Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

supersnelle computer

Pagina: 1
Acties:

• xyzz
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Hai,
Kunnen jullie mij vertellen wat jullie van de volgende configuratie vinden voor iemand die op zoek is naar een computer die heel snel is en zware programma's kan draaien maar niet gamet? En vooral wat er evt. nog mist / minder goed of minder snel aan is?
• Intel Core i7 3770 3.4GHz (Ivy Bridge) Quad Core Processor
• MSI B75MA-E33 Moederbord met B75-chipset
• 16GB DDR3 1600MHz Geheugen
• 128GB SSD S-ATAIII
• 2000GB S-ATAIII 3,5" Harddisk
• DVD±ReWriter Dual Layer
• Netwerk en 5.1 HD Geluid onboard
• Intel® HD Graphics 4000 onboard
• Supports Microsoft® DirectX® 11
• PCI-express aansluiting voor uitbreiding videokaart
• 1x VGA, 1x HDMI
• 2x USB2.0 voor, 4x USB2.0 + 2x USB3.0 achter
• HKC 4673GD M-ATX Minitower Behuizing (zwart glossy)
• exclusief besturingssysteem ---> Windows 8.1 NL (64-bit) (+ € 99)
Voor 750,- op compusale.nl

Ik wil graag een computer die met name supersnel is (dus vandaar i7, SSD om windows op te zetten, en genoeg werkgeheugen). Ik game niet, maar wil er voor mijn stage graag hele zware berekeningen op kunnen draaien. Daarnaast wil ik:
- een usb 3.0 aansluiting
- veel opslagruimte
- een goede geluidskaart
- een redelijk goede videokaart
- een computer die redelijk stil is, niet al te warm wordt, en niet meer stroom verbruikt dan nodig is
- mogelijkheden om uit te breiden/onderdelen te vervangen, zodat ik nog heel lang met deze kan doen door zo nodig nieuwe onderdelen bij te kopen
- met Windows 8 (ik weet dat Linux sneller kan zijn, maar ik wil thuis sowieso hetzelfde systeem als op m'n stage)
- tot 900 euro ongeveer

Ik wil hem dus vooral gebruiken voor zware rekenprogramma's voor stage (Fourier-berekeningen in Matlab voor een paarduizend voxels), internetten, en heel veel programma's tegelijk open hebben staan vind ik altijd erg fijn.
Momenteel game ik niet, maar ik wil graag de mogelijkheid openhouden om in de toekomst eventueel te gaan gamen (supergoede presentaties hoeven dan niet, zolang hij het maar aankan).

Ik heb al een laptop, van Dell, met een Base : Intel Core i7-3537U with Intel HD 4000 Graphics 1 SR processor met turboboost (en 4 GB werkgeheugen en Windows prestatie-index van 4,9), waar ik op zich heel tevreden mee ben, alleen loopt hij nogal eens vast als ik teveel programma's tegelijk heb draaien. Dus vandaar dat ik graag een desktop erbij wil die nog sneller is en niet meer vastloopt.

Als iemand me een beter alternatief kan suggereren, dan natuurlijk ook heel graag!
Zelf samenstellen is natuurlijk ook een optie, als iemand me daar in kan adviseren (zelf kwam ik er niet helemaal uit). Zelf bouwen durf ik eigenlijk niet, want ik ben niet erg handig en mijn vrienden helaas ook niet...

Bedankt alvast!

Groeten, Anne

• jorisderoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-11 13:58
Hallo

Wat voor programma's gebruik je precies? Een i7 hoeft namelijk niet altijd de beste keuze te zijn.

Ik zou je toch aanraden zelf te bouwen. Is een stuk goedkoper en er kan eigenlijk niks fout gaan. Alle onderdelen passen eenvoudig in elkaar en als je een guide volgt komt alles goed. bijvoorbeeld deze: YouTube: How to build a PC: The Tech Report guide .

Als ik even snel reken bevat die "aanbieding" voor ongeveer 650 euro aan onderdelen. En dan ga ik uit van kwaliteits onderdelen, maar meestal stoppen ze er goedkope troep in. Zelf bouwen of desnoods laten samenstellen bij een andere webwinkel zou ik dan aanraden.

