Zou niet moeten nee, maar als dergelijke reacties met deze inhoud (dus over waar ISO's te vinden zijn, hoe je keys vindt en wat je ermee kunt (niks dus) en hoe te installeren) nu afgelopen zaterdag of daarvoor waren geplaatst hadden we dit verhaal sowieso niet gehad. Maar goed, ben er verder ook niet boos of iets anders over, vind het wel leerzaam. Dat het me veel tijd heeft gekost zij dan maar zo, weten we weer voor de volgende keer hoe het anders kan.

Paul schreef op maandag 25 november 2013 @ 12:31:
Nee, dat staat het niet. Je halve verhaal gaat over de problemen (en permanente gevolgen!) die je ondervindt door het via USB te willen

Als je nou gewoon die DVD in je speler (die HDD haal je er dan maar even uit, als je met junction points wilt gaan spelen om wat meer ruimte op je SSD over te houden kan dat altijd achteraf nog) had gedaan dan was je na: "Uiteindelijke install en tips: Uiteindelijk maar een ISO gedownload van usenet," na één zinnetje al klaar.
Had gekund ja, maar dit is toch ook leerzaam dat ik het zo heb uitgeschreven? Wellicht voor jou niet omdat je er al veel ervaring in hebt, in installs, methoden, verschillende OS-en en BIOS functies, dat weet ik niet natuurlijk. Maar ik durf te wedden dat ik niet de enige ben die ooit heeft getracht het perfect met de stick te installeren. Punt is eigenlijk te meer dat het geadviseerd werd op een site, dus heb ik dat aangehouden. bron weet ik zo niet meer, want ik heb serieus gigantisch veel sites doorgespit.
"Tips" ging eigenlijk te meer over Secure boot en de combinaties daarvan (Fast boot en bijv. Legacy BIOS). Dat het met de stick toevallig zo is gelopen is... ja ... toeval denk ik. Met de DVD zou je ook bewust kunnen kiezen voor deze opties: MBR vs GPT. Zolang je maar weet wat daarvoor in de BIOS aan of uit moet staan en welk effect dit uiteindelijk teweeg brengt voor de installatie. Het leek mij relevant om dit uit te schrijven omdat het nieuw is sinds pre-installed W8-systemen en ik het zelf nergens in het kort zo kon vinden.
Eerlijk gezegd had ik verwacht dat Secure Boot een functie zou zijn om "veilig" te booten, gezien de naam ervan. Dus of je die nu voortijds aanzet of na de install. Zo had ik geredeneerd. Maar goed, dat is dus niet waar, wel indirect maar dat heeft alles te maken met GPT vs MBR. Dat is dus alleen goed te doen eenmalig tijdens de install, achteraf kan je die niet meer aan of uitzetten. Kleinigheden hou je toch... maar voor dit soort grappen moet je dus wel wat meer weten blijkbaar. En moet dus een bewuste keuze zijn voorafgaande de installatie met wat je ermee wilt.
Het is dus absoluut niet vergelijkbaar met een lullig foutje als de SATA poort bij install op IDE/SATA te zetten, waarna je met een waardeverandering in het register alsnog AHCI in de BIOS aan kunt zetten. Zoiets vergelijkbaars had ik verwacht met het Secure Boot verhaal, maar dat is dus niet. En eigenlijk staat dat nog weer wat meer los van dit hele verhaal, maar als je mijn complete gedachtegang dan per se wilt weten, dan heb je hem nu. Daarom was het dus voor mij relevant genoeg om het te benoemen onder tips, niet iedereen schudt het ff uit zn mouw, hoe jammer ook...
Believe me, ik heb dezelfde issues gehad met mijn Samsung laptop: Geen ISO te vinden. Uiteindelijk via MSDN gedownload, gekeken hoe ik met UEFI van DVD kan booten et voilá, Paul had een schone W8, met GPT, met secure boot, met fast boot, de hele rataplan, en zonder de 'handige' Samsung Apps die de laptop van mijn ouders (8GB Core i7) omtoveren in een Pentium 60...
Daar ga je al... MSDN, heb ik geen account voor. En de meeste users niet om daar een originele versie vanaf te halen. Of moet iedereen maar dever worden? Wellicht dat het dan beter geregeld wordt? Nee flauw, maar zonder grappen, dat is niet waar ik bij kan en waarschijnlijk veel meer mensen net als ik niet.
Ik snap niet zo goed wat het punt is eerlijk gezegd. Vallen we nu met zn allen over DVD vs USB? Ik hoop het niet.

Ja en nee. Klopt je hebt de key, maar bij pre-installed W8 vraagt ie niet naar de key (achteraf gezien, wist ik niet van te voren, is ook nieuw sinds pre-installed met W8). Dat verklaart zeer waarschijnlijk ook direct waarom nergens de key is opgeschreven of gedocumenteerd.
Met die serial die jij daar krijgt kan je niet de ISO downloaden op de MS site. Bijvoorbeeld ProduKey, Belarc, AIDA64 of gewoon RWEverything geven exact dezelfde keys, alleen je hebt er geen donder aan als het erop aankomt. Je weet dan alleen die 25 digits key, verder doe je er niks mee i.g.v. een W8 installatie.
(onder voorbehoud)
Eigenlijk is die key volgens mij dan dus alleen relevant op systemen waar oorspronkelijk de code niet embedded is in het BIOS. Dus alle niet pre-installed systemen. Maar dan zou ik het wel raar vinden als je de key niet hebt, aangezien je W8 dan later hebt aangekocht en geinstalleerd.
[
Voor 18% gewijzigd door
Aardwolf op 25-11-2013 14:19
]