• tobitronics
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-02 11:33
Hallo allemaal,

Mijn systeem

http://specs.tweak.to/18362

Het probleem

Soms, niet altijd, als ik mijn PC afsluit start deze opnieuw op i.p.v. af te sluiten. Ik hoor de harde schijven en de DVD drive hun afsluitgeluidje maken, maar de fans blijven draaien en dan start het systeem opnieuw op. Meestal als ik daarna weer een afsluitcommando geef sluit de PC wel af, echter soms moet ik tot 3x in totaal toe een extra afsluitcommando afgeven.

Wat ik heb geprobeerd

Allereerst: het probleem speelt sinds ik terug ben van vakantie, wat begin augustus is. Dit is ongeveer 2 maanden nadat ik een fikse upgrade had gedaan, namelijk nieuw moederbord, CPU en RAM. Daarnaast heb ik begin augustus mijn 1TB schijf vervangen door 2 2TB schijven in RAID 1 en een USB TV ontvanger gekocht (tegelijkertijd dus). Eerst vermoedde ik dat USB apparaten de oorzaak waren en dan met name het TV kastje. Toen windows 8.1 uitkwam heb ik een fresh install gedaan en speciaal even gewacht met het aankoppelen van de TV ontvanger en het installeren van de drivers ervan. Ook heb ik toen mijn BIOS gereset en alleen wat basic settings aangepast die dit probleem sowieso niet kunnen veroorzaken. Het probleem leek aanvankelijk verdwenen. Toen ik de TV ontvanger later alsnog aansloot en installeerde was het probleem weer terug. Je zou zeggen probleem opgelost. Echter heb ik vlak daarna mijn radeon 7850 verkocht een een 290X geplaatst. Daarbij weer een fresh install gedaan omdat ik in de tussentijd een mix van nvidia en amd kaarten in mijn pc had welke windows nogal van slag brachten ondanks nette driver verwijdering met driver sweeper. En toen was het probleem weer wedergekeerd! Ik heb nu de TV ontvanger helemaal niet geinstalleerd en in gebruik.

Handig om te vermelden overigens: ik had voordat windows 8.1 uitkwam windows in bios mode geinstalleerd en niet in uefi mode, deze is nu geinstalleerd in uefi mode met secure boot enabled. Ook was mijn 7850 voorzien van een GOP Uefi bios, waardoor ik de compatibility support module kon uitzetten. Deze moest nu echter weer aan omdat de 290X geen GOP Uefi bios heeft.

Ook heb ik ergens halverwege September mijn PSU vervangen van een OCZ 550W naar een Corsair AX860i. Ik had sowieso een grotere PSU nodig en dacht misschien dat de OCZ de oorzaak was, echter bracht dit geen verschil...

De oorzaak/verdachten

Ik heb nu dus het volgende weten te bedenken:

- PSU -> Nee, want vervangen en probleem bleef
- GPU -> Mogelijk, bij vervanging/upgrade verscheen het probleem weer, is niet overgeklokt.
- CPU -> geen idee hoe deze het probleem kan veroorzaken, is niet overgeklokt
- Moederbord -> Mogelijk, bij inschakeling van Compatibility support module verscheen het probleem weer
- RAM -> Nee, windows memtest gaf 0 errors
- Koeling -> Mogelijk, alhoewel mijn CPU watercooled is draait mijn 290X nog de beruchte stock koeler, welke niet zo goed is in koelen..
- Harde schijven -> Mogelijk, probleem begon rond de tijd van aanschaf en installatie ervan
- SSD's -> Denk het niet, geen idee hoe deze het probleem kunnen veroorzaken
- USB Apparaten (TV ontvanger) -> Zeer waarschijnlijk, probleem verdween bij niet installatie ervan, echter niet de enige oorzaak
- DVD drive -> geen idee hoe deze het probleem kan veroorzaken
- Software -> Niet waarschijnlijk, daar een fresh install niet helpt. Of het moet een compatibility issue zijn. Alle drivers zijn trouwens up to date.

Kunnen jullie me helpen met dit probleem? En klopt mijn lijstje van mogelijke oorzaken zo of ben ik iets totaal vergeten in acht te nemen? Ik word er zo onderhand aardig ziek van.

Alvast bedankt!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:21

Esumontere

Floep, banaan.

Klinkt als een biosprobleem. Heb je de laatste biosversie?

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-02 14:18

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Ik vermoed dat het in je drivers zit, ondanks dat je aangeeft alle drivers geinstalleerd te hebben.

Dit heb ik zelf eerder gehad doordat enkele energiebeheers(moederboard) drivers ontbraken.

Asus Zenbook i7 256gb

• tobitronics
Esumontere schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 22:54:
Klinkt als een biosprobleem. Heb je de laatste biosversie?
Ik heb inderdaad de laatste versie, welke een week geleden uit is gekomen
Ghostrider schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 22:56:
Ik vermoed dat het in je drivers zit, ondanks dat je aangeeft alle drivers geinstalleerd te hebben.

Dit heb ik zelf eerder gehad doordat enkele energiebeheers(moederboard) drivers ontbraken.
Onder apparaatbeheer zijn er geen gele uitroeptekens en volgens mijn weten heb ik voor alles een driver geinstalleerd, al kan natuurlijk windows zijn eigen versie erdoor hebben gepushd welke een issue heeft. Als het gaat om energiebeheer drivers, aan wat voor soort moet ik dan denken bij Intel? Chipset drivers?

