Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDream07
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-12-2024
Beste Tweakers,

Ik heb een Windows 8 laptop.
Nu is mij verteld dat tegenwoordig de product code van Windows 8 ingebouwd is in de Windows installatie die op de HDD staat. 8)7

Mijn vraag is of deze product code te achterhalen is, want ik zou graag een clean instal willen doen zodat ik alle partities etc. kwijt ben op de HDD, maar toch opnieuw Windows 8 kan installeren met de product code die bij mijn laptop hoort.

Heeft iemand een idee of dit te achterhalen is?

Met vriendelijke groet,

Stef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pin_point
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:07
In mijn geval staat de productcode in de EFI, ik vermoed dat zosnel je windows 8 opnieuw installeerd deze automatisch de productcode uitleest uit de EFI.

Er zijn tooltjes welke dit uitlezen zodat je in geval hij de code niet overneemt in elk geval de code hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
De code staat in de BIOS/EFI.

Je kan gewoon een Win8 DVD pakken en de HDD leeg maken voor een clean install. Tijdens de installatie zal er niet om een code gevraagd worden en na de installatie kan je Windows gewoon zonder problemen activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDream07
kijk, super! dus ik kan gewoon een Clean install van windows 8 doen zonder dat hij om een product code gaat vragen, want deze haalt hij uit de bios.

idiaal.

bedankt voor de informatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toet3r
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Toet3r

¿?

Er is een handige tool om de product key uit de Bios/EFI te achterhalen. Zie onderstaande post uit mijn topic.

Je kan dan gewoon een clean install doen van dvd/usb en toch de key gebruiken die bij je laptop zat. Heb ik ook gedaan om van al die voor geïnstalleerde bloatware af te komen.
Shorteh schreef op donderdag 07 november 2013 @ 13:23:
Hoi,

om de key uit je bios uit te lezen kun je "RW Everything" gebruiken (http://rweverything.com/).

Als je dit tooltje opent klik je op "ACPI en dan "MSDM", hier zul je je Windows 8 key zien staan.

Succes!

[ Voor 18% gewijzigd door Toet3r op 13-11-2013 09:45 ]

Pi-Hole: open-source netwerk advertentie blocker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toet3r
  • Niet online

Toet3r

¿?

PilatuS schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 21:42:
De code staat in de BIOS/EFI.

Je kan gewoon een Win8 DVD pakken en de HDD leeg maken voor een clean install. Tijdens de installatie zal er niet om een code gevraagd worden en na de installatie kan je Windows gewoon zonder problemen activeren.
sjefkeh schreef op woensdag 13 november 2013 @ 09:17:
kijk, super! dus ik kan gewoon een Clean install van windows 8 doen zonder dat hij om een product code gaat vragen, want deze haalt hij uit de bios.

idiaal.

bedankt voor de informatie!
Bij windows 8 installatie wordt er wel degelijk om een product key gevraagd en moet je deze in tegenstelling tot bij een windows 7 installatie ook verplicht invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:06

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Toet3r schreef op woensdag 13 november 2013 @ 09:40:
[...]

[...]

Bij windows 8 installatie wordt er wel degelijk om een product key gevraagd en moet je deze in tegenstelling tot bij een windows 7 installatie ook verplicht invullen.
Nee, de key wordt alleen gevraagd als deze niet gevonden kan worden. Als je installatie toch om een key vraagt terwijl deze in de hardware zit gebakken, heb je een installatie media die niet geschikt is voor OEM installaties, zoals een upgrade of generieke 'retail' versie die niet gaat zoeken in het BIOS/EFI voor een key.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toet3r
  • Niet online

Toet3r

¿?

Hero of Time schreef op woensdag 13 november 2013 @ 09:45:
[...]

Nee, de key wordt alleen gevraagd als deze niet gevonden kan worden. Als je installatie toch om een key vraagt terwijl deze in de hardware zit gebakken, heb je een installatie media die niet geschikt is voor OEM installaties, zoals een upgrade of generieke 'retail' versie die niet gaat zoeken in het BIOS/EFI voor een key.
Je hebt gelijk, zei het verkeerd. Als je niet de recovery doet van de voor geïnstalleerde windows dan vraagt ie er wel om. Als je de key weet kan je die wel gewoon gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Toet3r schreef op woensdag 13 november 2013 @ 09:56:
[...]

