niet draadloze pc gebruiken als hotspot?

Pagina: 1
Acties:

• Flaubert
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-09 15:31
Beste mensen,

Ik wll graag dat mijn op een ethernetmodem/router aangesloten Windows 7 64 bits computer als hotspot gaat dienen voor mijn mobieltje (een Acer Liquid E2 android geval).
Het schijnt zo te zijn dat je via een hotspot goedkoop dataverkeer (en misschien ook: bellen?) kunt hebben. Dat is het doel. Mijn datapakketje waarop ik geabonneerd ben is zó op terwijl ik nauwelijks gebruik maak van internet.
Het lastige is dat ik niets van wifi afweet. Ik nam aan dat als ik zoiets als de Edimax nano travel router in mijn computer zou steken, dat ik dan mijn doel zou bereiken, maar dat lukt momenteel niet.

Het gaat om deze router/portable hotspot:
http://www.edimax.nl/nl/p...d=18&pl3_id=197&pd_id=375

Ik heb het vermoeden dat het misschien zou werken als ik nog een wifi stickje erbij zou kopen om in mijn comp te steken. Je moet tijdens de installatie van die nano router namelijk via je computer contact maken met de nano router die alleen wireless benaderd kan worden voor configuratie aangezien de usb-verbinding tussen dit mini-routertje en de computer uitsluitend voor de voeding van de router zorgt en *geen* data-verbinding kan vormen.

Voorbeeld wifi stick:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/987133/

Tenslotte: ik heb een reden om bij mijn oude wifi-loze modem/router te blijven.

Massimo

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

je hebt die portable hotspot al ?

die moet niet in je computer imho maar gewoon aan je netwerk, die usb die erbij zit is puur en alleen je voeding

wat is dan de reden om bij je oude wifiloze modem te blijven eigenlijk ?
nu maak je namelijk ook wifi

edit:

Je zal *nooit* een "niet draadloze pc" kunnen gebruiken als hotspot

[ Voor 46% gewijzigd door Fish op 13-11-2013 08:52 ]

Iperf

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Flaubert schreef op woensdag 13 november 2013 @ 01:37:
Het schijnt zo te zijn dat je via een hotspot goedkoop dataverkeer (en misschien ook: bellen?) kunt hebben. Dat is het doel.
Nou, zo'n hotspot is gewoon een WiFi Access Point, dus dan verbruik je inderdaad geen mobiele data meer op je telefoon. Voor bellen werkt het natuurlijk niet, aangezien dat via de GSM-modem op je mobiel verloopt.

De makkelijkste manier om te doen wat jij wil is simpel een tweede router mét WiFi, of gewoon een WiFi Access Point te kopen en deze via een Ethernet kabel te verbinden aan je huidige router. Vervolgens even configureren (in geval van router: DHCP uit, firewall uit) en je bent klaar.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Flaubert schreef op woensdag 13 november 2013 @ 01:37:

Mijn datapakketje waarop ik geabonneerd ben is zó op terwijl ik nauwelijks gebruik maak van internet.
Het lastige is dat ik niets van wifi afweet. Ik nam aan dat als ik zoiets als de Edimax nano travel router in mijn computer zou steken, dat ik dan mijn doel zou bereiken, maar dat lukt momenteel niet.

http://www.edimax.nl/nl/p...d=18&pl3_id=197&pd_id=375

Tenslotte: ik heb een reden om bij mijn oude wifi-loze modem/router te blijven.
Datapakketjes in de gaten houden op Android doe je met WatchDog.

Heb je nu al een nieuwe AP/router gekocht? Wat is namelijk de reden dat je je oude modem-router wil blijven gebruiken? If I may ask :)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

volgens mij heeft hij al een ap gekocht
Ik nam aan dat als ik zoiets als de Edimax nano travel router in mijn computer zou steken, dat ik dan mijn doel zou bereiken, maar dat lukt momenteel niet.

http://www.edimax.nl/nl/p...;pl3_id=197&pd_id=375

Iperf

• Jolke
  • Nu online
Hm, het staat er wat cryptisch, maar het lijkt er inderdaad op dat hij er al 1 gekocht heeft. :)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Die hele post is wazig en cryptisch, ik heb hem 3x moeten lezen

