Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Rotty
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-02-2024
Op zoek naar 2 nieuwe ToR switches voor 2 datacenters.. Moet 1/10Gb poortjes hebben en per ruimte heb ik minimaal 40 switch poortjes nodig. Ik zou heel graag voor Cisco gaan maar die vallen echt buiten budget dus ben ik op zoek naar een goed alternatief.. Omdat ik tevens weinig ruimte heb in de serverruimte zoek ik iets wat niet groter is dan 1 a 2 HE / U. Moet layer 3 ondersteunen (ivm ospf naar de core/distributie laag) en IP6 switching/routing in hardware.

Budget is zo ongeveer 20k ... Momenteel kijk ik naar Dell 8164f of een HP 5900af-48xg. Ik weet dat veel netwerk mensen niet heel positief reageren op Dell switches maar ik vraag me daarbij ook wel eens of dit nou allemaal erg objectief is...

-Zijn er mensen met ervaringen met een van beide switches?
-Welke OS lijkt het meeste op IOS van Cisco van bovenstaande 2 switches?
-Suggesties?

**MCSA**MCSE**CCNA**VCP4**VCP5&CCNP in progress

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat heb je nu? Als dat Cisco is: budget proberen uit te breiden. Kenniscurve van een ander OS kan dusdanig zijn dat het als je de personeelslasten meerekent, uiteindelijk nog duurder uitvalt als het huidige merk. Tevens handig argument bij het management dat het geld uit moet geven. Jij bent namelijk de enige dta dat kan kwantificeren / in geld kan uitdrukken ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dell en HP* lijken qua commandline beide op Cisco IOS, maar dat zou ik zelf geen goede kwaliteit noemen. (En van de twee zou ik voor HP kiezen overigens.)

Kijk 's naar Juniper EX-series. Wild andere CLI weliswaar maar op een heel goede manier.

*) Procurve; geen idee hoe de spullen van 3Com en H3C werken.

[ Voor 39% gewijzigd door CyBeR op 12-11-2013 21:52 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Rotty
Was het maar zo simpel.. Ik heb al moeten vechten voor het budget wat ik heb... De budget verantwoordelijke vraagt me bij elke cent die ik vraag " wanneer is de ict nou eens klaar" dus dan snap je ongeveer waar ik tegen op moet boksen ;-)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kortom, die moet je niet met technische termen lastig vallen ("kan niet want bla en dan bla"), maar een goede kosten / batenanalyse voor zijn neus geven met afgewogen opties.
Gewoon lijstje maken in Excel van wat nodig is, wat het aan aanschaf kost, hoeveel manuren tegen uurloon er in gaan zitten om de boel te configgen, wat evt training kost, en hem dan de afweging laten maken.

Dan praat je op zijn niveau over wat het kost en wat nodig is. Snapt ie veel beter :)

* The Eagle opereert al jaren op het snijvlak van business en IT; als business iets niet snapt is het IT, en als business iets wel snapt zijn het gewoon harde cijfers - dat is je stok om mee te kunnen slaan :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

Ook nog een suggestie. Ik weet niet wat de prijsklasse precies is, maar kijk eens naar extreme networks switches.

ExtremeXOS lijkt totaal niet op iOS, maar van wat ik gezien en gehoord heb kan iedereen die met linux overweg kan ook met die switches overweg.

[ Voor 40% gewijzigd door ShadowAS1 op 13-11-2013 00:00 ]

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Persoonlijk zou ik ook aanraden een te kijken naar Juniper, echt prima hardware tegen betere prijzen dan wat Cisco levert.

Dell heb ik persoonlijk heel slechte ervaringen mee, HP iets beter maar ook al heel wat problemen mee gezien.
3Com was kwa managed spul imho ook altijd een ramp, deed andere dingen dan je geconfigureerd had enzo... wazige problemen allemaal.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Modbreak:Dat s dus niet de bedoeling van GoT :|

[ Voor 81% gewijzigd door Equator op 13-11-2013 16:45 ]

Verwijderd

Rotty schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 21:33:
-Zijn er mensen met ervaringen met een van beide switches?
-Welke OS lijkt het meeste op IOS van Cisco van bovenstaande 2 switches?
-Suggesties?
1. Wel met HP Procurve CLI / Cisco IOS in het algemeen.
2. Heb HP / Cisco beide gedaan; HP werkt 'intuitiever' en is m.i. makkelijker aan te leren
3. HP Procurve.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2013 10:05 ]

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Goedkoopste 10GE Cisco switch is denk ik een Nexus 5000 (N5K-C5548P-FA) met L3 module (N55-D160L3-V2) en 16 extra poorten (N55-M16UP). Je kan hier ook eevoudig Nexus 2000 units aan hangen wat een soort extended linecard is. (Dus je hoeft maar 2 switches te beheren.)

