Toon posts:

230v 50hz naar 100hz met 555 zonder spoel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi ik heb een voltage multiplier waarvan ik meer vermogen wil
En zonodig het vermogen kan instellen
Dit kan ik doen om de frequentie te verdubbelen ?

Ik heb dus een systeem nodig die tussen de 50hz en 100hz kan varieren
Ik heb een 555je en de nodige transistoren. Maar wil deze frequentie berijken zonder bruik te hoeven maken van spoelen .
Dus niet 230 naar 12v en vanuit daar een inverter

Iemand een ide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Ik heb wel een idee ja, maar ik vraag me af in hoeverre dit voor een praktische toepassing is. Het lijkt me namelijk nogal een schoolvraag die nogal letterlijk neergezet is (in matig Nederlands).

Laten we eens beginnen met: Wat heb je zelf in gedachte en waarom mag je van jezelf geen spoelen gebruiken?
Hoe ver ben je zelf al gekomen?
Waar ga je de 555 voor gebruiken, en waarom moet dit per se een 555 zijn?
Waarom wil je slechts tussen de 50 en 100Hz varieren?

En de belangrijkste:
Hoe kan het dat er op 100Hz opeens meer vermogen beschikbaar is? Trek je meer uit het stopcontact of gaat je efficiëntie omhoog?

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:16

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Dus 230V/50Hz naar 230V/100Hz of begrijp ik het verkeerd?

Stappen: gelijkrichten-bufferen-hakken = 230V/100Hz

[ Voor 32% gewijzigd door Damic op 11-11-2013 11:42 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
This geen schoolvraag

Ik heb een marx generator gebouwd 10 stage elke stage 10kv
Deze hoogspanning komt uit een voltage multiplier 44x 1uf 450v condensatoren
Elke elco kan 450v aan maar wordt opgeladen met 230
Rechtstreeks uit het stopcontact
Echter is mijn voltage drop onder load erg groot
En wordt elke stage van de marx generator zelden opgeladen tot 10kv
Nu kan ik wel het vermogen verhogen door de capaciteit van de elco's te verdubbelen
Maar daarheb ik niets meer voor liggen.

Waarom geen spoel, heb niet zover ik weet nog geschikte trafo liggen om om te bouwen
Ik wil het compact houden zodat het tussen het net snoer past.

taal is niet mijn sterkste punt, en zeker niet vanaf een toughscreen telefoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Damic schreef op maandag 11 november 2013 @ 11:40:
Dus 230V/50Hz naar 230V/100Hz of begrijp ik het verkeerd?

Stappen: gelijkrichten-bufferen-hakken = 230V/100Hz
Exact , heb alleen een scheme nodig.
Mag varieren met potmeter tussen 50 en 200hz, niet hoger, dan gaat mijn voltagemultiplier stuk
Het vermogen van een voltage multiplier is toch bepaald door joules per elco * aantal stages * de frequentie ?

Ik zat zelf te denken aan eerst 230AC naar Dc omvormen. en tegelijkertijd 12V aftappen voor de 555 driver. dan een puls spanning genereren met de 555, en deze puls spanning, transistoren zo laten schakelen, dat ze het 230DC spanning, kunnen omzetten naar AC.

ik kan alleen schema's vinden die bruik maken van een spoel, dus die pulsspanning doormiddel van een transistor (bijv 3055) naar een trafo die dit omzet naar 230AC.

Ik moet dus rekening houden dat mijn transistor die 230V schakelen kan.
maar hoe ga ik van een pulspanning naar AC ?

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2013 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:16

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik denk dat je naar iets zwaarder moet gaan zien omdat je dc hoger is iets van een MJE13007 & MJE5852G

Zoiets maar de rest moet je zelf bedenken. http://www.sentex.ca/~mec1995/circ/555dcac.html

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-10 23:01

TNW

Verwijderd schreef op maandag 11 november 2013 @ 12:16:
Ik heb een marx generator gebouwd 10 stage elke stage 10kv
Deze hoogspanning komt uit een voltage multiplier 44x 1uf 450v condensatoren
Elke elco kan 450v aan maar wordt opgeladen met 230
Rechtstreeks uit het stopcontact
Echter is mijn voltage drop onder load erg groot
En wordt elke stage van de marx generator zelden opgeladen tot 10kv
Nu kan ik wel het vermogen verhogen door de capaciteit van de elco's te verdubbelen
Maar daarheb ik niets meer voor liggen.

