TNW schreef op donderdag 14 november 2013 @ 12:51:
[...]
Het lijkt me handig wat je precies probeert te bereiken. Een Marx generator geeft korte (DC) HV pulsen af en werkt door middel van condensatoren, weerstanden en vonkbruggen.
Je kan een Marx generator niet uit het net voeden, want een Marx generator moet met enige kV's gevoed worden om de eerste vonkbrug te laten doorslaan waarna de rest van de vonkbruggen volgen.
Je draait dus vermoedelijk met een Cockcroft-Walton multiplier met condensatoren en diodes.
CW multipliers zullen hoe meer trappen ze hebben meer rimpel en inzakkend voltage vertonen. Het is beter om de keten kort te houden en met een hoger voltage in te sturen.
HV trafo's zijn niet zo moeilijk te krijgen. Sloop een flyback uit een oude (beeldbuis) TV of monitor of koop er een op eBay. Met een simpele driver heb je makkelijk 10 kV uit zo'n ding. Je kan ook een bobine gebruiken, met grotere ingangsvoltages dan 12V krijg je snel lompe vonken van ook weer makkelijk meer dan 10 kV.
Netstroom heeft wel veel vermogen maar een te laag voltage om praktisch met een CW multiplier te vermeerderen tot spanningen hoger dan ~5 kV. Het is veiliger om met lagere voltages te werken (12V) en deze middels een driver met 555 bijv. een flyback of bobine aan te sturen.
Je kan ook met CCFL voedingen multipliers aansturen, deze leveren onbelast iets van 2kV. Let er wel op dat je diodes en condensatoren dit aankunnen.
Kijk verder uit met HV, zorg voor geisoleerd gereedschap, zorg voor opgeruimde werkomgeving en beschouw elke condensator als geladen totdat je ze hebt ontladen
Hier trouwens nog een filmpje van mij, ~6 kV uit de bobine een kleine Marx generator in. Pets pets
[
video]
Ik ken het nadeel van een Voltage multiplier.
de redene dat ik voor deze manier heb gekozen is omdat een voltage multiplier mooi strak en langwerpig eruit ziet.
ik heb laat maar zeggen de marx generator op een paal gemonteerd, met alle electronica om te showen.
dus die voltage multiplier zit onder de marx generator op de paal.
dit zit allemaal achter Plexiglas.
en de maximale output van de marx generator is 100KV. maar zo ontworpen dat een schock minder effect heft dan dat van het schrikdraad.
dit is dus ook de redene waarom ik geen flybacks gebruik. omdat het gewoon niet mooi te monteren valt op zon paal. en het eist flinke koeling, voor langdurig gebruik.
ik heb thuis wel een paar flyback drivers gemaakt. 6 gebruik ik in mijn HV voeding.
dus ik ken alle schakelingen die een puls spanning maken met een 555 al.
moet alleen een manier vinden om van pulsspanning wisselspanning te maken.
punt is gewoon ik wil de frequentie van het stroomnet aanpassen.
geen andere manieren om aan die HV te komen, want die multiplier looks just so cool.
@ stony
Waarom nou weer zo standaard, en doelloze opmerking.
als je nou zat te klagen over mijn spellings fouten Ok.
maar jij hebt geen enig ide of ik wel of niet aan de veiligheids voorschriften houdt.
en de juiste kennis bezit van HV.