Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Autoverzekering dubieus

Pagina: 1
Acties:

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:36
Beste tweakers,
Ik heb tijdens de storm hier wat schade aan mijn auto gehad door een tak. Alleen de rechtersspiegel is eraf gebroken van zijn houder waardoor de spiegelunit dus kapot was.
Ik ben WA+ verzekerd, onder andere dus ook voor stormschade bij me verzekering. Ben direct langs een autodealer geweest en de prijs opgevraagd. Zij kwamen uit op een totaal van rond de €400,- Heb dit direct doorgemaild incl. de schadeformulier naar de verzekering toe. Na een aantal dagen minder veilig rondgereden zonder rechterbuitenspiegel toch besloten zo snel mogelijk hem te vervangen en de tip gekregen van een collega bij de Brezan langs te gaan. Zei konden hem voor €85,- leveren en kon ik de buitenklapje in carrosseriekleur omzetten.
Na dit gedaan te hebben een brief gekregen van de verzekering dat de schade goedgekeurd was. Maar dat er een eigen risico van €150,- geld behalve bij een schadegarantgarage. Daar zou alles binnen de dekking vallen. Netjes het hele verhaal aan de telefoon uitgelegd en zei vond het dubieus dat ik de spiegel om zou willen ruilen bij de Brezan om alsnog bij de schadegarant garage langs te gaan en heeft er een melding van gemaakt. Na lang discussiëren bleef ze bij haar standpunt dat ik dubieus bezig was om weer schade toe te brengen aan mijn auto om dat tegen hogere kosten te laten repareren door ze.
Wat te doen? Mijn verlies nemen met de €85,- of blijven doorzetten en wachten tot de supervisor van de betreffende medewerker volgende week weer aanwezig is wegens ziekte (dat is pas dubieus)??

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:35
Als ik het goed lees heb je buiten je verzekeraar om laten je auto laten repareren?

Dat is dan vrij dom, bijna alle verzekeraars stellen voorwaarden aan de reparateur (lees: hebben deals met specifieke bedrijven) daarnaast kan je ze bijna allemaal dag en nacht bellen om dit soort dingen z.s.m. te regelen.

Persoonlijk zou ik de schademelding laten vervallen omdat je het zelf al geregeld hebt en de € 85,- als leergeld laten zitten.

Je verhaal is trouwens vrij moeilijk te volgen, met name de laatste alinea's over "weer schade toebrengen".

• TereZz
De medewerkster vond dat wanneer ik de spiegel weer zou demonteren en terugbrengen naar de brezan dat ik zelf schade aan de auto bracht. Ik zie het niet zo. Ik zie het als een los onderdeel dat gewoon vervangen kan worden. Ik dacht mij en de verzekeraar een pleziertje te doen door hem zelf te kopen en te monteren. Dat scheelt ruim €300,-

Dus ik vroeg aan de medewerkster of het niet beter is voor me als ik de spiegel terugbreng en de schadegarantgarage een nieuwe laat monteren waarna ze dit verhaal dubieus vond.

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-11 23:36
Het is nogal dubieus ja - er hangt zelfs een geurtje van fraude aan - hoewel dat je niet direct er zelf op gaat vooruitgaan.
Je gaat de wagen zelf beschadigen om zo verzekering met extra kosten op te zadelen.

Uiteindelijk heb je een eigen risico van 150 ... dus ofwel voer je dan de reparatie via je de verzekering uit en ga je dat gegarandeerd moeten neertellen of je probeert het goedkoper zelf te regelen - wat ook weer positief is voor je schadecijfer binnen de verzekering.

Ik moet wel zeggen dat ik je niet echt begrijp: 85 euro neertellen om zelf de spiegel te herstellen, dat er dan terug afhalen en terug naar garage 1 gaan en vervolgens nog eens 150 euro neer te tellen (+natuurlijk 250 euro van de verzekering)
Want ik zou het nogal raar vinden dat Brezan een gebruikte/gemonteerde spiegel even gaan terugnemen.

Het is voor de verzekering inderdaad goedkoper om die 85 euro te dokken aan jou dan 250 euro aan een merkengarage ... maar soit, dat verandert niks aan het eigen risico.
Bekijk het zo: nu heeft het je 85 euro gekost + tijd ... anders had het je 150 euro gekost.