Je hebt gelijk, zei het verkeerd. Als je niet de recovery doet van de voor geïnstalleerde windows dan vraagt ie er wel om. Als je de key weet kan je die wel gewoon gebruiken.
Met een kale DVD vraagt ie er ook niet om. Zolang de code in de BIOS zit zal de install er niet om vragen. Of dit nou met de recovery gaat of niet maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toet3r
  • Niet online

Toet3r

¿?

Bij mij deed ie dat wel. Maar boeie dit gat wel erg offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Als een laptop met Windows 8 geleverd is zit er onderop een sticker zonder licentie. Op die sticker staat alleen dat het een Windows 8 machine is. Bij al deze machines zit de code in de BIOS, dit is namelijk verplicht. Ik heb tig laptops van alle merken opnieuw geinstalleerd met een DVD, hierbij is er nooit om een code gevraagd. Alleen als een laptop niet met Windows 8 geleverd is zal de code ingevult moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDream07
Is deze product code alleen gekoppeld aan je laptop?
dus stel ik zeg, ik wil op me laptop Windows 7 installeren, en de Windows 8 key van de laptop op een vast systeem gaan gebruiken, zou dat mogelijk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 29-06 15:48
sjefkeh schreef op woensdag 13 november 2013 @ 20:31:
Is deze product code alleen gekoppeld aan je laptop?
dus stel ik zeg, ik wil op me laptop Windows 7 installeren, en de Windows 8 key van de laptop op een vast systeem gaan gebruiken, zou dat mogelijk zijn?
Nee is niet mogelijk. Windows 7 op de laptop wel maar niet de Windows 8 code op een ander systeem.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDream07
Oke,

Dan heb ik nog een vraag:

Ik heb dus een licentie code voor Windows 8 van me laptop.
Nu wil ik een CLEAN INSTAL doen van Windows 8.1
Is het mogelijk om dan toch mijn licentie key te gebruiken? omdat deze in princiepe toch voor Windows 8 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
sjefkeh schreef op woensdag 13 november 2013 @ 20:39:
Oke,

Dan heb ik nog een vraag:

Ik heb dus een licentie code voor Windows 8 van me laptop.
Nu wil ik een CLEAN INSTAL doen van Windows 8.1
Is het mogelijk om dan toch mijn licentie key te gebruiken? omdat deze in princiepe toch voor Windows 8 is.
Heb ik nog niet geprobeerd, je zou het kunnen proberen. Windows 8.1 dvd booten en kijken of deze direct installeert. Als het niet werkt is clean install windows 8 en dan direct upgraden naar 8.1 wel mogelijk.

Zelf heb ik problemen met games in 8.1 dus ik blijf bij 8 :)

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDream07
Oke,, iig allemaal bedankt voor de informatie, nu kan ik weer even vooruit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
sjefkeh schreef op woensdag 13 november 2013 @ 20:52:
Oke,, iig allemaal bedankt voor de informatie, nu kan ik weer even vooruit!
Succes, als je direct antwoord wilt stuur dan maar DM naar me.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Aangezien 8.1 gratis is wanneer je 8 bezit kan ik mij niet voorstellen dat de installatie van 8.1 niet met een 8 code zal werken, ik heb dit alleen nog niet geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-06 09:31
Zoals eerder is langsgekomen op tweakers is Windows 8.1 niet te installeren met Windows 8 keys maar moet je een 8.1 key gebruiken (bijvoorbeeld de KMS Client Setup keys op technet) als je dan klaar bent met installeren kan je het wel activeren door je eigen serienummer te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
Starke schreef op woensdag 13 november 2013 @ 21:15:
Zoals eerder is langsgekomen op tweakers is Windows 8.1 niet te installeren met Windows 8 keys maar moet je een 8.1 key gebruiken (bijvoorbeeld de KMS Client Setup keys op technet) als je dan klaar bent met installeren kan je het wel activeren door je eigen serienummer te gebruiken.
Voor de simpele weg kan je dus beter clean install Windows 8 doen en dan upgrade naar 8.1, geen gedoe met licenties enz.

