comfort om te bezuinigen. Vaak is het slim omgaan met vaste lasten al voldoende.
Daar ging dit topic nou net om.. wat is voor jou het basis niveau :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Ik ga niet bezuinigen op fatsoenlijk voedsel. Het voedsel moet goed smaken en goedkopere produkten smaken vaak viezer. Bovendien zal bezuinigen op voedsel ook niet zoveel opleveren want volgens mij koop ik al zo'n beetje het goedkoopste.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:12
Zowel de Lidl als de Aldi scoren vaak erg goed in producttests van bijv. Kassa en de Consumentenbond. Het is echt een illusie dat duurder beter betekent. Ik kan dan ook makkelijk uitsluitend bij de AH kopen, maar veel producten koop ik bij de Aldi simpelweg omdat het lekkerder is. Minder fratsen zoals kleur en smaakstoffen komen zowel de prijs als de kwaliteit ten goede.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Duurder is soms wel beter. Zo smaakt de biologische biefstuk een stuk beter dan de niet-biologische. Ook bijv. een goedkope m&m-imitatie smaakt een stuk viezer dan de echte m&m's. Ook de goedkoopste cornflakes (Hahne) zijn niet te harden. Hetzelfde geldt voor veel andere produkten. Misschien is het wel deels een kwestie van wat je gewend bent. Verder is de Lidl in mijn ervaring überhaupt niet goedkoper dan veel andere supermarkten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Vooropgesteld, mijn situatie is anders/veranderend tov. mensen met een stabiele situatie. Ik ben nog student, momenteel afstuderend.
dion_b schreef op woensdag 13 november 2013 @ 20:39:
[...]

100% eens, al denk ik dat dat vooral iets cultureels is. Jij bent Belg, ik ben Engelsman met Welsh working-class roots. Gastvrijheid staat niet ter discussie en hoe moeilijker je het hebt, des te zwaarder dat weegt. Ik gok dat de gemiddelde Hollander het iets anders voelt. Dat gezegd, het is absoluut niet zo dat alle Hollanders vrekken zijn op dit gebied, maar het verschil (en trouwens binnen NL tussen west en noord/oost/zuid) is degelijk te merken.
Verschilt inderdaad echt per persoon maar ook wat een persoon onder 'gastvrijheid' verstaat. Bij mij kun je als ik er ben bijna altijd binnen lopen en ben ik altijd in voor een biertje, kopje koffie whatever. Zeker toen ik nog student was kreeg je vaak wel Oetinger bier ipv A-merk, zo zuip ik dat zelf ook.
Verder heb ik nooit echt wat in huis (als ik weet dat er mensen langs komen haal ik zakken chips ofzo of als ik weet dat iemand wat anders drinkt dan water of bier, dan haal ik wat in huis) dus als je spontaan langs komt heb ik je eigenlijk enkel water of bier te bieden (ja misschien nog een banaan ofzo).

Komt dat door dat ik een vrek ben? misschien een klein deeltje, het meeste echter is omdat als ik bijvoorbeeld chips koop dat het gelijk op gaat. Dat vind ik ook zonde van m'n geld maar nog belangrijker, ik kan dat qua vet niet meer hebben, 5 dagen per week chipsen :+

Overigens als er iemand mee eet, het een avondje zuipen met vrienden is of wat dan ook (al is het heel frequent) hoeft er nooit iemand iets te betalen/doneren, hoogstens word het de: neem je ff een zak chips mee maar dat is puur omdat ik die niet in huis heb en het gewoon een vaste vriendengroep is.

Imho is dat een stuk gastvrijer dan de vrienden waar je 3 weken van te voren een 'afspraak' moet maken.
[...]

Kijk dit is natuurlijk grappig, in onze maatschappij heb je eigenlijk bijna niets nodig. Echter leven we in een maatschappij waar consumptie de kurk is waar het geheel op drijft.
Ik ros elke dag met de auto naar m'n werk, het had ook per OV gekund (duurt langer) of als ik heel erg moedig ben op de fiets (25a 30KM enkel reis geloof ik) of ik had gewoon dichter in de buurt kunnen gaan wonen. Tja wat is nodig?

