Is dit de correcte wijze van aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

• SvenG
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-01 10:56
Mn collega heeft een Pioneer AVR (SC-LX75) en een nwe Stereo Amp (R-S700)

Tevens heeft 1 stereo set luidsprekers van Vocal (ik denk de 826...)

Hij wil graag de AVT voor films gebruiken en voor muziek de Yamaha

MIj lijkt dit de juiste setup

1) Speakers connected to AVR

2) Yamaha connected to Pre-out & Pre-in

bij het luisteren van muziek , de AVR vertellen dat hij geen versterking/bewerking moet doen , maar de Pre out/in moet gebruiken

Klopt dit ?

Mn collega denkt dat hij een Speaker-switch (router) nodig heeft...dat lijkt mij dus van niet , vanwege het feit dat hiervoor de pre in/out bestaat ....

BVD Sven

• janser01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-05-2024
Logisch, muziek via een €500 versterker en film via een €1800 receiver die lovende kritieken krijgt. :?

Waarom zou je de pre amp van de Yamaha willen gebruiken?

Mijn stuff -> http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/43289117

• SvenG
janser01 schreef op maandag 11 november 2013 @ 14:59:
Logisch, muziek via een €500 versterker en film via een €1800 receiver die lovende kritieken krijgt. :?

Waarom zou je de pre amp van de Yamaha willen gebruiken?
Hi janser01

Waarom? Omdat het gros vd mensen op AVforums, Tweakers etc zeggen dat een AVR minder goed is dan een dedicated stereo amp voor muziek is.

Ik snap je sneer wel: High End AVR versus 500E Stereo Amp. Je zou gemakkelijk denken dat de Pioneer de betere is , ook in muziek. Ik lees dat het veelal niet het geval is

Kan je wel antwoorden op mijn vraag mbt de connection setup ?

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:16
is het niet handig om zelf is te oordelen of die yamaha misschien niet toch ook wel heel fijn klinkt met muziek?

waarom uberhaupt de yamaha als er maar 2 speakers zijn?
of zit er op de yamaha een 5/7.1 set?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-01 14:41

FeaR

In GoT we trust

SvenG schreef op maandag 11 november 2013 @ 15:12:
[...]
Waarom? Omdat het gros vd mensen op AVforums, Tweakers etc zeggen dat een AVR minder goed is dan een dedicated stereo amp voor muziek is.
Echter is het in blinde ABX-testen nooit bewezen dat dit ook echt zo is. Als je de receiver op Pure Direct zou zetten dan werkt deze eigenlijk net als een simpele stereoversterker.

Jouw manier van aansluiten gaat overigens niet werken zoals je wilt, je gebruikt dan eigenlijk nergens de voorversterker van de Yamaha en laat eigenlijk alles nog afhandelen door de Pioneer. Meestal sluit je de Front Speakers op de stereoversterker aan en de rest op de Surround Receiver. De meerkanaals bronnen (Blu-rayspeler, Gameconsole, et cetera) sluit je dan allemaal aan op de Surround Receiver. Analoge stereobronnen sluit je rechtstreeks aan op de Stereoversterker zodat je daar in stereo de voor- en eindversterking van gebruikt. Dan heb je het gescheiden hoe een purist het zou willen. Echter met 5.1 heb je dan dat je met twee volumes zit: de stereoversterker en surround receiver zijn namelijk niet gekoppeld. Daarom zijn er stereoversterkers met een zognaame HT Passthrough, als je versterker op die modus zet wordt het puur een eindversterker en regel je het volume met de Surround Receiver. De stereoversterker krijgt zijn signaal dan via de Pre Out van de surround receiver die naar de HT Passthrough van de stereoversterker gaat. Ik zie op de Yamaha echter deze ingangen niet zitten onder die naam, echter doet de Main In me wel vermoeden dat dit zoiets doet.

Met bovenstaande krijg je dat je in 2.0 stereo alles (voor- en eindversterking) via de Yamaha gaat. En met 5.1 gaan de twee fronts nog steeds via de Yamaha maar alleen qua eindversterking, de Pioneer doet dan de gehele voorversterking en de eindversterking voor de rest van de speakers.

[ Voor 12% gewijzigd door FeaR op 11-11-2013 15:24 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• SvenG
Reloader schreef op maandag 11 november 2013 @ 15:18:
is het niet handig om zelf is te oordelen of die yamaha misschien niet toch ook wel heel fijn klinkt met muziek?

waarom uberhaupt de yamaha als er maar 2 speakers zijn?
of zit er op de yamaha een 5/7.1 set?
Zeker , het spul is echter nieuw en ik zat net met hem te bakkelijen ; hoe het te gaan aansluiten

Hij heeft de Yamaha bij een package deal gekocht , toen hij de Vocal speakers kocht

Amp van 500E , en de meerprijs bij de speakers was slechts 200E. (zn zwager wil hem evt overnemen voor 300E)

Op mijn aanraden heeft hij dat niet direct gedaan , maar gaat hij eerst testen om de Yamaha niet beter klinkt dan de Pioneer ,inzake stereo geluid

• SvenG
FeaR schreef op maandag 11 november 2013 @ 15:18:
[...]