Mijn PC

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
Wil je de interne graphics chip (hd 4600 voor nieuwe haswell processor) gebruiken? Of wil je een aparte videokaart erbij? En waarom?

4 GB werkgeheugen en Windows prestatie-index van 4,9), waar ik op zich heel tevreden mee ben, alleen loopt hij nogal eens vast als ik teveel programma's tegelijk heb draaien. Dus vandaar dat ik graag een desktop erbij wil die nog sneller is en niet meer vastloopt.

Zou je daar niet wat meer ram in prikken, bv 8 gb?

Hoeveel opslag heb je nodig? 250gb/500gb/100gb/of meer.

Wil je een kleine kast. Wat voor kast wil je hebben. eisen.

Denk je dat je de hyper threading (HT) van de i7 nodig gaat hebben.

Weet je of matlab gebruik maakt van HT of ken je iemand die dat weet.

Doe je erg zwaar multitasken, zoals meerdere programma's tegelijk dingen laten doen.

http://nl.hardware.info/r...-cinebench-115-resultaten

• NinjaTuna
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-04 10:19
Ik heb al een laptop, van Dell, met een Base : Intel Core i7-3537U with Intel HD 4000 Graphics 1 SR processor met turboboost (en 4 GB werkgeheugen en Windows prestatie-index van 4,9), waar ik op zich heel tevreden mee ben, alleen loopt hij nogal eens vast als ik teveel programma's tegelijk heb draaien. Dus vandaar dat ik graag een desktop erbij wil die nog sneller is en niet meer vastloopt.
Die laptop klink op zich best capabel hoor. Ik zou je bijna aanraden om te upgraden naar 8GB RAM en dan de rest van die 900 euro lekker in je zak te houden. (Een re-install van Windows zonder Dell-crap zou ook nog wel eens kunnen helpen trouwens)

Als je toch een PC er bij wilt, loont het misschien de moeite om naar een van de laatste BBG's van Tweakers te kijken. Deze zijn te vinden op de pricewatch-pagina.

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Het is misschien handig als je alles even al je componenten in een tabel zet, dat doe je door een wenslijst te creeëren, daar je componenten in te stoppen en dan op 'genereer RML' te drukken en dat in je topic te gooien, is even wat overzichtelijker voor ons.

Verder zou ik inderdaad een custom build maken, omdat je altijd lekker snel en makkelijk onderdelen kunt vervangen, en er later dus nog een veel snellere van kan maken, maar ik zou eigenlijk zoals hierboven al aangegeven wordt, proberen je laptop te upgraden naar 8GB ram, zodat je meer tegelijk open kunt hebben staan.

• Finntasy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-11 14:49
lees eerst even de Handleiding Pricewatch want de post is goed alleen maak even een lijstje

• jorisderoo
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770 Boxed€ 259,90€ 259,90
1MSI B85M-E45€ 58,70€ 58,70
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 73,50€ 73,50
1Cooler Master N200 Closed€ 34,90€ 34,90
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 32/64 bit€ 84,49€ 84,49
1Corsair CMV16GX3M2A1333C9€ 120,30€ 120,30
1Samsung SH-224DB Zwart€ 14,06€ 14,06
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 37,99€ 37,99
1Samsung 840 EVO 120GB€ 85,87€ 85,87
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 769,71

Beter systeem dan je had gezien. 769 euro inclusief windows 8.

Deze heeft ook usb 3.0 aan de voorkant zitten (lijkt me wel zo handig aangezien je usb 3.0 als eis noemt)
En als je nog een betere videokaart zou willen toevoegen zou je met deze erbij net binnen je budget blijven van 900 euro: pricewatch: Sapphire R7 260X 2GB GDDR5 OC

[ Voor 3% gewijzigd door jorisderoo op 13-11-2013 08:40 ]

Mijn PC

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
-ALS- de berekeningen in MATLAB van CUDA of OpenCL gebruik kunnen maken dan loont het misschien om meer geld in de GPU te stoppen? En de vraag is in hoeverre HT (de 4 extra logische cores op de i7 t.o.v. een i5) gebruikt wordt?

