Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:00
Hallo Tweakers,

Ik heb een probleempje met een HD6870 welke ik een poos geleden 2e hands van iemand heb overgenomen. Het is namelijk zo dat op schijnbaar willekeurige momenten, de fans van de GPU op 100% beginnen te draaien. En soms houd dat na een halve seconde al weer op, soms na 10 seconden, en soms houd dat niet meer op tot ik de PC uit zet en weer aan zet. En dan is het weer wachten op zo'n random moment :P

Daarnaast is het vreemd dat de fan regeling in CCC op dat moment ook helemaal spaak loopt. Normaal gesproken kun je in CCC bij performance o.i.d. onder andere je fan speed zien, en ook handmatig instellen. Als de videokaart gewoon werkt, dan werkt CCC ook gewoon; er staat dat hij op 20% draait, dat doet ie ook, en als je 'm dan op 50 of 100% zet, dan luistert hij ook.
Echter, zodra de fan vast slaat op 100%, draait hij volgens CCC gewoon nog op 20%! En ook als ik dan de fan op manual zet, en ik zet hem op 20 of 50 of wat dan ook, dan vertelt CCC mij vrolijk dat de GPU ook op die snelheid draait, terwijl hij gewoon nog altijd op 100% draait.

Wat ik al heb geprobeerd zijn de nieuwste drivers van CCC, alsmede een BIOS flash van de GPU. De nieuwe BIOS crashte alleen regelmatig, dus ik heb hem terug gezet naar de oude bios. Heeft iemand nog ideeen wat ik kan doen?

Ik heb tegelijk een ticket aangemaakt op de XFX website (da's de enige support/contact optie die je hebt), maar dat is nu al 4 dagen geleden en ik heb daar nog steeds geen reactie op gekregen. Heeft iemand dáár ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
Ik heb als antwoord op het ticket gekregend dat ik
1. De mobo drivers moet updaten
2. Mobo bios moet updaten naar laatste versie
3. Videokaart in ander systeem moet proberen
4. Temperaturen van de kaart in de gaten moet houden

Goed
1. Drivers zijn de nieuwste (is sinds 2011 al geen nieuwere versie van uitgekomen)
2. BIOS heb ik week geleden ge-update naar 2.0, de nieuwste
3. Videokaart heb ik in een ander systeem geprobeerd, vertoont daar dezelfde kuren
4. Videokaart word absoluut niet warm, max. 70 graden bij 15 min FurMark stressen

En verder konden ze me vertellen dat ik geen garantie (meer) heb dus RMA gaat hem niet worden.

Heeft iemand nog ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryada
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-09 17:07

Ryada

She/Her

Je kan proberen om als hij weer vast slaat op 100% om de fan controll met MSI Afterburner of HWinfo uit te lezen.
Misschien kan je de fanspeed in MSI Afterburner wel aanpassen.

Steam: Ryada.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

inderdaad. downloadafterburner of trixx en maak een custom fan ssetting

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
Ik heb inmiddels al een paar topics lopen hier op tweakers waar mijn GPU probleem aan bod kwam, dat ik niet meer zeker wist of ik dat hier ook had opgeschreven maar niet dus :P

Maargoed, Sapphire Trixx en MSI Afterburner heb ik al geprobeerd, maar ook daar luistert de videokaart niet naar.

XFX gaf aan dat volgens hun de garantie is verlopen, dus als ik nu dat 'warranty void' stickertje weghaal welke je weg moet halen als je het hele koelgebeuren er af wil halen, dan maakt dat niks meer uit want garantie heb ik dus al niet meer. Is dat zinvol, om zo te controleren of daar misschien iets niet lekker zit?
Want het lijkt er echt op alsof een of ander draadje o.i.d. gewoon slecht contact maakt, want soms is hij urenlang stil, en soms springt hij van 20 naar 100 naar 20 naar 100 % fanspeed, en zo 7 keer achter elkaar in 5 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryada
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-09 17:07

Ryada

She/Her

Wanneer heb je de kaart gekocht want over het algemeen heb je 2 jaar garantie in een winkel in nederland.

Als hij vastslaat op 100% blijft hij dan ook in de 3d clock staan of gaat hij dan wel naar de 2d clock als je op het bureaublad zit?

Steam: Ryada.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:06

auto660

1991 240 GL Brick

Misschien een andere vbios in de kaart flashen? Want de ati 4870x2 had dat ook en dat kwam door een bios versie die niet goed was van de videokaart. Hier een overzicht met beschikbare biossen, welke de goede is voor jou kaart moet je even uitzoeken want ik heb die informatie natuurlijk niet :p
http://www.techpowerup.co...erface=&memType=&memSize=

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infinchible
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:53

Infinchible

Woef!

Heb je niet toevallig een virus op je pc die je videokaart laat blazen? Bij mij ging hij steeds naar 100% als hij ging idlen. Deed ik dus even niets, ging hij opeens keihard blazen. Maar kwam er al redelijk snel achter dat een programmaatje "iehighutil.exe" bij mij het probleem veroorzaakte. Deze in veilige modus verwijderd en wat scans gedraaid en nu ook geen last meer van.