Anderzijds, in Belgie zijn spiegels aan beide kanten verplicht: lees, dan kan je bij de verzekering ook gaan aankloppen voor een vervangwagen (als dat in je dekking zit natuurlijk). Want je wagen is dan wettelijk niet meer in orde om op de baan rond te rijden.
In welk geval ze natuurlijk ook sneller gaan schakelen, want ja een auto huren is niet goedkoop.

• TereZz
Je begrijpt het verkeerd. Bij de schadegarant garage geld er weer geen eigen risico meer. Vandaar zou ik dus eigenlijk de spiegel die ik er zelf op gezet heb weer eraf halen en er 1 door de schadegarantgarage erop willen zetten.

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-11 13:34
TereZz schreef op maandag 11 november 2013 @ 18:06:
Je begrijpt het verkeerd. Bij de schadegarant garage geld er weer geen eigen risico meer. Vandaar zou ik dus eigenlijk de spiegel die ik er zelf op gezet heb weer eraf halen en er 1 door de schadegarantgarage erop willen zetten.
is toch logisch dat je verzekeraar het daar niet mee eens is.
in je verzekerings-voorwaarden/polis staat vast alles over dat eigen risico, dus als jij besluit het te regelen met een bedrijf wat daar buiten valt betaal je eigen risico.
dat heb je gedaan en nu vervolgens wil je het terugdraaien, omdat je zelf niet op de hoogte was van je verzekerings-voorwaarden.

Verwijderd

Het is toch jouw keus om de spiegel zelf er op te zetten? Je kan er dan dus voor kiezen om niet naar een schade hersteller te gaan die bij de verzekeraar in het lijstje staat. Je krijgt dan 150 euro minder uitgekeerd, ofwel 250 euro. Je hebt zelf 85 euro uitgegeven aan de spiegel + de tijd om die spiegel te plaatsen.
netto hou je 165 euro over om een ijsje van te kopen of iets dergelijks....
Ik zie het probleem niet echt. Het is heel gebruikelijk om een eigen risico te hanteren als schade ergens anders wordt gerepareerd dan bij de bedrijven waar de verzekeraar een deal mee heeft.

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
TereZz schreef op maandag 11 november 2013 @ 15:39:
Wat te doen? Mijn verlies nemen met de €85,- of blijven doorzetten en wachten tot de supervisor van de betreffende medewerker volgende week weer aanwezig is wegens ziekte (dat is pas dubieus)??
Verlies nemen?

Je hebt normaliter 150 euro eigen risico. Elke claim die hoger is dat dat gaat je dus per definitie 150 kosten, ook deze claim. Echter ben je nu voor 85 klaar, dus per saldo heb je 65 euro winst! (En geen gedoe met no-claim kwijt, etc.)

[ Voor 3% gewijzigd door ebia op 11-11-2013 19:11 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:42
offtopic:
WI->VV

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Dubieus? Je brengt moedwillig schade aan, om jezelf te verrijken door de verzekering die schade te laten betalen... Dat vind ik vrij dubieus idd...

Geduld is een schone zaak

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@ebia:
TereZz schreef op maandag 11 november 2013 @ 18:06:

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Waarom zo snel je spiegel vervangen eigenlijk? Dat ding aan de rechterkant is niet eens altijd verplicht.

http://www.rijksoverheid....-op-mijn-auto-hebben.html

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10 00:20

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

FreakNL schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 02:25:
Waarom zo snel je spiegel vervangen eigenlijk? Dat ding aan de rechterkant is niet eens altijd verplicht.

^^ Dit dus. Als je een binnenspiegel en zicht naar achter hebt had je rustig zo door kunnen blijven rijden.

Ik heb nu zelf ook stormschade (schutting kapot) en zit nu net boven het eigen risico (€ 200,-) excl. arbeid, want ik doe 't zelf. Voor 3 tientjes ga ik geen moeite doen, allicht dat ik de arbeid nog even declareer (10x € 15,- ofzo).

Ik zou mijn verlies er op nemen want anders krijg je geheid gezeik met aantekeningen in dossiers etc. en dat is misschien wel heel nadelig als je ooit weer een verzekering af moet sluiten.