Cisco heeft ook refurb apparatuur. Je kan hier ook gewoon Smartnet support contracten op afsluiten. (Wat niet mogelijk is bij grijze handel.) Hier zit flinke korting op, naast de standaard korting die Cisco Partners ontvangen.

Cisco TAC moet een voorraad apparatuur aanhouden om hun support contracten te dekken. (Als een soort goud voorraad.) Ze mogen hier een deel van terug sturen. Daarnaast mogen distributeurs een deel van hun voorraad terug sturen om zo hun voorraad actueel te houden. Juridisch gezien mag dit niet als nieuw verkocht worden. (Hoewel de kans groot is dat de spullen niet uit de doos zijn gehaald.)

Daarnaast is er EasyLease. Hiermee kan je apparatuur in een leaseconstructie stoppen.
Vooral service providers zijn hier blij mee. Lease en refurb kan je ook combineren.

Verder eens met The Eagle: Wat kost het als het opleiden van mensen, configuratie, downtime, etc.

[ Voor 12% gewijzigd door Bl@ckbird op 13-11-2013 12:16 ]

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• CaPuT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:28
Wij hebben hier 2 HP A5800-48G's hangen, welke onderling verbonden zijn met 2x 10Gb IRF.
Dingen draaien lekker, zijn waarschijnlijk zwaar overkill voor onze omgeving. Maar voor ons is het handig dat we het NIC team op beide switches kunnen laten uitkomen, door de IRF.

Wat betreft de CLI, ik vind de CLI van de 5800 toch wel afwijken van een Procurve 2620, gezien de 5800 Comware gebruikt. (Het was eerst H3C natuurlijk..)

• Rotty
Natuurlijk is het een nadeel om een nieuw cli te moeten leren (ergens ook wel weer leuk) maar aan de andere kant is het nou ook weer niet zo heel spannend. Het is enkel voor het connecten van de servers en met een ospf naar de core/distributie.. Zoveel fratsen haal ik nu ook niet uit op de huidige 3750 stacks ... Ik hoef er ook nauwelijks aan te komen als het eenmaal loopt.. Beetje uitlezen met smtp./ rmon . De cisco optie zou zijn een 3064t (heb voornamelijk behoefte aan base-t poortjes) dit heeft eruit mijn voorkeur maar op papier zijn deze bijna 2x de prijs van een hp 5900 en dat frustreerd me ook wel eens aan Cisco.. Hun positie, voornamelijk door hun training, maken mensen afhankelijk heel slim van ze maar ergens ook irritant.. Natuurlijk hebben ze ook hele mooie features en is het rock solid .. (haalde gisteren nog een switch van 15 jaar oud uit een rek die deed het nog prima) Top allemaal maar ik werk in GGZ land (gezondheidszorg) waar het gewoon erg krap is these days...

• CaPuT
Afhankelijk van hoe je begroting in elkaar zit, kan je natuurlijk ook een voorstel voor je management schrijven, waar je de verschillende opties in uitstippeld, alle met een risico factor eraan.
Dit komt bij ons ook omdat ze nog wel is denken dat je met sweex je productie kan draaien..

Zo moeten wij dat hier tegenwoordig ook helaas doen en ja, hier ook GGZ :)

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Kijken naar wat voor gsm's en andere goodies ze "nodig hebben".
Moet dat echt een iPhone zijn? Of kan dat ook wel met een Aldi smartfoon? ;)

Abort, Retry, Quake ???

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Allied Telesis, ook nog een optie. De AT-DC2552XS draait op AlliedWare en dat werkt (bijna) hetzelfde als Cisco.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 19-11 22:52

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

CaPuT schreef op woensdag 13 november 2013 @ 12:16:
Wij hebben hier 2 HP A5800-48G's hangen, welke onderling verbonden zijn met 2x 10Gb IRF.
Dingen draaien lekker, zijn waarschijnlijk zwaar overkill voor onze omgeving. Maar voor ons is het handig dat we het NIC team op beide switches kunnen laten uitkomen, door de IRF.

Wat betreft de CLI, ik vind de CLI van de 5800 toch wel afwijken van een Procurve 2620, gezien de 5800 Comware gebruikt. (Het was eerst H3C natuurlijk..)
Idem hier. De CLI in de 5x00 HPs is idd niet meer die van de Procurve lijn.