Iperf

• Jolke
  • Nu online
... en begrijp jij het nu wel dan? :)

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
TS heeft:
- een android telefoon met wifi
- een vaste pc zonder wifi, die met kabel op non-wifi modem/router is aangesloten
- ts wou een draadloos netwerk om goedkoop met de telefoon te internetten thuis
- maar heeft daarvoor zo mogelijk de meest onhandige accesspoint gekocht
- ts denkt dat hij een wifi adapter nodig heeft voor zn pc om die onhandige AP in te stellen

Maar eigenlijk moet TS:
- naar de winkel en een normaal accesspoint of draadloze router kopen (ik koop zelf liefst routers, meer opties, ethernetpoorten).
- een accesspoint is voor TS wel het makkelijkste lijkt me, maar is dus afhankelijk van of de bestaande modem/router meer dan 1 poort heeft.
- accesspoint instellen via de webinterface (maar waarschijnlijk via de installatie-cd), netwerknaam en wachtwoord
- dat invoeren op de telefoon

- edimax ding verkopen/terugbrengen.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• Jolke
  • Nu online
- bedankje naar GoT sturen.

• Flaubert
fish schreef op woensdag 13 november 2013 @ 01:44:
je hebt die portable hotspot al ?

die moet niet in je computer imho maar gewoon aan je netwerk, die usb die erbij zit is puur en alleen je voeding

wat is dan de reden om bij je oude wifiloze modem te blijven eigenlijk ?
nu maak je namelijk ook wifi

edit:

Je zal *nooit* een "niet draadloze pc" kunnen gebruiken als hotspot
Die portable hotspot heb ik al en ik dacht dat die geschikt zou zijn om van mijn via ethernetkabel aangesloten pc een draadloos bereikbare pc te maken en dat draadloze zou dan een hotspot kunnen worden. Nou zeg jij dat deze mini-router 'aan je netwerk' moet zitten: hoe dan?
De reden om bij mijn oude wifiloze modem te blijven is dat ik deze met veel moeite via een 'handleiding'op internet heb kunnen configureren zodat ie voipbuster doorlaat. Die goedkope voip is voor mij belangrijk. Bij een andere modem/router zou ik niet weten hoe dat voor elkaar te krijgen.

Groet,
Massimo

• Flaubert
Haribo112 schreef op woensdag 13 november 2013 @ 09:56:
[...]

Nou, zo'n hotspot is gewoon een WiFi Access Point, dus dan verbruik je inderdaad geen mobiele data meer op je telefoon. Voor bellen werkt het natuurlijk niet, aangezien dat via de GSM-modem op je mobiel verloopt.

De makkelijkste manier om te doen wat jij wil is simpel een tweede router mét WiFi, of gewoon een WiFi Access Point te kopen en deze via een Ethernet kabel te verbinden aan je huidige router. Vervolgens even configureren (in geval van router: DHCP uit, firewall uit) en je bent klaar.
Hoi,
Ik wist niet zeker of het niet ook voor bellen voordeel zou brengen. Dus dank voor de duidelijkheid! Nou ja, dat voordeel voor mobiele data is er dan toch. Ik zou binnen nl en zolang ik thuis zit dan toch via Skype o.i.d. *wel* goedkoop kunnen telefoneren?

Wat het 2de deel van je reactie betreft: Die mini-router die ik gekocht heb kan ook gewoon als accesspoint ingesteld. Dan hoef ik toch geen extra accesspoint te kopen? (er is nog een ethernet aansluiting op mijn huidige modem/router vrij). Of zie ik dat verkeerd.

Veel dank voor je reactie,
Massimo

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01:21

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Voor voip hoef je alleen poorten open te zetten wat in de handleiding zal staan van elke (wifi)router en voor een leek 10 min zal kosten.

Si vis pacem, para bellum

• Flaubert
Jolke schreef op woensdag 13 november 2013 @ 12:01:
[...]

Datapakketjes in de gaten houden op Android doe je met WatchDog.

