Ervaring met nieuwe AMD kaart

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffiedrinker
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-09 21:43

koffiedrinker

Archlinux werkt dagelijks

Topicstarter
Het is alweer enige tijd geleden dat ik met AMD videokaart en linux heb gespeeld. Ik draai Arch al heel lang op nVidia spullen. Maar met de nieuwe generatie worden de AMD weer echt interesant. Maar wat zijn de ervaringen op dit moment. Ik heb zelf de wiki van Arch er op nagezocht en daar wordt ik niet vrolijk van.
ArchWiki AMD

Kortom zijn wie heeft er ervaring met AMD kaarten en linux en dan het liefst met de "nieuwe" generatie 280X?

[edit]
Inmiddels zelf nog iets meer research gedaan en ik ben de onderstaande draad op het forum van Arch tegen gekomen.
https://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=57084&p=233
En daar is het statement dat het wel werkt, maar het kost moeite. Meer moeite dan in nVidia land.
Iemand die dit kan bevestigen of ontkrachten?

[ Voor 25% gewijzigd door koffiedrinker op 12-11-2013 21:28 ]

Koffie werkt echt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb alleen ervaring met kaarten die nu niet meer ondersteund worden (eentje van jaren geleden, de ander is recentelijk in legacy gezet).

Je kan er droevig van worden, zeker als je Arch gebruikt wat bleeding edge is. De AMD driver loopt altijd wat achter met support voor Xserver. Totdat dkms er was, was dit ook zo voor de kernel. Maar nu nog is dat tot op zekere hoogte waar, maar nVidia kan hier ook last van hebben (ik heb dat al een paar keer gehad met Debian Sid, maar dat was redelijk snel verholpen door de maintainer zelf dmv patches).

Het vereist wat werk, maar als 't eenmaal werkt, en je hebt geen exotische opstelling, zal het vast prima draaien. Ik kan niet veel vertellen over eventuele performance, maar de kaart waar ik ervaring mee heb geeft iig betere 2D (dus plain X) dan de open source driver en multi-monitor configuratie (het was even rommelen en paar keer rebooten, maar beter dan helemaal geen werkende opstelling kunnen krijgen).

Je moet alleen heel goed opletten als je X een update geeft en wanneer je kaart naar de Legacy driver verhuist.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Het werkt redelijk voor korte tijd maar als je wil dat het goed werkt en blijft werken dan zou ik toch echt voor nVidia gaan.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 08:15

deadinspace

The what goes where now?

Waar wil je je videokaart voor gebruiken? Als je de open-source radeon driver gebruikt, dan heb je geen upgrade-perikelen namelijk. Als het goed is hoef je daar helemaal niks voor te doen zelfs. Maar als je er mee wil gamen dan zal de performance waarschijnlijk wel teleurstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

deadinspace schreef op woensdag 13 november 2013 @ 13:55:
Waar wil je je videokaart voor gebruiken? Als je de open-source radeon driver gebruikt, dan heb je geen upgrade-perikelen namelijk. Als het goed is hoef je daar helemaal niks voor te doen zelfs. Maar als je er mee wil gamen dan zal de performance waarschijnlijk wel teleurstellen.
Mja, in hoeverre de open source drivers werken is ook maar de vraag. Zoals ik hierboven aangaf bood de open source driver geen tevreden resultaten. Scrollen in programma's, vensters bewegen e.d. was gewoon ontzettend traag. Met de AMD driver was dit wel goed. Nadat ik de laatste Debian updates had uitgevoerd om naar Wheezy te gaan (draaide eerst Sid, maar die liep uiteindelijk zo ver achter dat Wheezy het dichtste bij zat qua release), moet ik fglrx-legacy gebruiken om weer het zelfde snelle beeld te krijgen. De open source driver gaf mij gewoon geen voldoening voor dual screen (lees, het werkte helemaal niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 08:15

deadinspace

The what goes where now?

