Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• dramborleg
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-05 14:13
Gisteren viel mijn PC uit na 4 á 5 min Battlefield 4 gespeeld te hebben. Uitvallen is vaker gebeurt maar alleen tijdens spelen van Civilization 5, dit heb ik toen afgedaan als game bug. Echter nadat t met Battlefield ook mis gegaan was ben ik gisteren eens gaan testen.
Met afterburner heb ik de gpu fan een kick gegeven naar 60% en furmark een uurtje laten runnen. Geen probleem. De test uit gezet en de PC de tijd gegeven om een beetje af te koelen. Standaard fanspeed patroon voor de GPU geactiveerd en nogmaals een uurtje furmark zonder problemen. Daarna met OCCT een PSU stress test gedaan en jawel na een half uur kreeg ik een blauw scherm (ze zien er wat raar uit in Windows 8 ).

Nu is mijn vraag: Is mijn voeding onderbemeten voor de hardware of betreft het hier 'gewoon' een voeding die het begeven heeft? Of zie ik andere zaken volkomen over het hoofd?

Gespeelde games afgelopen paar maanden:
Minecraft
Civilization 5
F1 2013
Lord of the Rings Online
World of Tanks

Hardware:
AMD X4 B55 (ge-unlockte X2) met aftermarket cooler
2x4GB Vengeance low profile
ASRock 890GM Pro3
AMD HD5870 Reference
Sata HDD + SSD + ODD
Geen case fans

PSU: Antec Earthwatts EA-500 (maximaal 6 jaar oud, tweedehands gekocht dus leeftijd onbekend)

Geen OC op CPU of GPU.

Ik tast in het duister op dit moment, wie wil er even meedenken?

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-11 13:42
Hoe kom je precies bij dat het je voeding kan zijn? Een onderbemeten of kapotte voeding zorgt voornamelijk voor uitvallen van de computer en niet zo zeer voor bluescreens.

Heb je je temperatuur van je hardware al eens in de gaten gehouden? CPU en GPU?

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

• Vicros
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-06-2021
Draai Prime95 eens met Large-FTT , ik heb het gevoel dat het niet je voeding is maar eerder je geheugen

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

In dat geval zou ik memtest86 draaien om je geheugen te testen. Dan kun je gelijk zien waar de errors vandaan komen.
Defect geheugen kan rare dingen doen, maar een voeding die niet stabiel is kan eveneens rare dingen veroorzaken.

• dramborleg
Dank voor de reacties!

Geheugen is net een maand terug van een RMA (vervangend setje gekregen), hoop toch niet dat dat het is. (kan een mobo het geheugen 'opblazen'?) Zal vanavond memtest draaien, staat vast nog op n stickje. Daarna zal ik ook even prime laten lopen.

Ik kwam bij mijn voeding omdat in eerste instantie bij hoge belasting (BF4/Civ5) de problemen optreden.

Temperatuur in de kast was ongeveer 50 graden, gpu maximaal 90, rest heb ik niet expliciet op gelet.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ook verkeerde instellingen kunnen problemen geven met geheugen natuurlijk. Als jij het op een te laag voltage hebt staan, of de timings staan te strak, dan hoeft het niet stuk te zijn, maar kan het wel problemen geven.
Of het is niet compatible met je moederbord, (al had ik dan verwacht dat je eerder problemen ermee zou hebben).

• dramborleg
Nooit wat aan de timings gedaan, dus neem aan dat die vanzelf goed staan. Beetje gevaarlijk natuurlijk, dus zal daar ook nog even induiken.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

In principe moet dat goed gaan, omdat die dingen uit de SPD gehaald worden, maar ik heb dat wel eens fout zien gaan. Dus de moeite om in elk geval eventjes te kijken of alles staat zoals het moet.

• dramborleg
Goed, een avond testen later. Resultaat is dat t weer stabiel lijkt.

Als eerste heb ik memtest gedaan, één pass en die was goed.
Toen Prime gestart, binnen 5 sec een bluescreen.
Memory van ungauged naar gauged veranderd en timings gecontroleerd (9-9-9-24). Tevens memvoltage naar 1.6 gezet.
Weer prime gestart, nu ging het langer goed maar bij de tweede test weer een bsod.
Memory van 1.6 naar 1.65 gezet en CPU base clock van 215 naar 200 gezet (hoe dat zit bij AMD met base clock en multipliers moet ik later nog maar eens uitzoeken). Dan kan het memory netjes op 1600 lopen in plaats van 1534. Dat lijkt nu stabiel. Prime twee keer een uur laten draaien en zojuist een halfuurtje BF4 gespeeld.

Bedankt voor jullie input heren, was al bijna een nieuwe voeding gaan kopen ;)
Pagina: 1