Heb je nu al een nieuwe AP/router gekocht? Wat is namelijk de reden dat je je oude modem-router wil blijven gebruiken? If I may ask :)
Dank voor de url. :-)
Antwoord op vraag1 : nee.
Antwoord op vraag 2: de oude modem/router is ooit aan de hand van een handleiding op het web zo ingesteld dat ie Voipbuster doorlaat. Bij een andere modem/router zou ik niet weten hoe dat te doen.

Groet,
Massimo

• Flaubert
MaximusTG schreef op woensdag 13 november 2013 @ 13:21:
TS heeft:
- een android telefoon met wifi
- een vaste pc zonder wifi, die met kabel op non-wifi modem/router is aangesloten
- ts wou een draadloos netwerk om goedkoop met de telefoon te internetten thuis
- maar heeft daarvoor zo mogelijk de meest onhandige accesspoint gekocht
- ts denkt dat hij een wifi adapter nodig heeft voor zn pc om die onhandige AP in te stellen

Maar eigenlijk moet TS:
- naar de winkel en een normaal accesspoint of draadloze router kopen (ik koop zelf liefst routers, meer opties, ethernetpoorten).
- een accesspoint is voor TS wel het makkelijkste lijkt me, maar is dus afhankelijk van of de bestaande modem/router meer dan 1 poort heeft.
- accesspoint instellen via de webinterface (maar waarschijnlijk via de installatie-cd), netwerknaam en wachtwoord
- dat invoeren op de telefoon

- edimax ding verkopen/terugbrengen.
Wat je na 'TS heeft' opnoemt is allemaal erg juist. Blijkbaar is mijn berichtje toch leesbaar geweest. :-)
Heel prettig dat je ook nog eens opnoemt wat ik het beste zou kunnen doen om mijn doel te bereiken. Waarom is die Edimax nou zo'n onhandig AP?? Of je moet bedoelen dat ie zijn voeding via usb krijgt en ja, op mijn huidige modem/router zit daarvoor geen usb-poort (maar daar is wel wat op te verzinnen).

Groet,
Massimo

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-11 21:31
Misschien ben ik de enige; maar zou je je verhaal wat duidelijker willen uitleggen? Je springt van het ene punt naar het andere in je verhaal. Wat heb je qua apparatuur, hoe is het nu wel of niet aangesloten en waar wil je naartoe?

• Jolke
  • Nu online
Neuh hoor, BlackWhizz, je bent niet de enige :)

VoipBuster instellen op je nieuwe router. Ik kan me niet voorstellen dat dat veel moeite zal kosten op een nieuwe router. Portforwarding is echt niet moeilijk meer en staat altijd wel in de handleiding beschreven hoe dat moet. Jouw keuze natuurlijk, maar het scheelt een hoop moeite als je je router een upgraden geeft.

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Flaubert schreef op donderdag 14 november 2013 @ 03:17:
[...]

Wat je na 'TS heeft' opnoemt is allemaal erg juist. Blijkbaar is mijn berichtje toch leesbaar geweest. :-)
Heel prettig dat je ook nog eens opnoemt wat ik het beste zou kunnen doen om mijn doel te bereiken. Waarom is die Edimax nou zo'n onhandig AP?? Of je moet bedoelen dat ie zijn voeding via usb krijgt en ja, op mijn huidige modem/router zit daarvoor geen usb-poort (maar daar is wel wat op te verzinnen).

Groet,
Massimo
Heb je die Edimax nu eigenlijk al met een netwerkkabel aan je modem/router verbonden, of niet? Dat is wat je moet doen. Heb de handleiding gegoogled, en het is allemaal stap voor stap. Die stappen kan je ook vanaf de browser van je android telefoon doen hoor... - hoogstwaarschijnlijk is de webinterface ook via het bedrade netwerk bereikbaar vanaf de vaste pc.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• Flaubert
42dpi schreef op donderdag 14 november 2013 @ 03:08:
Voor voip hoef je alleen poorten open te zetten wat in de handleiding zal staan van elke (wifi)router en voor een leek 10 min zal kosten.
Beste kerel,
Als het *zo* eenvoudig was had ik het allang voor elkaar! Je moest eens weten wat een odyssee ik heb moeten ondernemen om die min of meer stap-voor-stap handleiding voor mijn huidige modem/router (een Speedtouch 706) te vinden! Overal vond ik postings van mensen die wanhopig zochten hoe ze de dichtgestopte modem/routers van hun isp om de tuin konden leiden om toch van zo'n sip provider gebruik te kunnen maken.