Verder voor basis LAN switching met VLANs is t ook weer niet heel lastig aan te leren. En ze schelen een flink stuk met de Ciscso 3xxx series.

Dat was voor ons een belangrijk argument. 100k voor HP of 140k voor Cisco.

Godfather Bodybuilding topic reeks

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Vraag is inderdaad: wat heb je verder.
En natuurlijk: waar wil je naar toe.

Je wilt natuurlijk geen 3 verschillende switchtypen in je kast hebben hangen...

Als je al op Dell zit zou ik zonder nadenken die 8164f erin schuiven, zijn best leuke dingen.

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Wij hebben een hoop Cisco Nexus 5010's, lekkere switches en niet extreem duur.
Als je korte afstanden tot je servers heb kan je twinax kabels gebruiken en heb je dus geen SFP's nodig aan beide kanten van de kabel, dat scheelt heel wat knaken.

Deze draaien dus op Nexus OS en niet op IOS, maar het is de bedoeling dat de komende jaren alles overgaat naar Nexus.

[ Voor 19% gewijzigd door Bierkameel op 15-11-2013 14:03 ]

• JMW761
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:23
Juniper EX-4550

bevallen prima. Je kan er ook virtual-chassis (stack) van bouwen. ( Specs )

Grote voordeel van een dergelijke oplossing is dat je "langzaam" van 1Gbit naar 10gig kan gaan omdat de poortjes dual-speed zijn (10g, 1g)

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-10 13:43

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

CaPuT schreef op woensdag 13 november 2013 @ 12:16:

Ja, fijn hoor 2MB packet buffers.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• CORVETTE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-11 11:59

CORVETTE

---- American V8 ---

ten eerste: budget gedreven IT oplossingen zijn echt rampzalig. Probeer gewoon het beste te nemen.

Nu ontoppic: ik stond een half jaar geleden voor de keuze onze core te vervangen. Aangezien we alles van cisco hebben en ik een cisco man ben, kwamen we bij Cisco uit. Maar echt vernieuwend was die oplossing niet ( 1 gbit poorten ) in grote chassis'. Ik wilde eigenlijk de nexus lijn. 3000 serie ( 10 gbit + 40 gbit uplinks ) Maar kwam toen op een bedrag van 250.000 uit.
Uiteindelijk heb ik voor Force10 gekozen ( tegenwoordig van Dell ). Met exact dezelfde specs zat ik nu onder de 90.000
En een groot voordeel was dat de gbic's in de prijs zaten. Bij Cisco was ik 60.000 kwijt aan gbic's. En dat is iets waar je echt rekening mee moet houden. Gbic's kosten idioot veel, soms nog meer dan een switch kost. F10 gbic's zijn aanmerkelijk goedkoper, en ook budget spul werkt er zonder problemen in.

Dan het OS vergelijk. Ik ken IOS ontzettend goed. 15 jaar niets anders gedaan. Maar FTOS ( wat ook lijkt op Juniper ) is redelijk vergelijkbaar. Met een paar weken kon ik ook daarmee goed overweg. Het is wel zo, dat Cisco's iets makkelijker in te richten zijn.
Wat ik zelf als nadeel ervaar van F10 t.o.v. Cisco: geen cdp en vtp

Een F10 ( 4810 - sfp of 4820 - koper ) doet ongeveer 14.000 en dan heb je 48 poorten 1 / 10 gbit en 4 x 40 gbit uplinks. 1,2 terabit / sec dacht ik zo uit mijn hoofd. En dat is redelijk stampen ;-)

Dan heb je echt een oplossing wat vergelijkbaar is met de Cisco nexus 3000 serie, voor een fractie van het bedrag. En geen gedoe met "goedkope" switches de F10 zijn datacenter switches. Google gebruikt ze ook. En Dell heeft sinds de overname de F10 producten ongemoeid gelaten. En willen juist verder met FTOS en hun eigenlijk hogere switches juist eruit gaan doen.

[ Voor 11% gewijzigd door CORVETTE op 17-11-2013 09:22 ]

zoveelste slachtoffer van Casema................... :(

• CaPuT
DGTL_Magician schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 08:51:
[...]

Ja, fijn hoor 2MB packet buffers.
Volgens mij 8MB ;)
Maar voor het werk wat ze bij ons doen is het zwaar overkill.
Voor het wat belangrijkere werk hangen er cisco's :)
Pagina: 1