Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Afbeelding rond in oude browsers

Pagina: 1
Acties:

• Tompouce
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22-11 16:58
Ik heb een afbeelding (vierkant) die ik rond op de website wil tonen. Dit doe ik met css... Helaas ondersteunen sommige browsers als IE7 dit niet :( het is css3.

Weet iemand hoe je dit kunt oplossen?

En als het niet op te lossen valt met css, weet iemand of dan het volgende mogelijk is:
Als een gebruiker een vierkante afbeelding upload, dat deze rond wordt? Dus dat er een stuk afvalt aan de hoeken?

Ik hoop dat iemand kan helpen... :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Via CSS ga je dit niet op kunnen lossen als je geen CSS3 kunt gebruiken. Je moet dan het plaatje zelf aanpassen. Er zijn behoorlijk wat PHPimage libraries die dit voor je kunnen doen als je wilt.

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Dat heb je met oudere browsers. Op zich zie ik het nut even niet van een 100% correcte weergave in IE7, als iemand daarmee de site wilt bekijken is diegene gewoon verouderd. Uiteraard wil je wel je plaatje laten zien, maar als een gebruiker de volledige weergave wil, zou die gewoon moeten updaten. Mijn mening tenminste...

• Tompouce
TERW_DAN schreef op maandag 11 november 2013 @ 12:10:
Via CSS ga je dit niet op kunnen lossen als je geen CSS3 kunt gebruiken. Je moet dan het plaatje zelf aanpassen. Er zijn behoorlijk wat PHPimage libraries die dit voor je kunnen doen als je wilt.
Welke PHPimage libraries kan ik hier het beste voor gebruiken?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Tompouce schreef op maandag 11 november 2013 @ 12:20:
[...]

Welke PHPimage libraries kan ik hier het beste voor gebruiken?
Geen idee om eerlijk te zijn, het is echt al weer 10 jaar geleden dat ik daarmee bezig ben. geweest ofzo. Maar voor zover ik weet is het nog steeds een van de makkelijkste manier om dit voor elkaar te krijgen. Dus zoek eens uit wat er is, en wat er bruikbaar is.

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:24
Je kan er ook een png (gif?) met een rond transparant gat overheen plakken.

Only when it is dark enough, can you see the stars

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Semyon schreef op maandag 11 november 2013 @ 12:22:
Ondersteunt IE7 dan wel goed transparante png's? Of moest je die in IE7 er nog bijhacken met active-x filters etc :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Nee, dat was IE6 die dat niet kon. IE7 kon al wel met transparante PNGs overweg.

• Tompouce
Semyon schreef op maandag 11 november 2013 @ 12:22:
Dat zal denk ik niet gaan, want de achtergrond waar de afbeelding op getoond wordt is niet altijd dezelfde kleur...

• Bosmonster
  • Laatst online: 19-11 09:49

Bosmonster

*zucht*

rikpro schreef op maandag 11 november 2013 @ 12:16:
Dat heb je met oudere browsers. Op zich zie ik het nut even niet van een 100% correcte weergave in IE7, als iemand daarmee de site wilt bekijken is diegene gewoon verouderd. Uiteraard wil je wel je plaatje laten zien, maar als een gebruiker de volledige weergave wil, zou die gewoon moeten updaten. Mijn mening tenminste...
Dit eigenlijk gewoon.

Waarom hier uberhaupt een oplossing voor zoeken? Progressive enhancement is de normaalste zaak van de wereld.

De klant van te voren goed inlichten over wat ie kan verwachten als je support voor IE8 (en blijkbaar IE7, is dat echt nog nodig?) verkoopt.

• Tompouce
Bosmonster schreef op maandag 11 november 2013 @ 12:31:
[...]

Dit eigenlijk gewoon.

Waarom hier uberhaupt een oplossing voor zoeken? Progressive enhancement is de normaalste zaak van de wereld.

De klant van te voren goed inlichten over wat ie kan verwachten als je support voor IE8 (en blijkbaar IE7, is dat echt nog nodig?) verkoopt.
Snap ik, ik snap ook niet dat mensen niet gewoon d'r browser updaten... maar wat als een behoorlijk percentage van je doelgroep IE7 heeft?? Je snapt dat het er dan gewoon goed uit moet zien...

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Tompouce schreef op maandag 11 november 2013 @ 12:33:
[...]

