Gitaar speakers ombouwen naar Disco speakers.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 261369

Topicstarter
Beste mensen,

Via marktplaats heb ik deze 2 gitaar speakers gekocht: klik

Dit zijn PA speakers uit de USA die voornamlijk voor gitaar gebruikt worden. Maar ik vondt de kasten erg mooi en stevig goede ombouw en ze zien leuk uit met dat ijzeren frame aan de zijkant.

Ik wil ze graag gaan ombouwen voor gebruik als disco speakers voor wat feestjes etc. Ik gebruik hiervoor deze versterker: klik een Philips FA-931 i.c.m. een equalizer PHILIPS FV 930. Het uitgangsvermogen van de versterker is: 2x 75 watt bij 8 ohm. Het muziekvermogen is: 2x 185 watt bij 8 ohm. Er moet minimaal 6 ohm op, dus 6 of 8.

Ik heb inmiddels de gitaar speakers geheel uit elkaar gehaald en wil ze dus nu graag opnieuw gaan indelen met nieuwe speakers.

De vorige eigenaar had blijkbaar ze zelf ook al gebruikt voor andere doeleinde want 1 speaker was geheel origineel met de gitaar pa speaker en een piezo tweeter. de andere speaker was voorzien van de piezo tweeter en deze Renegade woofer: klik.

In 1 kast kan dus 1 basspeaker van 12 inch. en een tweeter of piezp van 3 inch. Onderaan zit een lange smalle gleuf die waarschijnlijk voor de bassreflex is.

Wat is nu mijn vraag, of vragen:

1. Wie kan mij advies geven welke speakers ik het beste kan nemen bij bax-shop.nl/ of conrad.nl dus een 12 inch woofer die zowel goed voor bas als voor mid toon is. en tweeter of piezo. (Dus rekening houdend dat mijn versterker 6-8 ohm kan.

2. Kan ik dan het beste een piezo of een tweeter nemen?

3. Wat is een Compressie Driver? en is dat nodig? beter?

4. Heb ik een Crossover filter of High-pass & Low-pass Filter nodig?

5. De luidspreker is nu helemaal hol en leeg is het beter om de achterkant of hele speaker te voorzien van demping matriaal of wol? of juist niet? De kast is ongeveer 28 cm diep.

6. Ik zie dat veel speakers een geribbelde rand hebben i.p.v. een soft rand of rubber waarom is dat?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met de juiste keus maken. Liefst in een redelijke prijsklasse dus geen woofers van 150 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Oneerlijk van de verkoper dat er 1 woofer niet origineel is. Ik zou ze weer in elkaar schroeven en m'n geld terugvragen. Dan kan je de kasten ook zó bouwen dat ze zijn afgestemd op de woofers die je gebruikt. En het zelfbouwgehalte is nog wat hoger. :)
Anoniem: 261369 schreef op maandag 11 november 2013 @ 02:28:
1. Wie kan mij advies geven welke speakers ik het beste kan nemen bij bax-shop.nl/ of conrad.nl dus een 12 inch woofer die zowel goed voor bas als voor mid toon is. en tweeter of piezo. (Dus rekening houdend dat mijn versterker 6-8 ohm kan.
Huh? Je hebt net speakers gekocht en je wilt nieuwe kopen? Of wil je de speakers die erin zitten vervangen? Dat kan je doen, maar houd er rekening mee dat je de kast afgestemd hoort te zijn op de speakers. Ook zal je vrij weinig geen bas hebben, als je er speakers met een hoger rendement is gaat stoppen. Klein formaat, hoog rendement en bas gaan niet samen. Daarom zijn de subwoofers bij festivals en discotheken altijd zo idioot groot.
2. Kan ik dan het beste een piezo of een tweeter nemen?

3. Wat is een Compressie Driver? en is dat nodig? beter?

4. Heb ik een Crossover filter of High-pass & Low-pass Filter nodig?
Tweeter = luidspreker voor hoge tonen (Conrad snapt dat niet helemaal)
Tweeters zijn er in verschillende soorten. Voor PA worden piëzo's en compression drivers gebruikt (en bullet tweeters en slot tweeters, maar dat zijn eigenlijk kleine compression drivers waar al een klein hoorntje voor zit).
Piëzo heeft als voordeel dat het supergoedkoop is (prijsklasse 2 - 10 euro) en niet per se een filter nodig hebben, maar klinken vreselijk lelijk. Een compression driver kost minstens 30 euro, en daar komt nog een filter bij. Dat filter is vrij moeilijk om te ontwerpen, en MOET op de gebruikte woofer / tweeter worden afgestemd.
5. De luidspreker is nu helemaal hol en leeg is het beter om de achterkant of hele speaker te voorzien van demping matriaal of wol? of juist niet? De kast is ongeveer 28 cm diep.
Met wat dempingsmateriaal zal het beter klinken. Zorg ervoor dat de lucht nog goed door de kast en langs de woofer / tweeter kan stromen, dat hebben ze nodig om hun warmte kwijt te raken.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen met de juiste keus maken. Liefst in een redelijke prijsklasse dus geen woofers van 150 euro.
Kan je iets preciezer zijn?

Ik denk trouwens dat de goedkoopste optie is om een setje 12" topkasten te kopen op marktplaats, en de onderdelen daarvan over te zetten in deze kasten. Let op dat de hoorn geen onderdeel van de behuizing is, dus dat je die los kan schroeven. Uit zulke speakers komt geen bas, dus er zal nog een setje subwoofers bij moeten.

[ Voor 14% gewijzigd door TBTL op 11-11-2013 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-06 16:12

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

een Philips FA-931 i.c.m. een equalizer PHILIPS FV 930. Het uitgangsvermogen van de versterker is: 2x 75 watt bij 8 ohm. Het muziekvermogen is: 2x 185 watt bij 8 ohm. Er moet minimaal 6 ohm op, dus 6 of 8.
Als je die amp voor feestjes gaat gebruiken kun je 'm in no-time afschrijven, voor feestjes gebruik je een PA-versterker, die is wél bestand tegen continu hoog vermogen draaien.

Niet dat die Philips een slechte versterker is hoor, maar hier is 'ie niet voor ontworpen ;)

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl