[Testcase] Ochtendgloren in de Achterhoek

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Lang geleden dat ik hier foto's heb geplaatst, maar gelukkig toch nog weer de tijd gevonden...

Maandagmorgen een fijne, lange rondtocht gemaakt door de Achterhoek. Net voor zonsopgang vertrokken en de zonsopkomst in volle glorie meegemaakt...

1. De molen bij Laag-Keppel
Afbeeldingslocatie: http://37.188.72.105/download/WMM_9209_800px.jpg

2. De brug over de Oude IJssel bij Laag-Keppel
Afbeeldingslocatie: http://37.188.72.105/download/WMM_9335_800px.jpg

3. De molen bij Rha/Olburgen
Afbeeldingslocatie: http://37.188.72.105/download/WMM_8595_800px.jpg

4. De Bronkhorster Molen
Afbeeldingslocatie: http://37.188.72.105/download/WMM_9439_800px.jpg

5. Nogmaals de Bronkhorster Molen
Afbeeldingslocatie: http://37.188.72.105/download/WMM_9480_800px.jpg

Hopelijk vallen de foto's in de smaak... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTfoto
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:54

JTfoto

Work hard

Leuke reeks met bijzondere kleuren! Hier mijn oordeel:

Erg bijzondere kleuren, maar de voorgrond is - vind ik - wel wat donker. Wellicht dat gedeelte nog iets lichter maken? Hierdoor komt er gelijk nog meer kleur in de foto.

Persoonlijk vind ik deze foto het minst interessant. Wel weer erg mooie kleuren met de zonsopgang zo!

Ik denk dat het gaver was geweest al waren de vormen die zichtbaar zijn (De bomen, molen, huizen etc.) helemaal zwart geweest, had een groter contrast gegeven aan de foto denk ik.

Wat mij betreft de mooiste foto van de hele serie! Erg mooie belichting over de hele foto!

Niks mis met diepe kleuren in een foto moet ik zeggen! Mooie plaat zo met de zon er net schuin achter :)

Wat me opvalt aan alle foto's:
Heb je toevallig een vieze lens o.i.d.? Met name bij de laatste twee foto's zie ik linksboven in een aantal vlekjes zitten. Bij beide foto's zitten ze op exact dezelfde plek, dus vandaar mijn vraag.

-Tom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik vind vooral #3 ontzettend gaaf! Iets meer contrast had gekund, maar ik vind het niet storend en erg mooi! Absoluut mijn favoriet.

Ik zou overwegen om de vogel-pixels en vliegtuigstrepen weg te toucheren, vooral in foto #2, die verder juist heel strak is.

Ik vind de scheven horizon in #1 en #2 wat storend. Daar zou ik ook wat beter op letten.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
De scheve horizon is mijn ongewenste handelsmerk, ik ben zo scheef als een hoepel... Sorry daarvoor...

Wat betreft de vlekjes... Verhip... Ik zie ze, maar dat zijn geen lensvlekjes, dat zijn stofjes op de sensor. Dat zou met een Nikon D7100 niet zo snel moeten gebeuren, want deze reinigt zijn sensor bij het opstarten/afsluiten. Toch maar eens naar kijken, want dat is wel een vervelend dingetje...

Verder, bedankt voor het commentaar... Altijd welkom en bruikbaar :)

Edit... @JTFoto...

Even je suggestie geprobeerd (in PS)
Afbeeldingslocatie: http://37.188.72.105/download/WMM_8595_800px_test.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door wolly_a op 11-11-2013 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTfoto
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:54

JTfoto

Work hard

Kijk eens! Vind ik persoonlijker een stuk mooier zo!

-Tom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:27
I beg to differ. Bij de eerste kun je nog zien dat het nevelig is wat ik wel vind bijdragen aan de sfeer vd foto. Mooie reeks overigens met mooie kleuren.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:58

breinonline

Are you afraid to be known?