Hero of Time schreef op woensdag 13 november 2013 @ 14:33:
Mja, in hoeverre de open source drivers werken is ook maar de vraag. Zoals ik hierboven aangaf bood de open source driver geen tevreden resultaten. [...] De open source driver gaf mij gewoon geen voldoening voor dual screen (lees, het werkte helemaal niet).
Ik gebruik alleen maar de open-source radeon driver (geen closed-source drivers voor mij), en dat heb ik inmiddels op heel wat ATi/AMD kaarten gedaan, en dat heeft eigenlijk altijd goed gewerkt.

Ik gebruik hem nu op mijn desktop en mijn werklaptop; dual-head werkt op beiden gewoon (ik zou niet zonder kunnen), en de desktop-performance is op mijn desktop prima in orde. Op de laptop wat minder maar acceptabel. Dat is een integrated kaartje zonder dedicated geheugen die twee schermen aanstuurt, geen idee of hij met fglrx beter zou performen.

Dus ik deel je ervaring niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb een laptop gehad met een Mobility Radeon X1400 en nadat die bij fglrx 9.4 naar legacy ging moest ik ook over op de open source driver. Daar ging 't wel prima, ik kon zelfs Compiz gebruiken met dual screen. Dus in die zin is mijn ervaring gemengd. De kaart waar ik 't over heb is een Radeon HD3470 met dual display-port. Dat zal het probleem wellicht ook zijn, samen met het feit dat er 2 27" schermen aan hangen met elk een resolutie van 2540x1440. Dat laatste zal vast ook niet erg helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffiedrinker

koffiedrinker

Topicstarter
Daar heb ik naar gekeken, maar ik zie dat de ondersteuning van de 280X nog niet is toegevoegd.
Dat geeft geen goed gevoel ;)

Het volgende scenario met hybrid graphics kan misschien wel:
  • Voor gaming/3D de AMD 280X (voornamelijk onder Win)
  • Voor 2D/fotobewerking e.d. de integrated graphics van de i5
Heeft iemand ervaring met bovenstaande opzet?

[ Voor 60% gewijzigd door koffiedrinker op 13-11-2013 17:43 . Reden: Clean up. ]

Koffie werkt echt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb ervaring met de combinatie nVidia en Intel buiten Optimus om (die laatste heb ik namelijk geen ervaring mee). Dat gaat niet echt werken. Wat ik met mijn HTPC namelijk heb ondervonden is dat je een hele exotische configuratie moet maken om beide tegelijk te kunnen gebruiken, of je moet constant van xorg.conf wisselen. In mijn geval kwam dat omdat er driver specifieke OpenGL modules geladen worden en dat heeft nare gevolgen voor de andere videokaart (denk aan flikkerend beeld, of helemaal geen beeld).

Je moet dus de keus maken: volledig Intel, volledig AMD of volledig nVidia. Iig voor de desktop. Voor laptops zijn er andere oplossingen die nog soort van fatsoenlijk werken (zoals Bumblebee en Iron Hide).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffiedrinker

koffiedrinker

Topicstarter
Hero of Time schreef op woensdag 13 november 2013 @ 20:06:
Ik heb ervaring met de combinatie nVidia en Intel buiten Optimus om (die laatste heb ik namelijk geen ervaring mee). Dat gaat niet echt werken. Wat ik met mijn HTPC namelijk heb ondervonden is dat je een hele exotische configuratie moet maken om beide tegelijk te kunnen gebruiken, of je moet constant van xorg.conf wisselen. In mijn geval kwam dat omdat er driver specifieke OpenGL modules geladen worden en dat heeft nare gevolgen voor de andere videokaart (denk aan flikkerend beeld, of helemaal geen beeld).

Je moet dus de keus maken: volledig Intel, volledig AMD of volledig nVidia. Iig voor de desktop. Voor laptops zijn er andere oplossingen die nog soort van fatsoenlijk werken (zoals Bumblebee en Iron Hide).
Dat klinkt niet goed, maar tussen de verschillende OS'en moet dat toch werken?
Dus win8 op de 280X en linux op de Intel.

Koffie werkt echt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat moet prima werken ja. Je geeft in xorg.conf tenslotte op welke module je wilt gebruiken voor video en welke kaart.

