Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lesane5
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-03 10:59
Hoi allemaal. Ik wil een silent HTPC met de nadruk op silent.

Laat maar weten wat jullie van onderstaande setup denken.

Cooler Master Elite 120 Advanced Zwart
be quiet! System Power 7 300W
Gigabyte GA-F2A88XN-WIFI
Scythe Big Shuriken 2 Rev. B
Samsung 840 EVO 120GB
AMD A6-6400K Boxed

Cheers

I like the way you die boy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:27
In mijn ogen is een HTPC pas silent als ie geen bewegende onderdelen heeft en dus volledig passief is. Dus ik vind dit geen silent HTPC. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirKartoffel
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-12-2024
De processor zit wil goed, die scythe gaat hem koel houden en blijft zeker stil genoeg.
Ik zou nog wel een paar keer goed naar de case kijken. De case vind ik geen echte htpc kast, meer een kast voor onder het bureau. Je zult de casefans moeten instellen op 7v, anders zullen ze teveel kabaal gaan maken. Je kan ook de casefans vervangen door fans die minder geluid produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-05 16:40
GioStyle schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 19:26:
In mijn ogen is een HTPC pas silent als ie geen bewegende onderdelen heeft en dus volledig passief is. Dus ik vind dit geen silent HTPC. ;)
Helemaal mee eens. Waarmee je dus automatisch weer bij de case uitkomt

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:38
Ik zou bij een andere kast erop letten dat deze hoog genoeg blijft.
De kast die ik nu heb is 10 cm hoog en ik gebruik dezelfde ventilator.
op standje 2 is deze combinatie zo stil dat ik deze op 1m afstand niet meer hoor in een stile ruimte.
Helaas krijgt deze het dan niet goed genoeg gekoeld. En ik vermoed dat het komt omdat er nog maar 1 cm ruimte tussen de fan en kast zit.
De fan moet hierdoor op standje 3 komen om alles onder de 55 graden te houden.
Mischien mag de mobo en cpu warmer worden maar ik houd het voorlopig op deze instellingen.

Op 3 meter afstand hoor je niets meer en dat is meestal de afstand voor tv kijken maar je merkt het wel als je er even langs loopt. ook als er bijvoorbeeld muziek wordt afgespeeld.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
gr8-jen schreef op woensdag 13 november 2013 @ 07:46:
Ik zou bij een andere kast erop letten dat deze hoog genoeg blijft.
De kast die ik nu heb is 10 cm hoog en ik gebruik dezelfde ventilator.
op standje 2 is deze combinatie zo stil dat ik deze op 1m afstand niet meer hoor in een stile ruimte.
Helaas krijgt deze het dan niet goed genoeg gekoeld. En ik vermoed dat het komt omdat er nog maar 1 cm ruimte tussen de fan en kast zit.
De fan moet hierdoor op standje 3 komen om alles onder de 55 graden te houden.
Mischien mag de mobo en cpu warmer worden maar ik houd het voorlopig op deze instellingen.

Op 3 meter afstand hoor je niets meer en dat is meestal de afstand voor tv kijken maar je merkt het wel als je er even langs loopt. ook als er bijvoorbeeld muziek wordt afgespeeld.
De hele setup begint natuurlijk al bij de case. Dat door, zoals je hier zelf al aangeeft, te kiezen voor het gebruiken van ruimte om zodoende de warmte kwijt te raken, maar je kan ook de case zelf als koel-lichaam gebruiken. Dit is o.a bij cases van Streacom het geval. Die cases zijn juist weer behoorlijk compact én volledig passief gekoeld te maken. Nadeel hiervan is wel weer de prijs en dat de case niet in een krappe ruimte kan (dus in een dicht Tv-meubel bijvoorbeeld) omdat er wel voldoende ruimte omheen moet zijn om de warmte weer kwijt te kunnen aan de buitenkant, maar het is waarschijnlijk een van de weinige mogelijkheden om naar een échte silent HTPC te gaan.
Wil je daar niet aan, dan kom je al heel snel bij een actief gekoeld systeem.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:08
Ik heb dezelfde case, cpu, cpu fan en voeding.. Daarnaast heb ik de originele Coolermaster fans verwijderd (zowel de 80 als de 120mm fan).. Die heb ik vervangen door 3x een Scythe 120mm 500rpm, samen met de Shuriken is dit nagenoeg stil en is de temperatuur meer dan acceptabel..