Voor de rest kan ook bijna iedereen die in een huis woont met meer dan 1 kamer wel af met een kleiner huis, dus ja daar kun je prima besparen en die eigen slaapkamer voor je kindertjes heb je totaal niet nodig. Dus ook die 2e hands stofzuiger is eigenlijk gewoon puur kapitalimse, wat is er mis met een bezem, stoffer en blik.

--> Wat voor de één overbodig is is voor de ander een belangrijk iets in z'n welvaart. Veel mensen willen niet besparen op hun leasebak omdat ze er veel in zitten. Ik heb een tijdje 180 kilometer per dag woon-werk verkeer in m'n 106 gedaan, ging ook prima en ik vind het het geld niet waard om een nieuwere/luxere auto te kopen (ipv van een auto van <2000 euro had ik er ook een van 5000 kunnen kopen, in de ogen van velen waarschijnlijk nog steeds niets maar maakt imho wel een significant verschil in luxe/comfort)

[...]

Dat sowieso. Zelfs al wil je NL-talig, vooral boeken enzo zijn online (bol.com) veel goedkoper. DVD's doen wij niet aan, we hebben een schurfthekel aan fysieke media voor video.
Overigens bespaar ik niet echt bewust, heb mijn uitgaven patroon sinds ik ben gaan studeren niet echt aangepast behalve dat er wegens omstandigheden (afstuderen) een auto is gekomen halverwege m'n studie. Daarnaast heb ik nu meer inkomsten ivm m'n 2e afstuderen en zit ik tijdelijk ergens anders waardoor een vergelijk sowieso moeilijk word op veel vlakken. Overigens bespaar ik nu in principe helemaal niet op uitgaan gezien dat momenteel ongeveer de kurk is waar mijn sociale leven op drijft :+
ph4ge schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 07:48:
Zowel de Lidl als de Aldi scoren vaak erg goed in producttests van bijv. Kassa en de Consumentenbond. Het is echt een illusie dat duurder beter betekent. Ik kan dan ook makkelijk uitsluitend bij de AH kopen, maar veel producten koop ik bij de Aldi simpelweg omdat het lekkerder is. Minder fratsen zoals kleur en smaakstoffen komen zowel de prijs als de kwaliteit ten goede.
Haha was het maar zo, echt was het maar zo, veelal worden smaak en kleurstoffen gebruikt om vulmiddel te maskeren. Die vuilmiddelen zitten er in omdat het goedkoper is. Echter hoeft prijs en de hoeveelheid vulmiddel/troep/smaakversterkers/slechtekwaliteit niet te correleren. Dit geld overigens niet alleen voor Eten maar voor heel veel zaken, zelfs de simpelste troep: Voorbeeld: die witte wegwerpbekertjes, deze zijn van super goedkoop plastic (Polystyreen) maar toch zit er vulmiddel in (tot wel 7%) puur omdat het goedkoper is en de leverancier van het ruwe plastic er mee weg komt. Resultaat is wel dat het bekertje nog sneller in elkaar zakt als je er hete thee in gooit.

Overigens is smaak ook vrij subjectief. Voorbeeld: ik kocht toen ik nog naar de uni ging in principe nooit echt iets op voorraad wat een beperkte houdbaarheid heft (daar was mijn leven te onregelmatig voor, ik ga geen bananen weggooien omdat ik 3 dagen niet thuis was) daardoor at ik bananen altijd nog een klein beetje groen. Het resultaat is dat een echt goed rijpe banaan voor mij niet meer lekker smaakt, ik ben het niet meer gewend om die dingen zo te eten en vind een echt rijpe banaan dus te zoet. Zo kan het dus ook zijn met producten, omdat je zo ergens aan gewent bent vind je iets anders niet echt lekker meer.