Fijn wegkijkende serie. Nummer 1 en 3 vind ik het best geslaagd.
Nummer 1 mag inderdaad iets lichter in de schaduwpartijen. Op nummer 2 vind ik de horizon storend scheef staan. Nummer 3 is erg mooi, de tweede variant vind ik net als mekkiebroek minder mooi. Nummer 4 en 5 hebben wat stofjes in de linkerbovenhoek, werk die voor het mooie nog even weg. De laatste zou denk ik ook ietsjes lichter mogen in de schaduwen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
Mooie kleuren !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 22:16
Mooie serie, #5 valt voor mij wat buiten de boot. Te gesatureerd, en de molen te prominent in beeld vergeleken bij andere foto's

Bij #3 vind ik het origineel mooier dan van wolly. Hoeft niet altijd zo'n duidelijk contrast van mij, ik zou hem zo laten zoals je hem nu hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

N1, prachtige kleuren en mooi onderwerp met molen en water. Alles in huis voor een prachtplaat en daarom vind ik het jammer dat je rechts iets op de voorgrond hebt gezet wat niets toevoegt maar enkel afleidt en ook dat je niet meer met het water en de molen hebt gedaan door bijvoorbeeld dichter bij het water bent gaan staan of als dat moeilijk was het water ook links te krijgen (deze zin is wat aan de lange kant :p). Nu zie ik links een vrij donker stuk. Wel een mooie locatie heb je gevonden dus waar naar mijn mening veel meer in zit.
N2, mooi moment maar het onderwerp , de brug naar mijn mening, komt er niet heel sterk uit. Voorgrond voegt ook niet heel veel toe die in de hoek zit en daardoor niet echt onderdeel is van je compo.
N3. Prima plaat met mooi licht en kleuren, persoonlijk had ik iets van de onderkant afgecropt zodat de molen er sterker uitkomt.
N4. Mooie hoe die molen uitkijkt naar rechts en dus je de plaat in leidt. De weg leidt je dan weer de andere kant op. De rij bomen vind ik met het tegenlicht ook mooi maar zijn zo wel wat klein.
N5, mooie kleuren maar de wat centrale compo vind ik niet geweldig werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Thnx voor de reacties...

@Nieuwe_nick... In sommige van je opmerkingen kan ik me in vinden, maar het is jammer dat je niet altijd onbeperkt de ruimte hebt/over kan staan/gaan waar je zou willen. Het 'iets' op de voorgrond bij N1 is overigens een deel van een watermolen. Had ik er meer van opgezet, dan waren er andere storende elementen bijgekomen. Verder inzoomen was geen optie (de lens kan niet verder en ik kon niet verder naar voren). Meer licht op de voorgrond zou betekenen dat de mooie lucht automatisch minder wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat je niet overal naar toe kan gaan begrijp ik, vooral als je te maken hebt met water en drassige gebieden.. Persoonlijk begin ik op een locatie en probeer dan verschillende andere locaties om te kijken wat het beste is, nat worden vind ik dan niet eens erg, maar je moet natuurlijk niet wegzakken ;) Bij 1 zou ik om de redenen die jij opnoemt die hele watermolen weglaten. Als je echt niet meer naar voren kan had ik dan voor een verticale foto gekozen. Kan je altijd nog wat wegcroppen.
De belichting moet geen probleem zijn lijkt me bij dit licht. Een beetje schaduwen omhoog met een kleine radius zou voldoende moeten zijn (zie vb)

Hier een voorbeeld, wil je dat ik hem weghaal laat het me weten.

Edit 2: ik neem aan dat de foto inmiddels al bekeken is door WollyA, geen reden om hem langer te laten staan dus. En geen dank trouwens :? niet dat ik om een bedankje vraag maar ik heb soms het idee dat mensen liever geen kritisch commentaar ontvangen terwijl ik juist blij zou zijn als mensen een foto kritisch benaderen. Er komt naar mijn mening vaak standaard overwegend positief commentaar met standaard een kritische nood niet langer dan 1 of 2 zinnen en er wordt vaak ook niet ingegaan op het commentaar door de plaatser van de foto. Er zijn sites waar ze naar mijn mening doorslaan in het onderbouwen en het geven van commentaar maar dit lijkt weer meer op een plaats waar je ’’wat commentaar’’ moet geven voordat je een foto mag showen. Niet dat ik dit forum afkraak, ik heb er zelf zeker veel van geleerd en alle feedback helpt, maar er zit wat commentaar en de onderbouwing daarvan zeker ‘’ruimte’’ voor verbetering in!

Bij deze bedankt allemaal, succes met de foto’s en de groeten...

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2013 13:11 ]

Pagina: 1