Snap ik, ik snap ook niet dat mensen niet gewoon d'r browser updaten...
Het probleem is dat veel mensen dit niet kunnen, omdat ze bijvoorbeeld bij een bedrijf werken dat een oudere IE versie pusht, of omdat ze nog onder Windows XP werken (waar IE8 de hoogste versie is).
maar wat als een behoorlijk percentage van je doelgroep IE7 heeft??
IE7 is, zelfs in bovenstaand scenario, zo goed als dood. IE8 daarentegen wordt nog relatief veel gebruikt in Nederland.
Je snapt dat het er dan gewoon goed uit moet zien...
Nee. Je kunt niet een site maken voor moderne browsers en tegelijkertijd verwachten dat dit op een browser van 10 jaar oud ook op dezelfde manier gaat werken. Je kunt soms wel hacks en polyfills toepassen, maar die hebben vaak een behoorlijke impact op de, toch al niet al te beste, performance van die oude beestjes.

Daarom is het belangrijk dat je aan goed verwachtingsmanagement doet bij de klant. Verkoop IE8 als iets waarvan je zorgt dat het "bruikbaar" is, maar wat niet de nieuwste snufjes zal bevatten. Zo voorkom je ook dat je in een eindeloze bugfix loop van polyfills en hacks terechtkomt.

Vergeet ook niet dat de verwachting van mensen die gewend zijn met iets als IE8 te werken ook niet veel anders is. Zij hebben nooit een ideale browse-ervaring, dus die verwachting hebben ze ook bij jouw site niet. Sterker nog, ze zijn gewend geraakt aan niet-werkende websites en meldingen over dat ze oude rommel gebruiken, dus een site die het uberhaupt al gewoon doet is voor hen al prima ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Bosmonster op 11-11-2013 12:41 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Je doelgroep misschien een beetje voorlichten om eens te upgraden naar een browser die niet al veel te oud is.
Gewoon CSS3 gebruiken, en als iemand een oude(re) browser gebruikt gewoon een berichtje laten zien om te upgraden.

Natuurlijk is het technisch prima op te lossen, maar dat is denk ik niet de meest wenselijke oplossing, omdat dat gewoon veel tijd/geld kost. Daarover kun je je klant informeren, en als die het waard vindt om daar extra geld voor uit te geven kan dat altijd natuurlijk.
Maar ik zou me er niet druk om gaan maken, of je dit soort visuele dingen door gaan schrappen. Mensen die met antiek werken moet je niet teveel tegemoet blijven komen, want dan upgraden ze nooit.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:27

Croga

The Unreasonable Man

TERW_DAN schreef op maandag 11 november 2013 @ 12:41:
Je doelgroep misschien een beetje voorlichten om eens te upgraden naar een browser die niet al veel te oud is.
Gewoon CSS3 gebruiken, en als iemand een oude(re) browser gebruikt gewoon een berichtje laten zien om te upgraden.
Als ik, als gebruiker, kan kiezen tussen twee leveranciers.. Kom ik op de website, krijg ik bij de ene leverancier te zien "Je browser is te oude dus onze website is lelijk" en bij de andere krijg ik gewoon de website volledig werkend te zien. Dan weet ik wel bij wie ik mijn spullen ga kopen.

Let wel; een website is je uiterlijk naar de buitenwereld. Die website moet dus voldoen aan wat de gebruiker verwacht. Stellen dat "Ze dan maar moeten upgraden" is net zoiets als alleen electriciteit leveren bij je tankstation en tegen iedere benzine/diesel/lpg rijder zeggen dat ze maar moeten upgraden.......

Nogsteeds zijn er bedrijven die aan IE6 vast zitten omdat anders SAP niet werkt (ik noem maar een voorbeeld). De inkopers van dat bedrijf gaan echt geen Firefox installeren als ze spullen moeten gaan inkopen. Als je website dus gericht is op bedrijven die wel eens zouden kunnen achter lopen dan kun je maar beter zorgen dat je website ook op oude versies van browsers gewoon goed werken.

Ofwel: Nee, geen "Je bent veroudert" maar zeker ook geen "Op IE6 werkt ie ook nog perfect". Er zijn meer dan genoeg tussenvormen beschikbaar.

• Tompouce
Ik heb ergens een htc file gevonden die er blijkbaar voor kan zorgen dat de afbeelding rond wordt... iemand ervaring met een htc file?