AdGuard Home

• Toet3r
  • Niet online

Toet3r

¿?

PilatuS schreef op woensdag 13 november 2013 @ 13:06:
Als een laptop met Windows 8 geleverd is zit er onderop een sticker zonder licentie. Op die sticker staat alleen dat het een Windows 8 machine is. Bij al deze machines zit de code in de BIOS, dit is namelijk verplicht. Ik heb tig laptops van alle merken opnieuw geinstalleerd met een DVD, hierbij is er nooit om een code gevraagd. Alleen als een laptop niet met Windows 8 geleverd is zal de code ingevult moeten worden.
Starke schreef op woensdag 13 november 2013 @ 21:15:
Mijn Asus N76VB Laptop werd geleverd met windows 8 voor geïnstalleerd. Heb met RW Everything de key uit de bios gehaald. Daarna clean install gedaan van windows 8.1 met een usb stick en de key vanuit de bios gebruikt. Dat werkte prima.

[ Voor 28% gewijzigd door Toet3r op 14-11-2013 06:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:11
Ik kom ook ff tussendoor in deze thread omdat ik een gelijksoortige vraag heb.

Afgelopen week heb ik een N56VV laptop gekocht met pre-installed W8 (non-Pro). Nu heb ik de originele harde schijf eruit gehaald en wil ik Windows 8 herinstalleren zonder bloatware op de SSD. Echter kan ik nergens uberhaupt een legale W8 ISO vinden.

Via AIDA64 heb ik enkel mijn productcode weten uit te lezen, niet de ID maar de key!!!, dat RWeverything zal ik zo nog even proberen. Maar met de productcode en de "Windows 8 setup.exe" van deze MS site: http://windows.microsoft..../upgrade-product-key-only werkt het niet. Hij zegt dat de code fout is.

Hoe kom ik nu aan een goede Windows zonder bloatware dat ik die kan installeren als clean install op mijn SSD en dat ook nog eens alles legaal is?

Ik ben ook nog ondertussen deze thread aan het doorspitten: http://answers.microsoft....-9bed-d9625c7e68ff?page=1

Maar van die verhalen daar begin ik een beetje te huilen en zit er zelfs al over te denken om de laptop maar terug te sturen naar de shop, ook omdat ze het daar al hebben dat in de toekomst upgraden naar Windows 9 waarschijnlijk niet eens mogelijk is. Ik vind dat bagger. :F :F :F

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen in deze thread... :) (DM mag trouwens ook)

Edit:
RWEverything gekeken maar geeft dezelfde key als dat ik al met AIDA64 heb uitgelezen.

[ Voor 23% gewijzigd door Aardwolf op 23-11-2013 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01:05
Ik lees even mee.
Binnenkort sta ik waarschijnlijk voor hetzelfde probleem. Ik dacht dat ik de oplossing al gevonden had met de methode die jij omschrijft, maar dat werkt dus zo te horen ook niet. :(

edit: De laatste reactie uit dit topic: jjoeridc in "Windows 8 installatie na plaatsen SSD ? (dell laptop)"
Werkt dat wel?

[ Voor 27% gewijzigd door wappiewappie op 24-11-2013 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Omdat mijn post groter is geworden dan oorspronkelijk gedacht heb ik hem ff onderverdeeld in wat kopjes.

Introductie
Gisteravond is mij gelukt om een clean install voor elkaar te krijgen op de lege SSD met een W8 x64 NL OEM versie.

Hoe? Gedownload vanaf usenet, want ik zag geen andere mogelijkheid meer.
Ik had ook nog wel gekeken naar een MSDN versie, maar daarvan stond er geen W8 meer op, plus dat je waarschijnlijk een account nodig hebt. Maar omdat W8 er niet op leek te staan heb ik daar niet eens meer naar gekeken.

Geen opties dus om legaal aan een kale W8 OEM versie te komen (W8 vanilla). Dramatisch, maar niet getreurd!
Oké dacht ik, dan ga ik maar Windows 7 installeren, want daar heb ik nog wel een crack van liggen. Die werkt altijd. Niet dus. Blijkbaar is de Secure Boot op disabled nog steeds te streng om de activator zijn werk te laten doen op een pre-installed W8 moederbord. Ter test stopte ik de SSD in mijn hoofd pc (gebaseerd op Sandy Bridge) en daar was Windows gewoon geactiveerd. Stopte ik hem weer in de laptop, zag ik dat de W7 opeens nog maar 29 dagen geldig was.