[ Voor 16% gewijzigd door GoldenSample op 15-11-2013 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

GoldenSample schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 17:46:
Ik ros elke dag met de auto naar m'n werk, het had ook per OV gekund (duurt langer) of als ik heel erg moedig ben op de fiets (25a 30KM enkel reis geloof ik) of ik had gewoon dichter in de buurt kunnen gaan wonen. Tja wat is nodig?
Je kunt ook op de scooter of elektrische fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:12
Er zijn gewoon veel berichten in de media die bevestigen dat Lidl dezelfde kwaliteit heeft als duurdere supermarkten. Zie bijv: deze link Waarom zou een duur merk niet net zo goed bezuinigen door bijv. meer smaakstoffen te gebruiken? Sterker nog, de productontwikkeling die hier in gaat zitten is juist typisch iets wat grotere bedrijven zich kunnen veroorloven. Er zit echt geen enkel verband tussen prijs en kwaliteit, was het maar zo simpel. Uit veel testen blijkt juist vaak het tegenovergestelde.

Je kan ook helemaal niet zeggen dat biologisch per definitie beter of lekkerder is. Zo is biologisch eten veel meer afhankelijk van het klimaat en het seizoen en zijn sommige technologische ontwikkelingen juist wel goed voor de gezondheid. We leven niet voor niets veel langer dan toen men alleen biologisch at. Sterker nog, het is behoorlijk egoistisch omdat biologisch voedsel veel meer resources gebruikt voor hetzelfde beetje eten. Voor het gros van de wereldbevolking is het onbetaalbaar en de wereld is helemaal niet in staat om voor iedereen voldoende biologisch eten te produceren. Het zijn juist moderne technieken die honger de wereld uit kunnen bannen. ;)

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

ph4ge schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 19:04:
Er zijn gewoon veel berichten in de media die bevestigen dat Lidl dezelfde kwaliteit heeft als duurdere supermarkten. Zie bijv: deze link
Onzinnig onderzoek, AH is per defintie een stuk duurder dan andere supermarkten zoals Lidl, deen, vomar, dekamarkt, etc. AH vergelijken met Lidl en dan gaan roepen dat Lidl dezelfde kwaliteit levert voor een lagere prijs slaat nergens op: zo'n beetje alle supermarkten leveren dezelfde kwaliteit voor een lagere prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

@ Lidl, grootste probleem van de Lidl vind ik dat ik veel dingen in het assortiment mis. Dan is het in Duitsland iets beter (hebben ze overigens ook nog al wat aan A merken) maar alsnog, als ik iets in m'n hoofd heb om te eten wil ik het eten en niet maar hopen dat 't in de winkel ligt.
Salvatron schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 18:57:
[...]

Je kunt ook op de scooter of elektrische fiets.
Echter heb ik de auto al en word het hier in de winter -20 als ik pech heb en sneeuwd in januari 20 dagen in de maand. Verder is de afschrijving op een 106 met 3 ton op de teller nihil & de brandstofkosten met een LPG tank ook beperkt.
Jij snapt dus ook wel dat ik voor het verschil in vaste lasten & onderhoud me niet kapot laat vriezen/nat laat regen. Daar bezuinig ik dus NIET op.

[ Voor 23% gewijzigd door GoldenSample op 15-11-2013 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

GoldenSample schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 21:39:
@ Lidl, grootste probleem van de Lidl vind ik dat ik veel dingen in het assortiment mis.
Ook dat ja.
Echter heb ik de auto al en word het hier in de winter -20 als ik pech heb en sneeuwd in januari 20 dagen in de maand. Verder is de afschrijving op een 106 met 3 ton op de teller nihil & de brandstofkosten met een LPG tank ook beperkt.
Jij snapt dus ook wel dat ik voor het verschil in vaste lasten & onderhoud me niet kapot laat vriezen/nat laat regen. Daar bezuinig ik dus NIET op.
Ja, ik snap dat wel. Je had het zelf over de fiets, maar ik heb zelf dus de centen niet voor een auto en ga dus met de scooter of met de fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-08 18:10
demichel schreef op donderdag 14 november 2013 @ 07:23:
[...]