Je zou er over kunnen denken om een PicoPSU of iets dergelijks te nemen.. Daarmee creëer je meer ruimte boven de CPU koeler uit, deze zit nu vrij strak op de voeding, waardoor het geheel niet beter wordt.

Compleet silent zal het niet worden met deze setup, maar je komt een heel eind..

[ Voor 7% gewijzigd door rscheper op 13-11-2013 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:54
Ik vraag me altijd af hoe stil moet een HTPC nou werkelijk zijn? Als HTPC draai je nou eenmaal films en tenzij dit stomme films zijn, is de audio altijd harder dan het geluid van de PC zelf.
Rotatiesnelheid van DVD/BD aanpassen helpt bijvoorbeeld ook veel, omdat die pas echt herrie maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Jolke schreef op woensdag 13 november 2013 @ 10:18:
Ik vraag me altijd af hoe stil moet een HTPC nou werkelijk zijn? Als HTPC draai je nou eenmaal films en tenzij dit stomme films zijn, is de audio altijd harder dan het geluid van de PC zelf.
Dat is natuurlijk volledig per persoon / situatie afhankelijk. De een kan zich dood irriteren eraan, terwijl de ander er geen enkel probleem mee heeft. Daarnaast spelen zaken als overig omgevings-geluid mee (woon je vlak naast de 5e baan van Schiphol, dan is een silent HTPC redelijk onzinnig, maar woon je in een doodstil weiland, dan wordt het een stuk logischer) maar ook hoe goed je eigen gehoor is en zelfs wat voor content je kijkt (een film als Die Hard of een oorlogs-film is natuurlijk iets anders dan een film waar veel stiltes in zitten om maar eens wat te noemen).
Zelf ben ik wel liefhebber van een relatief stil systeem. 100% stil hoeft voor mij niet, maar wil de machines wel tot op zekere hoogte stil hebben. Dat houdt dus in een aftermarket CPU-koeler en grote case-fan op laag RPM, en een kwalitatief goede, stille voeding in een kwalitatief goede (stevige) case. Meestal is dat voldoende om een machine naar een behoorlijk stil niveau te brengen waar mee te leven valt
Rotatiesnelheid van DVD/BD aanpassen helpt bijvoorbeeld ook veel, omdat die pas echt herrie maken!
Klopt, maar hoeveel wordt dat nu nog gebruikt? De DVD-speler in mijn HTPC is alleen bij de allereerste installatie gebruikt en daarna nooit meer. Zelfs als ik nu een clean install zou willen doen blijft hij dicht (WDS O+ )

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
True, ik heb bijvoorbeeld de stock koeler op mijn i5 gewoon laten zitten. Ding draait harder dan een fan van een groter formaat, maar horen doe ik het nog steeds. De koekoeksklok maakt meer herrie... maar dat vind ik dan weer geen herrie :)
kroegtijger schreef op woensdag 13 november 2013 @ 12:01:
[...]

Klopt, maar hoeveel wordt dat nu nog gebruikt? De DVD-speler in mijn HTPC is alleen bij de allereerste installatie gebruikt en daarna nooit meer. Zelfs als ik nu een clean install zou willen doen blijft hij dicht (WDS O+ )
Het gaat er niet om hoeveel het gebruikt wordt, maar dat je dus juist de dingen die veel herrie maken stiller maakt, voordat je je (teveel) concentreert op dingen die toch al bijna geen herrie maken.

Enne verklaar nader, WDS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lesane5
Ik heb nog een betere voeding gevonden van Seasonic. De Seasonic x-400 fanless heeft zoals de naam al zegt geen fans en is dus volledig silent. Ik heb er weinig ervaring mee maar volgens een collega wordt deze niet warm. De kostprijs is wel wat hoger maar ze is ook modulair wat toch weer wat extra ruimte is de case geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperSjoerd
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-05 08:34
Met WDS kun je windows installeren via het netwerk. Zie ook:
http://technet.microsoft....ry/cc772106(v=ws.10).aspx

Intel Core I7 3770 | 16GB DDR3 | Asus P8P67 | 16TB Random HDD's | 265GB Samsung 830 | HD7970

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Ah, Windows Deployment Services... thanks!
Onlangs met Wireless Distribution System bezig geweest, maar ik kon me niet voorstellen dat dat zou helpen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Jolke schreef op woensdag 13 november 2013 @ 12:52:
True, ik heb bijvoorbeeld de stock koeler op mijn i5 gewoon laten zitten. Ding draait harder dan een fan van een groter formaat, maar horen doe ik het nog steeds. De koekoeksklok maakt meer herrie... maar dat vind ik dan weer geen herrie :)

[...]