Waarom geen spoel, heb niet zover ik weet nog geschikte trafo liggen om om te bouwen
Ik wil het compact houden zodat het tussen het net snoer past.

taal is niet mijn sterkste punt, en zeker niet vanaf een toughscreen telefoon
Het lijkt me handig wat je precies probeert te bereiken. Een Marx generator geeft korte (DC) HV pulsen af en werkt door middel van condensatoren, weerstanden en vonkbruggen.
Je kan een Marx generator niet uit het net voeden, want een Marx generator moet met enige kV's gevoed worden om de eerste vonkbrug te laten doorslaan waarna de rest van de vonkbruggen volgen.

Je draait dus vermoedelijk met een Cockcroft-Walton multiplier met condensatoren en diodes.

CW multipliers zullen hoe meer trappen ze hebben meer rimpel en inzakkend voltage vertonen. Het is beter om de keten kort te houden en met een hoger voltage in te sturen.

HV trafo's zijn niet zo moeilijk te krijgen. Sloop een flyback uit een oude (beeldbuis) TV of monitor of koop er een op eBay. Met een simpele driver heb je makkelijk 10 kV uit zo'n ding. Je kan ook een bobine gebruiken, met grotere ingangsvoltages dan 12V krijg je snel lompe vonken van ook weer makkelijk meer dan 10 kV.

Netstroom heeft wel veel vermogen maar een te laag voltage om praktisch met een CW multiplier te vermeerderen tot spanningen hoger dan ~5 kV. Het is veiliger om met lagere voltages te werken (12V) en deze middels een driver met 555 bijv. een flyback of bobine aan te sturen.

Je kan ook met CCFL voedingen multipliers aansturen, deze leveren onbelast iets van 2kV. Let er wel op dat je diodes en condensatoren dit aankunnen.

Kijk verder uit met HV, zorg voor geisoleerd gereedschap, zorg voor opgeruimde werkomgeving en beschouw elke condensator als geladen totdat je ze hebt ontladen :)

Hier trouwens nog een filmpje van mij, ~6 kV uit de bobine een kleine Marx generator in. Pets pets :)

Weblog | Straling!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:06

Stoney3K

Flatsehats!

Ik moet eigenlijk zeggen dat ik niet zo'n vertrouwen heb in de vaardigheden van TS als het om hoogspanning gaat en dat tot een (veilig) einde te brengen.

Als ie al om hapklare schema's vraagt om een hoogspanningscircuit uit het net te voeden, dan ga ik hem zeker niet helpen. Werk je met dingen boven de 24V, dan verwacht ik dat je zaken als een 555, condensatoren, spoelen, en veilig werken met elektrische schakelingen als basiskennis beheerst.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Verwijderd

Topicstarter
TNW schreef op donderdag 14 november 2013 @ 12:51:
[...]

Het lijkt me handig wat je precies probeert te bereiken. Een Marx generator geeft korte (DC) HV pulsen af en werkt door middel van condensatoren, weerstanden en vonkbruggen.
Je kan een Marx generator niet uit het net voeden, want een Marx generator moet met enige kV's gevoed worden om de eerste vonkbrug te laten doorslaan waarna de rest van de vonkbruggen volgen.

Je draait dus vermoedelijk met een Cockcroft-Walton multiplier met condensatoren en diodes.

CW multipliers zullen hoe meer trappen ze hebben meer rimpel en inzakkend voltage vertonen. Het is beter om de keten kort te houden en met een hoger voltage in te sturen.

HV trafo's zijn niet zo moeilijk te krijgen. Sloop een flyback uit een oude (beeldbuis) TV of monitor of koop er een op eBay. Met een simpele driver heb je makkelijk 10 kV uit zo'n ding. Je kan ook een bobine gebruiken, met grotere ingangsvoltages dan 12V krijg je snel lompe vonken van ook weer makkelijk meer dan 10 kV.

Netstroom heeft wel veel vermogen maar een te laag voltage om praktisch met een CW multiplier te vermeerderen tot spanningen hoger dan ~5 kV. Het is veiliger om met lagere voltages te werken (12V) en deze middels een driver met 555 bijv. een flyback of bobine aan te sturen.

Je kan ook met CCFL voedingen multipliers aansturen, deze leveren onbelast iets van 2kV. Let er wel op dat je diodes en condensatoren dit aankunnen.