Uiteindelijke install en tips
Uiteindelijk maar een ISO gedownload van usenet, omdat ik nergens een clean ISO kon vinden en ook geen verdere mogelijkheden meer zag. Een image maken van de originele HDD vond ik geen fijn plan omdat het letterlijk overzetten van HDD naar SSD natuurlijk al niet zo lekker is, plus dat alsnog alle zooi van ASUS mee komt.

Dat op een stick gezet, een poosje gerommeld in de BIOS en uiteindelijk zonder Secure Boot, zonder Fast Boot, maar wel met legacy-BIOS (=NTFS-MBR ipv GPT) de install weten te doen op de SSD. De key pakte hij automatisch uit de embedded code van de BIOS.

Nadeel is door deze omslachtige methode dat overal waar ik er iets over las men adviseerde de stick bootable te maken met de Windows 7 USB/DVD tool!!! De grap is nu achteraf dat die de stick formatteert in NTFS-MBR. Installeren en booten met UEFI en dus Secure Boot kan dit niet lezen en dus ook niet opstarten vanaf de stick, waardoor de hele installatie uiteindelijk ook NTFS MBR wordt. Later kan je dan ook niet meer de SSD booten met Secure Boot aan, als je de settings terugzet in de BIOS, omdat de bootpartities dus als MBR zijn geworden en niet GPT.

Is het erg? Dat valt te betwisten, omdat naar mijn mening Secure Boot een wassen neus is. Het enige voordeel aan GPT is dat je meer dan 3 logische partities kunt maken en kunt booten vanaf een disk >2TB... beide is niet aan de orde in een W8 laptop van vandaag de dag.

Wil je wel GPT, dan kon je beter de stick formatteren in FAT32 en deze bootable maken. Ik denk dat dat kan met universal USB installer, maar dat heb ik zelf niet meer getest. Secure Boot moet wel FAT32 kunnen lezen als bootable media (las ik ergens) en dan zou je dus W8 ook als NTFS-GPT kunnen maken. :)

Conclusie
Wat een heisa om ff Windows opnieuw en fris te kunnen installeren. En het mooiste vind ik nog, of eigenlijk het lelijkst, is dat Microsoft gewoon doet alsof hun neus bloed.
Het punt is, de oplossing wordt niet door Microsoft of de fabrikant geboden, maar als je verder wilt borduren op je bijgekochte licentie je wel op de illegale tour moet. Nou ja, illegaal... de key die hij gebruikt is immers legaal, maar het is natuurlijk verre van makkelijk deze constructie... erg omslachtig.

Het is dus inmiddels wel gelukt, maar ik heb daar vanaf donderdagavond aangezeten om het maar op een zo legaal mogelijke manier te doen en om de install gereed te krijgen. Dramatisch vind ik dat, zou eigenlijk niet moeten kunnen. Bijna schandalig te noemen richting Microsoft en de hardware-fabrikanten, wegens het achterwege laten van legale clean install methoden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-06 17:33

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Dus omdat jouw illegale software niet werkt is het nu de schuld van de fabrikant of Microsoft? :?

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:43
Als je al naar illegale software 'moet' (had ook met een legale W7 gekunnen) grijpen om die vervolgens te upgraden (met je 100% legale Windows 8 ) omdat je het anders niet voor elkaar krijgt Windows 8 op die laptop te krijgen? Dat lijkt me wel redelijk de schuld van de fabrikant en/of Microsoft ja...

Ik heb (volgens mij wel MSDN) Win8 gedownload, op DVD gebrand, inderdaad fast boot en secure boot uitgeschakeld (maar wel met UEFI) en installeren maar.