[ Voor 0% gewijzigd door WhizzCat op 12-11-2013 06:50 . Reden: need more coffee :+ ]

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-11 23:36
@TS
Dat de schadegarant garage zonder risico is, is iets dat je eigenlijk had moeten weten.
Maar staat eigenlijk los van het feit dat er nu geen schade meer is aan de auto.

Nu goed - stel nu dat je het via die garage had laten herstellen, dan had je mogelijk geen eigen risico gehad - maar kans is reeel dat je het toch had betaald hoor. Gewoon door het feit dat de verzekering je een andere rating gaat toekennen en je verzekeringspremie dus ofwel stijft ofwel minder snel gaat dalen.

Bedenk ook dat jij een offerte van 400 hebt aangekregen, maar als dat via die garage gaat gaan dan gaat de verzekering echt geen 400 betalen aan die garage. Dat bedrag gaat een pak lager zijn - dus je kan moeilijk stellen dat die 85 euro goedkoper is, want dat weet je gewoon niet.

Nu, zelfs al zou de verzekerginsmaatschappij niet lastig doen - wat doet je denken dat je die spiegel gewoon kan terugbrengen en je centen terug zou kunnen krijgen?
Dat ding is gebruikt/gemonteerd ... niet direct terug verkoopbaar zou ik denken.

• TereZz
De spiegel werkt niet volledig (electrisch verstelling doet vreemd) en de Brezan wil hem terugnemen. Met een andere ook geprobeerd maar hetzelfde euvel, waarschijnlijk net een ander pin-layout.

Ik zal dan maar helaas mijn verlies moeten nemen en de €85,- zien als leergeld. Nooit iets regelen zonder op de verzekering te wachten. Ook al denk je in voordeel van jezelf+de verzekering te handelen.
Bedankt voor de reacties!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:43
Ik zie persoonlijk geen belemmering om alsnog de schade te laten repareren door de schadegarantgarage. Zeker nu het exemplaar dat je hebt aangeschaft niet goed is kan je die gewoon retourneren en de auto terug in de oude schadesituatie brengen. Puntje wat hierboven al genoemd is blijft wel staan: gratis zal het voor je waarschijnlijk niet zijn omdat je in schadevrije jaren terug wordt gezet en dus meer premie gaat betalen.

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Normaal werkt het gewoon zo dat de garage de schade taxeert op 400 euro, waarna de verzekering jou 400 - 150 = 250 uitkeert. Dat jij het vervolgens voor 85 laat maken is dan winst voor jou.

Maar op het moment dat jij het laat maken voor 85 en dat vervolgens doorgeeft aan de verzekering dan gaan ze je niet opeens alsnog 400 euro betalen en al helemaal niet als jij voorstelt de spiegel er weer af te schroeven :D

Dat is bijna hetzelfde als weer en deuk in je auto trappen omdat je het te goedkoop hebt laten repareren en dan meer geld kunt krijgen :X

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-11 18:33
FreakNL schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 02:25:

Omdat niet iedereen het prettig vind om op het minimum van de veiligheidseisen te gaan zitten. Er rijden ook volksstammen nederlanders met winterbanden rond voor het geval er een vlokje valt in plaats van zomerbandjes van >6 jaar oud met nog precies 1,6mm profiel.
Devil schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 23:37:
Dat is bijna hetzelfde als weer en deuk in je auto trappen omdat je het te goedkoop hebt laten repareren en dan meer geld kunt krijgen :X
Als je geen problemen krijgt met je no clame en je verzekering zo ver krijgt om te betalen zou het moeten kunnen. En nee ik keur het niet goed.

Vorige keer dat de auto van m'n vriendin is aangereden (stond geparkeerd) hebben we de schade bij een kennis laten maken (was economisch totallos met behoud van wrak). En van het rest bedrag er 2 nieuwe banden onder laten zetten.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-11 00:16
Spiegel aan de buitenkant is wel verplicht als je hem hebt.

Dus als je de auto hebt gekocht met spiegel moet de spiegel ook werken (lees: eraan zitten). Volgens mij mag je er niet eens meer mee rijden.