specs

• jorisderoo
http://www.mathworks.com/discovery/matlab-gpu.html
Ze lijken CUDA te ondersteunen. Misschien een pricewatch: Asus GTX650TI-1GD5 erin zetten ofzoiets

Mijn PC

• maratropa
  • Niet online
Ze ondersteunen het wel, maar wat ik begreep is dat het heel erg aan je berekeningen ligt en wat je precies doet in matlab, als in het is niet overal geschikt voor..

specs

• xyzz
  • Niet online
Superbedankt voor alle reacties! :D
Sorry dat ik niet meteen antwoordde, maar was gisteravond bij n vriendin, en ik wilde eerst even alles uitgebreid opzoeken wat jullie gezegd hadden, want van sommige dingen wist ik eigenlijk niet precies meer wat het was ;)

Ik zal in elk geval m'n laptop upgraden naar 8GB werkgeheugen. Kan ik dat werkgeheugen eigenlijk gewoon uit m'n oude laptop halen of is dat tricky? (daar heb ik namelijk ook ooit extra werkgeheugen ingezet, maar dat hielp toen weinig - waarschijnlijk omdat die een trage processor had).

En dan voor m'n stagewerk een custom-build desktop nemen als jullie zeggen dat dat sowieso beter is (dat durfde ik alleen niet zo goed als ik geen reacties kreeg, want ik heb nogal de neiging om overal aan te denken behalve aan het belangrijkste :p).

@ mirp:
- De site van Matlab met computer-aanschaf-advies zelf zegt dat hyperthreading niet nodig is, maar ik ga waarschijnlijk ook nog allerlei andere berekeningsprogramma's gebruiken (weet eigenlijk nog niet welke), dus op zich vind ik het wel fijn om mogelijkheden open te houden, ookal wordt het dan nu iets duurder.
- Daarnaast zegt deze site dat het 'loont' om een hoge CPU capaciteit te nemen, SSD en genoeg werkgeheugen (Matlab kan zelf blijkbaar meer dan 3 GB gebruiken).
- Veel opslagruimte (bijv. 1TB) vind ik altijd wel heel fijn
- Ik denk niet dat ik een hele goede videokaart nodig heb (aangezien ik momenteel niet game), maar wil ook geen hele slechte en wil graag de mogelijkheid open houden om er ooit wel een goede in te stoppen als ik ga gamen (of kan dat sowieso met elke 'kast'? :#)
- Qua 'kast' wil ik er graag een die de mogelijkheid tot uitbreiding geeft, zodat ik nog heel lang met de computer kan doen door waar nodig nieuwe onderdelen erbij te kopen. Klein is natuurlijk altijd fijn, maar heeft niet de hoogste prioriteit voor mij.

@ Randomuser123: Ik begrijp wel hoe de Pricewatch / wensenlijst werkt, alleen weet ik niet wat ik moet kiezen om te zorgen dat alles bij elkaar past, want ik snap wel dat bijv. een supersnelle processor weinig zin heeft als je heel weinig werkgeheugen hebt, maar ik kan eigenlijk niet inschatten welke processor dan bij welke grootte werkgeheugen past..

@ jorisderoo: hartstikke bedankt voor je producten-suggestie!
ziet er inderdaad perfect uit, ik moet alleen nog even nadenken over die videokaart, want die vind ik nog best duur voor als ik hem niet echt nodig heb en ik vraag me af in hoeverre de videokaart de snelheid beinvloedt?
Heb ik dan trouwens geen betere koeler en voeding nodig voor zo'n zwaardere videokaart?

Misschien een hele stomme vraag, maar kan iemand met uitleggen in hoeverre de kwaliteit van de videokaart de prestaties van je computer beinvloedt? Ik begrijp natuurlijk dat je beeld er mooier van wordt, maar hoe zit het met de snelheid van je computer? Voor mij klinkt het logisch namelijk dat als je videokaart meer werk doet, dat dit dan per definitie je CPU etc. meer belast, je computer warmer maakt, meer stroom kost, en al die dingen. En dus als je dit niet compenseert met meer CPU, een betere koeler en al die dingen, dat je computer dan dus trager wordt van een betere videokaart. Of werkt dat niet zo, en hangt dat af van je instellingen? Via google vond ik dat bij sommige mensen de computer inderdaad trager werd na installatie van een betere videokaart, maar het is me niet duidelijk of dit normaal is of dat hun instellingen/installatie fout zijn gegaan?