Ho, maar hier is het overgrote merendeel speelgoed ook tweedehands hoor. Helemaal niks mis mee. Betekent dan wel dat we als naar zo'n beurs gaan, we helemaal los gaan want het kost er allemaal drie keer niks ("de kinderen zijn groot, het moet weg!").
wat voor beurs? heb je een link? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
ph4ge schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 19:04:
Er zijn gewoon veel berichten in de media die bevestigen dat Lidl dezelfde kwaliteit heeft als duurdere supermarkten. Zie bijv: deze link
Ik heb altijd m'n bedenkingen wanneer Lidl of Aldi weer eens bovenaan de lijstjes komt.
Is meestal vergezeld met een bepaald fanatisme tegen de gevestigde orde (AH). Vooral bij Kassa en Radar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ik ben ook klaar met bezuinigen. MAAR, veel zaken kunnen nu gewoon eenmaal beter.

Bezuinigen:
- Met een auto hoef je niet keihard op te trekken(vond ik vroeger ook leuk) en gewoon rustig rijden scheelt ook al geld.
- Led lampen worden steeds beter qua kleur, dus een goede reden om ze te vervangen. Scheelt gewoon echt soms 10maal qua watt.
- Goedkoper winkelen/aanbiedingen
- Energieslurpende apparaten gewoon snachts uitzetten, verwarming ook
- Zorgverzekering omlaag als je het kunt opbrengen (buffer) en natuurlijk als je gezond bent en leeft.
- Roken (makkelijk gezegd vanaf mijn kant als niet-roker maar de rokers weten wat het kost)

Niet bezuinigen:
- avondje uit met vrienden of ergens heen 1-2x per maand
- Geld apart leggen en met kleintjes zoveel mogelijk leuke dingen doen, op dat moment bestaat bezuinigen niet meer
- kleding(zeker kleintjes), je kunt er niet bijlopen als een zwerver, als je even goed zoekt heb je leuke kleding voor 10-15 euro die ergens anders 50 euro kost.
- sporten, dat is gewoon belangrijk

Zijn nog zoveel meer voorbeelden, vaak geef onderzoek goedkopere producten/resultaten en soms moet je ook even rustig aan doen en leven. Niet alles is bezuinigen.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Collaborator
  • Laatst online: 01-10 16:34

Collaborator

You! Cake or Death?

Niet bezuinigen:
- Eten - We letten op wat we kopen, maar sommige dingen wil ik gewoon en daar ga ik dan ook niet moeilijk over doen. Soms ook gewoon lekker een patatje halen of wokken.

- Benzine. Wel goedkoop tanken, maar ik moet toch echt naar mijn werk en soms boodschappen halen dus daar valt weinig aan te bezuinigen.

Wel bezuinigen:
- Licht/energie - Alles gaat snachts uit, daadwerkelijk de schakelaar, niks op standby, of het nou de tv, de waterkoker of de lader van iets is. (uitzondering koelkast + modem)
In de huiskamer 'savonds 1 klein led lampje aan van een paar watt, meer is niet nodig.

- Nieuwe / dure kleding
Was al onzin, nu een goed excuus om helemaal niks meer nieuw te kopen

- Kapper
Tondeuse lenen van vrienden. Scheelt je weer een tientje per 2 maanden.

- Kinderspullen
Alles van rommelmarkten of marktplaats. Scheelt honderden euros. Kleertjes, speelgoed, bed, box, kinderwagen etc. Het luxe spul voor de prijs wat je normaal voor nieuwe prut betaald.

Lastige:
Minder stoken gaat niet echt met een kleine van 1 maand :P Normaal konden we daar flink mee bezuinigen door alleen de huiskamer soms te stoken verder niks.