[ Voor 13% gewijzigd door GrooV op 13-11-2013 17:19 ]

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05:40
Je hebt FreakNL in "Autoverzekering dubieus" gezien ? Daar staat hoe het precies zit, dat voorkomt 'volgens mij'-reacties :>

[ Voor 93% gewijzigd door Carpento op 13-11-2013 17:26 ]

• TereZz
Carpento schreef op woensdag 13 november 2013 @ 17:24:
Je hebt FreakNL in "Autoverzekering dubieus" gezien ? Daar staat hoe het precies zit, dat voorkomt 'volgens mij'-reacties :>
Ja dat had ik eigenlijk moeten doen. Maar ik vond het gewoon onveilig worden zo en dacht het even snel te doen.

Voor de duidelijkheid ik ben niet uit om €400,- te krijgen van de verzekering. Ik zou gewoon de €85,- vergoed willen hebben maar dat kan dus niet aangezien het eigen risico €150,- bedraagt wanneer het niet gerepareerd is bij een schadegarant garage. Dus wil ik me spiegeltje terugbrengen om daar een nieuwe erop te laten zetten. Dit kan je toch niet vergelijken met een deuk in me auto schoppen?? 8)7

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
TereZz schreef op woensdag 13 november 2013 @ 18:26:
[...]
Dus wil ik me spiegeltje terugbrengen om daar een nieuwe erop te laten zetten. Dit kan je toch niet vergelijken met een deuk in me auto schoppen?? 8)7
De verzekering bekijkt het als volgt :
- Je hebt een prijs gekregen van 400 euro bij een door hun erkend schadebedrijf
- Je hebt het zelf gefixed voor 85 euro (dat heb je doorgegeven)
Ok, dan is het afgedaan en klaar. Dat het niet goed gedaan is etc dat is je eigen verantwoordelijkheid want jij hebt zelf voor de manier van fixen gekozen.

Wat jij nu gaat zeggen is :
- Ik wil mijn spiegel eraf laten slopen en er weer op laten zetten om die 400 euro te gaan claimen.
Dat klinkt extreem twijfelachtig want voor de verzekering is het afgedaan met jouw spiegel van 85 euro en heb je het nu idd over het opnieuw aanbrengen van schade

• TereZz
Nee tuurlijk zal ik de spiegel er niet af slopen, netjes los monteren met de ongebruikt kapje (heb de oude in kleur gebruikt) terugbrengen en die zullen het terugnemen omdat die niet volledig werkt. Dan krijg ik dus €85,- terug en kan ik zei hem gratis erop laten zetten. Daar was de verzekering het niet mee eens. Wat ik eigenlijk had moeten doen was of wachten op wat te verzekering te zeggen had en direct naar de schadegarantgarage gegaan of zonder iets te zeggen spiegel omruilen en naar de schadegarant garage gaan.
Blijkt weer eerlijkheid loont niet..

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Maar waarom geven ze je niet gewoon de 250 euro om het te laten fixen bij een garage naar jouw keuze ? Je zou de schade vergoed moeten krijgen, niet perse de reparatie. Het is tenslotte jouw keuze of je dat laat doen of niet.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

TereZz schreef op woensdag 13 november 2013 @ 18:42:
Nee tuurlijk zal ik de spiegel er niet af slopen, netjes los monteren met de ongebruikt kapje (heb de oude in kleur gebruikt) terugbrengen en die zullen het terugnemen omdat die niet volledig werkt. Dan krijg ik dus €85,- terug en kan ik zei hem gratis erop laten zetten. Daar was de verzekering het niet mee eens. Wat ik eigenlijk had moeten doen was of wachten op wat te verzekering te zeggen had en direct naar de schadegarantgarage gegaan of zonder iets te zeggen spiegel omruilen en naar de schadegarant garage gaan.
Niks met eerlijkheid te maken, maar met ongeduld. Nooit iets 2x regelen als je nog niets van de 1e optie hebt weergehoord. 85 euri is zonde geld, maar die had je dubbel en dwars betaald als je geclaimd had....pre,ieverhoging, schadevrije jaren weg, etc...
Je bent nu waarschijnlijk goedkoper uit.