Echter is het in blinde ABX-testen nooit bewezen dat dit ook echt zo is. Als je de receiver op Pure Direct zou zetten dan werkt deze eigenlijk net als een simpele stereoversterker.

Jouw manier van aansluiten gaat overigens niet werken zoals je wilt, je gebruikt dan eigenlijk nergens de voorversterker van de Yamaha en laat eigenlijk alles nog afhandelen door de Pioneer. Meestal sluit je de Front Speakers op de stereoversterker aan en de rest op de Surround Receiver. De meerkanaals bronnen (Blu-rayspeler, Gameconsole, et cetera) sluit je dan allemaal aan op de Surround Receiver. Analoge stereobronnen sluit je rechtstreeks aan op de Stereoversterker zodat je daar in stereo de voor- en eindversterking van gebruikt. Dan heb je het gescheiden hoe een purist het zou willen. Echter met 5.1 heb je dan dat je met twee volumes zit: de stereoversterker en surround receiver zijn namelijk niet gekoppeld. Daarom zijn er stereoversterkers met een zognaame HT Passthrough, als je versterker op die modus zet wordt het puur een eindversterker en regel je het volume met de Surround Receiver. De stereoversterker krijgt zijn signaal dan via de Pre Out van de surround receiver die naar de HT Passthrough van de stereoversterker gaat. Ik zie op de Yamaha echter deze ingangen niet zitten onder die naam, echter doet de Main In me wel vermoeden dat dit zoiets doet.

Met bovenstaande krijg je dat je in 2.0 stereo alles (voor- en eindversterking) via de Yamaha gaat. En met 5.1 gaan de twee fronts nog steeds via de Yamaha maar alleen qua eindversterking, de Pioneer doet dan de gehele voorversterking en de eindversterking voor de rest van de speakers.
Thanks , zeer heldere uitleg!

Ik maakte de aanname dat indien je de pre out/in gebruikt van een Amp dat je de functie als een functie zou kunnen selecteren...dat is dus niet zo ;-(

Ik meen te proeven uit jouw reactie , dat ook jij de Yamaha niet zou gebruiken voor muziek, daar de Pioneer daar ook goed in is (?)

• janser01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-05-2024
SvenG schreef op maandag 11 november 2013 @ 15:12:
[...]
Ik snap je sneer wel: High End AVR versus 500E Stereo Amp. Je zou gemakkelijk denken dat de Pioneer de betere is , ook in muziek. Ik lees dat het veelal niet het geval is

Kan je wel antwoorden op mijn vraag mbt de connection setup ?
Het was geen sneer, het was meer een verwondering. Ik denk namelijk dat je het verschil helemaal niet hoort. De Pioneer (voor)versterker zal niet beter of slechter klinken dan de Yamaha (voor)versterker. Wellicht is de Pioneer technisch beter als je de meetapperatuur eraan hangt maar klankmatig beter??? Dus vandaar de opmerking; waarom zou je de voorversterker van de Yamaha inzetten?

Wat je kan doen is een schakelaar voor de luidsprekerkabels maken. Net zoals ze die bij audio zaken hebben als je een hele rij luidsprekers wilt beluisteren.

Mijn stuff -> http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/43289117

• SvenG
janser01 schreef op maandag 11 november 2013 @ 18:33:
[...]

Het was geen sneer, het was meer een verwondering. Ik denk namelijk dat je het verschil helemaal niet hoort. De Pioneer (voor)versterker zal niet beter of slechter klinken dan de Yamaha (voor)versterker. Wellicht is de Pioneer technisch beter als je de meetapperatuur eraan hangt maar klankmatig beter??? Dus vandaar de opmerking; waarom zou je de voorversterker van de Yamaha inzetten?

Wat je kan doen is een schakelaar voor de luidsprekerkabels maken. Net zoals ze die bij audio zaken hebben als je een hele rij luidsprekers wilt beluisteren.
Thanks , ik dacht zelf dat t niet nodig zou zijn en je dmv doorlussen met pre in/out , simpelweg kon schakelen tussen de Amp's . Klaarblijkelijk weet ik nog te weinig van HiFI (het is ook een nwe hobby van mij)

IK denk dat hij de Yamaha nu vd hand zal doen...

Zelf heb ik ook 2 Amp's een vintage Pioneer SA-8500II (complete rack) en een Sony STR-DN1030. Daar heb ik een Beresford Audioswitch/Router tussen zitten.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-01 14:41

FeaR

In GoT we trust

SvenG schreef op maandag 11 november 2013 @ 15:34:
[...]
Ik meen te proeven uit jouw reactie , dat ook jij de Yamaha niet zou gebruiken voor muziek, daar de Pioneer daar ook goed in is (?)
Ik geef alleen aan wat er uit de meeste blinde tests komt en wat de werking van een Pure Direct-functie is. Ik zit zelf ook op andere fora waar het gebruik van een extra/losse stereoversterker veelal aan wordt gepraat omdat het beter zou zijn. Ik heb dit zelf nog nooit mogen ervaren.

Maar als je beide apparaten toch hebt kan je het net zo goed testen. Enige wat je nodig hebt is een paar interlinks om de Yamaha en de Pioneer door te lussen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1