• maratropa
  • Niet online
Een videokaart kan heel goed heel veel parallelle berekeningen maken. Zie het als een cpu die heel goed is in bepaalde dingen. In princiepe kan je prima af zonder hele snelle GPU, maar nou is het zo dat je in Matlab en andere programma's berekeningen kan versnellen via de GPU. Dit heeft soms zo veel snelheids effect dat in zulke gevallen geen GPU gebruiken jezelf echt te kort doen is. Soms reken je 5 tot 10 keer zo snel bijv.

Als ik jou was zou ik aan iemand met Matlab kennis vragen of jouw soort berekeningen dus op een GPU te draaien zijn, en hoe. Dat kan namelijk flink de moeite waard zijn.

specs

• jorisderoo
De voeding uit mijn lijstje is ook geschikt voor latere uitbreiding. Je kunt dus later nog gewoon een midrange videokaart toevoegen. Als je echt dure videokaarten zou willen kopen kun je denk ik beter een iets betere voeding nemen: bijvoorbeeld pricewatch: XFX Pro 550W .
En een extra koeler voor de videokaart is niet nodig. Hier zit een koeler op gemonteerd.
En de kast heeft ventilatoren om koele lucht de kast in en warme lucht de kast uit te blazen

[ Voor 9% gewijzigd door jorisderoo op 13-11-2013 16:59 ]

Mijn PC

• Achilles
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:54

Achilles

Koning van de Myrmidonen

Dat is in stomme vraag 7(8)7 :P Ik zal je vraag even ontleden:
xyzz schreef op woensdag 13 november 2013 @ 16:44:
Misschien een hele stomme vraag, maar kan iemand met uitleggen in hoeverre de kwaliteit van de videokaart de prestaties van je computer beinvloedt?
Dat ligt eraan of je programma's gebruikt die met een gpu werken: Photoshop werkt bijvoorbeeld met CUDA (nvidia gpu taal) en in mindere matte ook met andere videokaarten. Videokaarten zijn instaat sommige berekeningen veel sneller uittevoeren dan cpu's
Ik begrijp natuurlijk dat je beeld er mooier van wordt, maar hoe zit het met de snelheid van je computer? Je beeld wordt niet mooiere van een betere gpu :+ Alleen een beter beeldscherm kan je beeld mooier maken. Voor het gebuik van internet en cpu rekenprogramma's is elke moderne gpu voldoende.
Voor mij klinkt het logisch namelijk dat als je videokaart meer werk doet, dat dit dan per definitie je CPU etc. meer belast, je computer warmer maakt, meer stroom kost, en al die dingen.Zo klopt die zin En dus als je dit niet compenseert met meer CPU, een betere koeler en al die dingen, dat je computer dan dus trager wordt van een betere videokaart. Of werkt dat niet zo, en hangt dat af van je instellingen? In thoerie wordt een pc altijd 'sneller'van een betere videokaartVia google vond ik dat bij sommige mensen de computer inderdaad trager werd na installatie van een betere videokaart, maar het is me niet duidelijk of dit normaal is of dat hun instellingen/installatie fout zijn gegaan?Waarschijnlijk hadden die te weinig voeding en koeling ja. Wat ook kan is dat hun mobo de sneller pci standaard niet ondersteunde, er zijn nog veel mogelijkheden.
d:)b

En wat maratropa klopt dus

| Cowsmology | Met een hamer past alles, met ducktape plakt alles |

• xyzz
  • Niet online
Thanks! :)
Ook voor het beantwoorden van de 'stomme vraag', ik snap het nu wat beter :)
Ik zal eens bij m'n studiegenoten gaan informeren over dat GPU bij Matlab..

• xyzz
  • Niet online
Voor sommige matlab-analyses die parallel kunnen wordt inderdaad GPU gebruikt, alleen waarschijnlijk hangt dat ook af van mijn programmeer-skills, dus ik ga er nog eens over nadenken..