Lijkt me eerder dat Marcel hier de schuld heeft omdat hij moeilijk doet via een USB-stick ipv dat hij gewoon even een DVD brandt :P DVD-branders heeft tegenwoordig vrijwel iedereen wel, een DVD-lezer zit in de meeste laptops ook (alleen in 13" soms niet) en anders heeft er in de omgeving meestal wel iemand een USB DVD-speler.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beneveerg
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-06 23:08
Ik had er ook problemen met een HP machine, uiteindelijk wel opgelost: http://bengreeve.com/2013/11/hoe-hp-haar-klanten-niet-helpt/

Het leven is te kort om te testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
@ Beneveerg: dank je, vergelijkbaar verhaal. Eigenlijk exact hetzelfde, alleen had jij het geluk nog dat je iemand had die een andere optie aanbod. Ik heb geen mensen in mijn omgeving die mij erbij kunnen helpen of ondersteunen en zo zal dat wel vaker voorkomen.
CAP-Team schreef op maandag 25 november 2013 @ 10:06:
Dus omdat jouw illegale software niet werkt is het nu de schuld van de fabrikant of Microsoft? :?
lol, ik zal zeggen: lees mijn post eerst eens goed voordat je zo'n lulverhaal ophangt 8)7
Het gaat erom dat nergens een cleane ISO te vinden is, staat ook duidelijk ongeveer 3x in mijn verhaal genoemd. Als je had gelezen had je het begrepen waar het om draait.
Paul schreef op maandag 25 november 2013 @ 10:16:
Lijkt me eerder dat Marcel hier de schuld heeft omdat hij moeilijk doet via een USB-stick ipv dat hij gewoon even een DVD brandt :P DVD-branders heeft tegenwoordig vrijwel iedereen wel, een DVD-lezer zit in de meeste laptops ook (alleen in 13" soms niet) en anders heeft er in de omgeving meestal wel iemand een USB DVD-speler.
Dat is ook een losstaand iets. Het ging in eerste instantie om het vinden van de key en daarna om het vinden van een schoon installatiebestand. Beide staan nergens. Precies naar waar de TS op zoek was, exact als wat Beneveerg zijn verhaal is.

Edit/toevoeging:
De hele naaistreek van het verhaal is dat als je schijf crasht of je wilt ooit eens upgraden naar direct W8.1 Pro, dan kan dat niet omdat de oorspronkelijke embedded code in de BIOS niet overeenkomt met die versie. Enige wat je dan nog kunt doen is:
- een usenet/torrentversie downloaden en exact dezelfde versie installeren (jij met DVD, ik met USB ;) ) als die er al op stond en dan daarna gratis upgraden;
- een legale nieuwe kopen (=dubbele kosten) i.p.v. de download, installeren met de download die je dan van MS krijgt aangeboden (of met geluk een DVD), zonder gebruik te maken van die key omdat hij automatisch de oude key uit de hardware haalt en daarna gratis upgraden;
- of een combinatie van beide en direct een legale W8.1 Pro kopen en de nieuwe key toevoegen aan de BIOS met een speciale tool.

Allemaal erg gebruiksvriendelijk hoor. :+ :F

Hoe kom je straks bijvoorbeeld toe aan de installatie van Windows 9 als de serial van Windows 8 vastgemept in de mobo-hardware is? Dat gaat dan toch ook niet overeenkomen of wel? Kortom je zit vast aan de pre-installed versie en zolang alles goed blijft gaan en je met de originele schijf de hele gebruikersduur doorkomt, zit je goed. Een erg realistische gedachte 8)7

Overdreven moeilijk? Wellicht
Te ver doorgedacht? Wellicht

Feit is wel dat voor de user die wat meer wil dan een crappy schijf die er standaard mee komt inclusief alle bloatware van de fabrikant in den beginne al vast loopt en wellicht op latere duur niet eens kan upgraden.

[ Voor 31% gewijzigd door Aardwolf op 25-11-2013 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Zo, gefrustreerd much?

Ik ben het met je eens dat het vinden van een ISO (of DVD) erg lastig is, maar je maakt het jezelf daarna wel overdreven ingewikkeld (tot aan het overschroeven van hardware of het installeren van allemaal losstaande OS'en aan toe) door het via een USB-stick te willen doen ipv de manier die MS zelf verzonnen heeft (en ook logischerwijs volgt uit het feit dat het een DVD is...) :>

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Ja en waarom moet dat dan per se?
Installeren via USB stick moet gewoon werken en ik heb de DVD speler vervangen voor een andere schijf, dus ik had er geen meer liggen.