[ Voor 19% gewijzigd door Collaborator op 18-11-2013 09:55 ]

This space is occupied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-09 14:16

psy

Collaborator schreef op maandag 18 november 2013 @ 09:47:

Wel bezuinigen:
- Licht/energie - Alles gaat snachts uit, daadwerkelijk de schakelaar, niks op standby, of het nou de tv, de waterkoker of de lader van iets is. (uitzondering koelkast + modem)
In de huiskamer 'savonds 1 klein led lampje aan van een paar watt, meer is niet nodig.
Is wel goed natuurlijk maar tegenwoordig heeft het helemaal geen zin om daar echt nog zo fanatiek op te letten. Vrijwel alle laders bv verbruiken slechts een halve Watt ofzo evenals TV's in standby, Zeker als je een auto hebt heeft dat veel meer invloed op je totale verbruik als die paar Wattjes :>

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GoldenSample schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 17:46:
Vooropgesteld, mijn situatie is anders/veranderend tov. mensen met een stabiele situatie. Ik ben nog student, momenteel afstuderend.

[...]

Overigens als er iemand mee eet, het een avondje zuipen met vrienden is of wat dan ook (al is het heel frequent) hoeft er nooit iemand iets te betalen/doneren, hoogstens word het de: neem je ff een zak chips mee maar dat is puur omdat ik die niet in huis heb en het gewoon een vaste vriendengroep is.

Imho is dat een stuk gastvrijer dan de vrienden waar je 3 weken van te voren een 'afspraak' moet maken.
Als je (bijna) voltijd werkt en kinderen hebt enzo ontkom je op gegeven moment niet aan 'afspraken' maken, zeker als het dingen in het weekend betreft. Dat gezegd, inderdaad, als iemand hier is rond etenstijd eet diegene wmb gewoon mee en zou ik me er dood voor schamen om daar iets voor terug te vragen. Maar goed, gebeurt dermate sporadisch dat het geen significant impact heeft op budgetten, en even vaak eten wij bij andere vrienden :)
[...]

Kijk dit is natuurlijk grappig, in onze maatschappij heb je eigenlijk bijna niets nodig. Echter leven we in een maatschappij waar consumptie de kurk is waar het geheel op drijft.
Het kromme is dat - mits je een betrekkelijk zuinige 2e hands auto rijdt - het daadwerkelijk goedkoper kan zijn om met de auto die 25 a 30km te rossen dan met OV te gaan, zeker in de spits. Toegegeven, voor dat soort afstanden zou een scooter op alle vlakken nog goedkoper zijn, maar met een auto kun je ook meerdere mensen of aardig wat vracht vervoeren. Als je dat regelmatig moet doen en daarvoor dingen zou moeten huren, dan blijkt dat een zuinig koekblikje al snel rendabel is.
Voor de rest kan ook bijna iedereen die in een huis woont met meer dan 1 kamer wel af met een kleiner huis, dus ja daar kun je prima besparen en die eigen slaapkamer voor je kindertjes heb je totaal niet nodig.
Ja, maar juist als je weinig geld hebt levert dit nauwelijks besparing op. Als je in de sociale sector huurt en volle huurtoeslag ontvangt maakt het eigenlijk niet uit hoeveel de basishuur van je huis is, je betaalt een vast deel en de overheid past de rest bij. Ongeacht of je in een éénkamerhok woont of in een ruime driekamerappartement of zelfs eengezinswoning. Allicht wat krom, maar de enige besparing die je zou behalen om in zo'n situatie bij extreme geldnood te verhuizen is dat je minder stookkosten zou hebben in een kleinere woning, en tenzij je grotere woning werkelijk ongeisoleerd is duurt het lang voor je de verhuiskosten eruit zou hebben.

In de private sector is het een ander verhaal, maar tegen de tijd dat je terug moet naar 1 kamer zit je niet lang meer in die private sector ;)
Dus ook die 2e hands stofzuiger is eigenlijk gewoon puur kapitalimse, wat is er mis met een bezem, stoffer en blik.
Tijd = geld.

De tijd die je nodig hebt om met stoffer en blik de boel op orde te krijgen is langer dan de tijd die je met stofzuiger nodig hebt, dat is tijd waarin je had kunnen werken, of waarin je op zoek had kunnen zijn naar werk.