• jorisderoo
xyzz schreef op woensdag 13 november 2013 @ 17:28:
Voor sommige matlab-analyses die parallel kunnen wordt inderdaad GPU gebruikt, alleen waarschijnlijk hangt dat ook af van mijn programmeer-skills, dus ik ga er nog eens over nadenken..
Begin gewoon zonder videokaart en kijk dan of je het nodig vindt. Of leen een videokaart van vrienden (de videokaart kun je makkelijk eruit halen en even in jouw systeem doen) en kijk of het echt veel verschil maakt.

Mijn PC

• xyzz
  • Niet online
goed idee :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

xyzz schreef op woensdag 13 november 2013 @ 16:44:
- De site van Matlab met computer-aanschaf-advies zelf zegt dat hyperthreading niet nodig is, maar ik ga waarschijnlijk ook nog allerlei andere berekeningsprogramma's gebruiken (weet eigenlijk nog niet welke),
Juist bij dat soort gebruik voegt Hyperthreading weinig toe. Hyperthreading is voornamelijk interessant als iedere thread andere dingen doet, berekeningen en dergelijke maken meestal gebruik van precies dezelfde instructies, en dan voegt hyperthreading eigenlijk niets toe (en kan soms zelfs in de weg zitten).
Dus ik denk dat een i5 zonder HT interessanter is dan een i7 met

• mirp
"- De site van Matlab met computer-aanschaf-advies zelf zegt dat hyperthreading niet nodig is, maar ik ga waarschijnlijk ook nog allerlei andere berekeningsprogramma's gebruiken (weet eigenlijk nog niet welke), dus op zich vind ik het wel fijn om mogelijkheden open te houden, ookal wordt het dan nu iets duurder."

Als je denkt dat je de HT van de i7 nodig hebt dan kun je ervoor gaan. Bij een zware werkload met veel verschillende programma's kan dit van pas komen.

YouTube: What is Hyper Threading Technology as Fast As Possible

Een i7 zal niet heel veel beter presteren dan een i5 in matlabs. Kijk maar:

http://www.xbitlabs.com/a...70-4570-4430_6.html#sect0
http://ixbtlabs.com/articles3/cpu/intel-ci5i7-ivy-p2.html

Voor jezelf moet je nog even kijken:

-of je al een goede backup van je data hebt
-of je van raid gebruik wilt maken
-welke chipset je wilt
-hoe groot je ssd moet zijn
-hoeveel harde schijven je in je pc wilt stoppen, je hebt dan een kast nodig waar alles in past
-wat voor grafische kaart je (later) nog wilt, gebruik eerst de igpu van de processor, ik denk dat dit prima gaat werken
-of je nog een after market cpu koeler wilt, als je nu al weet dat je de cpu vaak zwaar gaat belasten, dan kan je de stock cpu koeler vervangen door eentje die beter koelt, je kan ook de stock koeler van de intel eerst proberen en kijken hoe die bevalt
-of je niet beter 8 gb ram in je laptop kan stoppen, want ik denk dat het vastlopen komt omdat je te weinig ram hebt

Voor meer info over de chipsets:

http://nl.hardware.info/r...e-chipsets-b85-h87-en-z87

Voor meer info over raid:

YouTube: RAID 0 & RAID 1 Setup Guide (NCIX Tech Tips #77)

Iedereen heeft je al goede adviezen gegeven.

Misschien vind je deze kasten ook interessant, internet er even op als je meer wilt weten:

#ProductPrijsSubtotaal
1Fractal Design Arc Midi R2€ 85,10€ 85,10
1Gelid Solutions DarkForce€ 75,20€ 75,20
1Thermaltake Urban S31 (window)€ 76,22€ 76,22
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 236,52

• xyzz
  • Niet online
superbedankt :)

• mirp
Graag gedaan. Als je nog brandende vragen hebt, laat maar weten.

