[Fiets] Trommelrem slaat vast / blokkeert

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-05 20:18

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Het probleem speelt bij het achterwiel: 95% van de rotatie remt hij gewoon normaal. Maar op 5% van de rotatie blokeert hij volledig remt hij opeens achterlijk hard. Waarna weer normaal doordraait. Dit heeft tot gevolg dat als je remt, je bij elke rotatie van het wiel ff de pleuris schrikt omdat je naar voren schiet. Als je niet remt, dan gebeurt het niet.

Niet echt een fijne situatie aangezien ik nu enkel met de voorrem kan remmen; en stel dat die het ook zou gaan doen (je verwacht het immers niet), dan is de kans groot dat ik op mn plaat ga.

Heeft iemand dat weleens gehad en wat is de oplossing?

[ Voor 3% gewijzigd door _Christiaan_ op 12-11-2013 21:07 ]

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Hoe oud is de fiets?
En blokkeert volledig? je moet dus het wiel terug draaien of? (Het klinkt meer alsof ie gedurende 5% van een totale rotatie veel meer remt/aanloopt dan bij de rest). Het naar voren schieten snap ik ook niet (je zou dan toch juist heel even veel sterker afgeremd moeten worden).

Heb je 't ding al eens open gemaakt? Vermoed dat de binnenkant van de trommel veel opgehoopt vuil/kapot/roest/deuk heeft ergens.

Maare morgen komt m'n glazen bol terug van de glazen bollen reperateur (zat een sterretje in en met Carglass niet zo goede ervaringen) dus dan weet ik misschien meer 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door GoldenSample op 12-11-2013 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
De fiets is denk ik een jaar of 10. Hij blokkeert niet volledig maar hij remt gewoon zo hard dat is niet normaal. Je hoeft het wiel niet terug te draaien. Je schiet naar voren t.o.v. de fiets omdat de fiets heel even zo hard remt. Dit is bij elke rotatie van het wiel.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerry-c
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18:07
Je zou even kunnen controleren of je remkabel tijdens het remmen opeens ergens blijft haken (behoorlijk onwaarschijnlijk maar goed)

Als dat het niet is zou je toch de naaf 'even' open moeten maken om deze van binnen te inspecteren. Daarna de naaf en blokken opschuren als dat nog mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Daar was ik al bang voor... Afijn, mooi klusje voor zondag en tot die tijd maar rustig aan fietsen.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Vanmorgen ff de boel nagekeken. Eigenlijk was het euvel verbazingwekkend makkelijk opgelost. Sterker nog, het was al opgelost zonder dat ik er erg in had.

Ik heb gisteravond alvast een paar moeren en bouten ingesprayd met WD40. Toen ik vanmorgen met een stift op de velg wilde markeren op welk punt de rem elke keer vastliep, merkte ik dat hij niet meer vastliep :')

Er moet dus wel een beetje WD40 ergens in het remsysteem zijn gekomen, wat de boel heeft opgelost. Zelf vermoed ik dat er gewoon ergens roest in het systeem zat.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
En nu remt ie helemaal niet meer? >:)

Je zegt "trommelrem" maar is het ook echt een trommelrem of zijn het misschien "rollerbrakes" In een trommelrem moet je absoluut geen olie spuiten want dan remt ie nooit weer. Rollerbrakes hebben daarentegen juist wat smering nodig.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Ik heb geen idee, ik weet ook niet hoe je dat kan zien!

Maar voor de duidelijkheid, ik heb geen WD40 gemikt op de rem zelf.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjm81
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-02 20:53
Wd 40 en remmen gaan niet samen!!

Heb je een trommel rem of een Rollerbrake..?

Het kan ook zijn dat je remkabel niet goed is
;)

[ Voor 25% gewijzigd door rjm81 op 18-11-2013 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-05 08:45

Metro2002

Memento mori

Het remheveltje kan best een beetje vastgezeten hebben, vaker voorkomend probleem bij trommelremmen.
Pagina: 1