Groet,
Massimo

• Flaubert
Jolke schreef op donderdag 14 november 2013 @ 10:50:
Neuh hoor, BlackWhizz, je bent niet de enige :)

VoipBuster instellen op je nieuwe router. Ik kan me niet voorstellen dat dat veel moeite zal kosten op een nieuwe router. Portforwarding is echt niet moeilijk meer en staat altijd wel in de handleiding beschreven hoe dat moet. Jouw keuze natuurlijk, maar het scheelt een hoop moeite als je je router een upgraden geeft.
Hallo,
Zitten jullie misschien allemaal bij xs4all of zo? Dat was indertijd de enige (lekker dure) isp bij wie je zonder problemen van zoiets als voipbuster gebruik kon maken. Ik moest op een bepaald moment goedkoper gaan en zit dan ook bij Online.nl. Ik heb indertijd nog een apparaatje gekocht dat het hele probleem van geen gebruik van voipbuster zou moeten omzeilen (ata) maar heb het nooit aan de praat gekregen. Ik ben *geen* ict-persoon.

Groet,
Massimo

• Flaubert
BlackWhizz schreef op donderdag 14 november 2013 @ 05:55:
Misschien ben ik de enige; maar zou je je verhaal wat duidelijker willen uitleggen? Je springt van het ene punt naar het andere in je verhaal. Wat heb je qua apparatuur, hoe is het nu wel of niet aangesloten en waar wil je naartoe?
Naar mijn idee spring ik niet zo erg van de hak op de tak, maar goed,
Mijn werkcomputer (Windows 7 64 bit) is aangesloten op een al vrij oude ethernet-modem/router, de Speedtouch 706. Dit is dus geen modem met wireless.

Ik zou graag goedkoper data willen kunnen gebruiken (en misschien ook goedkoper bellen via Skype o.i.d.) door een 'hotspot' te maken waar ik wanneer ik thuis ben met mijn mobieltje (Acer Liquid E2) wireless verbinding mee kan maken. Dat is het doel.

Ik zocht en las en dacht dat dat grappige kleine dingetje, die nano travel router die ik in mijn orig. bericht heb genoemd, de oplossing kon bieden. Ik heb dat ding aan mijn werkcomputer gehangen via zijn usb-stekker (die alleen voor de voeding zorgt; geen data). En wilde toen dat ding configureren maar kreeg geen toegang tot de webinterface van de nano. Later bedacht ik dat dat logisch was omdat ik immers geen dataverbinding met nano had. Enfin, volgens een van de posters hier heb ik nou net de onhandigste oplossing gekozen en is een gewoon Access point te prefereren. Dat moet dan aan mijn huidige router gekoppeld (en dat kan, er is nog een ethernetpoort vrij).

Ik hoop dat het zo duidelijker is.

Massimo

[ Voor 10% gewijzigd door Flaubert op 15-11-2013 01:25 ]

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01:21

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Flaubert schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 01:02:
[...]

Beste kerel,
Als het *zo* eenvoudig was had ik het allang voor elkaar! Je moest eens weten wat een odyssee ik heb moeten ondernemen om die min of meer stap-voor-stap handleiding voor mijn huidige modem/router (een Speedtouch 706) te vinden! Overal vond ik postings van mensen die wanhopig zochten hoe ze de dichtgestopte modem/routers van hun isp om de tuin konden leiden om toch van zo'n sip provider gebruik te kunnen maken.

Groet,
Massimo
Naja blijkbaar niet maar als je zo reageert zullen er weinig de moeite nemen je te willen helpen. (we zijn niet de helpdesk bij KPN/ziggo/UPC hier)
Anders check je dit topic maar Voordelig bellen met Voipbuster [deel 5]

En op elk bericht apart reageren is niet bedoeling er is een Quote functie waarbij je elke comment kan quoten in 1 bericht.