• xyzz
  • Niet online
Ik heb de desktop inmiddels in huis (ietsje later want ben eerst verhuisd), ongeveer de configuratie die jorisderoo aanraadde met een paar kleine aanpassinkjes, en hij bevalt supergoed!
Hij is megasnel, ik had in minder dan een half uur alles geïnstalleerd, en dan zat de meeste tijd nog in mijn zoeken :) En ik kan alles tegelijk doen, ook met zwaardere programma's.
Daarnaast geeft hij heel vol geluid op mijn vrij kleine boxjes.
Dus superbedankt voor alle adviezen nog! :)

• Achilles
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:54

Achilles

Koning van de Myrmidonen

You're welcome

Veel plezier ermee d:)b

[ Voor 49% gewijzigd door Achilles op 21-12-2013 22:35 ]

| Cowsmology | Met een hamer past alles, met ducktape plakt alles |

• xyzz
  • Niet online
De computer die jullie me destijds aangeraden hebben bevalt nog steeds uitstekend en is 8 jaar later nog steeds voldoende snel, dus ben er erg tevreden over :)
Ik ga binnenkort alleen de SSD uitbreiden, en dan kan hij nog wel een tijdje mee!
Hartelijk bedankt nog :)

[ Voor 5% gewijzigd door xyzz op 29-10-2021 09:18 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:16
Als pricewatch: Corsair Builder CX430 Bronze als voeding erin zit dan zou ik die maar eens vervangen. Is al ruim over de betrouwbare gebruiksduur heen. Naar huidige maatstaven is het zelfs een erg slechte voeding. pricewatch: Fractal Design Ion Gold 550W bijvoorbeeld.

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:24
Met die voeding is niks mis. Gewoon laten zitten. Zeker als 'ie het al 8 jaar probleemloos doet.

Verwijderd

Uszka schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:25:
Als pricewatch: Corsair Builder CX430 Bronze als voeding erin zit dan zou ik die maar eens vervangen. Is al ruim over de betrouwbare gebruiksduur heen. Naar huidige maatstaven is het zelfs een erg slechte voeding. pricewatch: Fractal Design Ion Gold 550W bijvoorbeeld.
Ik zie eerlijk gezegd niet in waarom een voeding na 8 jaar over de betrouwbare verbruiksduur heen kan zijn. Tenzij het een slecht model is waarvan het bekend is dat er bepaalde defecten na een x aantal jaar optreden.
Zo niet dan kun je 'm misschien nog wel 10 jaar gebruiken. Ik ken genoeg mensen die ondertussen al meer dan 10 jaar met dezelfde PC doen, want een eerste generatie i7 doet nog prima zijn werk voor Jan met de pet op.

En dan ook nog iets met e-waste ;)

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-10 12:54
Voeding vervangen omwille van levensduur heb ik echt nog nooit gedaan. Ik heb hier een hobby(game)machine pentium 3 van ruim 20 jaar oud met de originele voeding. Die vervangen we pas als het stuk gaat.

Als er rare crashes of instabiliteit ontstaat, gaan we wel eens kijken of het aan de voeding kan liggen.

Verder, goed dat je zo lang met je hardware doet. Ik ben ook van team 'oprijden'. Hier 4790K als daily machine. SSD's zijn wat dat betreft de beste uitvinding van decennium 2010-2020.

Interpolis, glashelder!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:01
Er zitten slechte caps in, prima voor 5 jaar, niet voor 10.
https://forums.tomshardwa...430.1989462/post-13857331

En dat kan grote gevolgen hebben, tot brand aan toe.
https://documentcloud.ado...be-4672-80f3-f357b6a2bb3f

[ Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 29-10-2021 10:25 ]

• xyzz
  • Niet online
Dank je voor jullie tips!

Mocht de computer raar gaan doen, dan zal ik de voeding checken.

Van die capacitators weet ik eerlijk gezegd niet zo goed hoe ik die zou moeten vervangen. Zelf in de computer gaan knutselen op basis van een youtube-filmpje terwijl ik niet goed weet wat ik doe en de fijne motoriek heb van een koe, durf ik eigenlijk niet zo goed ;) Ik laat binnenkort iemand langskomen om te helpen met de computer ontstoffen (lukt me zelf niet momenteel door dubbelzijdige armblessure). Dus ik zal hem eens vragen of hij de capacitors kan checken, maar ik weet ook niet of hij daar verstand van heeft.
Pagina: 1