Het klinkt bij jou alleen nog meer 'random', maar je zou het even kunnen nakijken. :)

Oh wacht, je hebt hem al in een ander systeem geprobeerd, zie ik nu pas. :P Dan is mijn tip ook niet echt relevant meer. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Infinchible op 13-11-2013 23:30 ]

• Daffie
@wambamNL: Hij doet het totaal willekeurig, zelfs als ik niks zit te doen op Windows desktop

@auto660: Goeie. ik had al wel eens de BIOS geupdate maar die heb ik teruggezet omdat deze gewoon crashte. Maar heb daarna niet een andere geprobeerd (er waren twee opties mogelijk). Zal ik nog eens proberen

@Infinchible: Nee, daar kan geen sprake van zijn. Heb namelijk een verse Windows installatie op een vers USB stickje staan, en daar ook de drivers op geinstalleerd. Die hele machine komt dus niet aan internet.

Anyway, vanavond nog mee wezen knutselen, maar helaas:

1. Ik had de koeler er van af gehaald (garantie was volgens XFX toch voorbij), om te kijken of ik iets geks zag. Dat was niet het geval, maar omdat ik toch bezig was heb ik meteen de gigantische berg koelpasta verwijderd, chip schoongemaakt en verse koelpasta d'r op.
2. Weer terug in elkaar gezet, in systeem gezet, en de temps waren in ieder geval idle al wel beter (37 graden tegen 50 graden voorheen).
3. Ik wilde de windows prestatie index eens draaien, maar tijdens die test liep heel de PC vast. Niet eens BSOD, gewoon, grijs beeld, en verder niks.
4. Heb via techpowerup website andere bios gedownload, mijne gebackupt, die nieuwe erop geschoten, drivers her-installeerd, en nog een keer die prestatie index gedraaid. Maar nu nog meer artifacts en rare toestanden....

Ik denk (helaas) dat het een kwestie is van: Kapotte GPU + Geen garantie = vette pech?

Zie ook dit filmpje wat ik heb gemaakt van het probleem:
http://youtu.be/sVUAG37ec_4

(even geduld, is waarschijnlijk nog aan't uploaden ;) )
Staat erop.

EDIT: Heb net even op de bon gekeken, afgelopen April is het twee jaar geleden dat ik hem heb gekocht. Ik weet niet wat voor garantietermijn XFX hanteert (MyCom, waar hij gekocht is, in ieder geval maar één jaar geloof ik), maar vind het wel een beetje lame (zelfs tegenvallen) dat ze nu al meteen zeggen 'probeer dit en dit en dit eens en ohja, je garantie is voorbij dus succes ermee, hallee!'.

[ Voor 11% gewijzigd door Daffie op 14-11-2013 00:34 ]

Verwijderd

Een videokaart die de windows prestatie check niet volbrengt is gaar,
Het kan natuurlijk ook een brakke OS installatie zijn.

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Hallo Tweakers,

Ik heb een probleempje met een HD6870 welke ik een poos geleden 2e hands van iemand heb overgenomen. Het is namelijk zo dat op schijnbaar willekeurige momenten, de fans van de GPU op 100% beginnen te draaien. En soms houd dat na een halve seconde al weer op, soms na 10 seconden, en soms houd dat niet meer op tot ik de PC uit zet en weer aan zet. En dan is het weer wachten op zo'n random moment :P
Veel drivers geïnstalleerd en verwijderd e.d. daar wordt windows niet blij van. Ik zou gewoon al je data backuppen en eens een herinstallatie proberen.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• MAMBA5
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-10-2024
je PCIe slot kan ook kapot zijn dan gebeurt dat ook (ervaring)

wat voor moederboard heb je en wat voor functies want sommige moederboards kan je de PCIe bus uitzetten en dan krijgt de fan gewoon 12 volt voeding

[ Voor 56% gewijzigd door MAMBA5 op 14-11-2013 11:32 ]

• MAMBA5
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-10-2024
je kaart is stuk zou zeggen kijk op de fabrikant zijn site kijk hoeveel fabrieks garantie er op zit

• Daffie
@MAMBA5: Zat ik inderdaad ook al aan te denken, maar de GPU uit mijn andere PC (Sapphire HD7870) die doet het wel normaal op dat mobo.

En ja, inderdaad, de kaart lijkt mij ook stuk :P

Ik heb al contact gehad met XFX, maar ze blijven poot stijf houden en zeggen dat het ding over de garantie is en dat ze niks kunnen betekenen.

Nouja, is dus denk ik gewoon een kwestie van vette pech. Gelukkig betrof het de GPU van een systeempje wat ik toch vrijwel niet gebruik, en gelukkig was de kaart niet heel nieuw of heel duur.
Deze gaat gewoon de prullenbak in, en we zien wel of ik wellicht nog een andere van V&A pluk :)

Bedankt voor het meedenken allen!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:06

auto660

1991 240 GL Brick

Als je hem weggooit... Het auto660 fonds bestaat nog steeds! :p

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• Daffie
Als je 'm wilt hebben, PM me maar. Geen idee wat je er mee wilt, maargoed, van mij mag ie weg :P
Pagina: 1