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:16

crisp

Devver

Pixelated

Tompouce schreef op maandag 11 november 2013 @ 13:05:
Ik heb ergens een htc file gevonden die er blijkbaar voor kan zorgen dat de afbeelding rond wordt... iemand ervaring met een htc file?
Ja, vooral deze ervaring:
Bosmonster schreef op maandag 11 november 2013 @ 12:37:
[...]
Je kunt soms wel hacks en polyfills toepassen, maar die hebben vaak een behoorlijke impact op de, toch al niet al te beste, performance van die oude beestjes.
;)

Intentionally left blank

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:54

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Tompouce schreef op maandag 11 november 2013 @ 13:05:
htc-files kun je toevoegen via je CSS aan een bepaald object...
dit is een proprietair Explorer-only iets, maar daardoor ook prima te gebruiken om fall-backs voor oudere ie-browsers te genereren:

Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
6
img.jouw-ronde-afbeelding {
    -moz-border-radius:25px;
    -webkit-border-radius:25px;
    border-radius:25px;
    behavior:url(path/naar/je/htc/border-radius.htc);
}

(let wel op dat het path naar ik meen relatief aan je huidige html-pagina moet zijn bij htc-files en niet noodzakelijk relatef vanuit de CSS-file)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

[...]

Snap ik, ik snap ook niet dat mensen niet gewoon d'r browser updaten... maar wat als een behoorlijk percentage van je doelgroep IE7 heeft?? Je snapt dat het er dan gewoon goed uit moet zien...
Het idee achter progressive enhancement is dan ook dat het er in oudere browsers goed uitziet en in nieuwere browsers uitstekend. Je hebt een prima werkende en prima uitziende basisweergave in antiquiteiten zoals IE7 en extra gave dingen in het nieuwe spul. :)

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
AtleX schreef op maandag 11 november 2013 @ 13:19:
[...]

Het idee achter progressive enhancement is dan ook dat het er in oudere browsers goed uitziet en in nieuwere browsers uitstekend. Je hebt een prima werkende en prima uitziende basisweergave in antiquiteiten zoals IE7 en extra gave dingen in het nieuwe spul. :)
Helemaal. De TS zegt dat hij ronde foto's wil. Ik zou zeggen hou deze op verouderde browsers gewoon rechthoekig, dit soort details hoef je niet per se te verwachten op IE7.

• erwin85
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-11 20:19
Je kan ook nog http://css3pie.com gebruiken alleen krijg ik vaak er meer problemen mee zoals conflicten met JavaScript.

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Zonder ronding ziet het er ook goed uit.
Heb je ooit wel eens een "normale" website bezoeker gezien die de website gaat vergelijken in browsers?
Die persoon interesseert het geen ene malle moer zolang hij maar duidelijk kan lezen en klikken op wat hij wil.
Als iets heel traag is of errors toont is dat veel storender.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• R4gnax
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-09 17:51
Croga schreef op maandag 11 november 2013 @ 12:49:
[...]

Als ik, als gebruiker, kan kiezen tussen twee leveranciers.. Kom ik op de website, krijg ik bij de ene leverancier te zien "Je browser is te oude dus onze website is lelijk" en bij de andere krijg ik gewoon de website volledig werkend te zien. Dan weet ik wel bij wie ik mijn spullen ga kopen.

Let wel; een website is je uiterlijk naar de buitenwereld. Die website moet dus voldoen aan wat de gebruiker verwacht. Stellen dat "Ze dan maar moeten upgraden" is net zoiets als alleen electriciteit leveren bij je tankstation en tegen iedere benzine/diesel/lpg rijder zeggen dat ze maar moeten upgraden.......
Zoek de verschillen:
Je browser is te oude dus onze website is lelijk! Je moet maar upgraden!
Geachte klant,

Deze website maakt gebruik van moderne techniek die uw browser mogelijk nog niet (goed) ondersteund.

Een deel van deze techniek is bedoeld om de algehele gebruikservaring en presentatie ten goede te komen. Daarnaast verlaagt het de belasting op zowel uw systeem als onze systemen. Dit belast bijvoorbeeld het milieu minder, maar indien u gebruik maakt van een mobiele verbinding met een gelimiteerde data bundel kan het bijvoorbeeld ook kosten voor u besparen.

Voor een optimale ervaring raden wij aan uw browser bij te werken of, indien dit voor uw besturingssysteem niet meer mogelijk is, een andere browser te gebruiken.