Kijk verder uit met HV, zorg voor geisoleerd gereedschap, zorg voor opgeruimde werkomgeving en beschouw elke condensator als geladen totdat je ze hebt ontladen :)

Hier trouwens nog een filmpje van mij, ~6 kV uit de bobine een kleine Marx generator in. Pets pets :)

[video]
Ik ken het nadeel van een Voltage multiplier.

de redene dat ik voor deze manier heb gekozen is omdat een voltage multiplier mooi strak en langwerpig eruit ziet.
ik heb laat maar zeggen de marx generator op een paal gemonteerd, met alle electronica om te showen.
dus die voltage multiplier zit onder de marx generator op de paal.
dit zit allemaal achter Plexiglas.
en de maximale output van de marx generator is 100KV. maar zo ontworpen dat een schock minder effect heft dan dat van het schrikdraad.

dit is dus ook de redene waarom ik geen flybacks gebruik. omdat het gewoon niet mooi te monteren valt op zon paal. en het eist flinke koeling, voor langdurig gebruik.

ik heb thuis wel een paar flyback drivers gemaakt. 6 gebruik ik in mijn HV voeding.
dus ik ken alle schakelingen die een puls spanning maken met een 555 al.
moet alleen een manier vinden om van pulsspanning wisselspanning te maken. ;)
punt is gewoon ik wil de frequentie van het stroomnet aanpassen.
geen andere manieren om aan die HV te komen, want die multiplier looks just so cool. _/-\o_

@ stony

Waarom nou weer zo standaard, en doelloze opmerking.
als je nou zat te klagen over mijn spellings fouten Ok.

maar jij hebt geen enig ide of ik wel of niet aan de veiligheids voorschriften houdt.
en de juiste kennis bezit van HV.

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Verwijderd schreef op donderdag 14 november 2013 @ 15:32:
[...]

Ik ken het nadeel van een Voltage multiplier.

de redene dat ik voor deze manier heb gekozen is omdat een voltage multiplier mooi strak en langwerpig eruit ziet.
ik heb laat maar zeggen de marx generator op een paal gemonteerd, met alle electronica om te showen.
dus die voltage multiplier zit onder de marx generator op de paal.
dit zit allemaal achter Plexiglas.
en de maximale output van de marx generator is 100KV. maar zo ontworpen dat een schock minder effect heft dan dat van het schrikdraad.

dit is dus ook de redene waarom ik geen flybacks gebruik. omdat het gewoon niet mooi te monteren valt op zon paal. en het eist flinke koeling, voor langdurig gebruik.

ik heb thuis wel een paar flyback drivers gemaakt. 6 gebruik ik in mijn HV voeding.
dus ik ken alle schakelingen die een puls spanning maken met een 555 al.
moet alleen een manier vinden om van pulsspanning wisselspanning te maken. ;)
punt is gewoon ik wil de frequentie van het stroomnet aanpassen.
geen andere manieren om aan die HV te komen, want die multiplier looks just so cool. _/-\o_

@ stony

Waarom nou weer zo standaard, en doelloze opmerking.
als je nou zat te klagen over mijn spellings fouten Ok.

maar jij hebt geen enig ide of ik wel of niet aan de veiligheids voorschriften houdt.
en de juiste kennis bezit van HV.
Stoney3K heeft wel een goed punt hoor, om diezelfde reden heb ik niet meer gereageerd in dit topic....

Wat je probeert te doen is niet al te gevaarlijk ALS JE WEET WAT JE DOET, maar je stelt vragen waaruit blijkt dat dat niet zo is:
Verwijderd schreef op maandag 11 november 2013 @ 11:21:
Hi ik heb een voltage multiplier waarvan ik meer vermogen wil
...
Dit kan ik doen om de frequentie te verdubbelen ?
...
Iemand een ide?
Verwijderd schreef op maandag 11 november 2013 @ 12:22:
[...]
Het vermogen van een voltage multiplier is toch bepaald door joules per elco * aantal stages * de frequentie ?
Wat je doet met het verhogen van je frequentie is de rimpel/inzakking van je spanning verlagen als je vermogen afneemt.
Ik zie niet in waarom je multiplier opeens stuk zou gaan bij hoge frequenties, dus ofwel je hebt een rare multiplier gebouwd of ook hier moet je nog wat inlezen.

Wat je vraagt is een kant en klaar schema voor iets dat je eigenlijk gewoon moet kunnen dromen als je met deze dingen bezig bent, anders kan het nogal gevaarlijk worden.
Het antwoord is al gegeven btw:
-230V gelijkrichten
-bufferen in een condensator
-555 op 50% duty cycle instellen
-en gebruik nu twee SPDT of één DPDT (solid state)relais.

Als het met die 'hints' niet lukt dan zou ik echt nog eens nadenken over of je niet eerst wat minder riskante projectjes wilt proberen.

Ctrl+k

Pagina: 1