Gisteren viel mijn PC uit na 4 á 5 min Battlefield 4 gespeeld te hebben. Uitvallen is vaker gebeurt maar alleen tijdens spelen van Civilization 5, dit heb ik toen afgedaan als game bug. Echter nadat t met Battlefield ook mis gegaan was ben ik gisteren eens gaan testen.
Met afterburner heb ik de gpu fan een kick gegeven naar 60% en furmark een uurtje laten runnen. Geen probleem. De test uit gezet en de PC de tijd gegeven om een beetje af te koelen. Standaard fanspeed patroon voor de GPU geactiveerd en nogmaals een uurtje furmark zonder problemen. Daarna met OCCT een PSU stress test gedaan en jawel na een half uur kreeg ik een blauw scherm (ze zien er wat raar uit in Windows 8 ).
Nu is mijn vraag: Is mijn voeding onderbemeten voor de hardware of betreft het hier 'gewoon' een voeding die het begeven heeft? Of zie ik andere zaken volkomen over het hoofd?
Gespeelde games afgelopen paar maanden:
Minecraft
Civilization 5
F1 2013
Lord of the Rings Online
World of Tanks
Hardware:
AMD X4 B55 (ge-unlockte X2) met aftermarket cooler
2x4GB Vengeance low profile
ASRock 890GM Pro3
AMD HD5870 Reference
Sata HDD + SSD + ODD
Geen case fans
PSU: Antec Earthwatts EA-500 (maximaal 6 jaar oud, tweedehands gekocht dus leeftijd onbekend)
Geen OC op CPU of GPU.
Ik tast in het duister op dit moment, wie wil er even meedenken?
Met afterburner heb ik de gpu fan een kick gegeven naar 60% en furmark een uurtje laten runnen. Geen probleem. De test uit gezet en de PC de tijd gegeven om een beetje af te koelen. Standaard fanspeed patroon voor de GPU geactiveerd en nogmaals een uurtje furmark zonder problemen. Daarna met OCCT een PSU stress test gedaan en jawel na een half uur kreeg ik een blauw scherm (ze zien er wat raar uit in Windows 8 ).
Nu is mijn vraag: Is mijn voeding onderbemeten voor de hardware of betreft het hier 'gewoon' een voeding die het begeven heeft? Of zie ik andere zaken volkomen over het hoofd?
Gespeelde games afgelopen paar maanden:
Minecraft
Civilization 5
F1 2013
Lord of the Rings Online
World of Tanks
Hardware:
AMD X4 B55 (ge-unlockte X2) met aftermarket cooler
2x4GB Vengeance low profile
ASRock 890GM Pro3
AMD HD5870 Reference
Sata HDD + SSD + ODD
Geen case fans
PSU: Antec Earthwatts EA-500 (maximaal 6 jaar oud, tweedehands gekocht dus leeftijd onbekend)
Geen OC op CPU of GPU.
Ik tast in het duister op dit moment, wie wil er even meedenken?