Het bijwerken van uw browser is in het algemeen aan te raden. Over tijd blootgestelde zwakheden in de beveiliging van een browser kunnen in bijgewerkte versies hersteld zijn, Daarnaast kan ook de algehele beveiliging verbeterd zijn, om zo beter te reageren op moderne dreigingen zoals deze jammer genoeg op het web voorkomen. Met een bijgewerkt versie bent u dus ook beter beschermd wanneer u op het web rondkijkt voor andere zaken.
Croga schreef op maandag 11 november 2013 @ 12:49:
Als je website dus gericht is op bedrijven die wel eens zouden kunnen achter lopen dan kun je maar beter zorgen dat je website ook op oude versies van browsers gewoon goed werken.
En als jouw website op een breed spectrum van gebruikers van voornamelijk moderne browsers gericht is? Moet je dan ook maar compromissen sluiten om het oude lood te kunnen vergulden en daar de ervaring voor andere gebruikers mogelijk onder laten luiden? (Let wel; ook indirect. Budget kan uiteraard maar één keer besteed worden. Dat kan bijv. aan backward compat voor oude troep zijn, maar ook aan het tunen van de UX voor goede browsers zijn...)

Er is maar één situatie waarin je een product zou af moeten leveren wat nog tot in de puntjes met IE7 en IE8 werkt, en dat is wanneer je met B2B systemen werkt waarvan je weet dat de klant en bezoeker aan de constraints van de IT omgeving vastgenageld zit. Bij de kleinere MKBs kun je het ook dan nog wel eens maken om een voet in de deur te zetten voor een browser upgrade of het gebruik van Chrome of Firefox. Je moet het alleen wel goed brengen; bijvoorbeeld door extra of verbeterde applicatie features weten te presenteren waar de klant in zo'n situtatie profijt van kan hebben.

Oh en btw; welkom in november 2013, waar Google besloten heeft om IE 9 en lager te laten vallen voor hun web applicaties. Hoezo 'dat kun je niet maken'?

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Oh snap, ik wil karma in forums een +10 kunnen geven om dit bericht _/-\o_

Verder zijn er nog veel meer projecten die IE7 & 8 laten vallen. Bijvoorbeeld: jQuery 2

[ Voor 9% gewijzigd door DJMaze op 12-11-2013 02:03 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

R4gnax schreef op maandag 11 november 2013 @ 23:16:
En als jouw website op een breed spectrum van gebruikers van voornamelijk moderne browsers gericht is? Moet je dan ook maar compromissen sluiten om het oude lood te kunnen vergulden en daar de ervaring voor andere gebruikers mogelijk onder laten luiden? (Let wel; ook indirect. Budget kan uiteraard maar één keer besteed worden. Dat kan bijv. aan backward compat voor oude troep zijn, maar ook aan het tunen van de UX voor goede browsers zijn...)
Als je website gericht is op moderne gebruikers moet je oude browsers gewoon laten vallen als een baksteen. Zoals gezegd: Je kunt je geld maar één keer uitgeven.

Back to basics: Zoveel mogelijk waarde tegen zo laag mogelijke kosten.
Als je gebruikersgroep voornamelijk moderne browsers gebruikt heeft ondersteuning van oude browsers dus weinig waarde en zijn er andere functies die waarschijnlijk meer waarde leveren tegen vergelijkbare kosten.
Oh en btw; welkom in november 2013, waar Google besloten heeft om IE 9 en lager te laten vallen voor hun web applicaties. Hoezo 'dat kun je niet maken'?
Google zal dat zeker niet doen als ze nog significante hoeveelheden gebruikers op oudere browsers zouden hebben. Google heeft álles in statistieken staan dus heeft gegarandeert de afweging "waarde versus kosten" gemaakt.

Wat ik in mijn eerdere bericht vooral wil benadrukken is dat de stelling "Dan moeten ze maar upgraden!" geen intrinsieke waarde heeft. Wij Techneuten zouden dit graag opdringen maar er zijn gewoon situaties (en helaas veel situaties) waar je met een dergelijke instelling geld gaat verliezen.

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Wat je moet doen is een basis functionaliteit bieden voor oudere browsers als je zaken wilt implementeren die deze niet ondersteunen. Een hoop kun je oplossen met extra librairies etc maar je moet je afvragen tot hoe ver je daarmee wil gaan. Accepteren dat bepaalde functionaliteit niet mogelijk is in oude browsers hoort daar bij.

Wikipedia: Progressive enhancement

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Croga schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 08:15:
[...]

Back to basics: Zoveel mogelijk waarde tegen zo laag mogelijke kosten.
Als je gebruikersgroep voornamelijk moderne browsers gebruikt heeft ondersteuning van oude browsers dus weinig waarde en zijn er andere functies die waarschijnlijk meer waarde leveren tegen vergelijkbare kosten.
Zelfs op "modernere" sites is het aandeel IE8 vaak nog rond de 10%. Er zijn weinig features gebaseerd op hippe technologie die je 10% winst op gaan leveren.