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:32

Dark

who tweaked the light?

http://answers.microsoft....09-4be9-a85b-2935c8c3e108 is mischien een deel van de oplossing?

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Klopt, eventueel een clean install proberen.

Asus Zenbook i7 256gb

• tobitronics
Ghostrider schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 23:19:
[...]

Klopt, eventueel een clean install proberen.
Mijn laatste clean install dateert van vorig weekend, lijkt me niet dat ik in 1 week tijd iets verklooid heb. Zeker als je bedenkt dat ik alleen drivers + bf4 + steam + office + word heb geinstalleerd... En bovendien heb ik de laatste chipset drivers.

[ Voor 5% gewijzigd door tobitronics op 12-11-2013 23:34 ]

• tobitronics
Heb het registertrucje van Dark geprobeerd, heeft tijdelijk geholpen maar het probleem is nu terug, en het wordt alleen maar erger. Het probleem treedt steeds vaker op en het wordt steeds hardnekkiger, namelijk dat ie meerdere keren achter elkaar mijn afsluitcommando negeert...
Heb een memtest gedraaid maar daar kwam gewoon 0 errors uit, verder zijn alle drivers toch echt up to date. Kennelijk ligt het hele probleem dus toch niet aan dat tv kastje...

Voorlopig heb ik even dit gebruikt http://www.pcworld.com/ar...tell_it_to_shut_down.html kijken of dat werkt. Maar als dat wat in het artikel staat waar is gebeurt er dus kennelijk elke keer iets waardoor windows crasht, en ik vind het nogal slecht als ik een PC heb die constant crasht bij afsluiten

[ Voor 51% gewijzigd door tobitronics op 21-11-2013 20:55 ]

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Zie je ook iets verschijnen in je logboek?

Asus Zenbook i7 256gb

• Dr.Root
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-12-2025
Gebruik je een legitieme versie van Windhoos?

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-02 20:50
Heb je de ASUS AIsuite geinstalleerd, deze schijnt het probleem ook te veroorzaken.

Deinstalleer deze eens...

• tobitronics
boeles schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 15:56:
Gebruik je een legitieme versie van Windhoos?
Ja, Windows 8.1 pro
roches schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 16:06:
Heb je de ASUS AIsuite geinstalleerd, deze schijnt het probleem ook te veroorzaken.

Deinstalleer deze eens...
Heb ik nooit geïnstalleerd staan

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 19:50
Waarschijnlijk komt het door je muis en/of toetsenbord.
In je BIOS staat denk ik ingesteld dat je de computer aan kan zetten via muis/toetsenbord.
Op het moment dat de spanning van de USB poort gaat, dan ziet de bios een signaal op de usb waardoor de pc meteen weer start.

Je kan 2 dingen proberen:

- Powerup by keyboard/mouse uitzetten in BIOS.
- Configureren dat de usb poortjes waar muis/tb in zitten gevoed worden door 5Vstandby zodat ze actief blijven als de pc uit staat. Kan soms via BIOS, soms via jumpers. Misschien zijn er al poortjes waar spanning op blijft staan en moet je ze gewoon daar in pluggen.

Je USB TV ontvanger heeft waarschijnlijk een HID device voor de afstandsbediening en wordt dan als toetsenbord gezien door de BIOS. Hierop is dan hetzelfde van toepassing.

• tobitronics
Ploink schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 18:05:
Waarschijnlijk komt het door je muis en/of toetsenbord.
In je BIOS staat denk ik ingesteld dat je de computer aan kan zetten via muis/toetsenbord.
Op het moment dat de spanning van de USB poort gaat, dan ziet de bios een signaal op de usb waardoor de pc meteen weer start.

Je kan 2 dingen proberen:

- Powerup by keyboard/mouse uitzetten in BIOS.
- Configureren dat de usb poortjes waar muis/tb in zitten gevoed worden door 5Vstandby zodat ze actief blijven als de pc uit staat. Kan soms via BIOS, soms via jumpers. Misschien zijn er al poortjes waar spanning op blijft staan en moet je ze gewoon daar in pluggen.

Je USB TV ontvanger heeft waarschijnlijk een HID device voor de afstandsbediening en wordt dan als toetsenbord gezien door de BIOS. Hierop is dan hetzelfde van toepassing.
Dit zou goed kunnen, echter had ik gisteren, nadat ik de optie 'reboot after system crash' uitzette, dat bij het afsluiten van de PC ik nadat de hdd uitgerateld was dat het scherm gewoon op zwart bleef (niet monitor in standby) en de PC niks deed. Ik moest op de powerknop drukken om m uit te zetten, wat gelijk gebeurde (dus niet met een vertraging ertussen). Ik zal zo even in de logs kijken of daar iets staat.

• tobitronics
Ik heb even gewacht op een crash en heb nu de logs bekeken. Naast dat het logboek sowieso bomvol met fouten staat is de enige error op het tijdstip van de crash de volgende:

Waarschuwing [tijd] Bron: e1dexpress Gebeurtenis-id:27 Taakcategorie: geen
Beschrijving: Intel(R) Ethernet Connection I217-V Network link is disconnected.

[ Voor 13% gewijzigd door tobitronics op 28-11-2013 13:53 ]

Pagina: 1