Slim bezuinigen doet maximale financiele besparing bij minimale aantasting van productiviteit. Dit is dom besparen, hard inhakken op productiviteit zonder significant te besparen (want prijsverschil 2e hands stoffer & blik vs 2e hands stofzuiger is minimaal).
--> Wat voor de één overbodig is is voor de ander een belangrijk iets in z'n welvaart. Veel mensen willen niet besparen op hun leasebak omdat ze er veel in zitten. Ik heb een tijdje 180 kilometer per dag woon-werk verkeer in m'n 106 gedaan, ging ook prima en ik vind het het geld niet waard om een nieuwere/luxere auto te kopen (ipv van een auto van <2000 euro had ik er ook een van 5000 kunnen kopen, in de ogen van velen waarschijnlijk nog steeds niets maar maakt imho wel een significant verschil in luxe/comfort)
Als je een leasebak rijdt hebt je sowieso werk en waarschijnlijk ook nog minimaal modaal betalend werk. Dan zou je niet moeten hoeven bezuinigen.

Verder zijn die kleine Peugeot gebakjes verbazingwekkend comfortabel. Vriend van me heeft een Citroen Saxo (=106 met andere sticker ;) ) waar ik de nodige kms in gereden heb, en hoewel het vrij luidruchtig is, doet het qua zitcomfort nauwelijks onder voor veel grotere, nieuwere auto's. Staat tegenover dat de benzine-variant helemaal niet zo zuinig is, maar ik neem aan dat je met 180km/d diesel reed, en dan is dit een uitermate zinnige keuze gezien combo van lage vaste lasten (licht), laag verbruik, betrouwbaar, simpel te onderhouden en toch inderdaad meer dan comfortabel :)
[...]

Haha was het maar zo, echt was het maar zo, veelal worden smaak en kleurstoffen gebruikt om vulmiddel te maskeren. Die vuilmiddelen zitten er in omdat het goedkoper is. Echter hoeft prijs en de hoeveelheid vulmiddel/troep/smaakversterkers/slechtekwaliteit niet te correleren. Dit geld overigens niet alleen voor Eten maar voor heel veel zaken, zelfs de simpelste troep: Voorbeeld: die witte wegwerpbekertjes, deze zijn van super goedkoop plastic (Polystyreen) maar toch zit er vulmiddel in (tot wel 7%) puur omdat het goedkoper is en de leverancier van het ruwe plastic er mee weg komt. Resultaat is wel dat het bekertje nog sneller in elkaar zakt als je er hete thee in gooit.
Valide, maar dit is net zo goed bij huismerken van dure supermarkten en bij 'a'-merken het geval. Iig geen reden om wel of niet bij supermarkt X te kopen.
Overigens is smaak ook vrij subjectief. Voorbeeld: ik kocht toen ik nog naar de uni ging in principe nooit echt iets op voorraad wat een beperkte houdbaarheid heft (daar was mijn leven te onregelmatig voor, ik ga geen bananen weggooien omdat ik 3 dagen niet thuis was) daardoor at ik bananen altijd nog een klein beetje groen. Het resultaat is dat een echt goed rijpe banaan voor mij niet meer lekker smaakt, ik ben het niet meer gewend om die dingen zo te eten en vind een echt rijpe banaan dus te zoet. Zo kan het dus ook zijn met producten, omdat je zo ergens aan gewent bent vind je iets anders niet echt lekker meer.
IMHO is een van de beste manieren om te bezuinigen en tegelijkertijd gezonder en lekkerder te eten simpelweg geen kant-en-klaar producten of halffabrikaten ("aardappel anders" etc) te kopen, maar puur met (verse) ingredienten te koken.