Het gaat er niet om hoeveel het gebruikt wordt, maar dat je dus juist de dingen die veel herrie maken stiller maakt, voordat je je (teveel) concentreert op dingen die toch al bijna geen herrie maken.
Waar ik op doel is dat je steeds vaker machines niet eens meer een DVD/BR-speler mee geeft en het daarmee dan dus geen issue is ;)
Enne verklaar nader, WDS?
Windows Deployment Service (zo ongeveer wat vroeger RIS was). Via netwerk-boot je windows-installatie starten en uitvoeren. Werkt supersnel en nooit meer zoeken naar CD's of wat dan ook. Ideale tool voor dergelijke omgevingen :Y

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lesane5
GioStyle schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 19:26:
Maar ik moet dat ding toch iets koelen? Deze moet 1080p video streamen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
lesane5 schreef op woensdag 13 november 2013 @ 16:32:
[...]

Maar ik moet dat ding toch iets koelen? Deze moet 1080p video streamen...
Niemand die zegt dat dit niet hoeft, maar we stellen ook niet dat dit per sé via actieve koeling gedaan moet worden. Neem bijvoorbeeld cases van Streacom. Die hebben via slim design hun case als heel groot koel-lichaam gemaakt, waardoor je door het enorme oppervlakte dat verkregen is geen actieve koeling meer nodig hebt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaiNe
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:31
Als je de Cooler Master Elite 120 wil gebruiken dan kan je zorgen dat de voeding met de fan naar beneden richten zodat de fan in de voeding ook de processor koelt. Het wordt vaak afgeraden omdat je voeding dan met warme lucht van de cpu wordt gekoeld, maar als je een kwalitatieve voeding hebt met een goede (regelbare) fan, dan is er geen probleem. De fan op de Scythe Big Shuriken heb je in dit geval niet meer nodig en zo elimineer je een geluidsbron.

Een hoogwaardige maar relatief goedkope Seasonic G-360 voeding met 80PLUS Gold certificering en een zeer stille Blacknoise Pro PL-PS PWM-fan (stiller én goedkoper dan Noctua) will do the job perfectly. Ik koel er op een gelijkaardige manier een i7-3770 mee en die wordt stressed nooit warmer dan 52°.

Het enige nadeel is dat je de garantie van de voeding verliest als je de fan zou vervangen. Maar als je op voorhand de voltages van de voeding eens test, dan mag je in het geval van kwalitatief A-spul ervanuit gaan dat je voeding blijvend zijn ding zal doen.

[ Voor 12% gewijzigd door ShaiNe op 17-11-2013 22:19 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burnd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-03 12:18
Ik heb een vergelijkbare configuratie, maar ik vind dat het systeem (met name de processorkoeler denk ik) veel te veel lawaai maakt.

Mijn systeem:

Processor; Intel Pentium G3220 Boxed
Moederboad; ASRock B85M-HDS
Behuizing; Epsilon EC-HTPC-1
Processorkoeling; Scythe Shuriken Rev. B (33,67 dB, op papier, maar volgens mij is dat na 1,5 jaar gebruik inmiddels veel meer)
Intern Geheugen; Corsair CMV4GX3M2A1333C9
Optische Drive; Lite-On IHOS104 (4x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)
Voeding; be quiet! System Power 7 300W (20,7dB)
SSD; Samsung 840 EVO 120GB

Twee vragen:

- Is het in mijn geval misschien een optie om de ventilator van de koeler eraf te slopen? Mijn systeem staat overigens in een afgesloten tv meubel...
- Ik zie daarnaast dat mijn koeling ook 20,7dB produceert. zijn daar nog (goedkope) en veel stillere opties voor ?

[ Voor 40% gewijzigd door Burnd op 07-05-2015 10:13 ]

Pagina: 1