Beste tweakers,
Wat ik wil bereiken
Ik wil mijn opslag graag van de PC naar het netwerk verplaatsen, zodat mijn PC niet zo vaak meer aan hoeft te staan. Ik heb steeds meer apparaten aangesloten op het thuisnetwerk en wil graag met al deze apparaten van mijn bestanden gebruik kunnen maken. Specifiek denk ik aan:
- Video's beschikbaar maken voor iPad en Raspberry Pi
- MP3s beschikbaar maken voor Denon CEOL piccolo (DNLA, Media server/mediastreaming)
- Downloaden (gebruik nu torrents)
- Back-up van foto's die op de PC staan
- Back-up van PC en laptop image wegschrijven
Ik heb nu een router met daaraan een USB 2 schijf van 1TB, maar dit bevalt niet. De schijf valt soms weg tijdens downloaden, het netwerk begint te haperen, en de snelheid valt tegen. Ik vermoed dat de router het op die momenten gewoon niet trekt. Deze harde schijf wil ik dalijk wel weer aan de NAS koppelen voor de minder veeleisende processen zoals back-ups of minder gebruikte files. Als primaire harde schijf haal ik waarschijnlijk in eerste instantie een 500GB schijf uit mijn PC, maar een extra schijf van 1 of 2 TB kopen is ook een optie als de oude schijf niet bevalt.
Wat mag het kosten
Liefst een budget oplossing waarmee ik minimaal 3 jaar vooruit kan. Idealiter rond de 100 euro exclusief schijf, en zoals bovenstaand met hergebruik van bestaande HDD en USB 2 schijf. Maximaal 200 euro.
Voorkeuren
Goede software! Hardware is ondergeschikt wat mij betreft, ik ga niet kijken naar benchmarks van schijfsnelheden etc. In eerste instantie heeft iedereen het bij de 2013 awards over Synology dus dat lijkt een goede keus. Bediening vanaf iPad/iPhone voor met name downloads lijkt me wel wat. Ik denk dat ik aan 1 schijf + USB schijf al genoeg heb, hoef geen RAID of iets dergelijks.
Omgeving / overig systeem
Standaard Wifi thuisnetwerk, hoewel ik de NAS waarschijnlijk in de meterkast zet en op de LAN poort aansluit. Verder:
- Raspberry Pi voor de video's (wifi)
- Denon CEOL Piccolo voor de mp3's (wifi)
- iPhone / iPad
- Standaard windows laptop en PC
- Router Sitecom WLR-4100 van Telfort op glasvezel
Eigen suggesties
Vanwege de positieve reacties over synology kom ik in eerste instantie op:
pricewatch: Synology DiskStation DS112j
V&A aangeboden: Synology Disk Station DS110j (€75)
V&A aangeboden: Synology DiskStation DS111 (€110)
V&A aangeboden: Synology DiskStation DS112+ evt met 2TB WD Green (€140)
Ik lees graag jullie advies aangezien ik helemaal nieuw ben ik NAS land!!
Wat ik wil bereiken
Ik wil mijn opslag graag van de PC naar het netwerk verplaatsen, zodat mijn PC niet zo vaak meer aan hoeft te staan. Ik heb steeds meer apparaten aangesloten op het thuisnetwerk en wil graag met al deze apparaten van mijn bestanden gebruik kunnen maken. Specifiek denk ik aan:
- Video's beschikbaar maken voor iPad en Raspberry Pi
- MP3s beschikbaar maken voor Denon CEOL piccolo (DNLA, Media server/mediastreaming)
- Downloaden (gebruik nu torrents)
- Back-up van foto's die op de PC staan
- Back-up van PC en laptop image wegschrijven
Ik heb nu een router met daaraan een USB 2 schijf van 1TB, maar dit bevalt niet. De schijf valt soms weg tijdens downloaden, het netwerk begint te haperen, en de snelheid valt tegen. Ik vermoed dat de router het op die momenten gewoon niet trekt. Deze harde schijf wil ik dalijk wel weer aan de NAS koppelen voor de minder veeleisende processen zoals back-ups of minder gebruikte files. Als primaire harde schijf haal ik waarschijnlijk in eerste instantie een 500GB schijf uit mijn PC, maar een extra schijf van 1 of 2 TB kopen is ook een optie als de oude schijf niet bevalt.
Wat mag het kosten
Liefst een budget oplossing waarmee ik minimaal 3 jaar vooruit kan. Idealiter rond de 100 euro exclusief schijf, en zoals bovenstaand met hergebruik van bestaande HDD en USB 2 schijf. Maximaal 200 euro.
Voorkeuren
Goede software! Hardware is ondergeschikt wat mij betreft, ik ga niet kijken naar benchmarks van schijfsnelheden etc. In eerste instantie heeft iedereen het bij de 2013 awards over Synology dus dat lijkt een goede keus. Bediening vanaf iPad/iPhone voor met name downloads lijkt me wel wat. Ik denk dat ik aan 1 schijf + USB schijf al genoeg heb, hoef geen RAID of iets dergelijks.
Omgeving / overig systeem
Standaard Wifi thuisnetwerk, hoewel ik de NAS waarschijnlijk in de meterkast zet en op de LAN poort aansluit. Verder:
- Raspberry Pi voor de video's (wifi)
- Denon CEOL Piccolo voor de mp3's (wifi)
- iPhone / iPad
- Standaard windows laptop en PC
- Router Sitecom WLR-4100 van Telfort op glasvezel
Eigen suggesties
Vanwege de positieve reacties over synology kom ik in eerste instantie op:
pricewatch: Synology DiskStation DS112j
V&A aangeboden: Synology Disk Station DS110j (€75)
V&A aangeboden: Synology DiskStation DS111 (€110)
V&A aangeboden: Synology DiskStation DS112+ evt met 2TB WD Green (€140)
Ik lees graag jullie advies aangezien ik helemaal nieuw ben ik NAS land!!