Dan ben je van alle vulmiddelen en andere prut af. Het lijkt in eerste instantie alsof je er meer tijd aan kwijt bent, maar als je een beetje je draai vindt kun je sommige gerechten (roerbakken) even snel op tafel toveren als het duurt om iets "kant-en-klaars" op te warmen, kun je tijd winnen door voor meerdere dagen te koken, en als pro-tip: omarm 'slow food', zet bijv 's ochtends voor je de deur uitgaat een stoofgerecht op op een warmhouder en laag vuur, en kom 's avonds thuis en geniet van heerlijk eten wat klaar en warm is :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Hoewel ik slowfood heb omarmd is de dag nog ver weg dat ik iets op het vuur ga laten staan in mijn afwezigheid. Er is bij ons al een keer een kat gaan roken door een fornuis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Collaborator schreef op maandag 18 november 2013 @ 09:47:
- Kapper
Tondeuse lenen van vrienden. Scheelt je weer een tientje per 2 maanden.
What about zelf eentje kopen? Tondeuse lenen is wel gek imo, die dingen kosten ook maar een paar tientjes voor een fatsoenlijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Collaborator

Collaborator

You! Cake or Death?

Salvatron schreef op maandag 18 november 2013 @ 11:02:
[...]

What about zelf eentje kopen? Tondeuse lenen is wel gek imo, die dingen kosten ook maar een paar tientjes voor een fatsoenlijke.
Nou, het ging zo: Ik moest naar de kapper. Maar eigenlijk geen zin in dat hele gedoe, en kost toch weer veel geld. Ik heb zelf geen tondeuse, (nog nooit eerder gebruikt, altijd vrij lang haar gehad). Vrienden kwamen langs toevallig. "Neem je even de tondeuse mee?, dan proberen we dat eens."

Mocht ik het vaker willen doen dan zal ik er wel eentje kopen. Dan is het nog goedkoper dan 1 keer naar de kapper gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door Collaborator op 18-11-2013 11:12 ]

This space is occupied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Tondeuse blijft een eng ding :P

Wel een faal van mij: ooit een tondeuse gekocht om op de kapper te besparen, maar het uiteindelijk nooit aangedurfd om hem te gebruiken.

Heeft me dus alleen geld gekost.

Probleem is dat ik het wel dekkend wil houden (hoofdhuid ziet er niet geweldig uit bij mij) en dat ik bang ben om het te (laten) verkloten bij de oren en mijn nek.

Heb ooit bij wijze van proef de kapper de zijkanten laten opscheren, en toen bleek helaas ook dat ik dan wat kalende plekken heb. Dus tegenwoordig laat ik het altijd opknippen bij de kapper en blijft die tondeuse vooral netjes in de kast liggen :X

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Goede manier om bij tondeuse de zij- en achterkanten goed te krijgen: stevige leren riem om je hoofd strak trekken op gewenste hoogte, dan daaronder tondeuze met kortere kam cq helemaal kaal gebruiken.

Voor mij is tondeuse trouwens geen geld- maar tijdsbesparing, gecombineerd met een afkeer van gefrunnik aan hoofd :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
dion_b schreef op maandag 18 november 2013 @ 11:40:
Goede manier om bij tondeuse de zij- en achterkanten goed te krijgen: stevige leren riem om je hoofd strak trekken op gewenste hoogte, dan daaronder tondeuze met kortere kam cq helemaal kaal gebruiken.
Of een bloempot. Oh nee wacht... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Laatst online: 21:52

Cheezus

Luiaard

Tondeuse is gewoon ideaal: boven/achterkant op 3mm, voor/onderkant op 12mm. Klaar. Scheelt tijd, kosten (kapper/scheermesjes) en je bent tegenwoordig nog hip ook met een baardje..

Overigens zijn wij nog niet heel erg aan het bezuinigen, we hebben onze leefstijl sinds het studeren niet heel erg aangepast zodat we nu veel geld overhouden met 2x modaal. Nadeel dat dit geld eigenlijk allemaal verdwijnt in het aflossen van de hypotheekschuld (gekocht in 2007...).

Ik zou niet willen besparen op vakanties (1x per jaar wintersport, een week of 4 per jaar basic kamperen) en lekker eten, hoewel dit laatste niet duur hoeft te zijn. Met ons inkomen en beperkte uitgaven vind ik dat we ook wel af en toe wat luxe verdienen..

