Toon posts:

[sensor][sql] Raspberry pi

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor een studieproject moet ik een sensornetwerk op gaan zetten.

Mijn idee was alsvolgt;

Het aansluiten van sensoren op een raspberry pi (temperatuur, co2, luchtvochtigheid). Deze uitgelezen informatie vervolgens opslaan in een mysql database.

Klinkt vrij simpel toch? Echter heb ik grote moeite met het verzamelen van de juiste info over how-to-do-it. Op tweakers, en via google vind ik veel informatie maar ik zie dus via de bomen het bos niet meer.

Hoe kan ik dit nou het beste aan gaan pakken in praktisch opzicht.

Waar kan ik mijn sensoren kopen, hoe kan ik deze verbinden met de raspberry pi, wat voor linux distro kan ik het best gebruiken en hoe zou ik de informatie in de database kunnen krijgen?

Alvast bedankt voor je moeite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizzy01
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-05 20:31
Ik heb geen ervaring met Rpi maar dit is eventueel ook makkelijk te maken met een Arduino Ethernet. Hierop kun je verschillende meters aansluiten die via bijvoorbeeld een PHP script iets in MySQL zet.

[ Voor 10% gewijzigd door Dizzy01 op 11-11-2013 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:40

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Veel vragen wat mij het idee geeft dat je nog heel veel moet leren. Je moet de Rasberry als een datalogger opzetten.

In de wereld van de Arduino en robotic vind je veel modules, oa. op Antratek.nl kan je een lijst vinden. Op basis van de componentnamen kan je de PDF's downloaden en dus het bereik en waardemeeting/omzetting bepalen. Dat kan digitaal maar kan ook analoog afhankelijk van de sensor.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:46

Dogooder

dus...

Hoeveel ervaring heb je, electronica, binair rekenen, linux, c /python/ SQL? En hoe ziet je top level ontwerp eruit? Er zit verschil tussen sensors aan een breadboard, of 4 sensors per kamer in een gebouw.
Voor de simpele start zou ik is hier kijken: http://learn.adafruit.com...th-gdocs-logging/overview
heb je al een temperatuur en luchtvochtigheid sensor.
tutorials om mysql en een webserver op een rasbian (default raspberry pi) distributie te krijgen zijn er zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-07-2024
memphis schreef op maandag 11 november 2013 @ 23:07:
Veel vragen wat mij het idee geeft dat je nog heel veel moet leren. Je moet de Rasberry als een datalogger opzetten.
+1

Je zult eerst moeten kijken WAARMEE wil ik loggen?
  • Direct op de pi
  • Met behulp van arduino (achtige)
Dan HOE wil ik loggen?
  • Via web app?
  • Via script?
  • Puur en alleen naar een database?
  • Moet de database embedded zijn? (bijv. op de PI)
  • Moet de database op een server draaien?
Wil je de data ZIEN?
  • Wil je live gegevens?
  • Wil je puur en alleen loggen?
Waar kan ik mijn sensoren kopen
Eigenlijk op heel veel plaarsen. Enkele die me zo te binnen schieten;
  • iprototype.nl
  • conrad.nl
  • antratek.nl
  • ebay.nl
  • dx.com (china)
  • banggood.com (china)
hoe kan ik deze verbinden met de raspberry pi
Dat hangt geheel af van het type sensor. Dit kun je het beste nalezen in de datasheet van de sensor en door op google te zoeken naar de naam van je gebruikte bord (zoals arduino of raspberry pi) plus de naam en/of type van de sensor. Dan kun je al een hele hoop vinden.
wat voor linux distro kan ik het best gebruiken
Ik denk dat dit niet echt van belang is. Als je raspberry gebruikt kun je voor debian kiezen. Ik heb zelf nog geen mysql op raspberry draaien gehad, maar mij lijkt dat dat geen probleem moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonschong
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-10 07:40
Als een Rasp geen must is, zou ik gaan voor de Arduino; Veel goedkoper, eenvoudiger en sneller resultaat.
Je kan met zoiets http://support.exosite.co...Basic-Temperature-Monitor of http://lallafa.de/blog/20...based-temperature-logger/ beginnen en dan uitbreiden met andere sensoren.
Alles te koop op dx.com of als je meer haast en budget hebt op een lokale webshop.
Pagina: 1