Het installeren via stick is eigenlijk niet eens moeilijk als je het nagaat. Je moet alleen snappen wat er gebeurt met dat ding en dat had ik nog niet door omdat ik het nog nooit had gedaan. Is dat erg? Neuh, alleen een leermoment dat ik hier deel, zodat andere mensen die ook vanaf USB willen installeren het beter kunnen doen dan mij. Prima toch?

Maar zoals gezegd staat dat buiten dit oorspronkelijke verhaal/probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Nee, dat staat het niet. Je halve verhaal gaat over de problemen (en permanente gevolgen!) die je ondervindt door het via USB te willen 8)7 Als je nou gewoon die DVD in je speler (die HDD haal je er dan maar even uit, als je met junction points wilt gaan spelen om wat meer ruimte op je SSD over te houden kan dat altijd achteraf nog) had gedaan dan was je na: "Uiteindelijke install en tips: Uiteindelijk maar een ISO gedownload van usenet," na één zinnetje al klaar.

Believe me, ik heb dezelfde issues gehad met mijn Samsung laptop: Geen ISO te vinden. Uiteindelijk via MSDN gedownload, gekeken hoe ik met UEFI van DVD kan booten et voilá, Paul had een schone W8, met GPT, met secure boot, met fast boot, de hele rataplan, en zonder de 'handige' Samsung Apps die de laptop van mijn ouders (8GB Core i7) omtoveren in een Pentium 60...

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• struik978
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-06 10:08
Gebruik gewoon het tooltje 'produkey.exe' ... die vist van W8 / office enz zo de SN boven water voor je.
Toch stuk fijner als je de SN van je software hebt en kun je gerust opnieuw installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Zo lastig zou het toch niet moeten zijn? Er is een bepaalde file (weet even niet meer welke het precies was) die je op je installatie DVD of USB (aanrader, veel sneller :)) erbij zet waarmee je alle beschikbare edities te zien krijgt (bijkomstigheid, niet relevant hier) én waarbij je gewoon de installatie zonder key kan uitvoeren. Als die key in je BIOS/UEFI staat pakt hij deze toch automagisch op?

Sowieso kan je hem toch ook installeren met de speciale - door Microsoft verstrekte serienummer. Die kan dan niet activeren maar wel een nieuwe key invoeren. Als die dan de juiste uit de BIOS vist.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Zou niet moeten nee, maar als dergelijke reacties met deze inhoud (dus over waar ISO's te vinden zijn, hoe je keys vindt en wat je ermee kunt (niks dus) en hoe te installeren) nu afgelopen zaterdag of daarvoor waren geplaatst hadden we dit verhaal sowieso niet gehad. Maar goed, ben er verder ook niet boos of iets anders over, vind het wel leerzaam. Dat het me veel tijd heeft gekost zij dan maar zo, weten we weer voor de volgende keer hoe het anders kan. :)
Paul schreef op maandag 25 november 2013 @ 12:31:
Nee, dat staat het niet. Je halve verhaal gaat over de problemen (en permanente gevolgen!) die je ondervindt door het via USB te willen 8)7 Als je nou gewoon die DVD in je speler (die HDD haal je er dan maar even uit, als je met junction points wilt gaan spelen om wat meer ruimte op je SSD over te houden kan dat altijd achteraf nog) had gedaan dan was je na: "Uiteindelijke install en tips: Uiteindelijk maar een ISO gedownload van usenet," na één zinnetje al klaar.
Had gekund ja, maar dit is toch ook leerzaam dat ik het zo heb uitgeschreven? Wellicht voor jou niet omdat je er al veel ervaring in hebt, in installs, methoden, verschillende OS-en en BIOS functies, dat weet ik niet natuurlijk. Maar ik durf te wedden dat ik niet de enige ben die ooit heeft getracht het perfect met de stick te installeren. Punt is eigenlijk te meer dat het geadviseerd werd op een site, dus heb ik dat aangehouden. bron weet ik zo niet meer, want ik heb serieus gigantisch veel sites doorgespit.