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
TereZz schreef op woensdag 13 november 2013 @ 18:42:
Eerlijkheid loont wel als je de voorwaarden kent. Dat gaat er hier fout.
Hooglander1 schreef op woensdag 13 november 2013 @ 18:45:
Maar waarom geven ze je niet gewoon de 250 euro om het te laten fixen bij een garage naar jouw keuze ? Je zou de schade vergoed moeten krijgen, niet perse de reparatie. Het is tenslotte jouw keuze of je dat laat doen of niet.
Zo werkt het niet, je krijgt de reparatie vergoed en niet de schade.
Als ze enkel de schade zouden vergoeden dan waren ze heel erg blij geweest, want in dit geval is de schade 1 spiegel a 85 euro en de reparatie (dus inclusief manuren om het te repareren etc) 400 euro.

Bij lakschade neem jij er toch ook geen genoegen mee als je verzekering je een beetje lak opstuurt?
KillerAce_NL schreef op woensdag 13 november 2013 @ 18:49:
[...]
Je bent nu waarschijnlijk goedkoper uit.
Maar de brezan-spiegel is niet goed, dat is een beetje het hele punt volgens mij.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Omruilen voor een goede...

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
Storm schade is in de meeste polisvoorwaarden (in ieder geval in de van SNS) een schade oorzaak waarbij er geen terugval is in no-claim. In de voorwaarden van SNS staat vrij duidelijk dat je geen eigen risico hebt als je de auto laat repareren door een Schadegarant erkend herstelbedrijf. Zou zelf de auto gewoon laten repareren bij zo'n herstelbedrijf en proberen je geld terug te krijgen bij Brezan. Uiteraard wel eerst de schade melden bij SNS mocht je dat nog niet gedaan hebben.

• Sparhawk
  • Laatst online: 20-11 12:42

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Faxe schreef op woensdag 13 november 2013 @ 21:55:
Storm schade is in de meeste polisvoorwaarden (in ieder geval in de van SNS) een schade oorzaak waarbij er geen terugval is in no-claim. In de voorwaarden van SNS staat vrij duidelijk dat je geen eigen risico hebt als je de auto laat repareren door een Schadegarant erkend herstelbedrijf. Zou zelf de auto gewoon laten repareren bij zo'n herstelbedrijf en proberen je geld terug te krijgen bij Brezan. Uiteraard wel eerst de schade melden bij SNS mocht je dat nog niet gedaan hebben.
Misschien moet je eerst het topic lezen voor je reageert..... :X

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• AMDtje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-08 23:30
En als je de Brezan spiegel als tijdelijke oplossing uitlegt?

Dus je hebt schade, meldt dat aan de verzekering. In afwachting op de goedkeuring/reparatie heb je op eigen rekening een tijdelijke oplossing gezocht, omdat je het niet veilig vond zonder spiegel. Nu is er goedkeuring, dus verwijder je de tijdelijke oplossing en laat het repareren.

Van schade toebrengen is in mijn ogen geen sprake. De auto is niet in een slechtere staat dan toen je de schade meldde. Je verwijdert alleen je tijdelijke oplossing.

• TereZz
AMDtje schreef op donderdag 14 november 2013 @ 01:02:
En als je de Brezan spiegel als tijdelijke oplossing uitlegt?

Dus je hebt schade, meldt dat aan de verzekering. In afwachting op de goedkeuring/reparatie heb je op eigen rekening een tijdelijke oplossing gezocht, omdat je het niet veilig vond zonder spiegel. Nu is er goedkeuring, dus verwijder je de tijdelijke oplossing en laat het repareren.

Van schade toebrengen is in mijn ogen geen sprake. De auto is niet in een slechtere staat dan toen je de schade meldde. Je verwijdert alleen je tijdelijke oplossing.
Ik zal proberen dit zo uit te leggen volgende week. Bedankt!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

_Apache_

For life.

Zie het als noodreparatie, ten behoeve van jouw veiligheid.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• TereZz
Nou vandaag een gesprek gehad met de verzekering met een veel schappelijker persoon die dit wel snapte. Ook dat het een tijdelijke noodreparatie was. Dus nu naar de garage en kijken of de schade-expert wel meewerkt!

Bedankt allen!
Pagina: 1