En elk bericht afsluiten met je naam hoeft hier niet.

Si vis pacem, para bellum

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Bel je provider, vraag een nieuw modem.

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Ja, dat is idd met een normaal accesspoint makkelijker. Maar het zou in principe met je edimax ook kunnen. Als ik het goed zie heeft de speedtouch trouwens ook een usb-b aansluiting dus eventueel kan je met een USB B male to USB A female zo je edimax van stroom voorzien. Iig dus een netwerkkabel van de speedtouch naar de edimax. Stroom aansluiting FF regelen dus. Dat zou moeten werken. Handleiding verder volgen.
Maar normaal accespoint heeft beter bereik, makkelijker van stroom te voorzien..

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Simpelste oplossing : Loop je favo supermarkt binnen en kijk naar het gratis advertentie bord. Noteer daarvan het 1e nummer dat aanbied om te helpen met pc-problemen en voor 15 euro per uur oid helpt die persoon je verder.

Niet lullig bedoeld, maar als je aangeeft geen ict-persoon te zijn en je geeft aan dat je een odyssee hebt moeten ondernemen om een stap-voor-stap handleiding te volgen dan ben je anders waarschijnlijk nog weken bezig (en tig modems / routers verder) terwijl de lokale whizzkid het gewoon voor je in een paar uurtjes regelt exact zoals je het vraagt (dus goedkoop wifi en gelijk skype / voipbuster etc).
Laat de whizzkid maar lekker inet / fora's afzoeken dan kan jij je met belangrijker zaken bezighouden.

Ik bedoel wat ik hier in het topic langs zie komen is :
- Koop een andere router
- Koop kabel x en sluit die goed aan
Terwijl je gewoon tegen die whizzkid kan zeggen : Dit is mijn budget en ik betaal pas bij werkende oplevering, moet er een nieuw modem of een nieuw kabeltje aangeschaft worden, best maar ik betaal niets totdat het werkend is opgeleverd.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-12 19:19
Port forwarden op een speedtouch modems inderdaad een ramp. Dat moet met expert mode wachtwoorden en in een telnet verbinding.

Maar met de routes van tegenwoordig is het een fluitje van een cent. En vaak niet eens nodig. Vaak kun je zelfs gratis een nieuw model krijgen als je je contract met een jaar verlengd. Zeker aangezien zo ver ik weet al meer dan 5 jaar geleden zijn overgestapt op de fritzbox

TheS4ndm4n#1919

• Flaubert
MaximusTG schreef op donderdag 14 november 2013 @ 11:10:
[...]

Heb je die Edimax nu eigenlijk al met een netwerkkabel aan je modem/router verbonden, of niet? Dat is wat je moet doen. Heb de handleiding gegoogled, en het is allemaal stap voor stap. Die stappen kan je ook vanaf de browser van je android telefoon doen hoor... - hoogstwaarschijnlijk is de webinterface ook via het bedrade netwerk bereikbaar vanaf de vaste pc.
Ik ben afgelopen nacht bijna zo ver gekomen. Het was zo laat dat ik afsloot nadat ik via mijn mobieltje in de travel router was gekomen en een beveiligingswachtwoord had ingesteld. De volgende dag -vrijdag- dacht ik de config even af te maken... Een ramp is dat ding. Het lukt me niet meer om in de interface van de travel router te komen, wat ik ook probeer. De pagina waar ik dan naar toe moet blijft hardnekkig 'onbereikbaar'. Ik hou ermee op. Zonde van het geld (maar ik wist dat ik een risico nam) en vooral van de moeite. Misschien probeer ik het ooit nog eens met een gewoon access point. Dank voor jouw/jullie pogingen om mij te helpen en adviseren.

Massimo

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Hij kan een ander ip adres hebben gekregen

volgens mij geef je te snel op

Iperf

• Jolke
  • Nu online
Flaubert schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 01:08:
[...]

Zitten jullie misschien allemaal bij xs4all of zo?
Nee hoor, bij 1und1 ... maar die heb je alleen in Duitsland ;)

Welk IP adres gebruikte je eerst om in de router te komen, dat nu niet meer werkt?
Pagina: 1