"Tips" ging eigenlijk te meer over Secure boot en de combinaties daarvan (Fast boot en bijv. Legacy BIOS). Dat het met de stick toevallig zo is gelopen is... ja ... toeval denk ik. Met de DVD zou je ook bewust kunnen kiezen voor deze opties: MBR vs GPT. Zolang je maar weet wat daarvoor in de BIOS aan of uit moet staan en welk effect dit uiteindelijk teweeg brengt voor de installatie. Het leek mij relevant om dit uit te schrijven omdat het nieuw is sinds pre-installed W8-systemen en ik het zelf nergens in het kort zo kon vinden.

Eerlijk gezegd had ik verwacht dat Secure Boot een functie zou zijn om "veilig" te booten, gezien de naam ervan. Dus of je die nu voortijds aanzet of na de install. Zo had ik geredeneerd. Maar goed, dat is dus niet waar, wel indirect maar dat heeft alles te maken met GPT vs MBR. Dat is dus alleen goed te doen eenmalig tijdens de install, achteraf kan je die niet meer aan of uitzetten. Kleinigheden hou je toch... maar voor dit soort grappen moet je dus wel wat meer weten blijkbaar. En moet dus een bewuste keuze zijn voorafgaande de installatie met wat je ermee wilt.
Het is dus absoluut niet vergelijkbaar met een lullig foutje als de SATA poort bij install op IDE/SATA te zetten, waarna je met een waardeverandering in het register alsnog AHCI in de BIOS aan kunt zetten. Zoiets vergelijkbaars had ik verwacht met het Secure Boot verhaal, maar dat is dus niet. En eigenlijk staat dat nog weer wat meer los van dit hele verhaal, maar als je mijn complete gedachtegang dan per se wilt weten, dan heb je hem nu. Daarom was het dus voor mij relevant genoeg om het te benoemen onder tips, niet iedereen schudt het ff uit zn mouw, hoe jammer ook...
Believe me, ik heb dezelfde issues gehad met mijn Samsung laptop: Geen ISO te vinden. Uiteindelijk via MSDN gedownload, gekeken hoe ik met UEFI van DVD kan booten et voilá, Paul had een schone W8, met GPT, met secure boot, met fast boot, de hele rataplan, en zonder de 'handige' Samsung Apps die de laptop van mijn ouders (8GB Core i7) omtoveren in een Pentium 60...
Daar ga je al... MSDN, heb ik geen account voor. En de meeste users niet om daar een originele versie vanaf te halen. Of moet iedereen maar dever worden? Wellicht dat het dan beter geregeld wordt? Nee flauw, maar zonder grappen, dat is niet waar ik bij kan en waarschijnlijk veel meer mensen net als ik niet.

Ik snap niet zo goed wat het punt is eerlijk gezegd. Vallen we nu met zn allen over DVD vs USB? Ik hoop het niet. ;)
struik978 schreef op maandag 25 november 2013 @ 12:34:
Gebruik gewoon het tooltje 'produkey.exe' ... die vist van W8 / office enz zo de SN boven water voor je.
Toch stuk fijner als je de SN van je software hebt en kun je gerust opnieuw installeren.
Ja en nee. Klopt je hebt de key, maar bij pre-installed W8 vraagt ie niet naar de key (achteraf gezien, wist ik niet van te voren, is ook nieuw sinds pre-installed met W8). Dat verklaart zeer waarschijnlijk ook direct waarom nergens de key is opgeschreven of gedocumenteerd.
Met die serial die jij daar krijgt kan je niet de ISO downloaden op de MS site. Bijvoorbeeld ProduKey, Belarc, AIDA64 of gewoon RWEverything geven exact dezelfde keys, alleen je hebt er geen donder aan als het erop aankomt. Je weet dan alleen die 25 digits key, verder doe je er niks mee i.g.v. een W8 installatie. ;)

(onder voorbehoud)
Eigenlijk is die key volgens mij dan dus alleen relevant op systemen waar oorspronkelijk de code niet embedded is in het BIOS. Dus alle niet pre-installed systemen. Maar dan zou ik het wel raar vinden als je de key niet hebt, aangezien je W8 dan later hebt aangekocht en geinstalleerd.

[ Voor 18% gewijzigd door Aardwolf op 25-11-2013 14:19 ]

Pagina: 1