Het is ook met Linux mogelijk, maar de manier wat ik heb gevonden om dat voor elkaar te krijgen omvatte 2 xorg.conf bestanden, 1 per videokaart en ondersteuning van je display manager waar je het een en ander voor in moet stellen dat 't een configuratie bestand moet gebruiken per display (bijvoorbeeld .0:0 je Intel en .0:1 je AMD). Redelijk complex dus.

Overigens kan je ook met de standaard VESA en fbdev driver werken op je AMD kaart, al is de performance daarvan niet om naar huis te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:29
This. Werkt voor velen geheel probleemloos zolang je er geen fancy 3D-dingen mee wilt doen (gamen).

En mocht je dan toch catalyst willen draaien dan is Arch een prima keuze - de repositories van Vi0l0 bevatten prebuilt packages die vrijwel in sync lopen met de catalyst betas.

Weinig recente ervaring met Nvidia, geen optie voor mij ivm. lacking integer OpenCL performance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffiedrinker

koffiedrinker

Topicstarter
Thralas schreef op woensdag 13 november 2013 @ 21:48:
[...]

This. Werkt voor velen geheel probleemloos zolang je er geen fancy 3D-dingen mee wilt doen (gamen).

En mocht je dan toch catalyst willen draaien dan is Arch een prima keuze - de repositories van Vi0l0 bevatten prebuilt packages die vrijwel in sync lopen met de catalyst betas.

Weinig recente ervaring met Nvidia, geen optie voor mij ivm. lacking integer OpenCL performance
Thanx voor de reactie. Dat geeft toch te denken en ik heb inderdaad de repositories van Vi0l0 gezien.
En gamen ga ik in Linux niet doen, dus 3D is daar niet echt van belang.
Dan kunnen de opensource drivers ook.

Koffie werkt echt!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

ati is leuk, en sterk verbeterd

maar qua perstatie steekt nvidia er nog altijd dik bovenuit, zie ook diverse benchmarks op phonox

//edit; stel dat amd/ati maple goed in de markt weet te zetten, ziet het er heeel rozekleurig uit :P :P

[ Voor 28% gewijzigd door himlims_ op 14-11-2013 16:17 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• koffiedrinker

koffiedrinker

Topicstarter
himlims_ schreef op donderdag 14 november 2013 @ 13:22:
ati is leuk, en sterk verbeterd

maar qua perstatie steekt nvidia er nog altijd dik bovenuit, zie ook diverse benchmarks op phonox

//edit; stel dat amd/ati maple goed in de markt weet te zetten, ziet het er heeel rozekleurig uit :P :P
Dat is waar en met de komst van SteamOS ga ik er stiekem vanuit dat AMD/ATI de ondersteuning van Linux sterk zal verbeteren. Uiteraard moet SteamOS dan wel een succes worden.

[ Voor 5% gewijzigd door koffiedrinker op 14-11-2013 16:56 ]

Koffie werkt echt!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Maar SteamOS zal geen grote veranderingen kennen zoals altijd de laatste kernel of Xserver. Bij AMD zit daar nog het grootste struikelblok, support voor net nieuwe dingen. Dit is bij nVidia wel het geval, of het duurt niet lang om het te krijgen, of er is een patch die doorgevoerd kan worden.

• koffiedrinker

koffiedrinker

Topicstarter
Hero of Time schreef op donderdag 14 november 2013 @ 17:52:
Maar SteamOS zal geen grote veranderingen kennen zoals altijd de laatste kernel of Xserver. Bij AMD zit daar nog het grootste struikelblok, support voor net nieuwe dingen. Dit is bij nVidia wel het geval, of het duurt niet lang om het te krijgen, of er is een patch die doorgevoerd kan worden.
Dat is inderdaad waar, maar wordt bij SteamOS het tempo niet opgevoerd om de nieuwe kernels en Xservers te ondersteunen?
Ik neem aan dat in tegenstelling tot consoles Steam de geleverde boxen blijft voorzien van de nieuwste hardware (CPU en videokaart).

Koffie werkt echt!

Pagina: 1