Al met al spreek je jezelf dus ietwat tegen. Je haalt namelijk juist heel veel waarde uit het ondersteunen van oudere browsers. Meer dan uit het inbouwen van hippe technologie.

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Bosmonster schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 09:37:
Zelfs op "modernere" sites is het aandeel IE8 vaak nog rond de 10%. Er zijn weinig features gebaseerd op hippe technologie die je 10% winst op gaan leveren.

Al met al spreek je jezelf dus ietwat tegen. Je haalt namelijk juist heel veel waarde uit het ondersteunen van oudere browsers. Meer dan uit het inbouwen van hippe technologie.
Het gaat niet alleen over waarde, het gaat ook over kosten.

Inbouwen Facebook login: Waarde: behoorlijk, kosten: nihil
Ondersteunen oude browser: Waarde: nauwelijks, kosten: enorm hoog

Ja, je kunt er waarde uit halen (en IE8 noem ik in dat geval geen "oude browser". Dat is zo'n beetje het begin van MS' conformatie aan standaarden) maar de kosten zijn het over het algemeen niet waard.

(P.S. Ik weet niet waar jij 10% vandaan haalt maar overall zit IE8 onder de 5% en is sterk dalend)

[ Voor 5% gewijzigd door Croga op 12-11-2013 10:15 ]

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21-11 12:17

arie_papa

Running on Ubuntu

Maar ff out of the box gedacht. Waarom maak je van je plaatje geen .png en maak je de hoeken transparant rond. Zou best moeten werken toch?

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Ondersteunen oude browser: Waarde: nauwelijks, kosten: enorm hoog
Dit is een aanname uitgaande van dat je niet vanaf het begin weet dat je iets gaat ondersteunen. Als je er met het design en concept rekening mee houdt, zijn die kosten ook "nauwelijks". Het is een requirement waar je vanaf dag 1 al rekening mee kunt houden.
(P.S. Ik weet niet waar jij 10% vandaan haalt maar overall zit IE8 onder de 5% en is sterk dalend)
Die haal ik uit de analytics van onze eigen klanten. In Nederland is het IE(8)-percentage enorm hoog in verhouding tot de rest van de wereld. Zeker in zakelijke kringen.

Het heeft weinig zin een "algemeen nummer" te noemen, aangezien het per klant en doelgroep enorm verschilt. Kijk liever naar de analytics van de klant waar je voor werkt. Gemiddeld 8% (GS counter IE7+8) zegt verdomde weinig als dat voor sommige klanten 1% en voor andere klanten 20-30% is.

[ Voor 18% gewijzigd door Bosmonster op 12-11-2013 13:06 ]

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Bosmonster schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 13:04:
Dit is een aanname uitgaande van dat je niet vanaf het begin weet dat je iets gaat ondersteunen. Als je er met het design en concept rekening mee houdt, zijn die kosten ook "nauwelijks". Het is een requirement waar je vanaf dag 1 al rekening mee kunt houden.
Als je je ontwerp beperkt is dat inderdaad een goede optie.
Het heeft weinig zin een "algemeen nummer" te noemen, aangezien het per klant en doelgroep enorm verschilt. Kijk liever naar de analytics van de klant waar je voor werkt. Gemiddeld 8% (GS counter IE7+8) zegt verdomde weinig als dat voor sommige klanten 1% en voor andere klanten 20-30% is.
Absoluut mee eens. Vandaar ook mijn originele stelling dat "Dan zeg je ze maar dat ze moeten upgraden!" geen waarde heeft.
skinlee78 schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 10:58:
Maar ff out of the box gedacht. Waarom maak je van je plaatje geen .png en maak je de hoeken transparant rond. Zou best moeten werken toch?
Oh ja joh? Wanneer is .png toegevoegd aan IE? Wanneer is transparantie in .png toegevoegd?
Ook daar was IE een latertje in dus ook daar ga je niet alles mee oplossen.

• Spinal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-11 15:23
Croga schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 13:38:
Oh ja joh? Wanneer is .png toegevoegd aan IE? Wanneer is transparantie in .png toegevoegd?
Ook daar was IE een latertje in dus ook daar ga je niet alles mee oplossen.
PNG in IE? Versie 4 als het goed is. Transparantie (32-bits / alfakanaal): versie 7 (8-bit PNG zoals GIF transparantie ondersteunt werkte daarvoor al als ik het mij goed herinner). Ja, dat is laat, maar mag tegenwoordig geen probleem meer zijn. Versie 6 is in Nederland echt wel dood inmiddels.

Full-stack webdeveloper in Groningen

Pagina: 1