[ Voor 60% gewijzigd door Cheezus op 18-11-2013 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Collaborator

Collaborator

You! Cake or Death?

Vakantie is voor ons wel iets waar ik op wil besparen. Dat is normaal al niet iets wat we zomaar kunnen doen, maar echt voor zou moeten sparen (weekeindje/weekje London bijvoorbeeld) maar dat zit er niet echt in.

Wintersport etc zou ik normaal al niet doen en camperen mag je voor mij ook vergeten dus dat valt al af. (ik wil steden bezoeken)

Gelukkig woon ik nu waar genoeg mensen op vakantie gaan in Nederland, dus voor het uitzicht hoef ik nergens heen.

[ Voor 15% gewijzigd door Collaborator op 18-11-2013 16:07 ]

This space is occupied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-10 12:29

spacy

+++

Qua eten wil ik best iets op prijs bezuinigen, kan kiezen voor de Lidl ipv duurdere buurtsupermarkt, maar wil wel graag lekker en vers eten houden. Dus zal een luxer brood met pitjes blijven halen ipv een eenvoudige tarwe.
Sommige dingen op dit punt zijn juist handig voor zowel prijs als smaak, haal maar eens aardappelen bij een boer. Of groente van de markt. Goedkoper en lekkerder is mijn ervaring :-P
Drank en zoutjes kan ook prima teruggeschroefd worden, dat is idd luxe.
betaalde kantines op het werk is ook een flinke uitgavenpost wanneer je hier te makkelijk gebruik van maakt.

Contracten zoals verzekeringen/energie moet ik maar eens wat vaker tegen het licht houden, heb het idee dat ik hier het nodige nog laat liggen.

Wat klussen betreft, haal hout bij een houthandel ipv een bouwmarkt. Scheelt een hoop!

Qua apparatuur vervangen heb ik door de jaren heen wel geleerd dat goedkoop meestal duurkoop is, beter investeren in een wat beter apparaat dat en goed zonder ergenis werkt, en ook echt de jaren meegaat die je ervan verwacht.

Kleding vervangen is helaas een noodzakelijk kwaad, dat soms ook wel aantikt, maar ook hier merk ik dat er ook best jaren zijn geweest dat er best veel amper afgedragen weggegaan is naar een kleding container ofzo.

Meubels, wat betreft tafels en kasten is er zoveel mogelijk met een oude kast en een pot verf, wat bovendien zorgt voor een kast die weer jaren meegaat en ook iets van jezelf bevat. Je staat er raar van te kijken wat er aan meubels voor gratis of erg weinig bij kringlopen of marktplaats te krijgen is.

Aan auto/motor heb ik nooit veel eisen gesteld, moet praktisch zijn en verkeersveilig. Een oude motor geeft je bovendien ook nog eens een leuke klushobby, mits je daar tijd voor hebt ;-)
Ik heb ooit motor als woonwerk verkeer gereden omdat het gewoon goedkoper was per km.
Wat meer fietsen ipv onnodige auto kms is bovendien ook goedkooper en gezonder!

Als ik zo over veel bezuinigen nadenk denk ik dat een zuinigere levensstijl over het algemeen ook een gezondere en verantwoordelijke levensstijl betekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-10 13:14
In principe vind ik alles bespreekbaar om op te bezuinigen, mits er een goed alternatief beschikbaar is.

De verwarming is een goed voorbeeld. Je kan namelijk de verwarming verder dicht draaien om geld te besparen, maar je kan ook een woning isoleren, waardoor je minder energie nodig hebt om de kamer op de gewenste temperatuur te houden. Tevens kan je besparen door bijvoorbeeld bij te verwarmen met een houtkachel of pelletkachel, wat ook aanzienlijk qua kosten scheelt ten opzichte van gas. Zelfde (en zelfs iets meer) comfort, maar lagere kosten.
Pagina: 1